۵۰ درصد داروهای تجویزی غیرضروری‌اند

کد خبر: 1192476

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: دستکم ۵۰ درصد داروهایی که در نظام سلامت کشورمان تجویز می‌شود، غیرضروری است و می‌توان با تربیت متخصصان داروسازی بالینی این مشکل را کاهش داد.

 ۵۰ درصد داروهای تجویزی غیرضروری‌اند

حسن ابوالقاسمی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) صبح امروز در هفتمین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری در این دانشگاه اظهار کرد: تولید، انتقال، مدیریت و به‌کارگیری دانش از جمله نقش‌های دانشگاه‌ها در توسعه علمی کشور است. باید به سوی دانشگاه نسل سوم حرکت کنیم؛ بهره‌برداری از دانش، فعالیت در بازار رقابتی بین‌المللی و انجام پژو‌هش‌های فرارشته‌ای از جمله ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم است.

وی افزود: بسیاری از دانش‌آموختگان به خاطر نداشتن مهارت‌های کارافرینی نمی‌توانند در بازارکار جایگاه خود را پیدا کنند و بنابراین باید به سوی دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم زیرا کارآفرینی بخش مهمی از راهبرد دانشگاه‌های نسل سوم است.

در ادامه غلامرضا پورحیدری؛ رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) بیان کرد: امروزه دفاع از کشور تنها در دفاع فیزیکی خلاصه نمی‌شود و دفاع زیستی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که پس از امنیت غذایی، امنیت در حوزه دارو باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: دستکم 50 درصد داروهایی که در نظام سلامت کشورمان تجویز می‌شود، غیرضروری است و می‌توان با تربیت متخصصان داروسازی بالینی این مشکل را کاهش داد زیرا این داروسازان می‌توانند در تجویزها و اعمال مداخلات نظارت و کنترل داشته باشند که در صورت تحقق این امر در کشور، می‌توان بسیاری از منابع را ذخیره و از افزایش مصرف دارو جلوگیری کرد همچنین در کشور ما برنامه‌ منسجمی برای پسماندهای دارویی وجود ندارد و بسیاری از داروها دور ریخته می‌شوند که برای رفع این معضل نیز باید چاره‌اندیشی شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها