کاروانسراهای ایران، جهانی می‌شوند؟

کد خبر: 1244880

پرونده‌های میراثی ایران که برای ثبت جهانی پیشنهاد شده‌است امروز در اجلاس میراث فرهنگی یونسکو در شهر ریاض عربستان بررسی می‌شوند.

کاروانسراهای ایران، جهانی می‌شوند؟

پرونده ثبت جهانی الحاق جنگل‌های دیزمار (یکی از مناطق حفاظت شده هیرکانی) و کاروانسراهای ایرانی طی امروز (یکشنبه) و پرونده ثبت جهانی منظر ماسوله سه شنبه در اجلاس یونسکو بررسی خواهد شد. امروز صبح و عصر زمان رسیدگی به گسترش پرونده جنگل‌های هیرکانی است و قرار است جنگل دیزمار به این پرونده الحاق شود. این پرونده به صورت مشترک با کشور آذربایجان ثبت شده است. از سوی دیگر پرونده کاروانسراهای ایرانی هم عصر امروز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش از این شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) بازوی مشورتی یونسکو در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی و طبیعی جهان، با ارسال گزارشی به کارشناسان یونسکو، دبیرخانه ثبت جهانی یونسکو، کشورهای عضو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، مخالفت قطعی خود با ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» را به دلیل ایرادات زیاد در نوشتن پرونده و مغایرت پرونده با شاخص‌های ثبت جهانی یونسکو اعلام کرد.

ولی شاید شانس کاروانسراهای ایرانی که شامل ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان می‌شود بیشتر باشد.

هم اکنون علی دارابی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی در اجلاس عربستان حضور دارد. او این روزها در حال رایزنی با سفرا و مقامات خارجی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها