تهویه مطبوع چیست؟

کد خبر: 1214074

تهویه مطبوع به سیستم هایی می‌گویند که می‌توانند رطوبت ،دما و سرعت جریان هوا را کنترل کنند. تهویه مطبوع به بر این اصل استوارند که سرما و گرما را به مکان دلخواه کاربرد جریان می‌دهند مانند دستگاه های فن کویل و داکت اسپلیت.

تهویه مطبوع چیست؟

 

تاریخچه تهویه مطبوع

اصطلاح "تهویه مطبوع" معمولاً به خنک کردن و رطوبت زدایی هوای داخل خانه برای راحتی حرارتی اشاره دارد. در معنای گسترده تر، اصطلاح تهویه مطبوع می تواند به هر شکلی از سرمایش، گرمایش، تهویه یا ضد عفونی که شرایط هوا را تغییر می دهد اشاره کند.

تهویه مطبوع دستگاه، سیستم یا مکانیزمی است که برای استخراج گرما از یک منطقه طراحی شده است که معمولاً از چرخه تبرید استفاده می کند اما گاهی اوقات از تبخیر نیز استفاده می کند مانند فن کویل. گلن الرت از تهویه مطبوع به عنوان یک سیستم مکانیکی برای کنترل دما (با تامین هوای خنک)، رطوبت (با تامین هوای خشک) و تهویه (با تامین هوای تازه) یاد می کند.

تهویه مطبوع یک فرآیند ترکیبی است که بسیاری از عملکردها را به طور همزمان انجام می دهد. هوا را حالت می دهد، آن را حمل می کند و به فضایی که در حال تهویه شدن است معرفی می کند. گرمایش و سرمایش را از کارخانه مرکزی یا واحدهای پشت بام خود فراهم می کند. تهویه مطبوع همچنین دما، رطوبت، حرکت هوا، تمیزی هوا، سطح صدا و اختلاف فشار را در فضایی در محدوده های از پیش تعیین شده برای راحتی و سلامت ساکنان فضای مطبوع یا به منظور پردازش محصول کنترل و حفظ می کند.

 

یک سیستم تهویه مطبوع یا HVAC&R مانند فن کویل از اجزا و تجهیزاتی تشکیل شده است که به ترتیب برای تهویه هوا، انتقال آن به فضای مطبوع و کنترل پارامترهای محیطی داخلی یک فضای خاص در محدوده های مورد نیاز چیده شده اند.

اکثر سیستم های تهویه مطبوع وظایف زیر را انجام می دهند:

  • انرژی سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز را تامین کنید
  • هوای تغذیه را آماده کنید، یعنی گرم یا خنک کنید، مرطوب یا رطوبت زدایی کنید، تمیز و تصفیه کنید، و هرگونه صدای نامطلوب تولید شده توسط تجهیزات HVAC&R را کاهش دهید.
  • هوای مطبوع، حاوی هوای کافی در فضای باز را در فضای مطبوع توزیع کنید.
  • کنترل و حفظ پارامترهای محیطی داخلی مانند دما، رطوبت، تمیزی، حرکت هوا، سطح صدا و...

داکت اسپلیت

کولر گازی داکت اسپلیت از دو واحد تشکیل شده است - یک واحد داخلی که معمولاً در سقف نصب می شود و یک واحد خارجی. این دو واحد داکت اسپلیت با هم کار می کنند تا یک چرخه تبرید ایجاد کنند و هوای مطبوع از طریق یک سری کانال ها و دریچه ها به گردش در می آید. به دلیل کارایی و سهولت کنترل، داکت اسپلیت معمولاً سیستم ایده آل برای ساختمان های بزرگتر است.

داکت اسپلیت میدیا

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

تهویه مطبوع داکت اسپلیت یک سیستم خنک کننده است که از یک مبرد برای تغییر دمای هوا استفاده می کند. مبرد ماده ای است که به راحتی می تواند بین گاز و مایع تغییر کند و در طی این فرآیند دما را تغییر دهد. سیستم داکت اسپلیت از این تغییر دما برای خنک کردن یا گرم کردن هوای خارج شده از خانه استفاده می کند.

داکت اسپلیت اجنرال

اجزای اصلی یک داکت اسپلیت عبارتند از:

  • اواپراتور: هوای گرم را جذب کرده و به گاز پرفشار تبدیل می کند. همانطور که هوای گرم خانه شما روی رادیاتور می‌وزد، خنک می‌شود و از طریق دریچه‌های سقفی/دیفیوزرها اواپراتور به خانه بازمی‌گردد.
  • کمپرسور: گاز مبرد فشار بالا از طریق کمپرسور در یونیت خارجی داکت اسپلیت جریان می یابد. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل می کند.
  • کندانسور: مایع از طریق کویل های کندانسور داکت اسپلیت، همچنین در واحد بیرونی جریان می یابد. یک فن روی کویل ها می وزد که مقداری از گرما را از مبرد مایع داخل خارج می کند. سپس مایع از یک شیر انبساط عبور می کند که فشار را کاهش می دهد و قبل از ارسال به اواپراتور برای تکرار چرخه، آن را بیشتر خنک می کند.

سایر ویژگی های قابل توجه سیستم داکت اسپلیت عبارتند از:

  • توری هوای برگشتی: اینجا جایی است که هوا به خانه شما کشیده می شود.
  • فیلتر: فیلتر در کوره هوای برگشتی قرار دارد و به فیلتر گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده ها کمک می کند.
  • ترموستات: ترموستات (یا سنسور) داکت اسپلیت که دمای ناحیه تنظیم شده را اندازه گیری می کند و می تواند سیستم را در صورت نیاز تنظیم کند.
  • کنترل ها: کنترل ها محل نصب سیستم و معمولاً روی دیوار هستند. اگر کولر گازی کانالی با ویژگی های هوشمند دارید، می توانید آن را از دستگاه های دیگر مانند تلفن، تبلت یا لپ تاپ خود کنترل کنید.

داکت اسپلیت هایسنس

سیستم های یونیت فن کویل

از بسیاری جهات، یک سیستم فن کویل شبیه به سیستم القایی است که از سیستم‌های تعویض، بدون تغییر و چهار لوله استفاده می‌شود. واحدهای فن کویل معمولاً یا در زیر پنجره یا در یک فضای خالی سقفی نصب می شوند که از آن می توان تعدادی از خروجی های تغذیه را تأمین کرد. در حالت دوم می توان از فضای خالی سقف برای هوای برگشتی استفاده کرد.

واحدهای اتاق فن کویل از یک فن، کویل، توری هوای تامین و برگشت و فیلتر تشکیل شده است. با سیستم چهار لوله، کویل با آب سرد و گرم تامین می شود. دمای اتاق از طریق ترموستات فن کویل یا با کنترل سرعت فن یا توسط یک شیر دو پورت روی کویل واحد اتاق حفظ می شود.

در جایی که هوای تهویه از طریق یک توری در دیوار خارجی کشیده می شود، تراکم روی سیم پیچ واحد فن کویل رخ می دهد، که برای آن سینی تخلیه و لوله لازم است. همچنین ممکن است مشکلات ناشی از آلودگی و نفوذ نویز از محیط خارجی وجود داشته باشد.

یک فن کویل برای تامین هوای تازه (در فضای باز) راه حل رضایت بخش تری برای نیازهای تهویه است. فن کویل این اجازه را می دهد تا انعطاف پذیری بیشتری در موقعیت یابی واحدها داشته باشید و در عین حال، مانند سیستم القایی، مقداری کنترل بر رطوبت اتاق می دهد. هوای تازه می تواند به واحد ترمینال فن کویل هدایت شود یا از یک خروجی که مستقل از واحد اتاق است، تامین شود. اگر دو جریان هوای تغذیه از نقاط جداگانه در اتاق تخلیه شوند، می توان یک چرخه سایکرومتری مانند سیستم واحد القایی ترسیم کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد