پاساژهای ناایمن به زودی پلمپ خواهند شد

کد خبر: 1235712

این سرخط خبری در مورد بازارهای قدیمی و پاساژها را زیاد می‌شنویم. با حوادثی که در پلاسکو و متروپل رخ داد دیگر جایی برای تردید نسبت به ایمن سازی ساختمان‌های تجاری بر اساس اصول HSE و ضوابط حفاظت در برابر حریق وجود ندارد.

پاساژهای ناایمن به زودی پلمپ خواهند شد

 

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به طور کامل به مباحث مربوط به شبکه‌های علائمی، امکانات مهارو  کنترل، پیش‌بینی راه‌های خروج در مواقع اضطرار و ساختار فضایی تمرکز دارد. از جمله مقرراتی که طراحان ساختمان تجاری و فروشگاهی باید رعایت کنند و مالک ساختمان باید از آن‌ها آگاهی داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول دسترس خروج نباید بیش از 30 متر باشد

  • راه‌های خروج نباید مسیر اشتراکی بیش از 23 متر داشته باشند مگر اینکه کل بنا توسط سیستم بارنده خودکار محافظت شده باشد

  • تمام پاساژها و فروشگاه‌های با بیش از 280 متر مربع یا بیش از 1 طبقه باید دارای تسهیلات روشنایی اضطراری باشند.

  • و ...

کدام پاساژها در معرض پلمپ شدن هستند؟

ناظران و ماموران شهرداری در صورت مشاهده مواردی که خطر و آسیب جانی و مالی یک فضای تجاری را مضاعف می‌کنند، هشدارها و اعلامیه‌های لازم را به مالک پاساژ یا مرکز خرید ارائه می‌دهد. عموما پاساژهای در معرض پلمپ 2 تا 20 روز مهلت قانونی دارند تا لوازم و محصولات داخل پاساژ را تخلیه کنند.

البته که این برای زمانی است که مالک یا صاحبان پاساژ برای بهبود و رفع موارد اقدامی نکنند. پاساژهای قدیمی و بازارها با داشتن ویژگی‌های زیر در معرض پلمپ به دلیل عدم رعایت مقررات مربوط به محافظت ساختمان در برابر حریق هستند:

  • عدم وجود تجهیزات آتش‌نشانی مناسب در محیط تجاری:

بر طبق مقررات هر فضای تجاری با کاربری عمومی باید مجهز به سیستم اطفای حریق بخصوص کپسول آتش‌نشانی استاندارد باشد. این کپسول‌ها باید سالانه تعویض گردند.

  • بیانیه‌های جدید اداره آتش‌نشانی نادیده گرفته شود:

سازمان آتش‌نشانی به منظور بهبود ارائه خدمات، اطلاعیه‌هایی را صدور می‌کند که کاربری‌های مختلف می‌بایست حداقل‌های این سازمان برای داشتن دسترسی در زمان خطر را فراهم کنند. از جمله اینکه باید حداقل دو علامت ایمنی آتش‌نشان در معرض دید در فضای تجاری وجود داشته باشند. علام ID آتش خاموش‌کند، نوع آن و شیوه‌کار با آن را توضیح می‌دهد.

  • عدم استفاده از سیستم دستی برای ساختمان تجاری کم خطر

  • عدم نصب زنگ خطر در همه جای ساختمان و شاسی اعلام حریق در هر طبقه

مسئله کشف و آشکارسازی خطر بسیار در حفظ جان افراد داخل پاساژ یا مرکز خرید تاثیرگذار است. یک سیستم مناسب اعلان حریق پیش از اینکه حادثه جدی اتفاق بیفتند، ساکنان را مطلع و امکان رفع و خنثی کردن آن را بالا می‌برد.

چرا بازارها و پاساژهای قدیمی؟

اینکه مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و پاساژهای قدیمی بیشتر در معرض پلمپ شدن و قرار دادن نیوجرسی هستند چند دلیل دارد. اول از همه اینکه سن این بناها از متوسط سن مفید یک ساختمان گذشته است و استهلاک نسبی در طی زمان پیدا کرده‌اند. برای همین مالک باید در جهت استحکام‌سازی و ایمنی کردن ساختمان اقدام کند.

مسئله دوم تغییراتی است که به مرور در فضاهای داخلی بازار یا پاساژ صورت گرفته در حالیکه از تجهیزات قدیمی برای موارد جدید استفاده می‌گردد. بعنوان مثال نوع لوازم روشنایی و سرمایش و گرمایش مغازه‌ها، میزان مصرف و ... تغییر کرده اما تجهیزات داخل اتاق برق همان تجهیزات قدیمی است که فشار زیاد جدید به معنای خطر و تهدید برای آن است.

طرح ایمنی مجتمع‌ های تجاری و پاساژها

در هر کدام از شهرهای ایران این طرح برای ایمن‌سازی و نظارت بر حفظ امنیت جانی و مالی افراد داخل فضا در حال اجرا است. در این طرح یک چک لیست تهیه می‌شود که در داخل آن نقاط خطرساز و پرریسک فضاها مشخص و بررسی خواهند شد. در کنار این، تجهیزات ایمنی پاساژ و مغازه بررسی در نهایت یک گزارش یا دستور العمل ایمنی به مدیران و مالکان ساختمان عرضه خواهد شد.

کسبه و مالکان مجتمع‌ها و بازارها و یا مغازه‌ها می‌بایست دستور‌المعل‌های لازم را جدی گرفته و به طور کامل در صدد برطرف کردن مواردی که از سوی کارشناسان و بازرسان اعلام می‌گردد؛ اقدام کنند.

در صورت عدم برطرف کردن موارد جدی و اخطارهای کارشناسان و کمیسیون مقرر در ماده صد مصوب 11 تیر 1334 از سوی مالک، امکان پلمپ و جریمه برای او وجود دارد.

پلمپ شدن پاساژهای قدیمی نیز در لحظه به ضررهای اقتصادی و بیکار شدن تمامی کسبه‌ی داخل آن منجر خواهد شد. از طرفی عدم برطرف کردن موارد و هرگونه اتفاق ناگوار منجر به آسسب‌های دلخراش مادی، مالی و معنوی به دیگران خواهد شد. که این جنبه فاجعه‌بار و جبران‌نشدنی ماجرا است.

با چند راهکار ساده می‌توان از این آسیب‌ها و جریمه‌ها در امان ماند.

اقدامات لازم در جهت ایمن سازی پاساژهای قدیمی

کافی است که مدیران ساختمان و مالک پاساژ‌ها و مغازه‌های قدیمی نکات ایمنی را از نظر ایمنی پزشکی، اطفای حریق و اعلان حریق انجام دهند. در اینجا مهم‌ترین نکات را برایتان لیست کرده‌ایم:

  • استفاده از سیستم اعلام حریق مناسب و استاندارد به منظور کشف و آشکارسازی حریق که در دو نوع دستی و اتوماتیک قابل تهیه است. انواع دتکتور دود، گاز، شعله و حرارت در سیستم اعلان حریق قابل نصب است. بعنوان مثال نوع دود و گاز آن برای فضاهایی که پخت و پز داخل پاساژ یا مرکز خرید انجام می‌شود یا بعبارتی غذاخوری و رستوران داخل مجتمع است، الزامی است.

  • نصب آتش خاموش کن در هر واحد تجاری با مساحت متعارف به طوریکه یک دستگاه دی اکسید کربن و کپسول خاموش‌کننده پودری 6 کیلویی داخل هر مغازه باشد. در کنار این نصب یک عدد آتش خاموش‌کن در اتاقک آسانسور و در کنار هر تابلو برق و نصب 2 دستگاه خاموش کننده در کنار هر رستوران الزامی است.

  • نصب و راه‌اندازی سیستم اطفای حریق از جمله سیستم اسپرینکلر یا آب‌پاش و یا سیستم بارنده خودکار داخل فضا

  • ایجاد مسیر و راهرو مناسب و بدون مانع برای مواقع اضطرار و عبور و مرور ماموران آتش نشانی

  • دسترسی آسان جمعیت داخل پاساژ به خروج اضطراری

  • تهیه تجهیزات با کیفیت و استاندارد با تاییدیه سازمان‌های مربوطه مانند سازمان آتش‌نشانی کشور و ...

  • بررسی دوره‌ای تجهیزات و اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها در مواقع خطر

  • همکاری با شهرداری و آتش‌نشانی در جهت بهبود وضعیت ایمنی ساختمان 

معرفی برند سیستم اعلام حریق مناسب

سیستم اعلام حریق زیتکس

زیتکس نامی آشنا برای کارشناسان و مهندسین مقررات ملی ساختمان و کارشناسان آتش نشانی است. این برند مورد تایید کامل سازمان آتش نشانی می باشد که با توجه به پنل کنترلی کاربردی و آسان و سرعت عمل بالا، از نظر کارایی به یکی از برندهای محبوب سیستم اعلام حریق تبدیل شده است. سیستم اعلام حریق زیتکس اولین سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در ایران می باشد که در مقیاس ساختمان های عمومی و فضاهای مسکونی قابل نصب می باشد.

شرکت زیتکس محصولات خود را در دو دسته تجهیزات اشتعال زا و تجهیزات معمولی تولید و عرضه می کند. قیمت خرید سیستم اعلام حریق زیتکس برای هر محصول متفاوت است.

سیستم اعلام حریق آریاک

اگر به دنبال خرید و اجرای سیستم اعلام حریق معمولی هستید، برند آریاک را که منحصراً در زمینه سیستم اعلام حریق فعال است را به شما معرفی می کنیم. آریاک برندی محبوب و شناخته شده است که تولیدات آن کاملاً مطابق با استانداردهای اروپایی و ملی می باشد.

دستگاه مرکز کنترل اعلام حریق آریاک از مدل تک زون ACT تا زون 16 تا 28 قابل خریداری است. عملکرد سیستم اعلام حریق آریاک مورد تایید سازمان آتش نشانی کشور می باشد و قطعات مختلف سیستم اعلام حریق اعم از آشکارساز، آژیر و دکمه فشاری را در مدل های مختلف تولید می کند.

نکته مهم در خرید از نمایندگی اعلام حریق آریاک این است که نصب تابلو فرمان، آژیر، فلاشر، واشر، دتکتور و ... باید کاملا تخصصی و اصولی باشد. بنابراین حتما از کارشناسان و مهندسین مکانیک مشاوره بگیرید.

سیستم اعلام حریق سنس

برند Sense برند دیگری است که در مورد عملکرد سیستم اعلام حریق بسیار مورد بحث است. این برند محصولات اعلام حریق معمولی و آدرس پذیر خود را در داخل و خارج از کشور عرضه می کند. در واقع سنس را یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات اعلام حریق و اعلام حریق می دانند. رضایت بالای مشتری، کیفیت محصول، قیمت مناسب و عملکرد بهینه از ویژگی های سیستم اعلام حریق سنس می باشد.

قیمت سیستم آدرس پذیر بیشتر از سیستم معمولی است و دلیل آن نشان دادن محدوده و ناحیه درگیر در خطر در نوع اول یعنی آدرس پذیر است. اینکه آیا به یک سیستم آدرس پذیر نیاز دارید یا یک سیستم معمولی با توجه به نوع فضا، ترجیح مالک و مقررات ساختمان تعیین می شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها