دریچه منهول چیست؟

کد خبر: 1197009
دریچه منهول چیست؟

 

شما هر روز در خیابان از کنار بسیار زیادی درب منهول رد می شوید اما ممکن است که حتی از خود نپرسیده باشید که آنها چه کار می کنند. چه چیزی زیر آن درپوش منهول وجود دارد؟ چرا اینقدر زیاد هستند؟ با نصب آن ها چه هدفی را دنبال می کنند؟ در این مقاله شما را به جواب تمام سوال هایتان خواهیم رساند، عناوین مورد  بررسی در این جا به ترتیب ذیل می باشد:

  1. تعریف و هدف منهول
  2. آناتومی یک منهول
  3. انواع منهول بر اساس عمق
  4. انواع منهول بر اساس متریال

 

منهول پلی اتیلن چیست؟

منهول پلی اتیلن محصولی است که به شکل حفره هایی در زمین نصب می شوند که دسترسی به تاسیسات برقی و فاضلاب را فراهم می کنند. آنها در عمق های مختلف و مواد اولیه مختلفی تولید می شوند و عمدتاً برای امکان دسترسی به خطوط شهری در صورت بروز مشکلاتی مانند سیل استفاده می شوند.

هدف از ساخت منهول پلی اتیلن چیست؟

هنگامی که بیش از 100 سال پیش تاسیسات، به ویژه سیستم لوله کشی های شهری شروع به ساخت زیرزمینی کرد، لوله کش ها و متخصصان تاسیسات می دانستند که اگر مشکلی پیش بیاید، همچنان به راهی برای دسترسی به آن سیستم ها نیاز دارند. بنابراین، منهول حفره ای به اندازه یک فرد است که اجازه می دهد یک نگاه دقیق تر به فاضلاب یا خط لوله برق داشته باشد.

 

ویژگی ها و طراحی منهول‌ها (دریچه منهول، بدنه، قسمت زیرزمینی)

یک منهول از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یک درب منهول در بالای دهانه منهول قرار دارد تا یک مانع سنگین وزن و ایمن بین خود منهول و دنیای بیرون ایجاد کند.

اگر درپوش منهول را بردارید و سعی کنید وارد دهانه شوید، اولین قسمتی که با آن روبرو می شوید تنه اصلی منهول یعنی همان محل دسترسی است که به سادگی دهانه خود حفره تولید می شود. در منهول های دایره‌ای، ساختار با یک حالت باریک شروع می‌شود و در حالی که به سمت پایین حرکت می‌کنید، قطر حفره بیشتر می شود. اگر منهول به اندازه کافی عمیق باشد، ممکن است با یک نردبان نیز روبرو شوید.

 

قسمت اصلی منهول اتاق نظافت و بازرسی است. قسمت پایین منهول یک محفظه است که برای جلوگیری از برگشت فاضلاب از طریق سیستم طراحی شده است.

 

انواع عمق منهول

بر اساس عمق، سه نوع منهول وجود دارد. منهول ها را نیز می توان بر اساس نوع ماده ای که از آن ساخته شده است طبقه بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. کم عمق - یک منهول کم عمق بین 75 تا 90 سانتی متر عمق دارد. این منهول ها برای لوله هایی تا قطر 900 میلی متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنه پایین آنها معمولاً مستطیل شکل هستند و در مناطق مسکونی که به دور از تردد خودروهای سنگین هستند ساخته می شوند.
  2. عمق متوسط - عمق منهول های معمولی از 90 سانتی متر تا 150 سانتی متر است. برخی از تعاریف بیان می کنند که منهول های معمولی می توانند تا 200 متر عمق داشته باشند. این منهول ها معمولا مربع هستند.
  3. عمیق - یک منهول عمیق، عمیق تر از 150 سانتی متر یا حدود 5 فوت است (تعاریف جایگزین می گوید که منهول های عمیق عمیق تر از 200 سانتی متر هستند). این نوع منهول به دلیل عمقی که دارد، درب منهول بسیار سنگینی نیز دارد.

انواع مواد اولیه جهت تولید منهول

اکثر مردم با دریچه منهول پلی اتیلن سنگین، دایره‌ای، فلزی یا برنجی که در پیاده‌روها و خیابان‌ها نصب شده اند، آشنا هستند. اما همه منهول ها یکسان تولید نمی شوند! منهول ها علاوه بر داشتن اشکال مختلف، می توانند از مواد مختلفی نیز ساخته شوند.

 

پلاستیک (منهول پلی اتیلن) - علیرغم تصاویری که ممکن است هنگام تصور یک منهول پلاستیکی به ذهن خطور کند، این محصولات در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. آنها سبک وزن، ارزان هستند و می توانند عناصر طبیعی را نیز به خوبی پشت سر بگذارند.

بتن - منهول های بتنی به دلیل دوام (طول عمر تخمین زده شده 100 سال!)، یکنواختی و سهولت نصب گزینه بسیار محبوبی هستند. منهول های بتنی خارج از محل نصب، تولید شده و در محل نصب مونتاژ می شوند. اما یکی از معایب آن ها این است که بسیار سنگین وزن هستند.

فایبرگلاس - منهول های فایبر گلاس به ویژگی های اضافی در طراحی خود امکاناتی می دهند، مانند پوشش های خاص و واحدهای جداسازی آب سیل از فاضلاب.

درب منهول که در بالای ورودی قرار می گیرد نیز می تواند از مواد مختلفی تولید شود. رایج ترین موادی که امروزه برای تولید دریچه منهول استفاده می شوند عبارتند از چدن، بتن یا ترکیبی از هر دی آن ها. سایر درپوش منهول را می توان از پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته و همچنین با فلز یا بتن ترکیب کرد.

8

محل قرارگیری درپوش منهول

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا منهول ها در بخش های خاصی از خیابان یا پیاده رو هستند؟ به طور هوشمندانه، برنامه ریزان و طراحان شهری قوانینی را در مورد جایی که می توان منهول ها را قرار داد ایجاد کردند تا باعث ساییدگی و خرابی غیر منتظره در بخش درپوش منهول ایجاد نشود.

بیشتر منهول ها در فاصله نیم متری خیابان قرار دارند. این کار منهول را از مسیر ترافیک و عبور و مرور خودروها دور نگه می‌دارد و زمانی که مردم نیاز دارند از طریق آن به سیستم تاسیسات نگاهی بیندازند، امنیت بیشتری به فردی بازدید کننده خطوط زیر زمینی، ایجاد می کند.

9جمع بندی

درپوش منهول GRP یک پوشش قابل جابجایی متشکل از درب بر روی دهانه باز منهول، برای جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می باشد. دریچه های منهول معمولا از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. آن ها همچنین ممکن است از پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه یا دیگر مواد کامپوزیتی (مخصوصا در مکان هایی که سرقت دریچه موجب نگرانی می باشد) ساخته شوند. به دلایلی نظیر وزن بالای درب های منهول چدن وچدن بتن ودرمقابل وزن کمتردریچه منهول های پلی اتیلنی و کامپوزیتی، مقاومت بیشتر در برابر لغزش این گونه دریچه های منهول که ایمنی جاده ها را حتی در وضعیت بد آب و هوا تضمین می کند و درنهایت خواص عایق الکتریکی دریچه های منهول کامپوزیتی موجب استفاده ی روزافزون از این نوع دریچه ها در سطح جهان گردیده است، و اما پاسخ سوال درب منهول چیست؟ باید گفت عبارت است از دریچه ای که جهت جلوگیری از سقوط افراد و اجرام به داخل تنوره منهول بر روی انواع منهول ها اعم از منهول های فاضلابی ،مخابراتی و منهول های برق  مورد استفاده قرار می گیرد. این دریچه ها به واسطه کاربرد بسیار بالایی که در صنایع دارند از جنس های مختلفی تولید می گردند. از جمله متریال هایی که برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد متریال GRP می باشد. در سال های اخیر استفاده از این مواد اولیه با توجه به مزایای گوناگونی که نسبت به سایر متریال های متعارف دارند کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

در انتها پیشنهاد می شود که اگر سوال خاصی در مورد محصول دریچه منهول اگر داشته باشید و یا بخواهید سفارش گذاری کنید، کافیست با شرکت پایپ ایران با شماره تلفن : 02188565085

و آدرس دفتر فروش: تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان حر، پلاک 167، طبقه 6، واحد 4

و همچنین تلفن : 02166483199

در ارتباط باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد