ویژگی‌های آسیاب گندم در دستگاه‌های آسیاب صنعتی

کد خبر: 1177089
ویژگی‌های آسیاب گندم در دستگاه‌های آسیاب صنعتی

 

چکیده :  شرکت بازرگانی AG وارکننده دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی با گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 5 ساله به منظور گسترش و حمایت از مشاغل حوزه کارآفرینی با بیش از 18 سال سابقه در تهران و اصفهان فعالیت دارد

 به گزارش سایت رسمی فارس نیوز مکانیزم اعمال نیروی مکانیکی در آسیاب‌ها به انواع مختلفی انجام می‌شود که این نیروها عبارتند از: فشار، برش، خرد کردن، اصطکاک و برخورد؛ که نوع اعمال نیرو با توجه به مدل آسیاب (آسیاب غلتکی، آسیاب چکشی) صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های آسیاب گندم در دستگاه‌های آسیاب صنعتی

در فرایند آسیاب کردن به وسیله ی دستگاه آسیاب AG هرگاه نیروی اعمال شده توسط آسیاب از مقاومت مکانیکی دانه‌ها بیشتر شود، ذرات مواد داخل مخزن به دانه‌های کوچکتر با شکل هندسی و وزن پایین‌تر تقسیم می‌شوند.

انواع دستگاه آسیاب

دستگاه آسیاب عطاری

دستگاه آسیاب عطاری AG

این دستگاه برقی همان طور که از نامش مشخص است در عطاری‌ها برای آسیاب کردن ادویه و گیاهان دارویی و خوراکی مانند نمک، زنجبیل، سماق، هسته خرما و ... استفاده می‌شود. دستگاه آسیاب عطاری دارای پره و توری استیل برای کوبیدن انواع ادویه‌ها می‌باشد و پودرها پس از خروج از این دستگاه به الک کردن نیازی ندارند. مخزن این دستگاه ضد زنگ است و روکش استیل آن، باعث مقاومت و طول عمر بالاتر دستگاه شده است.

 

دستگاه‌ آسیاب صنعتی و نیمه صنعتی

دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی نسبت به دستگاه آسیاب عطاری مقاومت و قدرت بالاتری دارند و برای خرد کردن دانه‌های سخت‌تر استفاده می‌شوند. جنس بدنه دستگاه از استیل غذایی ضد زنگ است و با برق کار می‌کنند.

آسیاب چکشی

دستگاه آسیاب چکشی AG

آسیاب‌های چکشی عمدتاً برای تولید غذای دام در دامداری‌ها و صنایع معدنی و غذایی در حجم بالا به کار برده می‌شود. ریز و درشت بودن دانه‌های آسیاب شده در راندمان کاری آسیاب چکشی بسیار موثر است. در واقع هرچه دانه‌ها درشت‌تر باشد، راندمان کاری بالاتر خواهد رفت.

مراحل آسیاب کردن با دستگاه آسیاب (Grain mill grinder)

آسیاب‌های صنعتی مراحل فنی مختلفی از ابتد تا انتهای کار دارند؛ این مراحل شامل آسیاب مواد به دانه‌های درشت و آسیاب نهایی محصولات در اندازه مورد نظر می‌باشد. اولین مرحله تکنولوژیکی فرآیند آسیاب در آسیاب‌های گندم، آسیاب درشت است که از چندین پاس تکنولوژیک تشکیل شده است. تجهیزات مورد نیاز برای تولید آرد گندم شامل یک دستگاه آسیاب (آسیاب استوانه‌ای)، یک دستگاه برای الک کردن پودرهای آسیاب شده (محفظه غربال) و در نهایت، یک دستگاه برای نرم کردن محصول نیمه نهایی (دستگاه سمولینا یا جدا کننده سبوس) می‌باشد.

آسیاب گندم نیازمند گذر از مراحل طولانی و تدریجی برای تبدیل دانه به آرد است. این عملیات به ترتیب، با شروع از مرحله اول و تبدیل گندم از دانه درشت به دانه ریز، از ماشینی به ماشین دیگر انجام می‌پذیرد. پس از اتمام مرحله خرد کردن توسط آسیاب، بلافاصله مرحله غربالگری انجام می‌شود. زیرا طی مرحله آسیاب ممکن است دانه‌ها در ابعاد مختلفی خرد شده باشند.

قبل از شروع فرآیند آسیاب، دانه‌ها باید تحت یک فرآیند پاکسازی قرار بگیرند. این فرآیند توسط یک سیستم مجهز به تهویه‌ انجام می‌شود که رطوبت یکنواخت دانه کامل را تضمین می‌کند و به نرم شدن آندوسپرم و پوسته سخت دانه کمک می‌کند تا روند جداسازی را بهبود ببخشد.

وظایف محفظه الک در دستگاه آسیاب

یکی از کارهایی که محفظه الک انجام می‌دهد، جداسازی دانه‌های آسیاب شده که اندازه آنها زیر 160 میکرومتر است، می‌باشد. برای استخراج آرد از دانه‌های گندم کامل، چندین گذر (خط) لازم است. تعدادی از این خطوط بخشی از مرحله آسیاب دانه درشت (خرد کردن) هستند که در آن غلتک‌های آسیاب دارای سطح شیاردار هستند، در حالی که خطوط دیگر بخشی از مرحله نهایی آسیاب (آسیاب ریز) هستند، که غلتک‌های آسیاب آن سطح صافی دارند.

محصولات آسیاب میانی عمدتاً گرانول (دانه های بذر در اندازه های مختلف)، سمولینا (بزرگ، متوسط ​​و کوچک) و آرد (ریز و درشت) هستند. همه این محصولات در فرآیند آسیاب کردن برای استخراج آرد برمی‌گردند، اما گرانول یا دانه‌های درشت توسط آسیاب‌ها با استفاده از غلتک‌های شیاردار آسیاب می‌شوند، در حالی که سمولینا و آرد توسط آسیاب‌هایی که غلتک‌های صیقلی دارند خرد می‌شوند. سمولینا و آرد به عنوان محصولات میانی آسیاب، ذرات آندوسپرم تمیزتر و پوشش سخت بیرونی کوچک‌تری دارند.

 

ذرات به ‌دست‌آمده از آسیاب دارای اندازه‌هایی در محدوده نسبتاً وسیعی هستند (1200-160 میکرومتر)، میانگین اندازه ​​ذرات با تجزیه و تحلیل گرانولی و طبقه‌بندی توسط الک تعیین می‌شود.

مرحله بو دادن در دستگاه های آسیاب دوار

در آسیاب های دوار، دانه‌های گندم در مرحله بو دادن توسط جفت غلتک های شیاردار آسیاب می‌شوند، بنابراین طیف وسیعی از ذرات با اندازه‌های کمتر از 200 میکرومتر الی 2000 میکرومتر، متشکل از ذرات پوسته (در اندازه های بزرگتر) به دست می‌آید. ذرات آندوسپرم (با حجم کم)، با استفاده از دستگاه‌های الک، بیشتر جدا می‌شوند.

هدف فرآیند آسیاب این است که آندوسپرم را به ذرات ریز آرد و بلغور تبدیل کند، در حالی که لایه بیرونی و ذرات دانه باید در اندازه‌های بزرگ باقی بمانند تا با الک کردن جدا شوند. در خطوط خردکن درشت از غلتک‌های با سطح شیاردار و در خطوط آسیاب ریز از غلتک‌هایی با سطح صاف استفاده می‌شود.

کیفیت فرآیند آسیاب گندم تحت تأثیر خواص فیزیکی و مکانیکی بذرها و محصولات میانی (توزیع اندازه، سختی بذر، میزان رطوبت) و پارامترهای طراحی و عملکردی آسیاب دوار (آرایش متقابل غلتک‌ها، سرعت دیفرانسیل، فاصله بین غلطک‌ها، مشخصات شیار، موقعیت متقابل شیارها) می‌باشد. اثرات این عوامل در توزیع اندازه ذرات ماده، توزیع ترکیبی مواد، درجه سایش غلتک‌ها و انرژی صرف شده برای آسیاب کردن مشخص می‌شود.

آزمایشی در سال 2002 نشان داد که اگر فاصله بین غلتک‌ها از 0.3 میلی‌متر به 0.7 میلی‌متر افزایش یابد، شکستگی دانه‌های گندم در مرحله آسیاب کردن شدت کمتری دارد و در نتیجه تعداد ذرات با اندازه‌های بزرگ بیشتر و ذرات با اندازه‌های کوچک‌تر کمتر می‌شوند. فاصله بین غلتک‌ها به طور غیر مستقیم بر سطح خاص و مصرف انرژی در واحد جرم تأثیر می‌گذارد و همچنین به صورت مستقیم بر انرژی ویژه تأثیر دارد.

 

چیدمان شیارهای مختلف روی غلطک‌ها باعث به دست آمدن توزیع اندازه‌های مختلفی نیز می‌شود. اگر فلوت های غلتکی در موقعیت تیغه/تیغه چیده شوند، منجر به توزیع اندازه نسبتاً یکنواخت می‌شود. به همین ترتیب آرایش پشت به پشت منجر به توزیع سهمی عمیق می‌شود.

نقش سرعت دیفرانسیل در دستگاه آسیاب

سرعت افتراقی غلتک آسیاب تاثیر بسزایی در آسیاب شدن بلغور، آرد و سبوس گندم دارد. افزایش سرعت دیفرانسیل غلتک‌ها، میزان بلغور یا سمولینا را نیز افزایش می‌دهد و میزان آرد و سبوس گندم کاهش پیدا می‌کند. این نتیجه به دلیل تفاوت بین نیروهای برشی و فشاری است که روی ذرات اعمال می‌شود.

نقش توزیع اندازه مواد در دستگاه آسیاب

دانستن توزیع اندازه مواد مورد نظر برای آسیاب کردن و همچنین خرد کردن در سایز درشت بسیار مهم است تا بتوان تنظیمات مناسبی را در آسیاب‌های غلتکی انجام داد و همچنین پارچه‌ها را برای قاب‌های الک محفظه‌های پلان سویفت انتخاب کرد. توزیع اندازه ذرات مواد گرانولی را می‌توان با استفاده از طبقه‌بندی‌کننده‌های غربال (Seve Shaker) با اندازه‌های مختلف سوراخ غربال تعیین کرد. این اندازه را می‌توان با توابع ریاضی مختلفی ارزیابی کرد.  بیشترین تابع مورد استفاده در این زمینه تابع Rosin-Rammler است.

طی آزمایش‌های متعددی که روی مواد مختلف (قبل و بعد از آسیاب) انجام شد، منحنی‌های توزیع تجمعی برای مواد الک شده، با تجزیه و تحلیل رگرسیون کامپیوتری داده‌های تجربی با تابع Rosin-Rammler  ترسیم شد. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از توزیع اندازه ذرات، سایر ویژگی‌های فیزیکی ماده مورد تجزیه و تحلیل نیز تعیین شد: اندازه متوسط ​​ذرات، مدول آسیاب، سطح ویژه مواد گرانولی، افزایش سطح به دلیل آسیاب شدن در یک راهرو (خط)، چگالی فله‌ای و جرم خاص.

در این قسمت نمودارهای جریان برای دو آسیاب گندم با ظرفیت‌های مختلف ارائه شده است که یکی از آنها 100 تن در 24 ساعت و دیگری 220 تن در 24 ساعت است که از طریق آن می‌توان حرکت محصولات داخل آسیاب را تخمین زد.

نتایج تجربی به‌دست‌آمده از توزیع اندازه ذرات مواد انتخاب شده برای آسیاب و گرانول‌های حاصل، در هر دو مرحله فن‌آوری و همچنین توزیع اندازه ذرات مواد برای دستگاه های آسیاب مختلفی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند نیز ارائه شده است.

تاثیر خواص مکانیکی دانه گندم در دستگاه آسیاب

آگاهی از خواص مکانیکی دانه گندم و مواد گرانولی و همچنین مشخص کردن حجم و جرم دانه گندم برای تخمین انرژی مورد نیازی که برای خرد کردن آنها لازم است، بسیار اهمیت دارد. برای این منظور، نتایج برخی تحقیقات تجربی در مورد رفتار دانه گندم در تست‌های فشرده‌سازی تک محوری بین صفحات موازی در این مقاله ارائه شده است.

همچنین منحنی‌های متنوعی برای قدرت خرد کردن و انرژی جذب شده تا نقطه خرد شدن دانه وجود دارد. نتایج ارائه شده و داده‌های به دست آمده مورد توجه طراحان آسیاب‌های غلتکی و همچنین سازندگان و کاربران این ماشین‌ها قرار گرفته است.

نمودارهای فنی برای آسیاب گندم

خطوط فناوری شامل یک یا دو جفت غلتک فرز است که هر دو محصول یکسانی را پردازش می‌کنند و با یک یا چند محفظه پلان سیفتر برای الک ترکیب می‌شوند. «ریستینگ» مرحله تکنولوژیکی است که هدف آن قطعه قطعه کردن دانه گندم در ذرات با اندازه‌های مختلف و حذف آندوسپرم از پوشش است.

ذرات حاصل از فاز اول، دوم و سوم آسیاب از نظر اندازه متفاوت هستند، از شکستگی مانند نیم دانه تا ذرات آرد با گرانولومتری بسیار ظریف. با تکرار آسیاب کردن، ذرات به طور فزاینده‌ای ریزتر می‌شوند، مقدار آرد سفید کاهش می‌یابد و پوشش دانه‌ها به عنوان گرد و غبار به مرحله ماقبل آخر و آخرین مرحله می‌رسد.

مرحله آسیاب متشکل از شش آسیاب ساده با غلتک‌های فلوت‌دار، چهار محفظه کامل و دو نیمه از محفظه پلان سیفتر و چهار جداکننده‌ سبوس است که پوشش‌های حاصل از چندین عملیات آسیاب را پردازش می‌کنند. دانه‌ها در آسیاب با غلتک‌های دوتایی در صفحه افقی قرار می‌گیرند.  برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه آسیاب می توانید به سایت https://www.ag777.com/product/category/7 رجوع کنید.

شرکت ای جی وارد کننده دستگاه های زیادی در زمینه ی ماشین آلات صنعتی می باشد. اگر می خواهید به راحتی کسب و کاری را راه بیاندازید، می توانید به سایت مراجعه کنید و با مشاورین ای جی صحبت کنید.

برای خرید انواع دستگاه آسیاب AG از کارشناسان شعبه تهران و اصفهان مشاوره بگیرید

شعبه تهران: ﺻﺎدﻗﯿﻪ ،ﺑﻠﻮار آﯾﺖ اﻟﻠﻪ ﮐﺎﺷﺎﻧﯽ رو ﺑﻪ روی ﻣﺴﺠﺪ ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻓﯽ، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن اﺗﺮک

تلفن: 46096724-021

شعبه اصفهان : اصفهان، فلکه ارتش خیابان وحید قبل از چهارراه امام‌زاده محسن، کوچه شماره ۲۳ پلاک ۶۲۲

تلفن: 91010118-031

 شرکت بازرگانی AG وارکننده دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی با گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 5 ساله به منظور گسترش و حمایت از مشاغل حوزه کارآفرینی با بیش از 18 سال سابقه در تهران و اصفهان فعالیت دارد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها