0 تا 100 شیر هیدرولیک

کد خبر: 1218671

همه چیزی درباره انواع ، قیمت ، خرید و فروش شیر هیدرولیک در کمتر 15 دقیقه در این مقاله توضیح داده شده که همچنین برای خرید انواع شیر هیدرولیک هم میتوانید اقدام کنید.

0 تا 100 شیر هیدرولیک


سیستم های هیدرولیکی از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که یکی از مهم ترین و کلیدی ترین این قسمت ها شیر هیدرولیک می باشد. این شیر ها معمولاً برای کنترل و هدایت سیال ها در مدار یا سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرند. البته شیر های هیدرولیک در انواع مختلفی تولید می شوند که به صورت مکانیکی، الکتریکی، پنوماتیک، اتوماتیک یا دستی و … کنترل خواهند شد.

یک نکته مهم دیگر در مورد این شیر ها آن است که این شیر ها باید توانایی تحمل فشار را داشته باشند که این فشار در سیستم های مختلف متفاوت است‌. بنابراین در هر سیستم هیدرولیک انتخاب بهترین شیر می‌ تواند تاثیر بالایی در عمر مفید آن داشته باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد انواع شیرهای هیدرولیکی آن در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

شیر هیدرولیک چیست؟

یکی از پرکاربردترین قطعاتی که در سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد شیر هیدرولیک است. زیرا در سیستم ها یا مدارهای هیدرولیکی از سیال که معمولاً روغن می باشد جهت کنترل بهتر و همچنین جابجایی انرژی استفاده می شود. در واقع وظیفه اصلی این قطعات انتقال انرژی می باشد. همچنین این شیر ها از نظر عملکرد، سایز، نحوه تحریک داخلی و خارجی، ساختار داخلی، روش های نصب، کنترل دقت و سرعت، کنترل فشار، کنترل جهت کنترل دبی و…. دسته بندی می گردد. البته بهتر است بدانید در انواع شیر هیدرولیک ایرانی و خارجی اساس عملکرد مبتنی بر سوپاپ خواهد بود. در واقع سوپاپ قسمتی است که موجب می گردد تا میزان جریان سیال در هنگام باز و بسته شدن کنترل گردد.

تقسیم بندی شیرهای هیدرولیکی:

به طور کلی می ‌توان گفت تقسیم بندی شیر هیدرولیک با توجه به پارامتری که کنترل می نمایند انجام خواهد شد. یعنی هر کدام از انواع شیر هیدرولیکی به کنترل پارامترهای مختلفی همچون دبی جریان، فشار و…. می پردازند. اما در حالت کلی شیرهای هیدرولیک به سه دسته مختلف تقسیم بندی می گردند که این سه دسته را می توان شامل شیر کنترل هیدرولیک جهت، فشار و جریان دانست. البته هر یک از این دسته بندی ها خود شامل زیر مجموعه های دیگری نیز می باشد.

انواع شیر هیدرولیک

با توجه به اینکه برخی از سیستم ها بر اساس کاری که انجام میدهند نیاز به شیر هیدرولیک دارند. از انجایی که شیرهای هیدرولیک بسته به سیستمی که در آن استفاده می شوند برای اینکه بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند باید از چندین شیر هیدرولیکی استفاده شود. از آنجایی که هر کدام از انواع شیر هیدرولیک کارکرد بخصوصی دارند باید از نوع مشخصی استفاده شود. رایج ترین شیرهای هیدرولیکی در صنعت به شرح زیر می باشند :

 شیرهای هیدرولیک برای کنترل جهت

شیرهای هیدرولیک کنترل فشار

شیر هیدرولیک کنترل جریان

انواع شیرهای هیدرولیک در قسمتهای مختلف دستگاه ها کاربرد دارند از جمله: ماشین آلات کار مانند ماشین آلات ساختمانی یا ماشین آلات کشاورزی. به عنوان مثال شیر هیدرولیک تراکتور روی تراکتور برای بلند کردن، نیرو دادن یا کنترل لوازم جانبی استفاده می شود. به طور خلاصه،  بدون توجه به معیار یا هدف برنامه، شیر هیدرولیک یکی از ضروری ترین اجزای هر سیستمی محسوب می شوند. آنها طوری طراحی شده اند که در شرایط نامساعد و در دماهای متفاوت کار می کنند.

شیر هیدرولیک دستی چیست؟

همان طور که گفته شد شیرهای هیدرولیکی از جمله تجهیزاتی می باشند که در سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و همچون شیر آب می توانند باعث اتصال یا قطع جریان در سیستم گردند. شیر هیدرولیک دستی نیز از جمله شیر هایی می باشد که برای کنترل و هدایت میزان و مسیر جریان سیالات در سیستم ها استفاده می شود. همچنین بهتر است بدانید که شیر دستی هیدرولیک از جمله نوع محرک این تجهیزات می باشد. به گونه ‌ای که امکان تغییر مسیر در آن ها به راحتی صورت می پذیرد. همچنین این شیر به دلیل این که دارای اهرم می باشد به شیر هیدرولیک اهرمی نیز شناخته می شود.

شیر هیدرولیک تراکتور:


بهتر است بدانید که شیرهای هیدرولیکی در صنایع کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد که از جمله انواع آن می توان به شیر تراکتور هیدرولیکی یا شیر هیدرولیک بیل تراکتور اشاره کرد. البته این نوع از شیر های هیدرولیک به شیر ۲/۱ هیدرولیکی نیز شناخته می شود. این شیر ها معمولا توسط کشورهای مختلفی ساخته می ‌شوند که یکی از بهترین آن ها شیر هیدرولیک تراکتور رومانی است. همچنین این شیر دارای ۴ سوراخ است که دو مورد از سوراخ ها جهت تغذیه جک ها می باشند و دو مورد دیگر برای ورود و خروج به مخزن خواهند بود. علاوه بر آن بر روی این شیرها تنظیم کننده ایی قرار می گردد تا فشار اضافی خالی گردد.

شیر هیدرولیک بلوکی:

شیر هیدرولیک تراکتور

شیر بلوکی هیدرولیک در دو نوع دستی و برقی وجود دارد که نوع دستی آن کارایی بالاتری نسبت به دیگر انواع شیرها دارد. یعنی این که این شیرها تنها برای قطع و وصل کردن سیال استفاده نمی شوند. بلکه می توانند تعیین کننده جهت گردش نیز باشند. همچنین در این شیر اهرمی قرار دارد که به کمک آن جهت حرکت سیال تغییر می کند. اما در شیر بلوکی برقی این اهرم وجود ندارد.

شیر هیدرولیک بیل بکهو:

شیر هیدرولیک بیل بکهو را می توان از جمله مهم ترین قطعات لازم جهت حرکت بیل برای انجام فعالیت ‌های سبک دانست که دارای کیفیت بسیار بالایی نیز است. این شیر دارای قطعات متفاوتی است و در برندهای مختلفی تولید می شود. همچنین این شیرها دارای لیور های تک دسته تا ۳ دسته هستند که توان کاری آن ها با یکدیگر متفاوت است. همچنین استفاده از این محصول می تواند موجب گردد تا تغییر جهت به‌ راحتی انجام گردد.

شیر هیدرولیک برقی

شیر هیدرولیک برقی، یکی از نوع‌های شیرهای هیدرولیک است که با استفاده از نیروی الکتریکی کار می‌کند. این شیرها برای کنترل جریان سیستم هیدرولیک به کار می‌روند و به دو دسته شیر هیدرولیکی تک بوبین و شیر هیدرولیکی دو بوبین تقسیم می‌شوند.

در شیر برقی هیدرولیک، فرمان الکتریکی توسط سوکت به بوبین انتقال می‌یابد. داخل شیرهای برقی هیدرولیک قطعه‌ای به نام اسپول وجود دارد که در طرفین آن دو واشر و دو فنر وجود دارد. با کمک تحریک الکتریکی، اسپول تغییر حالت داده و این تغییر حالت می‌تواند منجر به جریان یا قطع جریان شود.

شیرهای برقی هیدرولیک دارای مدل‌های گوناگونی هستند و در صنایع مختلفی مانند سیمان، فولاد، خودروسازی و صنایع سنگین کاربرد دارند. به دلیل دقت و کنترل بالایی که شیرهای برقی هیدرولیک در کنترل جریان سیستم هیدرولیک دارند، بسیار محبوب و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فقط یک جهت لازم است و نصب شیر کنترل جریان بین شیر تحریک کننده هیدرولیکی و شیر کنترل مسیر کفایت می‌کند. برای جلوگیری از برگشت فوری پیستون در مدار، لازم است از شیر یک طرفه استفاده شود.

شیر هیدرولیک برقی

نحوه انتخاب شیر هیدرولیکی

شاید مهم ترین قسمت در زمان خرید شیر هیدرولیک، نحوه انتخاب شیر هیدرولیکی بر اساس کارایی و کاربرد آن در سیستم دارد. با توجه به اینکه در بازار انواع شیر هیدرولیکی وجود دارد انتخاب درست شما باعث می شود که سیستم کارایی بهتر و بالاتری داشته باشد و در بهترین راندمان خود کار کند. به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنیم پیش از اینکه اقدام به خرید شیر هیدرولیک نمایید حتما با مشاورین فروش مجموعه صنعتی هنری در تماس باشید تا ایشان بتوانند با تجربیات خود شما را راهنمایی نمایند.

به طور کلی می توان به موارد زیر در زمان انتخاب شیر هیدرولیکی اشاره کرد :

کاربرد شیر هیدرولیک در سیستم

با توجه به اینکه شیر هیدرولیک کار کردهای متفاوتی از قبیل کنترل فشار، کنترل جریان و کنترل جهت سیال عبوری در سیستم را دارند حتما به کارکرد شیر هیدرولیکی توجه نمایید.

نوع سیال عبوری از شیر هیدرولیک 

با توجه به ماهیت فیزیکی سیال های عبوری از شیر هیدرولیک که می تواند مانند آب، نفت، گاز، پودر، انواع مواد شیمیایی و غیره باشد. با توجه به اینکه هر سیال هیدرولیک دارای مشخصه و ویژگی های خاص مربوط به خودش است که باید شیر هیدرولیک مربوط به آن سیال استفاده شود. اگر شیر هیدرولیکی به درستی انتخاب نشود و یا از سیال دیگری استفاده شود می تواند به شیر آسیب بزند و یا اگر آسیب جدی نزده باشد، شیر کارایی مناسب و کافی را نخواهند داشت.

سایز شیر هیدرولیک

سایز شیر هیدرولیک برای عملکرد صحیح سیستم بسیار حائز اهمیت است؛ برای مثال اگر سایز شیر را کوچک انتخاب کنیم و فشار سیستم بالا باشد، شیر قادر به عبور کامل سیال نخواهد بود، برعکس اگر سایز شیر را بزرگتر انتخاب کنیم آنگاه علاوه بر هزینه ی اضافی تحمیل شده افت فشار چشمگیری مشاهده خواهیم کرد.

اندازه گیری جریان ورودی

این روش برای اندازه‌گیری میزان جریان ورودی در سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. در این روش، یک شیر کنترل جریان بین پمپ و تحریک کننده هیدرولیکی قرار می‌گیرد تا بتوان مقدار روغن تزریق شده به تحریک کننده را اندازه‌گیری کرد. همچنین، یک شیر فشار شکن برای خارج کردن جریان اضافی از سیستم و بازگشت آن به مخزن نیز استفاده می‌شود. به منظور سهولت در بازگشت روغن، یک شیر یک‌طرفه نیز در مخازن نصب می‌شود. این روش از جمله روش‌های معمول برای کنترل جریان در سیستم‌های هیدرولیکی است.

اندازه گیری جریان خروجی

در روش اندازه‌گیری میزان جریان خروجی، شیر کنترل کننده در قسمت خروجی قرار می‌گیرد تا جلوی خروج روغن از تحریک کننده را بگیرد. برای ایجاد و حفظ تعادل سرعت تحریک کننده در هر دو جهت، بهتر است شیر را در مسیر خروج روغن از شیر کنترل به سمت مخزن نصب کرد. همچنین، در بیشتر موارد، برای کنترل سرعت تحریک کننده

اندازه گیری جریان سرریز

در روش اندازه‌گیری میزان جریان سر ریز، جریان سر ریز از خروجی پمپ به سمت مخزن اندازه گرفته و کنترل می‌شود تا سرعت جابه‌جایی تحریک‌کننده کنترل شود. با این حال، یکی از عیب‌های این روش دقت پایین آن است. باید توجه داشت که در مدارهایی که احتمال جدا شدن قطعات از دستگاه وجود دارد، نباید از این روش استفاده کرد. همچنین، اگر شیر کنترل جریان و کنترل فشار به طور همزمان عمل کنند، ممکن است بر روی اندازه جریان یا دبی تاثیر گذارد

فرمان شیر هیدرولیک در حالت نرمال 

باید به این نکته توجه کرد که شیر هیدرولیک قبل از تحریک ممکن است در دوحالت نرمال باز و نرمال بسته موجود باشد، حین انتخاب آنها توجه به اینکه طراحی سیستم طبق چه حالتی از شیر بوده است حائز اهمیت است.

علت خرابی شیر های هیدرولیک

چندین عامل می‌تواند باعث خرابی این سیستم شوند. اما در بین این عوامل، جرم گرفتن به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل خرابی شیرهای هیدرولیک ذکر شده است. عوامل دیگری نیز ممکن است از جمله کمبود روان کاری، گرما، شکست قطعات و غیره باشد.

مزایا و معایب شیر هیدرولیکی

اگر بخواهیم به مزایای شیرهای هیدرولیکی اشاره نماییم می توان گفت که شیر هیدرولیک که در سیستم ها استفاده می شوند قابلیت این را دارند که می توان آنها را به صورت کنترل از راه دور آنها را کنترل کرد و با توجه به سرعت بالایی که در قطع و وصل کردن مسیر دارند می توان عملیات هایی در جهت های عمودی و افقی برای آنها در نظر گرفت. با توجه به قیمت شیر هیدرولیک و عملکرد و کم مصرف بودن ، برای استفاده در انواع سیستم ها کارامد هستند. با توجه به اینکه با ولتاژهای ac و dc سازگار هستند می توان گفت نگهداری از انها نیز به آسانی انجام خواهد شد.

از معایب شیر هیدرولیکی نیز میتوان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به ساختاری که دارند به نوسانات برق به شدت حساس هستند و نیاز به تعویض سیم پیچ خواهند داشت

شیرهای هیدرولیک برای کنترل جریان سیالات در سیستم های هیدرولیکی استفاده می شوند و در بسیاری از صنایع به عنوان عناصر کلیدی مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام خرید شیرهای هیدرولیک، باید به چند مورد مهم توجه کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

۱- نوع شیر: در بازار موجود مجموعه‌ای از انواع شیرهای هیدرولیک وجود دارد که هر کدام به منظور کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. شیرهای گردشی، شیرهای توپی، شیرهای یکطرفه و شیرهای دوطرفه از جمله شیرهای رایج هستند. در نظر داشته باشید که نوع شیری که برای سیستم هیدرولیکی شما نیاز دارید به نوع کاربردی سیستم و نوع سیالی که در سیستم استفاده می شود بستگی دارد.

۲- جریان سیال: جریان سیال از جمله موارد مهمی است که باید در هنگام خرید شیر هیدرولیک در نظر گرفته شود. در واقع، شما باید شیری را بر اساس جریان سیالی انتخاب کنید که باید از آن عبور کند. برای مثال، اگر جریان سیالی که در سیستم شما جریان دارد بسیار بزرگ است، شیرهای با دهانه بزرگ را برای کنترل جریان سیال استفاده کنید.

۳- فشار سیستم: فشار سیستم همچنین یک عامل مهم در انتخاب شیر هیدرولیک است. برای سیستم های با فشار بالا، شیرهای با قابلیت تحمل فشار بالاتری لازم است. در واقع، باید از شیری با قابلیت تحمل فشار بالاتر استفاده کنید تا از خرابی سیستم

نوع شیر هیدرولیک: نوع شیر هیدرولیک باید با توجه به نوع کاربری و وضعیت سیستم هیدرولیک انتخاب شود. برخی از نوع‌های شیر هایدرولیک عبارتند از: شیر کنترل فشار، شیر کنترل جریان، شیر تخلیه فشار و شیر چرخشی. انتخاب نوع مناسب شیر هیدرولیک می تواند تاثیر بسیاری در عملکرد سیستم هیدرولیک داشته باشد.

قابلیت جریان شیر: باید مطمئن شوید که شیر هیدرولیک انتخاب شده، برای جریان مورد نظر مناسب است. قابلیت جریان شیر به میزان مصرف هیدرولیکی و سرعت جریان بستگی دارد.

مواد ساخت شیر: در هنگام خرید شیر هیدرولیک، باید به مواد ساخت آن توجه کنید. شیر هایدرولیک معمولاً از فلزات مانند فولاد، آلومینیوم و برنج ساخته شده اند. انتخاب مواد ساخت صحیح به عمر و عملکرد شیر هیدرولیک شما تاثیر دارد.

قابلیت نصب و راه‌اندازی: در نهایت، باید مطمئن شوید که شیر هیدرولیکی که خریداری می کنید، قابل نصب و راه‌اندازی است. بعضی از شیرهای هیدرولیکی نیاز به تخصص فنی بیشتری برای نصب دارند و برای استفاده از آن‌ها باید مجوز و مهارت‌های خاصی داشته باشید. بنابراین، در هنگام خرید شیر هیدرولیک باید به این نکته نیز توجه کنید.

با توجه به این نکات مهم، می توانید شیر هیدرولیک مناسبی را برای سیستم هیدرولیک خود انتخاب کنید. همچنین، قبل از خرید هرگونه تجهیزات هیدرولیکی، م

انواع شیر هیدرولیک بر اساس نوع تحریک

شیر های هیدرولیک با تحریک دستی، سلونوئیدی، مکانیکی یا بادامکی و هوایی دسته‌بندی شده‌اند. شیر هیدرولیک برقی نیز یکی از پرکاربردترین دسته شیر هیدرولیک است. این شیرها توسط نیروی الکتریکی کار می‌کنند و به وسیله آن مقدار جریان سیستم هیدرولیک قطع، وصل یا تنظیم می‌شود. شیرهای برقی هیدرولیک به دو دسته شیر هیدرولیکی تک بوبین و شیر هیدرولیکی دو بوبین تقسیم بندی می‌شوند. در داخل شیرهای برقی هیدرولیک، قطعه‌ای به نام اسپول وجود دارد که با تحریک الکتریکی تغییر حالت داده و می‌تواند منجر به جریان یا قطع جریان شود. انواع مدل‌های شیر برقی هیدرولیک در صنایع چون سیمان، فولاد، خودروسازی و صنایع سنگین استفاده می‌شوند.

بهترین راه برای خرید شیر هیدرولیکی، تعیین ابعاد مناسب آن است. برای این منظور، باید از مشخصات فنی سیستم استفاده کرده و بر اساس آن، شیر هیدرولیکی مناسب با ابعاد مناسب را انتخاب کرد. همچنین، در خرید این شیرها، نباید به قیمت آن تمرکز کرد و بلکه به ابعاد و نوع آن توجه کرد تا بهترین عملکرد را بدست آوریم.

قیمت شیر هیدرولیک :

به طور کلی می‌ توان گفت که عوامل متعددی در تعیین قیمت شیر هیدرولیک تاثیرگذار هستند که از جمله مهم ترین این عوامل نوع شیر مورد نظر می باشد. مثلاً قیمت شیر هیدرولیک اهرمی با قیمت شیر هیدرولیک تراکتور تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت‌. علاوه بر آن عوامل دیگری مانند ابعاد، کارایی، جنس و … نیز می تواند در قیمت تاثیر گذار باشند. البته برند این شیر ها نیز می تواند تاثیر زیادی در قیمت نهایی داشته باشد. مثلاً قیمت شیر هیدرولیک دستی اروپایی بالاتر از دیگر برندها خواهد بود اما قابل ذکر است که شیر های گروه صنعتی هنری با کیفت بالا وقیمت ارزان و گارانتی 6 ماه عرضه میگردد.

خرید شیر هیدرولیک:

اگر می خواهید که شیر هیدرولیک خرید کنید باید قبل از آن حتماً اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. زیرا تنوع محصولات بسیار زیاد است و این موضوع می ‌تواند باعث شود تا در هنگام خرید شیر هیدرولیک دچار چالش شوید. بنابراین بهتر است قبل از خرید ابتدا نوع محصول مورد نظر را مشخص نمایید. سپس تحقیق کرده و خرید مورد نظر را انجام دهید. مثلا اگر قصد خرید شیر دستی هیدرولیک دارید بهتر است در مورد کاربرد، نوع سیال عبوری، ابعاد و… آن تحقیق نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها