نکات مهم قبل اجرای گچبری در دیوار و سقف منزل

کد خبر: 1195878
نکات مهم قبل اجرای گچبری در دیوار و سقف منزل

 

گچبری یکی از زیباترین هنرهای ایرانی است که طرفداران زیادی در تمام دنیا دارد. هنر گچبری در ایران به شکل خاصی انجام می‌شود که آن را با گچبری‌های دیگر نقاط جهان متمایز می‌کند. هنرمندان ایرانی در گچبری‌های خود از طرح‌های خاص و بسیار زیبایی استفاده می‌کنند که باعث افزایش جذابیت و چشم‌نواز شدن محیط می‌شود. هنر گچبری به دو شیوه دستی و پیش‌ ساخته انجام می‌شود. در اغلب نقاط جهان از گچبری پیش‌ ساخته استفاده می‌شود؛ اما گچبری دستی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث محبوبیت آن در ایران شده است.

 

گچبری دستی همان‌طور که از نامش پیداست، توسط دست‌های استادکار گچبر ساخته می‌شود. صفحات گچی تزئینی که با دست خلق می‌شوند، زیبایی و ظرافت چشمگیری دارند که می‌توانند جلال و شکوه را برای خانه شما به ارمغان آورند. فرقی نمی‌کند که به دنبال اجرای طرحی مدرن باشید یا سنتی، درهرصورت یک استادکار ماهر و باتجربه می‌تواند با گچبری دستی ایده‌های شما را به بهترین شکل اجرا کند.

انتخاب طرح مناسب برای گچبری دستی

قبل از انتخاب طرح مناسب، باید استادکاری ماهر و متخصص پیدا کنید. در ابتدا باید بدانید که گچبری و گچ‌کاری دو مقوله متفاوت هستند. بنابراین استاد گچ‌کار نمی‌تواند نیازهای شما را رفع کند. استادکار گچ‌بر با هنر شکل‌ دادن به گچ آشناست و تمام نکات مهم برای ساخت یک صفحه تزئینی گچی زیبا و درعین‌حال مقاوم را می‌داند. طرح‌های قابل ‌اجرا با گچبری دستی بسیار متنوع هستند؛ به همین جهت لازم است که از یک استادکار باتجربه کمک بگیرید تا مناسب‌ترین طرح را برای خانه‌تان به شما پیشنهاد کند. 

10

هنگام انتخاب طرح برای گچبری دستی باید به عواملی همچون دکوراسیون خانه، مساحت خانه، ارتفاع سقف (خصوصاً برای گچبری سقف)، رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون خانه و میزان نور محیط دقت کنید. به بیان دیگر، نمی‌توان همیشه یک طرح را در همه خانه‌ای اجرا کرد؛ بلکه هر خانه متناسب با شرایط خاصی که دارد، نیازمند طرحی منحصربه‌فرد است. در برخی از ساختمان‌ها، شرایط ایجاب می‌کند که از موارد دیگر برای گچبری کمک بگیرید. استفاده از ورق‌های طلا، بهره‌گیری از برخی رنگ‌های خاص برای پوشش قسمت‌هایی از صفحه گچی تزئینی و حتی تلفیق نورپردازی و گچبری سقف می‌توانند ایده‌های بسیار جذابی برای تغییر دکوراسیون منزل شما باشند.

مناسب‌ترین بخش‌های خانه برای گچبری

امکان استفاده از صفحات گچبری در تمامی بخش‌های خانه وجود دارد و هیچ‌گونه محدودیتی در اجرا و پیاده‌سازی آن وجود ندارد. برخی از مهم‌ترین بخش‌های خانه که گچبری دستی می‌تواند تغییراتی شگرف در آن‌ها به وجود بیاورد به شرح زیر است:

  1. گچبری سقف: سقف اصلی‌ترین بخش خانه است که در تمامی قسمت‌های خانه به چشم می‌خورد. معمولاً اغلب افراد توجه چندانی به تزئین سقف خانه خود ندارند؛ به همین جهت شما می‌توانید با اعمال تغییراتی هرچند جزئی، زیبایی گسترده‌ای را در خانه خود ایجاد کنید.
  2. گچبری دیوار: یکی از متداول‌ترین طرح‌های گچبری که روی دیوار اجرا می‌شود، طرح قاب است. قاب‌های گچبری در شکل‌های بسیار متنوعی قابل ‌اجرا هستند؛ بی‌شک انتخاب قابی متناسب با دکوراسیون می‌تواند توجه زیادی را به خود جلب کند.
  3. گچبری کانتر و جزیره: کانتر و جزیره جزئی جذاب از آشپزخانه‌های امروزی محسوب می‌شوند که معمولاً در معرض دید قرار دارند. استفاده از گچبری دستی در این بخش‌ها می‌تواند باعث شود که با دکوراسیون خانه شما هماهنگ شوند و ظاهری جذاب‌تر بگیرند. به‌طور مثال ممکن است دکوراسیون شما به‌گونه‌ای باشد که کانتر یا جزیره باعث ایجاد ناهماهنگی و بی‌نظمی در خانه شوند؛ در این شرایط گچبری می‌تواند تا حدود زیادی باعث افزایش نظم و هماهنگی خانه شود.
  4. گچبری اتاق‌خواب: اتاق‌خواب یکی از بخش‌هایی است که زیبایی و آرامش موجود در آن بسیار مهم است. بهتر است طرح‌های ساده‌تری را برای اتاق‌خواب انتخاب کرد تا باعث خستگی چشمان یا دل‌زدگی شما نشود. همچنین امروزه تلفیق گچبری و نورپردازی مخفی در اتاق‌خواب بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با اندکی خلاقیت می‌توان فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد نمود.

دلیل اهمیت و برتری گچبری دستی

گچبری دستی درواقع همان گچبری کلاسیک است اما دقت کنید که کلمه کلاسیک، تنها به معنای استفاده از طرح‌های کلاسیک در این شیوه نیست. شما می‌توانید حتی طرح‌های مدرن را نیز به‌واسطه گچبری کلاسیک، پیاده‌سازی کنید. گچبری دستی از محبوبیت خاصی برخوردار است که دلیل اصلی آن، ظرافتی است که در این صفحات گچی، خودنمایی می‌کند.

این روش گچبری، نسبت به نوع پیش ساخته برتری‌هایی دارد که مهم‌ترین آن مقاومت صفحه گچی تزئینی ساخته شده به روش دستی است. در این روش استادکار گچبر باید از متریال مرغوبی استفاده کند؛ به همین جهت مقاومت این صفحات بالا رفته و طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر استاد گچبر متریال بی‌کیفیتی را مورد استفاده قرار دهید، حین اجرای کار با مشکلات متعددی مانند خشک ‌شدن زودهنگام و یا دیرهنگام گچ، ترک ‌برداشتن صفحات گچی، تغییر رنگ صفحه گچی، عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف طرح و عدم شکل‌پذیری صحیح گچ روبرو می‌شود. در مقابل نیز در روش پیش‌ ساخته ممکن است از هر متریالی استفاده شود؛ زیرا تمام این مشکلات را می‌توان با افزودن برخی مواد خاص برطرف کرد.

11

یکی دیگر از مهم‌ترین برتری‌های گچبری دستی، ابعاد صفحات گچی است. در این روش استادکار می‌تواند دقیقاً مطابق با فضای مورد نیاز شما، صفحه گچی را بسازد؛ اما در گچبری پیش‌ ساخته چنین امکانی وجود ندارد. طبیعتاً استفاده از صفحاتی که ابعادشان با فضای مدنظر شما هماهنگی دارد، می‌تواند باعث افزایش زیبایی محیط شود.  درنهایت نیز باید گفت که اگرچه فرایند رنگ‌آمیزی صفحات گچی پیش‌ساخته ساده‌تر است، اما تلفیق آن با نورپردازی یا استفاده از ورق‌های طلا بسیار سخت خواهد بود. 

انتخاب بهترین استادکار گچبری

با اندکی جستجو می‌توانید به‌راحتی به لیستی از استادکاران گچبر دست پیدا کنید. در این میان بسیار مهم است  که استادکاری باسابقه و زبردست را انتخاب نمایید تا بتواند به بهترین شکل ایده‌های شما را اجرا کند. استادکاری که نمونه کارهای زیادی دارد، درواقع توانسته توجه و اعتماد افراد زیادی را جلب کند؛ این موضوع به معنای توانایی و هنر اوست. همچنین شما می‌توانید با بررسی نمونه کارهای او، میزان ظرافت و مهارت او را درک کنید. استاد رضا پارسائی یکی از برترین و باسابقه‌ترین گچبرهایی است که 20 سال سابقه تخصصی در زمینه گچبری دستی دارد. شما می‌توانید در صورت نیاز اقدام به مشاوره با ایشان نموده و درنهایت با خاطری آسوده، گچبری منزلتان را به دستان هنرمند او بسپارید.

تلفن تماس : 09121675601

آدرس سایت جهت دیدن نمونه کارها : www.rezaparsaei.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد