کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار

کد خبر: 1252137

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار در کشور به ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته که کمتر از یک درصد آمار جهانی (۲۰۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده) بوده و این دستاورد با تلاش متخصصان زنان و زایمان محقق شده است.

کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار

محمد رییس زاده روز چهارشنبه در اولین کنگره تخصصی چالش های بالینی زایمان که در بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود: بحث مرگ و میر مادران باردار از مهمترین شاخص های بهداشتی بوده و اکنون در دنیا هر دو دقیقه یک مادر به دلیل زایمان جان خود را از دست می دهد.

وی اظهار داشت: در کشور ما با تلاش متخصصان زنان و زایمان و رزیدنت های مراکز درمانی که بیشترین فشار کاری بر دوش آنهاست، میزان مرگ و میر مادران باردار نسبت به میانگین جهانی کمتر بوده و جزو سه کشور پیشرو در دنیا در این زمینه هستیم و مسوولان باید قدر پزشکان ما را بدانند.

رییس زاده با بیان اینکه در دسترس بودن خدمات تخصصی از مهمترین موارد برای زایمان ایمن است، ادامه داد: در کشور ما بالای ۹۵ درصد زایمان ها توسط کادر تخصصی زنان و زایمان انجام می شود و زایمان ایمنی بهترین روش برای حفظ جان مادر و جنین است.

به گفته وی، مطالعات متعدد نشان می دهد بیشترین مرگ و میر باردار بین ۳۰ تا ۳۵ سال رخ می دهد که عمده ترین آنها در زایمان اول اتفاق می افتد که ۴۵ درصد ناشی از عدم تخصص کافی است.

رییس زاده افزود: ۱۷ درصد موارد مرگ و میر مادران باردار به علت عدم دسترسی به کادر درمان است که باید زیر ساخت ها در این زمینه اصلاح شود.

وی با اشاره اینکه بیش از ۴۲ درصد متخصصان ما در پنج کلانشهر ساکن هستند و توزیع ناعادلانه در مناطق مختلف نیازمند توجه و سیاست گذاری است، تصریح کرد: ضرورت دارد صندوق امنیت برای متخصصان زنان و زایمان ایجاد شود تا دغدغه ای بابت مسائل قانونی، بیمه ای و غیره ای نداشته باشد و وزارت بهداشت در این زمینه تلاش کند.

رییس زاده تاکید کرد: جامعه پزشکی بسیار ارزشمند و فرهیخته هستند و در نامه ای به رئیس جمهور بیان کردم تا جلوی هجمه به این جامعه گرفته و متوقف شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها