منظومه کارآفرینان ایرانی؛ داستان مردانی که کارآفرینی را انتخاب کردند

کد خبر: 1175529
منظومه کارآفرینان ایرانی؛ داستان مردانی که کارآفرینی را انتخاب کردند

 

چکیده : کارآفرینان بزرگ ایرانی مانند محمدرضا دیانی، حاج محمد کریم فضلی یا بهروز فروتن و به‌خصوص آن‌ها که در شرایط تنگنای اقتصادی ، دستی بر آتش تولید داشته‌اند، با ایجاد شغل و رفع کمبودهای داخل از سنگینی شرایط تحریم کاسته‌اند. بدون شک بررسی زندگی و خدمات کارآفرینان بزرگ ایران در شرایط فعلی راهگشای مشکلات اشتغال نسل جوان است.

 

کارآفرینان زندگی پر ریسک را انتخاب کرده و با ابتکاری که دارند، نیازهای مردم را به‌درستی تشخیص می‌دهند. آن‌ها با ایده‌هایی که اجرایی می‌کنند، می‌توانند گام‌های مهمی برای ایجاد بازار رقابتی و رونق اشتغال و کسب‌وکار بردارند. همچنین کارآفرینان می‌توانند با طرح کسب‌وکاری که دارند، برای دیگران شغل ایجاد کنند.

کارآفرینی در هر کشوری، همیشه یکی از پرچالش‌ترین شغل‌ها محسوب می‌شود چراکه ریسک بالایی می‌طلبد اما، اگر راه‌اندازی یک کسب‌وکار به سوددهی منجر شود، ارزش ریسک کردن و انتخاب یک زندگی غیرمعمول را هم دارد.

کارآفرینان بزرگ ایرانی مانند محمدرضا دیانی، حاج محمد کریم فضلی یا بهروز فروتن و به‌خصوص آن‌ها که در شرایط تنگنای اقتصادی ، دستی بر آتش تولید داشته‌اند، با ایجاد شغل و رفع کمبودهای داخل از سنگینی شرایط تحریم کاسته‌اند. بدون شک بررسی زندگی و خدمات کارآفرینان بزرگ ایران در شرایط فعلی راهگشای مشکلات اشتغال نسل جوان است.

محمدرضا دیانی، کارآفرین اصفهانی

ایران پس از انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی را تجربه کرد. اصفهان در این دوران همیشه جزء شهرهای مهم صنعتی در ایران و منطقه بوده است. در این دوران افراد متخصص بسیاری هم  از استان اصفهان به حیات اقتصادی ایران و جهان قدم گذاشته‌اند. در پیشینه تاریخی اصفهان هم تفکرات اقتصادی و تولیدی و کارآفرینی وجود داشته است. تفکر اقتصادی به همراه تلاش برای تولید محصولات موردنیاز استان باعث شد تا اصفهان به دیار کارآفرینان و بازرگانان تبدیل شود.

محمدرضا دیانی، کارآفرین ایرانی را می‌توان به‌عنوان نسل پنجم صنعت لوازم‌خانگی در ایران نام‌گذاری کرد. این کارآفرین اصفهانی، بنیان‌گذار گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب شامل برندهای اسنوا، دوو و بست است که شروع فعالیت اقتصادی او به بیش از 4 دهه قبل بازمی‌گردد.  او در دهه۹۰ برای به دست آوردن دانش فنی در صنعت لوازم‌خانگی، با شرکت دوو کره وارد قرارداد همکاری شد که دستاوردهای بزرگی را برای صنعت لوازم‌خانگی ایرانی در پی داشت، ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌توان به ساخت اولین سایدبای‌ساید تمام ایرانی در سال 95 اشاره نمود.

محمدرضا دیانی در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت لوازم‌خانگی ایرانی در صنایع دیگری همچون پتروشیمی، فولاد و ... نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است که حاصل آن نزدیک به 15هزار اشتغال مستقیم در گروه صنعتی انتخاب بوده است.

این میزان اشتغال‌زایی بیش از مجموع ایجاد اشتغال در تمام ادوار صنعت لوازم‌خانگی ایرانی بوده است. محمدرضا دیانی امروزه به بیش از ده‌ها کشور دنیا صادرات لوازم‌خانگی دارد.

امروز شرکت انتخاب دارای بیش از ۱۴ هزار نفر سرمایه انسانی جوان و متخصص،اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای بیش از ۱۵۰ هزار نفر، تولیدکننده سبد کامل انواع محصولات لوازم‌خانگی، دارای برترین مرکز تحقیق و توسعه لوازم‌خانگی در ایران، پیشگام در تولید محصولات لوازم‌خانگی با مصرف انرژی کمتر و استفاده از انرژی‌های نوین ،دارای مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های مرجع سازمان ملی استاندارد و دارای سبد قیمتی متنوع برای اقشار مختلف جامعه است.

این شرکت برند ملی برتر صنعت لوازم‌خانگی ایران به انتخاب مصرف‌کنندگان بوده و دارای گسترده‌ترین شبکه لجستیک حمل‌ونقل کالا در سراسر کشور است که موفق شده  گسترده‌ترین مرکز خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان در سراسر ایران را هم ایجاد کند.

 

همه‌فن‌حریف اصفهانی

صرامی

مسعود صرامی، دیگر اصفهانی کارآفرین و موسس شهرک سلامت اصفهان است. او با راه‌اندازی ۲۴ کارخانه تولیدی شامل باطری اتومبیل، یو پی اس، مخابراتی، الماس سنگ‌بری، گرانیت ساب، تولید مواد اولیه سنگ‌های منیزیتی، تولیدات صنایع پلاستیک، تولید قطعات سربی، اکسید سرب، سهم بسیاری در ایجاد خودکفایی در کشور داشته است.

صرامی با سرمایه‌گذاری و تاسیس بزرگ‌ترین مرکز خرید ایران، مجموعه اصفهان سیتی سنتر، مرکز مبادلات مالی اداری ایران، مجموعه تجاری و تفریحی باغ بهار، مرکز تجاری تفریحی و اداری فدک، هتل بین‌المللی ۵ ستاره پرستیژ، هتل سلامت، اولین پارک فناوری علمی تحقیقاتی بخش خصوصی کشور، شهر سالمندان، شهر دانش، دبیرستان اقتصاد، دانشگاه‌های هنر و علمی کاربردی و...گام‌های بلندی در جهت کارآفرینی، خودکفایی و اشتغال مستقیم ۲۵ هزار نفر برداشته است.

ایرانیان تلاشگر

حاج محمد کریم فضلی را باید یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان موفق ایران دانست.او توانست کار خود را از یک کارگاه کوچک شروع کرده و درنهایت  «گروه صنعتی گل‌رنگ»را تاسیس کند. این شرکت امروز بیش از 20 زیر برند دارد.

او در اوایل دهه 40 یک کارگاه کوچک راه‌اندازی و مایع ظرف‌شویی تولید کرد. در سال 82، گروه صنعتی گل‌رنگ با بیش از 40 واحد راه‌اندازی شد که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های هلدینگ تولیدی کشور است.او لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور در سال 84، تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین‌المللی اقتصاد سبز در سال 86، دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سال 83 و 86، نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن و لوح تقدیر صادرکننده نمونه کشور را دریافت کرد. فضلی در 17 اردیبهشت سال 1399 در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.

غلامعلی سلیمانی متولد سال 1325 در شهر آمل و موسس شرکت کاله است. مشخصاً می‌توان از او به‌عنوان یکی دیگر از کارآفرینان موفق ایران نام برد، چون باوجود مشکلات زیاد و شکست‌های متعددی که داشت، از هدفش دست نکشید و از تمام فرصت‌هایی که در سر راهش قرار می‌گرفت، استفاده می‌کرد.

او در سال 1358 اولین کارخانه‌ خود را برای تولید سوسیس و کالباس، در شیراز به نام «دمس» ساخت. بعدازآن، در سال 1359 شرکت فرآورده‌های گوشتی تهران به نام سولیکو را تأسیس کرد و در آن به تولید انواع سوسیس، کالباس و همبرگر پرداخت. او به دنبال تأسیس همین کارخانه هم در شهری پدری‌اش یعنی آمل بود و توانست در سال 1362 زیرزمینی را تجهیز و شرکت فرآورده‌های گوشتی آمل را هم در آنجا تأسیس کند.

شرکت کاله کار خود را با 3 لیتر شیر شروع کرد و امروزه بیش از 2500 تن شیر را روزانه جذب می‌کند. بعد از تولید ماست، انواع پنیر و لبنیات دیگر در کاله به مرحله تولید رسید، درنهایت شرکت کاله 7 سال تنها صادرکننده فرآورده‌های لبنی در ایران شد.امروزه گروه سولیکو، بزرگ‌ترین هلدینگ در صنایع غذایی ایران است و 14 کارخانه و 70 مرکز توزیع دارد. همچنین دارای 30 دفتر تجاری در کشورهای مختلف است تا کار صادرات محصولات به‌درستی انجام شود.

شرکت بهروز در سال 1356 توسط “بهروز فروتن” بنیان گذاشته شد و در تمام این مدت،سهام عمده این شرکت،در اختیار خانواده فروتن بود. او بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌المللی دریافت کرد و نخستین سفیر یونیسف در ایران بوده و در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی انتخاب و تمبر یادبودی نیز به همین مناسبت در ایران منتشرشده است.

بهروز همکار سازمان ملی استاندارد ایران و بیش از ۹ کنگره ملی صنایع غذایی دایر نموده، مشاور عالی خانه صنعت و معدن، عضو کمیسیون کار و اخلاق اجتماعی اتاق ایران، عضو مجمع خیرین دانشگاه فنی حرفه‌ای و دانشگاه تهران و دانشگاه شریف، نخستین پایه‌گذار مرکز تحقیقات غذایی ایران و همچنین عضو شورای صنایع غذایی کشور است. از او به‌عنوان کارآفرین نمونه کشور ده‌ها سخنرانی و مصاحبه در نشریات مختلف ایران موجود است.او تا سال۱۳۹۰برای ۱۵۰۰نفر شغل ایجاد کرد.

مرتضی سلطانی، متولد 1340 در قلعه مبارک‌آباد قم و از کارآفرینان موفق ایران در حوزه تولید، صنعت و صادرات است. کسی که دوران کودکی بسیار سختی داشت و با شستن قبرها و واکس کردن کفش مردم، برای خودش درآمد کسب می‌کرد. او تحقیقاتی را در زمینه آرد صنعتی شروع کرد و در سال 1372 شرکت «آرد زر» و در سال 1380 اولین کارخانه آرد سمولینای ایران را به بهره‌برداری رساند. او در سال 1384 شرکت «زرماکارون» را افتتاح کرد. مرتضی سلطانی در طی این سال‌ها، جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرد که لوح و تندیس واحد نمونه استاندارد کشور، کسب 8 دوره متوالی لوح و تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کننده و اولین مدال افتخارات صادرات کشور، ازجمله این افتخارات است.

هاکوپیان در بهار سال 1349 توسط سومبات هاکوپیان، با امکانات و سرمایه اندک بنیان‌گذاری شد. در حال حاضر این برند یکی از بزرگ‎‌ترین و معتبرترین شرکت‌های طراحی و تولید پوشاک مردانه در ایران است که موفق به دریافت بیش از 30 جایزه بین‌المللی و 2 جایزه ملی گردیده است.

برند گراد در سال ۱۳۷۰ توسط محسن اصفهانیان بنیان‌گذاری شده است. این مدیر خوش‌فکر ایرانی با انتخاب نام گراد که برگرفته از نوعی پوشاک در ایران باستان است اقدام به ارایه محصولات خود نموده است. گراد را بدون شک رقیب اصلی هاکوپیان می‌توان معرفی کرد. گراد پس از‌ هاکوپیان، دومین تولیدکننده تمام صنعتی پوشاک در ایران است که البته در مقایسه با ‌هاکوپیان، خط تولید و توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مدرن‌تری نیز دارد.

 

راه نجات اقتصاد

بررسی کوتاه اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی نشان می‌دهد اگر کشوری بخواهد به‌طور کامل اقتصادش را توسعه دهد، باید کارآفرینی را رشد دهد.

افراد کارآفرین نه‌تنها قادر به ایجاد درآمد برای خودشان هستند، بلکه گاهی افراد دیگر را نیز در قسمت‌های مختلف کسب‌وکار خود استخدام می‌کنند، بنابراین یکی از مهم‌ترین اثرات مثبتی که کارآفرینان برای یک اقتصاد ایجاد می‌کنند ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است. درکشورهای توسعه‌یافته تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد نیروی کار در کسب‌وکارهای کوچک و رده متوسط جذب‌شده‌اند. همچنین در کشورهایی مانند هند، میلیون‌ها زن توانسته‌اند خانواده‌هایشان را توسط خوداشتغالی و کارآفرینی از فقر بیرون بکشند. آفریقا مثال خوب دیگری از کارآفرینان رده پایینی است که کمک کرده‌اند تا فقر کاهش یابد و به جلوگیری از نابرابری درآمدی کمک کرده‌اند.

 

برچسب ها : محمدرضا دیانی,کارآفرین نمونه

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها