برچسب اصالت دارو، یک قدم به سمت اطمینان بیشتر

کد خبر: 1218022

در این مقاله، به برچسب اصالت دارو، تحت عنوان یکی از مهمترین ابزار های شناسایی کیفیت و اصالت محصولات دارویی پرداخته شده است.

برچسب اصالت دارو، یک قدم به سمت اطمینان بیشتر

 

در این مقاله می ‌خواهیم که به بررسی برچسب اصالت دارو و فواید استفاده از آن اشاره کنیم. در پایان مقاله نیز به ارائه اطلاعات مفیدی در رابطه با این برچسب برای واردکنندگان و یا تولید کنندگان فعال در صنایع دارویی خواهیم پرداخت.

 

برچسب اصالت دارو چیست؟

برچسب اصالت دارو یکی از مهم ترین برچسب ها در حوزه صنایع دارویی است که نقش مهمی در جریان تولید و توزیع دارو بازی می کند. حتماً برای شما نیز سوال شده است که اصلاً برچسب اصالت دارو چیست و چه کاربرد هایی می تواند داشته باشد؟ می ‌توان در یک پاسخ کلی چنین گفت که لیبل اصالت دارو، یک لیبل حاوی مشخصات ویژه‌ ای است که می‌تواند با استفاده از روش ‌های مختلفی اطلاعات دارو را در اختیار شما قرار دهد. شما می ‌توانید با استفاده از این برچسب، نظارتی مردمی بر فرایند خرید و فروش مواد دارویی داشته باشید.

 بر اساس یک مصوبه در سال ۱۳۹۰ تولید و فروش دارو بدون داشتن برچسب اصالت دارو، غیر قانونی بوده و پیگرد قضایی دارد. بنابراین کلیه تولید کنندگان و یا وارد کنندگان دارو می بایست این برچسب را تهیه کرده و مجوز های ویژه آن را داشته باشند.

درج برچسب اصالت دارو

درج برچسب اصالت دارو

 از آنجایی که دارو ها از مهمترین محصولاتی هستند که مستقیماً با سلامت ما سر و کار دارند؛ بنابراین می طلبد که حساسیت های خاصی را نیز درباره آن ها رعایت کنیم. هر دارو می ‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ ترین ارکان درمان بیماری شناخته شود. بنابراین تولید و یا واردات آن می بایست قوانین ویژه‌ای داشته باشد تا سلامت شهروندان را تضمین کند. یکی از این قواعد، استفاده از برچسب اصالت دارو است.

برچسب اصالت دارو به نحوی نشان دهنده این است که داروی مورد نظر، دارای سطح کیفی مناسبی بوده و البته استاندارد های ویژه ‌ای را رعایت کرده است. بنابراین به عنوان یک داروی خوب شناخته شده و خیال مصرف کنندگان را بابت استفاده از آن آسوده می کند. در صورتی که یک دارو به هر علتی نتواند برچسب اصالت دریافت کند؛ ما می توانیم به کیفیت و یا استاندارد بودن آن شک کنیم.

 بنابراین در یک کلام، می توان چنین نتیجه گرفت که هر محصول دارویی که دارای کیفیت و سلامت باشد؛ می تواند برچسب اصالت دارو دریافت کند. بنابراین خرید هرگونه داروی فاقد لیبل اصالت دارو، کاری خطرناک و اشتباه است. چرا که احتمالاً داروی مورد نظر یا کیفیت ندارد و یا در رعایت استاندارد ها موفق نبوده است.

 تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول بر روی برچسب اصالت دارو

 از با اهمیت ترین نکاتی که هر بیمار به هنگام خرید دارو باید مورد توجه قرار دهد؛ بحث تاریخ تولید و تاریخ انقضا دارو است. هر دارو، ساخته شده از یک سری ترکیبات شیمیایی و یا طبیعی است. این مواد هر کدام دارای یک تاریخ انقضا و شرایط ویژه نگهداری هستند. بنابراین سازنده دارو با توجه به اطلاعات تخصصی که در اختیار دارد؛ یک تاریخ انقضا برای محصولش تعیین می کند.

بنابراین دانستن این تاریخ می تواند مانع مصرف یک داروی فاسد شود. برخی از سوداگران صنایع دارویی، برای کسب درآمد و سود بیشتر، از دارو های تاریخ گذشته استفاده می کنند. آن ها با درج برچسب های تقلبی اصالت دارو و همچنین نوشتن تاریخ های جعلی بر روی آن، داروی خود را می فروشند. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که به صرف مشاهده برچسب اصالت دارو، نمی توان به آن اعتماد کرد. بلکه برای اعتماد کردن بایستی برچسب اصالت دارو را استعلام کنید. استعلام برچسب اصالت دارو می تواند شما را درباره اطلاعاتی که بر روی برچسب نوشته شده مطمئن کند.

مشخصات لیبل اصالت

مشخصات لیبل اصالت

شما می توانید با استفاده از سامانه رسمی سازمان غذا و دارو و همچنین شماره تلفن های گویا و پیامکی این سازمان، استعلام برچسب اصالت دارو را انجام دهید. همچنین می توانید از دستگاه های بارکد خوان استفاده کرده و اطلاعات دقیق و جامعی از محصول مورد نظرتان به دست آورید. پس از به دست آوردن اطلاعات، آن ها را با نوشته های روی لیبل اصالت دارو مقایسه کنید. در صورت عدم وجود هرگونه اختلاف، می توانید از بابت اصالت آن دارو و سالم بودنش اطمینان داشته باشید. اگر هر یک از اطلاعات درج شده بر روی لیبل اصالت، با آن چه که از نتیجه استعلام به دست می آید تفاوت داشت؛ می توانید مطمئن باشید که با یک داروی تقلبی روبرو هستید. بنابراین می توانید مراتب شکایات خود را به سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع دهید تا تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

 بررسی محصولات دارویی به لحاظ قانونی بودن

 یکی دیگر از کاربرد های مهم برچسب اصالت دارو، بررسی واردات قانونی و یا قاچاقی داروی مد نظر است. با توجه به حاشیه سود بسیار بالای صنایع دارویی، واردات غیر قانونی مثل قاچاق مستقیم کالا افزایش یافته است. این مسئله موجب شده تا بازار های سیاه دارو ایجاد شده و توسعه یابد. وجود این بازار سیاه، باعث وارد شدن ضرر به تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی دارو شده است. از طرفی، مصرف یک داروی تقلبی، مستقیماً بر سلامت بیماران اثر کرده و نظام سلامت کشور را نیز دچار بحران کرده است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که مصرف کنندگان دارو بتوانند از اصالت داروی خریداری شده شان مطمئن گردند. اما چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟

استعلام لیبل اصالت دارو

 مهم است اطلاعات داشته باشید که لیبل اصالت دارو، به هیچ محصول قاچاقی تعلق نمی گیرد. به عبارت دیگر، تنها راه دریافت این برچسب، واردات قانونی دارو از طریق گمرکات رسمی کشور می باشد. دارو های وارداتی به کشور، تنها با داشتن دو شرط کیفیت و استاندارد بودن، می توانند لیبل اصالت دارو دریافت کنند. سنجش استاندارد و کیفیت هر دارو، توسط سازمان های ویژه ای انجام می شود. برچسب اصالت دارو، بارکد ویژه ای ندارد که نتوان آن را با استفاده از دستگاه های بارکد خوان معمولی چک کرد. بنابراین شما می توانید با داشتن یک اپلیکیشن بارکد خوان، از اصالت و کیفیت داروی خریداری شده تان مطلع شوید.

نمونه لیبل اصالت

نمونه لیبل اصالت

 چه مراحلی برای دریافت لیبل اصالت دارو وجود دارد؟

 همانطور که در بالا اشاره شد؛ کلیه تولید و یا وارد کنندگان قانونی دارو، برای توزیع و پخش محصولاتشان ملزم به دریافت برچسب اصالت دارو هستند. خرید برچسب اصالت دارو کاری آسان است. به شرط آن که کار خود را به مجموعه های قانونی تولید کننده لیبل اصالت واگذار کنید. این مجموعه ها اطلاعات و موارد لازم برای ثبت نام و دریافت مجوز شما را دریافت کرده و سپس نسبت به طی کردن مراحل قانونی اقدام می کنند. شما به عنوان کسی که آشنایی با مراحل این کار ندارید؛ ممکن است که با مشکلات مختلفی روبرو شوید. بنابراین بهتر است کار را به کسانی واگذار کنید که بارها و بارها آن را انجام داده ‌اند. در این صورت، در هزینه، وقت و زمانی که صرف گرفتن مجوز ها کرده‌اید صرفه جویی می شود.

خرید و چاپ برچسب اصالت

شما تولید کننده و یا وارد کننده گرامی، می توانید برچسب اصالت دارو مورد نیاز خودتان را خریداری کنید. طبیعتاً برچسب های مختلف، بر حسب شرایطی که دارند؛ دارای قیمت های مختلفی نیز هستند. قیمت گذاری بر اساس نوع چاپ، سایز برچسب، و چند عامل دیگر تعیین می شود. خرید عمده برچسب اصالت می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های شما گردد. 

خرید و چاپ برچسب اصالت

از معتبرترین و بهترین شرکت های فعال در زمینه چاپ و ارائه خدمات مربوط به تهیه برچسب اصالت، می توان به مراکز زیر اشاره کرد.

  • شرکت سلامت دارو ایرانیان : salamatdarou.com

  • شرکت پاپیروس پارس مهر : label-esalat.com

  • شرکت پیشتازان دانش و تندرستی دریا : pishtazanesalat.com

  • شرکت کیمیا تجارت سیب سبز : esalatchap.com

امکان مراجعه به وب سایت هر کدام از مراکز بالا وجود دارد. این شرکت‌ها ارائه کننده انواع برچسب‌های سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت مثل برچسب اصالت کالا با بهترین کیفیت و قیمت مناسب می باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها