راهکارهای مدیریت موجودی

کد خبر: 1225064

مدیریت موجودی در کسب و کار - مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی سیستم ERP

راهکارهای مدیریت موجودی

 

 

 

مدیریت موجودی فرآیند ردیابی و مدیریت کارآمد موجودی یک شرکت در سراسر زنجیره تامین، از مواد اولیه تا کالاهای نهایی است. این شامل تعیین و حفظ سطح بهینه موجودی مورد نیاز برای یک کسب‌وکار برای عملکرد روان و برآورده کردن تقاضای مشتری بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافی مربوط به موجودی بیش از حد یا موجودی انبار است.

جنبه های کلیدی مدیریت موجودی شامل سفارش، دریافت، ذخیره سازی، ردیابی و حسابداری موجودی است. مدیریت موجودی موثر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا هزینه ها را کاهش دهند، جریان نقدی را بهبود بخشند و رضایت مشتری را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که محصولات در زمان و مکان مورد نیاز در دسترس هستند. تکنیک ها و استراتژی های مختلفی وجود دارد که می تواند برای بهبود مدیریت موجودی استفاده شود، مانند سیستم های موجودی به موقع (JIT)، مدل های کمیت سفارش اقتصادی (EOQ) و شمارش چرخه.

مدیریت موجودی در سیستم erp

یک سیستم ERP می تواند یک راه حل جامع برای مدیریت موجودی ارائه دهد. تمام جنبه های مدیریت موجودی، از خرید و دریافت تا ذخیره سازی و توزیع را متمرکز می کند. یک سیستم ERP، مدیریت موجودی را با سایر عملکردهای تجاری مانند حسابداری، فروش و تدارکات یکپارچه می کند تا در هر لحظه سطح موجودی، سفارشات و اطلاعات تامین کننده را مشاهده کند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا سطح موجودی خود را بهینه کنند، موجودی‌ها و مازاد عرضه را کاهش دهند و بهره‌وری را با خودکارسازی فرآیندها افزایش دهند.

 

 

برخی از ویژگی‌های رایج یک سیستم ERP برای مدیریت موجودی شامل ردیابی خودکار موجودی و مشاهده بی‌درنگ در سطوح موجودی، سفارش‌دهی و تکمیل مجدد خودکار بر اساس آستانه‌های از پیش تعیین‌شده، اعلان‌های خودکار به تامین‌کنندگان و مشتریان، شمارش چرخه و اسکن بارکد است. علاوه بر این، یک سیستم ERP می تواند به ردیابی عملکرد تامین کنندگان و محصولات برای ارزیابی تاثیر آنها بر مدیریت موجودی و بهینه سازی معیارهای موجودی مانند هزینه های حمل، نرخ گردش مالی و نرخ پر کردن کمک کند. به طور کلی، یک سیستم ERP می‌تواند راه‌حلی قدرتمند برای کسب‌وکارهایی که به دنبال ساده‌سازی فرآیندهای مدیریت موجودی خود هستند و سود نهایی خود را بهبود بخشند، ارائه دهد.

جهت آشنایی بیشتر با امکانات قابلیت های سیستم ERP شرکت رای دانا کلیک کنید.

images_1685657100_6479160c6e910.jpg

 

دیگر مزایا و کاربردهای مدیریت موجودی

مدیریت موثر موجودی می تواند چندین مزیت را برای یک کسب و کار فراهم کند، از جمله:

 

 

1. بهبود دقت در شمارش موجودی: یک سیستم مدیریت موجودی کارآمد تضمین می کند که موجودی به طور دقیق ثبت شده و به روز می شود و احتمال خطا و مغایرت را کاهش می دهد.

 

 

2. کاهش ریسک موجودی انبارها: با پیگیری سطوح موجود به صورت لحظه به لحظه، کسب‌وکارها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که همیشه موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضا در دسترس دارند و ریسک موجودی انبارها و فروش از دست رفته را کاهش می‌دهند.

 

 

3. صرفه جویی در هزینه: با بهینه سازی سطح موجودی، کاهش ضایعات و فساد، و اجتناب از انباشت انبار، کسب و کارها می توانند در هزینه های مربوط به موجودی صرفه جویی کنند.

 

 

4. روابط بهتر با تامین کنندگان: یک سیستم مدیریت موجودی موثر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا روابط تامین کننده را به طور موثرتری مدیریت کنند، با اطمینان از اینکه سفارشات به موقع انجام می شوند و تامین کنندگان به موقع پرداخت می شوند.

 

 

5. افزایش بهره وری: با خودکار کردن فرآیندهایی مانند سفارش، دریافت و ردیابی موجودی، کسب و کارها می توانند زمان کارکنان را برای تمرکز بر سایر وظایف آزاد کنند و بهره وری کلی را افزایش دهند.

 

 

6. بهبود رضایت مشتری: با اطمینان از اینکه محصولات در زمان و مکان مورد نیاز در دسترس هستند، کسب و کارها می توانند رضایت و وفاداری مشتری را بهبود بخشند.

 

 

به طور کلی، مدیریت موجودی موثر می تواند طیف وسیعی از مزایایی را ارائه دهد که به کسب و کارها کمک می کند تا سود نهایی خود را بهبود بخشند و کارآمدتر عمل کنند.

images_1685657269_647916b599206.jpg

مزایای سیستم انبار و کنترل موجودی

از جمله مزایای استفاده از سیستم انبار و کنترل موجودی رای دانا :

  • یکپارچگی اطلاعات با بخش تولید از طریق دریافت اطلاعات تولید محصولات و ضایعات این بخش، همچنین مدیریت تخصیص کالا برای برنامه‌های تولیدی.

  • یکپارچگی اطلاعات با بخش بازرگانی و خرید و فروش، از قبیل تخصیص مناسب کالا برای سفارشات مشتریان، دریافت دستور دریافت امانی و شرکتی، دریافت دستور ارسال امانی و شرکتی و سایر اطلاعات مرتبط

  • قابلیت ارسال اسناد انبار برای بخش حسابداری پس از بازسازی کاردکس و قطعی‌سازی اسناد

  • امکان دریافت گزارشات تحلیلی و جمع بندی شده از موجودی کالا و انبار به همراه گزارشات تحلیلی کالاهای درخواستی و تخصیص داده شده و …

اهمیت استفاده از مدیریت موجودی

استفاده از مدیریت موجودی به چند دلیل مهم است، از جمله:

 

 

اطمینان از در دسترس بودن محصول: مدیریت موجودی به کسب و کارها کمک می کند تا سطح موجودی خود را لحظه به لحظه پیگیری کنند، بنابراین می توانند اطمینان حاصل کنند که محصولات در زمان و مکان مورد نیاز در دسترس هستند.

 

 

کاهش هزینه های مربوط به موجودی: با بهینه سازی سطح موجودی، کاهش ضایعات و فساد، و اجتناب از انباشت بیش از حد موجودی، کسب و کارها می توانند در هزینه های مربوط به موجودی صرفه جویی کنند.

 

 

بهبود رضایت مشتری: در دسترس داشتن محصولات در زمانی که مشتریان می خواهند، می تواند رضایت مشتری را بهبود بخشد و وفاداری مشتری را افزایش دهد.

 

 

روابط بهتر با تامین کنندگان: مدیریت موجودی موثر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا روابط تامین کننده را به طور موثرتری مدیریت کنند، با اطمینان از اینکه سفارشات به موقع انجام می شوند و تامین کنندگان به موقع پرداخت می شوند.

 

 

افزایش کارایی: خودکارسازی فرآیندهای مرتبط با موجودی می‌تواند زمان کارکنان را آزاد کند و به آنها اجازه دهد بر روی وظایف دیگر تمرکز کنند و بهره‌وری کلی را افزایش دهند.

 

 

تصمیم‌گیری بهبودیافته: کسب‌وکارها می‌توانند با مشاهده بی‌درنگ سطوح موجودی و عملکرد محصول، تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد موجودی، خرید و فروش بگیرند.

 

images_1685657327_647916ef5340f.jpg

 

از آنجایی که انبار، واسطه‌ی بخش های مختلف از قبیل تولید، فروش و تدارکات است و بخش بزرگی از دارایی های یک شرکت در آن ذخیره شده، کنترل موجودی و مواد اولیه از بزرگترین دغدغه های مدیران مجموعه‌ها است و دسترسی به به موقع به اطلاعات دقیق و به‌ روز از موجودی کالاها در انبارهای مختلف و ارتباط آنها با سایر سیستم های شرکت برای مدیریت موجودی توسط مدیران بسیار مهم است.

سیستم و نرم افزار مدیریت موجودی رای دانا با زیر سیستم های کنترل موجودی انبار و حسابداری انبار، تصویر کاملاً روشنی از مواد اولیه و محصولات موجود در انبار کارخانه را برای مدیران و انبارداران می‌سازد که موجب سهولت در انجام امور و کم کردن هزینه‌های برنامه‌ریزی و کنترل موجودی می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد