چرا ارتودنسی می کنیم؟

کد خبر: 1122606
چرا ارتودنسی می کنیم؟

 

دیگر لازم نیست با لبهای بسته بخندید و یا موقع خندیدن دستتان را بگیرید جلوی دهانتان تا مبادا ترتیب نامنظم دندان ها توی ذوق بزنند! از دندان تان خجالت نکشید. بریس ها دندان ها را صاف می کنند و لبخندی دلپذیرتر برایتان می سازند. در این مقاله با بریس ها و مقوله ارتودنسی دندان بیشتر آشنا خواهید شد.

ارتودنسی دوای درد ناهنجاری های دندانی

ارتودنسی خوراک دندان های نامنظم است! این روش درمانی به واسطه سیم ها و بریس ها ناهنجاری های فک و دندان را اصلاح می کند و آن ها را به شکل و یا همان فرم استاندارد باز می گرداند. ارتودنسی از این طریق تمام خطراتی که دندان های نامنظم با خود به همراه می آورند را از سر بیماران دور می کند. در اینجا 5 عارضه رایج که همه به کمک ارتودنسی رفع می شوند را فهرست کرده ایم:

ناهنجاری دندان های بالایی (اوربایت)

مراقب باشید سقف دهان تان را گاز نگیرید! این یکی از شایع ترین نشانه های اوربایت است. اصطلاح اوربایت به مشکل جلو بودن فک بالایی نسبت به فک پایینی اشاره دارد.

اگر از اوربایت و یا دندان های نامنظم بالایی رنج می برید باید دست بجنبانید و هر چه سریع تر این مشکل را اصلاح کنید اگر نه ممکن است این مشکل ظاهری به بافت لثه و یا دندان های جلویی آسیب بزند.  

بهترین زمان برای ارتودنسی و کار گذاشتن بریس مال وقتی است که هنوز کودک اید. چرا که در کودکی فک تماما رشد نکرده و شکل نگرفته است. همین موجب می شود که ارتودنسی در کودکی بسیار راحت تر و موثر تر از کار در بیاید. اما اگر هنوز که هنوز است ارتودنسی انجام نداده اید، نگران نباشید. برای ارتودنسی هیچ وقت دیر نیست!

ناهنجاری دندان های پایینی(آندربایت)

کاش ناهنجاری دندان پایینی و یا همان آندربایت فقط یک مشکل ظاهری و پیش پا افتاده بود که تنها کمی زیبایی را تحت تاثیر قرار می داد اما واقعیت این است که آندربایت زندگی رومزه را با ایجاد مشکل در جویدن و بلعیدن مختل می کند و بیماری های لثه ای و عفونت به بار می آورد. در اینجا بخشی از عوارض ناهنجاری آندربایت را آورده ایم:

  • ساییدگی و پوسیدگی دندان
  • ایجاد عفونت های لثه ای
  • اختلال در تکلم
  • اختلال در خوردن و بلعیدن
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی

تنها راه جلوگیری از عوارض آندربایت کارگذاشتن بریس توسط ارتودنتیست هاست.

 اگر حاضر نیستید بریس های فلزی را روی دندانتان تحمل کنید می توانید به ارتودنسی نامرئی هم به عنوان یک گزینه مناسب بیندیشید. ارتودنسی نامرئی یکی از انواع پر کاربرد ارتودنسی هاست که در آن بریس ها هرگز به چشم نمی آیند.

2

ناهنجاری فاصله میان دندان های جلویی بالا و پایین (اوپن بایت)

جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید! اگر احساس می کنید لبخندتان غیرعادی است و هنگام لبخند زدن فاصله چشمگیری بین دندان های بالایی و پایینی وجود دارد، احتمالا دچار اوپن بایت هستید. اپن بایت هم مثل بقیه ناهنجاری های بالا نه تنها زیبایی را تحت شعاع قرار می دهد بلکه در گفتار و خوراک شما اختلال ایجاد می کند. پس بهتر است معطل نکنید و پیش یک متخصص ارتودنسی بروید.

ناهنجاری فاصله میان دندان ها

یک عده تا لبخند می زنند، ناگهان، شکاف بزرگی میان دندان هایشان چشم آدم را می گیرد. اهل فن اسم این عارضه را می گذارند spacing و ما بهش می گوییم شکاف میان دندان ها. یکی از راه های ترمیم این شکاف ها عمل ارتودنسی است.

در مرحله اول شکاف میان دندان ها یک جورمشکل زیبایی به نظر می رسد اما نادیده گرفتن این ناهنجاری می تواند مشکلات جدی تری در سلامت دهان و دندان ایجاد کند. این مشکلات عبارتند از:

  • ایجاد حفره های دندانی
  • بوی بد بدهان
  • عفونت

ناهنجاری شلوغی دندان ها

این یکی از شایع ترین شکل های برهم ریختگی دندان ها و از اصلی ترین دلایلی است که مردم به خاطرش پیش یک ارتودنتیست می روند.  در این جور مواقع دندان ها چنان نزدیک به هم و گاهی البته روی هم افتاده اند که هیچ کدام فضای کافی برای رشد و ایستایی ندارند. همین یک فرصت بی نظیر برای پلاک های دندانی است که یک گوشه ای را برای قایم شدن پیدا کنند و در اولین فرصت زهرشان را بریزند و دندان را دچار پوسیدگی کنند. وقتی این ناهنجاری را به روش ارتودنسی ترمیم می کنید، پلاک ها دیگر جایی برای پنهان شدن ندارند و با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان خیلی راحت از بین می روند.

3

لمینت دندان یک جایگزین مناسب برای ارتودنسی

درمان ناهنجاری های دندان و فک به وسیله ارتودنسی سابقه ای طولانی دارد. اصلا ارتودنسی یکی از کلاسیک ترین روش های ترمیم دندان است. با این همه نمی شود برخی از عوارضش را نادیده گرفت. عوارض ارتودنسی عبارتند از:

  • تحلیل رفتن ریشه دندان
  • امکان بازگشت پذیری و پوسیدگی در نواحی نصب بریس ها
  • واکنش های آلرژیک
  • آفت دهان
  • بیماری های لثه ای

به خاطر همین بسیاری به دنبال راهی دیگر برای اصلاح کجی دندان ها می گردند. متخصصان در برخی از موارد لمینت دندان را به عنوان جایگزین ارتودنسی معرفی می کنند، البته به شرطی که میزان ناهنجاری دندان ها ناچیز باشد. در این صورت است که لمینت می تواند فاصله میان دندان ها و کجی آن ها را تا حدی اصلاح کند.

 با این همه هیچ چیز ارتودنسی دندان نمی شود! به رغم عوارض محدودی که ممکن است پس از ارتودنسی دست و پای بیمار را ببندد، ارتودنسی هنوز یکی از بهترین راه های درمان ناهنجاری های گوناگون فک و دندان به شمار می آید، نه فقط از این جهت بلکه هزینه ارتودنسی با توجه به کارکردش بسیار مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها