هم‌اندیشی سلامت و محیط زیست به میزبانی اتاق بازرگانی

کد خبر: 1203022
هم‌اندیشی سلامت و محیط زیست به میزبانی اتاق بازرگانی

 

اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته میزبان نشستی بود که زمینه‌ساز  یکی از بزرگترین اتفاقات در حوزه سلامت و محیط زیست کشور خواهد بود. در این نشست نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان زمین‌شناسی، مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت از محیط زیست در کنار نمایندگان اتاق ایران گرد هم آمدند تا برای اولین بار در راستای رسیدن به گفتمانی مشترک برای سیاستگذاری صحیح در قبال ارتقای سلامت جامعه تلاش نمایند.

امروزه بر کسی پوشیده نیست که سلامت جامعه در گرو عواملی چندگانه است. همگان می‌دانند که صرفا برنامه‌های نظام درمانی برای حفظ سلامت جامعه کافی نبوده و دستیابی به جامعه‌ای سالم در گرو همیت و اتخاذ تصمیمات یکپارچه بین تمامی نهادهای تاثیرگذار بر سلامت از جمله قانون گذاران و مجریان قانون است. افزایش بیماری‌های مشترک میان جانوران و انسان، تغییرات اقلیمی، افزایش مرگ از طریق بیماری‌های غیرواگیردار و... همگی گواه این قضیه است. اما اتفاق خوب این روزها پویشی برای نگاه همه جانبه به حوزه سلامت کشور، به نام رویداد ملی، سلامت، محیط‌زیست و پایداری است. رویدادی که قصد دارد به تاثیرات متقابل محیط زندگی طبیعی انسان بر سلامت بپردازد و موضوعاتی نظیر ، سلامت هوا، سلامت آب، سلامت خاک، مدیریت پسماند، مدیریت مصرف انرژی، زیست گیاهی - کشاورزی، زیست جانوری و رابطه آنها با سلامت جامعه انسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری که به نام رویداد سمپ مشهور شده، قصد دارد تا با بازتاب تجربیات موفق سازمان‌ها، ارگان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، فرهنگ احترام به محیط زندگی و سلامت افراد جامعه را احیا کند. ماحصل این حرکت نوآورانه‌ای شکل‌گیری گفتمان مشترک میان پنج وزارتخانه، دو سازمان، مجلس شورای اسلامی و بزرگترین تشکل بازرگانی و اقتصادی کشور بوده‌ است..

9

 

گفتمان و کلید ارتقای سلامت

دکتر فرشید رضایی ریاست دفتر آموزش یهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت که رئیس شورای سیاست گذاری رویداد سمپ نیز هستند در صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که این رویداد بتواند سرآغازی برای رویکرد و تلاش همه جانبه در حوزه  سلامت باشد. وی که از محققان و مدرسان سلامت یکپارچه نیز به شمار می‌آید صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: "سلامت موضوعی فانتزی نیست و علاوه بر سلامت انسان، موضوع سلامت حیوانات نیز مطرح است. البته در بهترین حالت با شنیدن کلمه سلامت، سلامت انسان دارای اهمیت است اما در حالت پیچیده‌تر سلامت جامعه نیز اهمیت بالایی دارد. این رویداد برای اصلاح این نگاه به سلامت و افرایش تاب‌آوری و پایداری حائز اهمیت  است."

وی در مورد میزان تاثیرگذاری رویداد و شفافیت نتایج حاصله از آن سخنان خود را بدین شکل ادامه داد: "امنیت سلامت موضوع پیچیده‌ای است که شاید در قالب این رویداد بتوان به آن پرداخت. تلاش می‌کنیم این رویداد، تشریفاتی نباشد و شرط وزارت بهداشت این است که حامیان مالی شانس بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها نداشته باشند."

 

توسعه تولید مسئولانه

دکتر محمود اولیایی ریاست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران که به نمایندگی از جناب آقای دکتر سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق،  ریاست جلسه را به عهده داشت، مسئولیت پذیری فعالان اقتصادی را مقدمه ارتقای سلامت دانست. او که افتتاح جلسه را عهده دار بود موضع خود در قبال سلامت و صنعت را اینگونه بیان نمود:: " توسعه پایدار از مسیر تولید مسئولانه می‌گذرد و فعالان اقتصادی باید تولید مسئولانه را یاد بگیرند."

 

10

4/3 بیماری‌ها ریشه در محیط ناسالم دارد

دکتر نسترن کشاورز محمدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر علمی کرسی آموزش و سلامت یونسکو، با بیان این نکته که ریشه ۳/۴ بیماری‌ها  در محیط زیست نهفته است خاطر نشان کرد، وضعیت سلامت عمومی عمدتا ماحصل شرایط زندگی و خارج از حوزه وزارت بهداشت است. بیش از سه چهارم عوامل تعیین‌کننده سلامت به محیط اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باز می‌گردد. بدین جهت سه چهارم بار بیماری‌ها دلایل زیست محیطی دارد اما توجه لازم به این موضوع نشده است. دکتر کشاورز در ادامه افزود هدف رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری پرداختن به رابطه متقابل سلامت انسان، سلامت محیط زندگی و اجتماعی است.

رویداد سمپ برند سلامت و محیط زیست ایران را بهبود خواهد بخشید

سینا حاجی اسحاق دبیر اجرایی رویداد یکی از اهداف رویداد ملی سمپ را بهبود تصویر برند سلامت و محیط زیست ایران در جوامع جهانی برشمرد. وی در چارچوب ارائه گزارشات خود از فعالیت دبیرخانه رویداد گفت: "طبق گزارشات منتشر شده از جانب اتاق ایران، اقتصاد ایران در حال حذف از زنجیره ارزش جهانی است و این مطلب لزوم فعالیت همه‌جانبه در حوزه های بین المللی را به تصمیم‌گیرندگان، قانون‌گذاران، فعالان صنعت و کارآفرینان متذکر می‌شود. در برهه حساس فعلی که مبحث تغییر اقلیم و سلامت از بحران های جهانی به حساب می‌آید،  رویداد سلامت، محیط زیست و پایداری می‌تواند دریچه ای برای بازتاب اقدامات و دستاوردهای سلامت محور بنگاه های اقتصادی ایرانی، در سطح جهان باشد. حاجی اسحاق  اظهار امیدواری کرد که ثابت قدمی و حمایت همه‌جانبه از رویداد سمپ می‌تواند قدمی مثبت در راستای ساخت آرمان شهر سلامتی باشد.

رویداد ملی سلامت محیط زیست و پایداری اولین گام خود را با رونمایی از اقدامات و دستاوردهای شایسته تقدیر شرکت های ایرانی بر خواهد داشت تا التزام عملی برای ساخت ایرانی سالم‌تر را در مرکز توجه عموم مردم، مدیران، فعالان صنایع، پژوهشگران و مجریان قانون قرار دهد. این رویداد با حمایت علمی کرسی آموزش و سلامت یونسکو و با مشارکت دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزرات بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اتاق بازرگانی ایران در اردیبهشت ماه سال 1402 برگزار خواهد گردید. این رویداد در ابتدای شکل‌گیری خود، مقدمه‌ای برای ایجاد گفتمان مشترک سلامت در کشور شده است.

علاقه‌مندان به حضور در رویداد  ملی سلامت، محیط زیست و پایداری می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این رویداد به آدرس www.samp-event.ir مراجعه نمایند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد