گزارش فردا از ماجرای عجیب بیماران «دیستوفی»

سرقت داروهای نایاب برای عمل‌های زیبایی

کد خبر: 1195215

یک گلایه به ظاهر معمولی از یک شهروند مبتلا به یک بیماری درباره کمبود داروی مربوط به بیماری‌اش شاید در این روزها گلایه پرتکراری به نظر برسد، اما وقتی این گلایه معمولی نیست که بدانیم داروی مورد نیاز بیماری او که حالا در بازار دارویی ایران یافت نمی‌شود خرج عمل‌های زیبایی می‌شود. این داستان تلخ تازه‌ای است که زیر پوست شهر جریان دارد. جنون عمل‌های جراحی در ایران دارد به مرحله تازه‌ای وارد می‌شود، پیش از این هم بسیاری از پژوهشگران حوزه اجتماعی حداقل در دو دهه اخیر نسبت به رواج و افزایش بیمارگونه انجام این عمل‌های جراحی هشدار داده بودند اما سوی هشدار آنها بیشتر به دلایل روانی و جامعه‌شناختی ماجرا معطوف بود. اینکه هنجارهای یک جامعه به سمتی رفته است که «زیبایی» یک ارزش محسوب می‌شود و اینکه نوجوانان و جوانان این سالها اعتماد به نفس نداشته خود را تنها در انجام این عمل‌ها می‌بینند. همین موارد بود که نام کشور ایران را در فهرست کشورهای رکورددار انجام عمل‌های زیبایی قرار داده بود. همین حالا هم ایران پس از کره جنوبی و البته آمریکا به نسبت جمعیت خود دارای بیشترین انجام عمل‌های زیبایی است. این مقایسه اما تنها در کمیت این ماجرا است، چرا که به لحاظ تعدادی این موارد شاید قابل مقایسه نباشند. در دو دهه پیش تفاخر به انجام عمل زیبایی هم مربوط به یک طبقه اجتماعی خاص بود اما حالا این اتفاق طبقه نمی‌شناسد و از دهک‌های پایین گرفته تا مرفهان شهر دست به انجام چنین عمل‌هایی می‌زنند.

سرقت داروهای نایاب برای عمل‌های زیبایی

تو درد بکش تا من بوتاکس کنم!

این ماجرا اما حالا یک سوی تلخ دیگری هم یافته است. ماجرا این است که فردی مبتلا به بیماری «دیستوفی» که بیماری مربوط به اختلال عصبی عضلانی است از این شکایت کرده است که داروی مورد نیاز خود را در بازار پیدا نمی‌کند اما همین دارو به وفور در کلینیک‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دکتر اسماعیل ابراهیمی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران درباره این بیماری می‌پرسیم. اینکه اساسا این بیماری چیست. توضیحات او از درد رنج بیماران به دلیل نداشتن دارو هولناک است. او به فردا می‌گوید « گرفتگی عضلانی ساده شده تعریف این بیماری است چرا که به دلیل اختلالات عصبی و اضطراب‌ها  عضلات افراد مبتلا به این بیماری همچون سنگ سفت می‌شود و تنها با داروهای مورد نظر است که می‌توانند این عضلات کمی رها شوند. حالا فکر کنید چندین ساعت تمام عضلات شما گرفته باشد آنقدر که توان راه رفتن هم ندارید. خستگی ناشی از این اتفاق به همراه درد بالای عضلانی آن چیزی است که در انتظار بیماران مبتلا به دیستوفی است.» اما داروی مورد نظر کجاست؟  ابراهیمی به فردا می‌گوید « سه نوع دارو برای این بیماری در بازار موجود بوده است. اولینش که موثرترین دارو هم برای این بیماران است آمپول بوتاکس زئومین آلمانی است، دومی دیسپورت انگلیسی و سومی مسپورت ایرانی.»

سهمیه دارو در جیب دلالان

شرایط تحریمی سال‌های اخیر و البته نوسانات ارزی باعث شده داروهای خارجی کمتر وارد ایران شوند. آنطور که سید علی فاطمی‌نیا نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به فردا می‌گوید « ورود زئومین آلمانی از سال 1399 به ایران متوقف شده و دیسپورت انگلیسی هم از مهر 1400 دیگر وارد نمی‌شود» آنچه می‌ماند داروی مسپورت ایرانی است که به گواه گفته‌های بیماران اثرگذاری کمتری دارد. اما همین داروهای نایاب کجا خرج می‌شود؟ اسماعیلی ابراهیمی به فردا می‌گوید « متاسفانه به دلیل کاربری دوگانه این داروها در عمل زیبایی بوتاکس و درمان دیستوفی این داروها به دست بیماران نمی‌رسد. چرا که هر آنچه در بازار باشد را کلینیک‌های زیبایی و دلالان جمع می‌کنند.» نکته مهم در این است که به گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران این داروها در دسته‌بندی داروهای یخچالی قرار دارند، به این معنا که مبتلایان این بیماری نمی‌توانند دارو را از بازار سیاه هم تهیه کنند!

سرقت داروهای نایاب برای عمل‌های زیبایی

جنون زیبا شدن، حالا به رنج و درد بیماران هم اضافه کرده است، خرج این اعتماد تباه شده زیبایی را حالا بیمارانی می‌دهند که داروی مربوط به آنها به جای مراکز درمانی سر از کلینیک‌های زیبایی درآورده است. تماس با کمیسیون بهداشت مجلس در رابطه با صحت این موضوع و چرایی‌اش هم راه به جایی نمی‌برد. علی اصغر باقرزاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید اطلاع کاملی در رابطه با این بیماری ندارد و درباره نحوه و چگونی توزیع آن باید پیگیری‌هایی صورت بدهد. اما راهکارهایی هم وجود دارد، شاید ساده‌انگارانه باشد اما می‌توان برای بیماران مبتلا به دیستوفی سهمیه‌ای تعیین کرد. رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید بهترین روش برای عدم سوءاستفاده از این وضعیت شناخت بیماران دیستوفی و اختصاص سهمیه برای آنهاست، اتفاقی که درباره داروهای بیماران خاص صورت می‌گیرد اما می‌دانیم که اگر نظارتی بر همین موضوع هم نباشد این اتفاق چچندان تاثیری نخواهد داشت. همانطور که برخی از داروهای بیماران خاص هم همچنان سر از بازار سیاه داروی ایران درمی‌آورد.

عمل زیبایی جراحان قلب!

اقبال عجیب به عمل‌های زیبایی تنها به سرقت داروهای بیماران خاص محدود نمی‌شود. آنها حالا پزشکان مجرب را هم از نظام درمان ایران با پول‌های کلان وسوسه می‌کنند تا قید درمان را بزنند و به همان جراحی‌های زیبایی بپردازند. اسماعیل ابراهیمی به فردا می‌گوید « بسیاری از پزشکان مجرب حالا به دلیل گردش مالی بالای این عمل‌ها قید تخصص خود را زده‌اند و در کلینیک‌های بالای شهر تهران عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند. عمل‌هایی که نسبت به تخصص آنها ساده‌تر اما پول کلان‌تری را نصیب آنها می‌کند.» خاطره او از یکی از افراد هم جالب توجه است، او می‌گوید متخصص جراحی قلبی را می‌شناسد که با وجود تحصیل در این حوزه حالا دارد عمل کوچک کردن معده انجام می‌دهد. با این رویه احتمالا در آینده‌ای نزدیک در حالی کمبود جراح قلب خواهیم داشت که به وفور در این جامعه جراج پلاستیک و زیبایی یافت می‌شود!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها