محله لب خندق یزد

کد خبر: 1129134
محله لب خندق یزد

 

شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی در جهان است. در زمان ساسانیان به دستور فرمانده این‌سلسله شهری به نام یزگردان بنا نموده‌اند و نام شهر یزد نیز از همین عنوان برگرفته‌شده است. روحیه مردم یزد بسیار جالب و شگفت‌انگیز است؛ آن‌ها مردمانی صبور، خونگرم و جنگنده هستند. شهر یزد حدود چند هزار نفر جمعیت دارد که به‌صورت پراکنده در آن زندگی می‌کنند و قوم‌های مختلفی از جمله یهودیان و زرتشتیان در آن ساکن هستند.

یزد از جمله شهر‌هایی است که ثبت جهانی شده و از نظر توریستی ارزش بالایی دارد. القاب مختلفی به این‌شهر نسبت‌داده‌شده است؛ از جمله: شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها و دارالعباده.

افرادی که به شهر یزد سفر کرده‌اند و می‌خواهند در هتل اقامت کنند هتل داد یزد به آن‌ها پیشنهاد می‌شود؛ قیمت رزرو هتل داد یزد در هر شبانه‌روز متفاوت است. شهر یزد از محله‌های قدیمی متعددی تشکیل شده از جمله این‌مناطق می‌توان محله لب خندق، محله خلق خانعلی، محله معروف بر سر دوراه و محله آب‌شور اشاره کرد.

محله قدیمی لب خندق

محله‌های بسیار قدیمی در شهر یزد وجود دارد که محله لب خندق نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. دلیل نام‌گذاری این‌محل به نام لب خندق چنین است که این‌محله در نزدیکی خندق قدیمی شهر یزد قرار دارد و همین عامل باعث شده تا این‌محله به لب خندق شناخته شود. این‌منطقه از نظر جغرافیایی از سمت شمال به محله «دروازه شاهی» و «لرد کیوان» متصل می‌شود.

2

از سمت جنوب و شرق نیز به خیابان قیام و محله «دارالشفا» محدود می‌شود. همچنین از سمت غرب نیز به محله «سر پلک» محدود شده است. حفر خندق مربوط به دوره «آل مظفر» است. در جنگ‌ها برای محافظت از شهر خندق حفر می‌کردند که این‌عمل یک روش به سبک ایرانی است.

بناهای مهم این‌محله بخشی از برج و باروی یزد، حسینیه لب خندق و همچنین کاروان‌سرای لب خندق است. شهر یزد محله‌ها و جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که برای بازدید از آن باید یک هتل مناسب را برای اقامت انتخاب کنید. رزرو هتل داد یزد می‌تواند اقامت شما در این‌شهر را دلپذیرتر کند.

محله قدیمی خلف خانعلی

این‌محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌ها در شهر یزد است. نحوه گویش مردمان بومی این‌منطقه به‌صورت «خلف خانعلی» است که توسط افراد بومی به‌صورت «خونلی» تلفظ می‌شود. موقعیت جغرافیایی این‌محله به این‌شکل است که از سمت جنوب به خیابان فردوسی و یا محله زرتشتیان متصل است.

از سمت شرق نیز به کوی مطهری و از غرب به بلوار شهید عاصی‌زاده محدود می‌شود. در گذشته نام این‌محله «خان عمری» بوده است و بعدها طی دوره‌های مختلف نام این‌محله تغییریافته است و به محله خلف خانعلی معروف شده است. در ایام قدیم این‌منطقه محل زندگی افراد زرتشتی و همچنین مسلمان بوده است و همه آن‌ها به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم به زندگی روزمره خود می‌پرداختند. مراکز مهمی در این‌محله وجود داشته از مهم‌ترین مراکز کتابخانه هورشت، دبستان خسروی بوده است که این‌مناطق کمکی بسیاری در رونق و اعتبار این‌محله داشته است.

3

محله قدیمی و معروف سردوراه

این‌منطقه یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مناطق است. این‌محله از نظر جغرافیایی بدین صورت است. از شمال به محله کوچه بیوک متصل است و از جنوب به محله خرمشاه محدود شده است. از غرب به محله اهرستان و از شرق نیز به محدوده پشت باغ متصل شده است.

این‌محله یکی از زیباترین مناطق یزد به شمار می‌رود که آب‌وهوای دلنشین و دلپذیری دارد. این‌محله در قرن نهم نیز وجود داشته و در گذشته با نام یزد بر سر زبان‌ها بوده است. این‌محله تراکم جمعیت بالایی دارد و از مهم‌ترین دلایل پرجمعیت بودن داشتن آب‌وهوای خوش است. این‌محله به دلیل این‌که بر سر راه اصفهان و شیراز واقع شده است به محله «سر دوراه» معروف است. از مهم‌ترین بناهای این‌محله می‌توان به مسجد زاویه، کارخانه اقبال و آب‌انبار زاویا اشاره نمود.

محله قدیمی آب‌شور

این‌محله قدمت بالایی دارد که در یکی از روستاهای حومه شهر یزد واقع شده است. در ایام قدیم از این‌محله به‌عنوان «سلغر آباد» یاد می‌کردند و طی گذر زمان این‌محله اهمیت خود را ازدست‌داده و بعدها به‌عنوان یکی از محله‌های معروف یزد شناخته شده است. موقعیت جغرافیایی این‌منطقه بدین صورت است که از سمت جنوب به محله یعقوبی و مالمیر متصل است و از سمت شمال به کوی طالقانی ختم می‌شود. از شرف این‌محله به «یعقوبی» متصل می‌شود و از غرب به محله «فهادان» محدود می‌شود.

دلایلی که باعث شد نام این‌محله به «آب‌شور» نام‌گذاری شود به این‌شکل بود که آن‌ها در این‌مناطق زمین‌های شوره‌زار ایجاد کردند و همین امر باعث شد تا این‌محله به آب‌شور نام‌گذاری شود. وجود زمین‌های شوره‌زار باعث نشد تا آن‌ها دست از کشاورزی بردارند؛ آن‌ها کشتزارهای گندم، جو و پنبه داشتند و آب موردنیاز برای این‌محصولات را قنات «سلغر آباد» تامین می‌کردند. برای بازدید از این‌محله شما باید یک هتل را انتخاب کنید و در آن استراحت کنید که قیمت رزرو هتل داد یزد نیز مناسب است می‌تواند انتخاب درستی باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها