هر آنچه که باید درباره لاغری با لاپاراسکوپی بدانید

کد خبر: 1218211
هر آنچه که باید درباره لاغری با لاپاراسکوپی بدانید

در صورتی که شاخص توده بدنی شما هم بیشتر از 35 است و با روش های معمول لاغری موفق به کاهش وزن نشده اید انجام عمل لاغری به روش لاپاراسکوپی یکی از بهترین روش ها برای لاغری است که ما در اینجا به بررسی این روش لاغری خواهیم پرداخت. 

 

تاریخچه لاپاراسکوپی

اولین عمل لاپاراسکوپی روی یک سگ در سال 1902 انجام شده است و اولین فردی که عمل لاپاراسکوپی تشخیص انجام داده است در سال 1950 بوده است. 

همچنین اولین لاپاراسکوپی درمانی آپاندکتومی در سال 1981 در کشور آلمان توسط دکتر سن انجام شده اما همین موضوع متاسفانه باعث برکنار شدن وی از جامعه جراحان شد. 4 سال بعد دکتر مداریک در همان کشور اولین لاپاراسکوپی کیسه صفرا را انجام شد که باز هم منجر به طرد شدن این جراح از جامعه جراحان آلمان شد. اما دکتر مداریک ناامید نشد و سرانجام در سال 1992 جایزه بهترین جراح سال آلمان را گرفت و پس از آن به تدریج لاپاراسکوپی سیر تکاملی خود را طی کرد و تا به شکل امروزی خود در بیاید. 

عمل لاپاراسکوپی چگونه باعث لاغری می شود؟

به دلیل تجمع چربی در اطراف سیستم دستگاه گوارش افراد چاق و افزایش سایز معده به دلیل مصرف زیاد غذا عملکرد سیستم گوارش این افراد با افرادی که وزن نرمال دارند فرق می کند. این افراد می توانند با انجام عمل لاغری به روش لاپاراسکوپی مانند جراحی اسلیو تغییرات اساسی در سیستم دستگاه گوارش ایجاد کنند و لاغری حاصل شود. 

به عنوان مثال در طی جراحی اسلیو حدود 80 درصد از حجم معده توسط روش لاپاراسکوپی از بدن خارج می شود که همین کار باعث کاهش حجم غذای دریافتی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می شود. 

جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی مناسب چه کسانی است؟

هر کسی که دچار اضافه وزن است نمی تواند برای عمل لاغری کاندیدای مناسبی باشد. تنها افرادی می توانند که جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی انجام دهند که شاخص توده بدنی آنها بالای 35 باشد. 

پزشکان تنها اجازه جراحی لاپاراسکوپی را به افرادی که می دهند دچار چاقی مفرط باشند و یا دچار بیماری های مرتبط با چاقی باشند. 

اتفاقی که پس از جراحی در انتظار شماست

اکثر افرادی که جراحی لاپاراسکوپی انجام داده اند گزارش داده اند که طی دو سال حدود 70 درصد از اضافه وزن خود را از دست داده اند. فرایند کاهش وزن پس از جراحی لاغری حدود 18 الی 24 ماه ادامه دارد. البته در برخی مواقع هم ممکن است پس از گذشت 2 الی 5 سال افراد کمی افزایش وزن داشته باشند که کاملا طبیعی است و قابل کنترل است. 

11

تاثیر جراحی لاپاراسکوپی بر روی بیماری های مرتبط با چاقی

پس از انجام جراحی لاغری، انواع بیماری های مرتبط با چاقی مثل آپنه خواب، فشار خون بالا، دیابت نوع دو، کلسترول بالا و ... به طرز چشمگیری بهبود پیدا می کند. 

مزایای جراحی لاپاراسکوپی به نسبت عمل باز چیست؟

لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین روش های جراحی در سراسر جهان است که اکثر مشکلات و بیماری های داخل شکم و حفره لگن با این روش قابل درمان است. برخلاف روش های جراحی باز که نیاز به برش های عمیق و بزرگ روی شکم دارند در این روش برش های بسیار اندک و جزئی هستند. از جمله سایر مزایای این روش به روش لاپاراتومی (جراحی باز) عبارتند از:

  • کاهش درد پس از جراحی
  • کمتر بستری شدن در بیمارستان
  • جای زخم کمتر
  • دوره نقاهت کوتاه مدت
  • بهبود سریع زخم ها
  • هزینه کمتر جراحی
  • درصد موفقیت بیشتر این نوع جراحی ها
  • و بسیاری مزایای دیگر

معرفی جراحی های لاغری به روش لاپاراسکوپی

جراحی های لاغری که به روش لاپاراسکوپی بسیار متنوع هستند که از جمله رایج ترین آنها عبارتند از:

باندینگ معده

در این روش یک حلقه نیم اینچی در قسمت بالایی معده بسته می شود که معده را به دو بخش تقسیم می کند که باعث کاهش حجم معده و زودتر سیر شدن فرد می شود. 

بای پس معده 

در این روش جراحی لاغری، معده به دو بخش تقسیم می شود که کیسه کوچک جدید به ابتدای روده کوچک متصل می شود. 

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از نوین ترین روش های جراحی لاپاراسکوپی است که در این روش بخش زیادی از معده از بدن خارج می شود و معده جدید باقی مانده شبیه یک لوله یا موز خواهد شد. به دلیل کاهش حجم معده میزان غذای مصرفی فرد کم می شود که همین موضوع باعث کاهش وزن حداقل 50 درصدی فرد می شود. 

عوارض جراحی لاغری با لاپاراسکوپی چیست؟

با اینکه جراحی لاپاراسکوپی یک روش ایمن به نسبت به جراحی باز است اما نمی توان از عوارض و معایب آن هم غافل شد. از جمله عوارض جراحی لاغری با لاپاراسکوپی عبارتند از:

  • ممکن است جذب آهن و کلسیم بدن کم شود و نیاز به مصرف مکمل و ویتامین داشته باشید.
  • عمل لاپاراسکوپی ممکن است منجر به کمبود ویتامین B12 و در نهایت فقر آهن شود که این مشکل با مصرف ویتامین قابل حل است.
  • زمانی که سیستم گوارشی دست کاری می شود ممکن است تشخیص بیماری های این نواحی دشوار باشد.

12

آیا جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی کم خطر است؟

بله یکی از کم خطرترین انواع جراحی لاغری در حال حاضر در سراسر دنیا جراحی به روش لاپاراسکوپی است اما این روش هم کاملا بی خطر و ایمن نیست و ممکن است حدود 5 درصد از افرادی که جراحی انجام داده اند عوارض جراحی را تجربه کنند. 

از جمله عوارض جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی می توان به خونریزی، عفونت در محل، احتیاج به عمل مجدد، آمبولی، نشت محتویات معده از محل دوخته شده و انسداد روده اشاره کرد. 

شایان ذکر است که در صورت انتخاب یک جراح چاقی متبحر و همچنین رعایت نکات مراقبتی توصیه شده احتمال بروز این عوارض تقریبا به صفر درصد می رسد. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها