افزایش اختلاف سنی زوج‌ها در ازدواج

کد خبر: 1264313

«ازدواج»، یکی از موضوعات داغ است که امروزه در خانواده‌ها و حتی در سطح جامعه به صورت وسیعی به آن پرداخته می‌شود. با کاهش جمعیت و تغییر رویکرد دولت‌ها، شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» جای خودش را به «فرزند بیشتر، نشاط بیشتر» داده است. از سویی مشکلات اقتصادی و معیشتی مثل تامین مسکن و عدم امنیت شغلی، سبب کاهش تمایل جوانان به ازدواج شده است. در نتیجه‌ی این شرایط، شاهد کاهش آمار ازدواج هستیم.

افزایش اختلاف سنی زوج‌ها در ازدواج

علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که از سوی دولت و نهاد‌های مربوطه در رابطه با ازدواج و فرزندآوری صورت گرفته، همچنان تغییری در روند کاهش ازدواج مشاهده نمی‌شود. در ارتباط با این موضوع روزنامه اینترنتی «فراز» با «مهدی ملک‌محمد» متخصص و مشاور ازدواج گفتگو کرده است.

مهدی ملک‌محمد در رابطه با موضوع ازدواج  می‌گوید: «وقتی درجامعه‌ای اقتصاد دچار مشکل شود به نوعی جامعه نیاز‌های اولیه‌اش مطرح می‌شود. برای مثال نیاز به غذا، سرپناه و..، اما این نیاز‌ها خودش را در حوزه‌های دیگر هم نشان می‌دهد. ما فقط این نیاز را در حوزه اقتصاد نمی‌بینیم. یکی از موضوعاتی که تغییر می‌کند شیوه‌ی همسرگزینی است. همسرگزینی به نوعی در جنس مرد بر اساس میزان سلامتی شخصی است که می‌خواهد با او ازدواج کند. زیرا در نگاه اولیه انسان، انسان‌ها برای تولید مثل ازدواج می‌کنند».

او ادامه داد: «ملاک ازدواج زن‌ها قدرت مرد بوده؛ برخلاف این‌که برای مرد‌ها تکثیر نسل مهم است برای زن‌ها حفظ نسل مهم است. این موضوع ازگذشته از یک مرد قدرتمند بر می‌آید. اما در دنیای مدرن امروز این موضوع شکل دیگری گرفته، ولی با همان ماهیتی که در گذشته بوده‌است. زیبایی و فرم بدنی زن‌ها در دنیای امروز، برای مرد‌ها اهمیت بیشتری دارد. مرد‌ها آگاه نیستند که چرا جذب یک زن زیبا می‌شوند، اما در نگاه تکاملی چهره زیبا نشان از سلامتی می‌دهد. از دید زن‌ها در دنیای امروز مردی که پول داشته باشد قدرتمند است. کسی که بتواند ار عهده یک زندگی برآید».

در این بین، نکته قابل توجه این است که هرچه مشکل اقتصادی در یک جامعه بیشتر شود، سبک زندگی مردم نیز تغییر می‌کند. یکی از پیامد‌های مشکل‌های اقتصادی، افزایش فاصله سنی زوج‌ها است. در واقع مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب همسر توسط دختران متولد دهه ۷۰ و ۸۰ و فرزندآوری نیز از دغدغه‌های مردان متولد دهه ۶۰ است.

این مشاور حوزه ازدواج در این باره گفت: «وقتی که مسائل اقتصادی مطرح می‌شود، جامعه خیلی شبیه جامعه انسان‌های نخستین عمل می‌کند. هرچقدر که نیاز‌های اولیه ما بیشتر برآورده شود در اینجا ملاک زیبایی و قدرت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین مرد‌ها به دنبال دخترانی می‌روند که سن بسیار پایین‌تری داشته باشند و دختران در دهه ۸۰ و اواخر دهه ۷۰ به دنبال ازدواج با مردی که بتواند از عهده مخارج یک زندگی برآید، می‌روند. اما در جامعه فعلی پسران دهه ۸۰ و یا ۷۰ به ندرت از پس این مخارج بر می‌آیند».

ملک‌محمد ادامه داد: «از دید دیگر گزینه‌های مطرح هم به این موضوع فضا می‌دهد. به این معنی که پسران دهه ۶۰ زیادی هستند که در دوره ۲۰ تا۳۰ سال زندگی به دلیل مسائل اقتصادی نمی‌توانستند ازدواج کنند. البته بخشی از این پسر‌ها ازدواجی داشته‌اند؛ اما به دلایلی مانند مشکلات اقتصادی و فرهنگی جدا شده و در حال حاظر مجدد می‌خواهند ازدواج کنند. گزینه مناسب این افراد هم، دخترانی با فاصله سنی زیاد می‌شود».

این تغییر روند زندگی باعث افزایش ازدواج مردان متولد دهه ۶۰ با دختران متولد دهه ۷۰ و ۸۰ شده، اما از سویی دیگر سبب کاهش ازدواج در مردان متولد دهه ۷۰ و ۸۰ و دختران متولد دهه ۶۰ شده‌است. شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که ما هر روز شاهد کاهش نرخ ازدواج هستیم.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها