معرفی 8 نوع شامپو و کاربردهای اصلی آنها

کد خبر: 1196041
معرفی 8 نوع شامپو و کاربردهای اصلی آنها

شامپوها به عنوان یک محصول ضروری برای نظافت موها سالیان زیادی است که مورد استفاده قرار میگیرند . از شامپوهای قدیمی که به تخم مرغی و غیره معروف بود تا الان که انواع شامپوهای تخصصی با قیمت ها و کاربردهای مختلف در بازار موجود است همه و همه مهم ترین کاربردی که دارند تمیز کردن موهای شماست . اما با توجه به زیاد شدن مدل های مختلف شامپوها ، به نظر می رسد یک انتخاب درست ، کاری سخت است . در این مقاله سعی داریم تا با انواع مو و شامپوها آشنا شویم و از آسیب به موها و هدر رفتن هزینه برای آن جلوگیری کنیم .

انواع مو

در ابتدا باید نوع و جنس موهای خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم بر مبنای آن انتخاب درست تری داشته باشیم

  • موهای معمولی : دراین موها رطوبت و چربی آن به حد نرمال نزدیک است . ضخامت تارهای انها معمولی است . اغلب موهای معمولی سالم هستند و احتیاج به محصولات تخصصی خاصی ندارند . موهای طبیعی و رنگ نشده خانم ها و آقایان و همچنین موهای کودکان از این نوع است . این موها با یکی دوبار شستشو در طول هفته تمیزی و برق خود را حفظ می کنند .
  • موهای خشک : اغلب موهایی که خشک هستند اما آسیب دیده نیستند موهای فر و موهای موج دار ( وز وزی ) هستند که به حالتی طبیعی اما خشک تر از حد نرمال هستند . ضخامت انها نسبت به موهای معمولی بیشتر است . این موها به شستشوی کم احتیاج دارند زیرا شستشوی زیاد باعث خشک شدن بیشتر و در نتیجه آسیب دیدن آنها می شود .
  • موهای چرب : موهای چرب موهایی هستند که با گذشت مدت کوتاهی از شستن ، هم ریشه و هم ساقه مو چرب می شود . این موها به شستشوی بیشتری احتیاج دارند اما باید دقت کرد که شستشوی زیاد به آنها آسیب وارد نکند . اغلب موهای چرب دارای ساقه نازکی هستند .
  • موهای خیلی خشک و آسیب دیده : این موها براثر استفاده زیاد از شوینده های نامناسب و مواد شیمیایی مانند رنگ و کراتین نازک و خشک شده و بسیار آسیب دیده اند . آسیب هایی مانند خشکی و شکنندگی ساقه و موخوره در این موها بسیار زیاد است و نیاز به درمان در ابتدا و بعد استفاده از شامپو و ماسک مو مناسب دارند .
  • موهای خیلی نازک : تارهای موهای نازک بسیار آسیب پذیر و گاهی با ریشه سست همراه است . این نوع مو در کسانی که درمان های شیمیایی استفاده میکنند و نوزادان دیده میشود و دارای حساسیت بالایی برای انتخاب شامپو است .

با توجه به نکات گفته شده اکنون می توانید نوع موی خود را تشخیص دهید و با توجه به آن شامپو و محصولات تخصصی موی خود را انتخاب کنید .

انواع شامپو

1- انواع شامپو روزانه  Everyday Shampoo

این شامپو ها برای استفاده روزانه مناسب هستند زیرا فاقد مواد سنگین هستند و برای کسانی که هر روز استحمام میکنند مناسب است . انواع شامپو های روزانه معمولا از مواد فعال تمیز کننده ساخته می‌شوند که مو را مرطوب، سالم و شفاف نگه می‌دارند. همچنین در ساختار آن‌ها از صابون و قلیا استفاده نشده است تا برای استفاده روزانه مناسب باشند. پس اگر شوره سر، موهای چرب، پوست سر حساس، خارش سر یا پسوریازیس دارید، انواع شامپو روزانه می‌توانند به درمان این شرایط و حبس رطوبت در آن کمک کنند و همچنین حجم موهای شما را نیز افزایش دهند.

2- انواع شامپو برای موهای چربOily Hair Shampoo   

برای برخی افراد موهای چرب مشکلی همیشگی است. برای خلاص شدن از شر پوست سر چرب، آن‌ها راهی جز شستن هر روزه موهای خود ندارند. دلایل زیادی منجر به موهای چرب می‌شوند که از این بین می‌توان لمس بیش از حد مو، کمبود رطوبت، شستشوی بیش از حد سر، استفاده از محصولات اشتباه، استفاده از برس یا شانه کثیف و شانه زدن بیش از حد موها را نام برد.

اگر موهای شما مستعد چرب شدن است، شامپو مخصوص موهای چرب ناجی شما است. این شامپوها سبوم یا چربی پوست سر را کاهش می‌دهند اما روغن‌های طبیعی مو را از بین نمی‌برند و آن را خشک نمی‌کنند. به دنبال انواع شامپو موی حاوی سالیسیلیک اسید باشد زیرا این ماده به از بین بردن سلول‌های مرده و همچنین شوره سر کمک می‌کند.

برخی از شامپوهای مخصوص موهای چرب pH بالایی دارند که به موهای شما امکان مرطوب ماندن برای زمان‌ طولانی را می‌دهند. انواع شامپو های مخصوص موهای چرب را برای یک یا دو دقیقه بر روی مو و سر خود باقی بگذارید تا به خوبی فعالیت خود را انجام دهد. 

8

3- شامپوی آبرسان یا مرطوب کننده Hydrating Shampoo

دلیل اصلی خشک و ضعیف بودن موهای برخی از افراد، عدم رطوبت در پوست سرشان است. پوست سر این افراد به اندازه کافی روغن مو تولید نمی‌کند تا رطوبت در موهای‌شان حبس شود.

همچنان که سن شما بالاتر می‌رود، پوست سرتان روغن کمتری تولید می‌کند. پوست سر خشک منجر به موهای خشک و در نتیجه حضور شوره در روی شانه‌های شما می‌شود. همچنین موهای خشک کوتیکول‌های ضعیفی دارند که از حفظ رطوبت موهای شما جلوگیری می‌کنند و در نتیجه مو در مقابل گرما و دیگر خطرات محیطی آسیب پذیرتر می‌شود. دلایل دیگر خشک شدن مو و پایین بودن pH، شستن بیش از حد موها، استفاده از اتو مو، سشوار کشیدن زیاد مو و غیره را می‌توان نام برد.

در چنین حالاتی استفاده از انواع شامپو مرطوب کننده یا آبرسان می‌تواند یاری رسان شما باشد. تنها هدف این شامپوها حفظ تعادل pH در پوست سر شما است. اکثر شامپوهای آبرسان ضعیف و حاوی دترجنت‌های خشک کننده کمتری هستند تا از خشک شدن، فر خوردن و شکننده شدن موهای شما جلوگیری شود.

برای استفاده از انواع شامپو های آبرسان نیازی نیست که حتما موهای خشکی داشته باشید. اگر به دنبال تقویت و درخشان کردن موهای خود هستید نیز می‌توانید از این شامپوها استفاده کنید. شامپوهای عاری از سولفات و بدون پارابن، ملایم و سبک هستند و در عین حال آبرسان و مرطوب کننده قوی هستند.

4- شامپوی مخصوص موهای رنگ شده Colored Hair Shampoo

افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند معمولا تعداد زیادی از مشکلات مو را همزمان تجربه می‌کنند. مشکلاتی همچون خشک و ضعیف شدن تار مو، محو شدن رنگ، کمبود رطوبت و غیره. به این گروه افراد معمولا توصیه می‌شود که به دنبال انواع شامپو های مخصوص موهای رنگ شده باشند تا مشکلات به وجود آمده حل شوند. همچنین مواد تشکیل دهنده آن به حفظ رنگ موی شما برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک می‌کند.

این شامپوها معمولا بدون پارابن و سولفات هستند تا به طراوت رنگ موهای شما آسیب نزند. اما قبل از انتخاب شامپوی مخصوص موی رنگ شده، نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن داشته باشید تا محصولی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف کند. به طور مثال اگر می‌خواهید از محو شدن رنگ موی خود جلوگیری کنید، به دنبال انواع شامپو های دارای ویتامین E باشید زیرا این ماده باعث ایجاد نشاط در رنگ موی شما می‌شود.

زمانی‌که موهای خود را رنگ می‌کنید، آن‌ها ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند. پروتئین به تقویت موهای شما کمک می‌کند. پس پروتئین ماده دیگری است که در تمام شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده باید موجود باشد.

علاوه بر ویتامین‌ها و پروتئین‌ها، روغن‌های طبیعی همچون روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل از دیگر اجزای مورد نیاز در شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده هستند. همچنین کراتین یک ماده مغذی است  که مزایای بسیاری همچون تمیز کردن مو از آلودگی‌ها، تقویت رنگ و جلوگیری از محو شدن آن را دارد

9

5- شامپوی حجم دهنده Volumizing Shampoo

افرادی به این شامپوها نیاز دارند که موهایی نازک، مستعد ریزش و آسیب دارند. البته این شامپوها در فصل زمستان نیز کاربردی هستند زیرا هوای خشک، موها را صاف و بی‌حال می‌کند.

در حالیکه برخی از این شامپوها فقط به افزایش حجم موهای شما کمک می‌کنند، انواع دیگری از آن‌ها قابلیت ضخیم‌تر کردن تار مو یا ایجاد قابلیت‌های دیگر را هم دارند. به طور مثال، برخی از این شامپوها علاوه بر حجیم کردن موها، آن‌ها را شفاف نیز می‌کنند. و یا برخی دیگر در داخل خود پروتئین دارند که به تقویت مو از ریشه تا انتهای آن کمک می‌کند.

اگر شما موهایی رنگ شده دارید، بهتر است به دنبال شامپویی برای حجم دادن به مو بگردید که از محو شدن رنگ موی شما نیز جلوگیری کند.

برای استفاده از این محصول، مقداری از شامپو را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس آن را بشویید.

6- انواع شامپو بدون سولفات Sulfate-free Shampoo

ماده‌ای که در شامپوها باعث ایجاد کف می‌شود، سولفات است و امکان حذف آن از شامپو نیست اما چه زمانی باید به دنبال شامپوی عاری از سولفات بود؟

شاید این را ندانید اما سولفات یکی از سورفکتانت‌هایی است که به پوست شما در خلاص شدن از شر آلودگی‌ها و سلول‌های مرده کمک می‌کند اما نکته منفی آن‌ها این است که روغن‌های طبیعی را هم از پوست سر و موی شما حذف می‌کنند. که باعث خشک و شکننده شدن موهای شما می‌شود. اگر پوست سر شما خیلی حساس است و از بین رفتن چربی طبیعی باعث قرمزی، خشکی و یا خارش سر شما می‌شود، پس باید به فکر انواع شامپو بدون سولفات باشید. همچنین اگر موهایی خشک یا فرفری دارید بهتر است از شامپوهای عاری از سولفات استفاده کنید تا چربی طبیعی پوست سر شما حفظ شده و در نتیجه رطوبت موها نیز باقی بماند.

در هنگام انتخاب شامپوی عاری از سولفات ترکیبات روی شامپو را بررسی کنید تا مطمئن باشید که هیچ کدام از ترکیبات سولفات دار در آن نیستند.

7- انواع شامپو خشک Dry Shampoo

روزهایی هستند که شما می‌خواهید موهایی تمیز و تازه داشته باشید اما وقت برای دوش گرفتن و رسیدگی‌های بعدی ندارید. برای این روزها، انواع شامپو خشک می‌توانند یاری رسان شما باشند.

شامپوهای خشک همچون اسپری‌های مو عمل می‌کنند. شما مقدار کمی از آن را بر روی ریشه مو اسپری می‌کنید و سپس موهای خود را شانه می‌زنید. شامپو چربی ریشه موی شما را جذب کرده و آن را تمیز نشان می‌دهد.

کاربرد این شامپوها فقط ایجاد تمیزی برای موهای شما نیست بلکه مزایای دیگری نیز دارند. به طور مثال، این شامپوها حجم دهنده و حالت دهنده مو نیز هستند. آن‌ها به صرفه جویی در وقت نیز کمک می‌کنند زیرا همانطور که گفته شد، دیگر نیازی به شستن موهای خود ندارید.

برای شناخت شامپوی خشک با کیفیت، باید بدانید که یک شامپوی خشک با کیفیت هیچ گونه ماده‌ای بر روی سر شما باقی نمی‌گذارد. اگر پس از استفاده از آن، مواد سفیدی بر روی سرتان باقی ماند، محصول مناسبی انتخاب نکرده‌اید. همچنین اگر چسبندگی یا بوی ناخوشایند نیز ایجاد کرد، به دنبال شامپوی خشک دیگری باشید.

8- شامپوی دارویی Medicated Shampoo

انواع شامپو دارویی معمولا برای تسکین خارش، پوسته شدن سر یا درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شامپوهای دارویی طیف گسترده‌ای از مشکلات مو را برطرف می‌کنند اما ممکن است عوارض جانبی همچون تهوع، استفراغ و سیاه شدن رنگ ادرار نیز داشته باشند. حتما برای خرید این داروها با پزشک مشورت کنید و خودتان اقدام به خرید نکنید.

همچنین می‌توایند از برخی مواد ارگانیک همچون سرکه سیب، روغن نارگیل، عسل و غیره نیز به عنوان درمان استفاده کنید.

از کجا شامپوی مناسب تهیه کنیم ؟

امروزه با توجه به کمبود وقت و سهولت دسترسی به اینترنت ، خرید آنلاین یکی از گزینه ها برای افراد است . از اینرو فروشگاه طب تیک سعی کرده است تا با ارائه بهترین برندهای بهداشتی و پزشکی با قیمت مناسب ، تجربه خریدی عالی را برای شما فراهم آورد . کارشناسان ما از طریق شماره های 09352206055 و 02126551293  در تمامی ساعات آماده پاسخگویی برای راهنمایی و خرید محصولات بهداشتی ، آرایشی و پزشکی هستند 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد