میگرن عصبی و درمان آن

کد خبر: 1226852

میگرن عصبی یکی از اختلالات سردرد مزمن و پرشیوع است که بر تمامی جوانب زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. این بیماری باعث بروز عوارض مختلفی همچون سردرد شدید، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و مشکلات تمرکز و حافظه می‌شود. هرساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با حملات میگرن مواجه شده و زندگی روزمرهٔ آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه یک اختلال عصبی پیچیده است که عوامل مختلفی را دربر می‌گیرد. علائم و نشانه‌های میگرن برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل است که تشخیص و درمان آن چالش‌برانگیز است. با ما همراه باشید تا دربارهٔ علائم، علل و راه‌های درمان آن بیشتر بدانید:

میگرن عصبی و درمان آن

 

 

 

میگرن عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

به‌طورکلی، میگرن یک بیماری عصبی است که با سردرد شدید همراه است. این نوع سردرد معمولاً در یک نیمهٔ سر رخ می‌دهد؛ اما ممکن است که گاهی به شکل‌های مختلف نیز بروز کند. علاوه‌بر سردرد شدید، میگرن علائم دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تهوع و استفراغ

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، قبل، حین یا پس از سردرد، تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند.

  • حساسیت به نور و صدا

از دیگر علائم میگرن عصبی، می‌توان به حساسیت به نور و صدا اشاره کرد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، نسبت‌به نور زیاد و صدا حساس شده و سردردهای پالسی را تجربه می‌کنند.

  • تغییرات بینایی

برخی از افراد ممکن است که قبل یا حین حملهٔ میگرن، تغییرات دیداری مانند تاری دید را تجربه کنند. این علائم که به‌عنوان "آرورا" نیز شناخته می‌شوند، ممکن است که با سردرد همراه باشند یا به تنهایی رخ دهند.

علل ابتلا به میگرن عصبی

علل ابتلا به سردردهای میگرنی، هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است؛ اما تحقیقات نشان داده‌است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی، ممکن است که در ایجاد آن نقش داشته باشند. در ادامه این عوامل را موردبررسی قرار می‌دهیم:

  • عوامل ژنتیکی

مطالعات پزشکی نشان داده‌است که عوامل ژنتیکی، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. افرادی که در خانوادهٔ خود بیماران میگرنی دارند، سردرهای عصبی را بیشتر از سایر افراد تجربه می‌کنند.

  • عوامل هورمونی

تغییرات هورمونی یکی دیگر از علل ابتلا به میگرن است. بسیاری از خانم‌هایی که دچار حملات میگرن می‌شوند، این عارضه را بیشتر در قبل یا حین قاعدگی تجربه می‌کنند. همچنین دوران بارداری یا برهم ریختگی هورمون‌ها، ممکن است که حملات میگرن را تشدید کند.

  • عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند تنش‌های روزمره، تغییرات اقلیمی، نور و صداهای شدید، بوی‌های قوی و مواد غذایی خاص (مانند قهوه، شکلات، پنیر و غذاهای حاوی نیترات) می‌توانند حملات میگرن را تحریک یا تشدید کنند.

  • عوامل رفتاری

برخی از رفتارها و عادات، ممکن است که در بروز میگرن مؤثر باشند. مصرف الکل، کافئین، عدم خواب کافی، اضافه‌وزن، تمرینات ورزشی سنگین، استرس و موارد مشابه می‌توانند به بروز حملات میگرنی کمک کنند.

خطرات میگرن عصبی

میگرن علاوه‌بر عوارض نامطلوبی که بر کیفیت زندگی افراد دارد، می‌تواند بر برخی جنبه‌های سلامتی نیز تأثیر منفی داشته باشد. حملات میگرن عصبی می‌تواند باعث محدودیت قابل‌توجهی در انجام فعالیت‌های روزمره شود و انجام فعالیت‌ها را با اختلال روبه‌رو کند. از دیگر خطرات میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأثیرات روانی

میگرن ممکن است که بر سلامت روانی افراد تأثیر منفی بگذارد. به‌طور معمول، افراد مبتلا به این بیماری دچار عوارضی همچون افسردگی، اضطراب، استرس و خستگی می‌شوند. همچنین این بیماری ممکن است که بر روی روابط فردی شخص تأثیر منفی بگذارد.

  • مشکلات جسمی و گوارشی

برخی از افراد مبتلا به میگرن عصبی، ممکن است که دچار بیماری‌های گوارشی نیز شوند. این مشکلات شامل اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه، اختلالات تعادل و علائم عصبی مانند اختلال حس و حرکت است.

  • افزایش خطر سایر بیماری‌ها

تحقیقات نشان داده‌است که میگرن، می‌تواند خطر بروز برخی از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی عروقی، افزایش فشارخون، سکته مغزی و بیماری پارکینسون را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است که تحت نظر یک پزشک متخصص، روند سردردهای میگرنی خود را کنترل کنید.

درمان میگرن عصبی

درمان میگرن عصبی شامل دو بخش اصلی درمان حملات کنونی سردرد و پیشگیری از حملات آینده است. روش‌های مختلفی برای درمان سردرهای تنشی و پالسی میگرن وجود دارد که پس از معاینه توسط پزشک، تعیین می‌شوند، زیرا نوع سردرد و حملات و همچنین میزان واکنش‌های بدن نسبت‌به داروها، از فردی به فرد دیگر متغیر است، به همین جهت اکیداً توصیه می‌شود که تحت نظر بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران، به درمان میگرن بپردازید.

یکی از روش‌های درمانی مؤثر، مصرف داروهای مسکن است. مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند در تسکین سردرد مؤثر باشد. اگر سردرد همراه با تهوع یا استفراغ باشد، داروهای ضدتهوع مانند متوکلوپرامید نیز ممکن است تجویز شوند. همچنین برخی داروهای خاص مانند سوماتریپتان و ایندومتاسین نیز برای درمان حملات میگرن‌های عصبی استفاده می‌شوند. علاوه‌بر درمان حملات فعلی، پیشگیری از حملات آینده نیز بسیار مهم است. در این راستا، داروهای پیشگیری از میگرن تجویز می‌شود تا تعداد و شدت حملات را کاهش دهد. این داروها شامل بتابلاکرها، ارگومین‌ها، آنتی‌اختلالات تشدید‌کننده و داروهای ضدصرع هستند.

علاوه‌بر داروها، تغییر سبک زندگی نیز نقش مهمی در پیشگیری از حملات میگرن دارد. شناسایی عوامل محرک میگرن مانند تنش، نور زیاد، صداهای بلند و بوهای محرک و اجتناب از آن‌ها، می‌تواند به کاهش سردرهای عصبی کمک کند. از دیگر راهکارهای خانگی مؤثر در زمان بروز سردردها، می‌توان به استراحت در فضایی ساکت و تاریک اشاره کرد.

سخن پایانی

سردرد شدید، تاری دید، اختلال در تمرکز و حواس، حالت تهوع و استفراغ، از علائم میگرن عصبی هستند که زندگی بیماران را با اختلال شدید همراه می‌کنند. با توجه به تنوع علائم و عوامل مؤثر در این بیماری، تشخیص و درمان آن باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد. علاوه‌بر مراجعه به پزشک، تغییر سبک زندگی، مدیریت خواب، کنترل استرس، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم و اجتناب از انجام فعالیت‌های محرک سردرد، از دیگر روش‌های پیشگیری از این بیماری دردناک هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها