عمر مفید ساختمان چیست؟ راه های افزایش عمر مفید ساختمان

کد خبر: 1236124
عمر مفید ساختمان چیست؟ راه های افزایش عمر مفید ساختمان

 

امروزه مهندسان تلاش می‌کنند با استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مناسب، عمر سازه‌ها را افزایش دهند. به عقیده آنها ساختمانی که به مرور زمان نیازمند تعمیرات می‌شود، در واقع عمر مفید آن به پایان رسیده است. زلزله‌نگاران عمر مفید هر ساختمان را متناسب با سال‌هایی می‌دانند که از نظر ایمنی، استحکام و زیبایی تغییری نداشته باشد. کاهش عمر مفید سازه‌ها نه تنها می‌تواند آثار مالی و جانی به همراه داشته باشد، بلکه در زمان خرید و دریافت تسهیلات محدودیت‌هایی نیز ایجاد می‌کند. قیمت تیر‌آهن و قیمت دیگر محصولات ساختمانی در انتخاب مهندسان ساختمان در هنگام خرید تاثیر بسزایی دارد؛ به گونه ای که گرانی مصالح ساختمانی تاثیر بسزایی در کاهش عمر مفید ساختمان داشته است.

 

معمولا در زمان خرید و فروش ساختمان به عمر مفید آن توجه زیادی می‌شود، چون این امر در قیمت‌گذاری بسیار مهم است و معمولا سازه‌های تازه ساخت از قیمت بالاتری نسبت به ساختمان‌های قدیمی‌تر دارند.

شاخص‌های محاسبۀ سن سازه‌ها:

  • سن واقعی
  • زمان بهره‌برداری
  • سن سندی

 

مطالب مرتبط:  هزینه ساخت آپارتمان در سال 1402

11

اهمیت عمر مفید ساختمان

در طول تاریخ عوامل گوناگونی حیات انسان و اموال آنها را به خطر انداخته است. از جمله گردباد، زلزله و سیل که متناسب با شدت آنها ساختمان‌های بسیاری نیز دچار آسیب‌دیدگی جدی شده‌اند. هر چند آسیب‌های محیطی و انسانی از خطرات اصلی مقاومت ساختمان‌ها به حساب می‌آیند، ولی بکارگیری مصالح مفید و افزایش طول عمر سازه‌ها نیز دارای اهمیت بالایی است. از دیرزمان انسان‌ها در ساختمان به دنبال آرامش و امنیت بوده‌اند و از این طریق از بلایای طبیعی نیز در امان بوده‌اند. عمر مفید ساختمان به سال‌هایی می‌گویند که از نظر فیزیکی و مقاومت استاندارد لازم را برخوردار باشند. عوامل موثر در مقاومت بیشتر ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

رطوبت و نم: هر چند آب به عنوان مایع حیات شناخته می‌شود، ولی برای ساختمان‌ها عامل تخریب محسوب می‌شود. آب باران ساختمان‌ها را از کف دچار رطوبت می‌کند و از بالا و اطراف نیز اثر منفی بر روی سازه می‌گذارد و در نهایت بافت ساختمان را دچار آسیب‌دیدگی می‌کند. این در حالی است که رطوبت در ساختمان‌های آجری با شدت بیشتری پیشروی می‌کند.

اختلاف دما: در مواقعی اختلاف دما در طول روز و شب بسیار زیاد است و این عامل باعث آسیب‌دیدگی شدید ساختمان می‌شود. یعنی در روز به دلیل گرما منبسط و در شب منقبض می‌شوند و این روند سرعت فرسایش را در ساختمان دوچندان می‌کند.

تأثیرات اقلیم: در گذشته‌ای نه چندان دور سازه‌ها با عنایت به آب و هوای مناطق مختلف احداث می‌شد. در وضعیت کنونی با بررسی اکثر آن سازه‌ها می‌توان تاثیر اقلیم را به راحتی مشاهده کرد.

12

در پایان

در شهرهای بزرگ قیمت آهن‌آلات و مصالح باکیفیت برای ساخت و ساز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما نکته مهم در شهرها، فرهنگ سازی است. یعنی باید قبل از هر چیز، فرهنگ ساخت و ساز اصولی که ضامن امنیت و جان مردم است، ایجاد شود.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد