خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه، کاهش یافته است

ترکیه از چشم ایرانی‌ها افتاد

کد خبر: 1273972

تا سال‌های سال بود ک گشت و گذار در کشور ترکیه برای ایرانی‌ها حکم باغ دلگشا را داشت. این کشور همواره جزو اولین مقاصد سفرهای خارجی جامعه ایرانی بود و حتی افزایش قیمت ارز و گران‌تر شدن هزینه سفر به این کشور باعث کاهش علاقه آنها نشده بود، همین بود که ایرانی‌ها طی یک دهه گذشته جزو سه خریدار اول خانه در ترکیه هم بودند، دو کشور دیگر در رقابت با ایران، آلمان و روسیه بودند اما حالا آمارها نشان می‌دهد خریداران ایرانی خانه در ترکیه به شکل فاحشی کم شده است، برخی تورم افسارگسیخته ترکیه را در این موضوع بی‌تاثیر نمی‌بییند اما هر چه باشد به نظر می‌رسد ترکیه از چشم ایرانی‌ها افتاده است.

ترکیه از چشم ایرانی‌ها افتاد

طبق داده‌های مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۲۷۲ فقره خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش ۴۸ درصدی و نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۵۸ درصدی داشته است.

نکته حائز اهمیت اینکه، در حالی تعداد ماهانه خرید خانه از سوی ایرانی‌ها در ترکیه طی سال ۲۰۲۱ حتی به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ فقره نیز رسیده بود، حالا این تعداد در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۲۳۵، ۲۳۴ و ۲۰۵ فقره رسیده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد تعداد ماهانه خرید ملک در ترکیه از سوی ایرانی‌ها در سال گذشته به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.

این سقوط خرید ملک از دو جهت بسیار حائز اهمیت است. اولا از سال ۲۰۱۸ به بعد قوانین خرید ملک در ترکیه تسهیل شده و ثانیا ایران نیز از آن سال به بعد تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند کاهش جذابیت خرید ملک در ترکیه (به دلایل مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه) به همراه کاهش انتظارات تورمی در ایران از دلایل مهم سقوط خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها بوده است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها