باتری یو پی اس چیست؟ راهنمای انتخاب و خرید

کد خبر: 1195531
باتری یو پی اس چیست؟ راهنمای انتخاب و خرید

باتری UPS منبع تغذیه یا انرژی است که به دستگاه شما اجازه می‌دهد در صورت قطع برق ورودی حداقل برای مدت کوتاهی کار کند.

این باتریر تا زمانی که برق شهری جریان دارد، انرژی را ذخیره کرده و حفظ می‌کند. هر چه انرژی ذخیره شده بیشتر باشد، توان بیشتری را می‌توان حفظ کرد.

انرژی را می‌توان به روش‌های مختلف ذخیره کرد. باتری‌های قابل شارژ مانند باتری‌‎های UPS رایج‌ترین منبع ذخره انرژی هستند.

جدا از ذخیره انرژی، باتری یو پی اس از آسیب به سخت افزار ناشی از جریان اضافه و افزایش ولتاژ جلوگیری می‌کند. بسیاری از مدل‌های یو پی اس نیز به طور مداوم برق ورودی را تنظیم می‌کنند.

در پی همین ویژگی این باتری به جلوگیری از دست رفتن داده‌ها و آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

در واقع، بدون باتری UPS، داده‌های ذخیره شده در دستگاه‌هایی که در معرض خاموش شدن ناگهانی هستند ممکن است خراب یا به طور کامل از بین بروند. اگر از یک نرم افزار مدیریت انرژی نیز استفاده شود، یو پی اس امکان خاموش شدن کنترل شده سیستم را فراهم و آن را تسهیل می‌کند.

UPS در چه مواردی استفاده می‌شود؟

چه در حال برق رسانی به تجهیزات پزشکی حیاتی یا یک سری از دوربین‌های مداربسته باشید، یک سیستم باتری UPS می‌تواند از شما در برابر از بین رفتن پوشش، اطلاعات و داده‌های مختلف در صورت قطع برق محافظت کند.

UPS مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply است، قطعه‌ای که فوراً به قطع برق پاسخ می‌دهد، اما مانند یک باتری پشتیبان نیست.

درک تفاوت‌های بین این دو سیستم به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های مناسبی برای نیازهای برق خود داشته باشید.

سیستم باتری یو پی اس یک فاصله بین منبع تغذیه اصلی و برق پشتیبان شما است. مشکل این است که حتی با وجود یک باتری پشتیبان یا ژنراتور قوی، ممکن است چندین دقیقه طول بکشد تا سیستم شما به از دست رفتن منبع برق اصلی شما پاسخ دهد و شروع به استفاده از منبع جایگزین شما کند. در

  • بیمارستان‌ها
  • بانک‌ها
  • و سایر عملکردهای حیاتی

این چند دقیقه ارزشمند می‌تواند یک موضوع مرگ و زندگی باشد.

یو پی اس برای حل این مشکل طراحی شده است که به صورت فوری پاسخ می‌دهد، قدرت زیادی به سیستم می‌دهد و سپس به محض راه اندازی، همه چیز را به سیستم پشتیبان شما تحویل می‌دهد.

یو پی اس چه کاری انجام نمی‌دهد؟

مهم‌ترین چیزی که باید درک کنید این است که یک سیستم UPS به خودی خود به عنوان یک نسخه پشتیبان طراحی نشده است. باتری متصل به سیستم یو پی اس شما قادر به تحمل بار ثابت برای بیش از چند دقیقه (5 الی 15 دقیقه) نخواهد بود.

بنابراین، بسیار مهم است که شما یک سیستم پشتیبان در مقیاس کامل آماده داشته باشید تا در اسرع وقت دستگاه مورد نظر از آن استفاده کند.

2

آشنایی با انواع باتری UPS، برای خرید و انتخاب درست‌تر

سه نوع اصلی باتری وجود دارد که در UPS استفاده می‌شود:

  • نیکل-کادمیم
  • سرب-اسید
  • و لیتیوم-یون

هیچکدام دارای فناوری برتری نیستند، انتخاب باید بر اساس نیاز، نوع UPS و موارد دیگر انجام شود.

باتری‌های UPS سرب اسید

باتری‌های سرب اسیدی زمانی که در سیستم UPS استفاده می‌شوند، دارای سابقه ثابتی برای قابلیت اطمینان هستند. در کاربردهای قدرت بزرگ، جایی که وزن موضوع اصلی نیست، مقرون به صرفه‌ترین انتخاب میباشند.

این مقرون به صرفه بودن با سایر کیفیت‌های عملکردی مانند امپدانس داخلی پایین و تحمل بالا ترکیب می‌شود. باتری‌های سرب اسیدی در دو نوع مختلف وجود دارند:

  1. Valve Regulated (VRLA)
  2. Open Vented (VLA)

که باید بنا به نیاز دستگاه انتخاب شود.

باتری‌های یو پی اس نیکل کادمیوم

باتری‌های نیکل کادمیوم (NiCd) یک گزینه محبوب برای تاسیسات مخابراتی هستند، در حالی که هنوز برای کاربردهای UPS در مکان‌هایی با دمای محیط بسیار بالا، به‌ویژه خاورمیانه، استفاده می‌شوند.

الکترودهای باتری از هیدروکسید نیکل در صفحه مثبت و هیدروکسید کادمیوم در صفحه منفی تشکیل شده‌اند.

نیکل کادمیوم‌ها مزایای

  • عمر طراحی 20 ساله
  • توانایی مدیریت محدوده دمایی وسیع محیط (20- تا +40 درجه سانتیگراد)
  • عمر چرخه بالا
  • و تحمل تخلیه‌های عمیق

را ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، باتری‌های NiCd UPS بسیار گرانتر از انواع سنتی VRLA هستند. و از آنجایی که نیکل و کادمیوم مواد سمی هستند، فرآیندهای دفع و بازیافت در پایان عمر مفید بسیار گران است.

این امر به ویژه در کشورهایی که سیاست‌ها و مقررات زیست محیطی سختگیرانه دارند، مانند بریتانیا، صادق است.

3

باتری‌های یو پی اس لیتیوم یونی

باتری‌های لیتیوم یونی (Li-Ion) مدت‌هاست در دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند و به طور کلی لوازمی که از باتری شارژی پشتیبنی می‌کند، استفاده می‌شوند، در حالی که اکنون عناصر اصلی رشد خودروهای الکتریکی هستند. اما اخیراً آنها در حال تبدیل شدن به یک گزینه مناسب برای منابع برق اضطراری و سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی، مانند بهره‌برداری از انرژی از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند باد یا خورشیدی هستند.

یکی از مزایای باتری‌های لیتیوم یون UPS این است که به طور قابل توجهی کوچکتر و سبکتر هستند زیرا چگالی توان بسیار بالاتری دارند.

آنها همچنین دارای

  1. زمان شارژ سریعتر
  2. چرخه‌های طولانی‌تر
  3. و حداقل دوبرابر عمر مفید در مقایسه با VRLA/SLA

هستند.

با وجود کاهش هزینه باتری‌های UPS لیتیوم یونی در سال‌های اخیر، هنوز انتخاب اولیه بسیار گران‌تری نسبت به سایر گزینه‌ها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها