نحوه شارژ کپسول آتش نشانی، زمان شارژ و بایدها و نبایدها

کد خبر: 1243191
نحوه شارژ کپسول آتش نشانی، زمان شارژ و بایدها و نبایدها

 

شارژ کپسول آتش نشانی از اقدامات بسیار حیاتی بوده که پشت گوش انداختن آن اصلاً به صلاح نیست. از آنجایی که این کپسول‌ها در زمان حریق، می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً برای پر کردن کپسول آتش نشانی در تهران به مراکز مجاز مراجعه کنید. برای این کار نیاز به تجهیزات پنوماتیک و اتوماتیک است. مرکز شارژ کپسول آتش نشانی در تهران مجهز به تمام امکانات و نیروی متخصص بوده که با قیمت مناسب، خدمات شارژ کپسول آتش نشانی را ارائه می‌دهد.

در هر نوع ساختمان مسکونی یا اداری برای حفظ ایمنی نیاز به کپسول آتش نشانی است. متأسفانه در برخی مواقع مشاهده شده به علت خرابی و عدم شارژ صحیح، این کپسول‌ها در زمان حادثه کاربردی نبوده است. شما می‌توانید با تماس یا مراجعه به ایمن مهار گستر آشیانه (مهارفایر) مرکز شارژ کپسول آتش نشانی شمال تهران و سایر مناطق تهران از تعرفه‌های پر کردن کپسول اطلاع پیدا کنید.

 

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

یکی از اصلی‌ترین سؤالات افراد این است که چه زمانی اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی نمایند تا در صورت حادثه به خوبی عمل کند. در ادامه به توضیح این موضوع می‌پردازیم.

  1. کپسول‌های آتش نشانی صرف نظر از نوع مواد پرشونده، باید هر سال یک بار شارژ شوند.
  2. گاهی یک حریق کوچک اتفاق می‌افتد که شما مقداری از محتویات کپسول را استفاده می‌کنید. در چنین مواقعی باز هم باید نسبت به شارژ مجدد کپسول آتش نشانی اقدام نمایید. چون در این حالت کپسول قدرت و فشار مناسب برای مهار حریق‌های بعدی را نخواهد داشت.
  3. در زمانی که تاریخ انقضای شارژ کپسول که بر روی آن نصب شده است به پایان رسید حتی اگر به هیچ عنوان از کپسول استفاده نکرده باشید، باز هم باید آن را شارژ کنید.
  4. اگر کپسول آتش نشانی در شرایط نامناسبی مثل هوای سرد، گرم یا رطوبت بالا قرار بگیرد، باید در مدت زمانی کمتر از سه ماه آن را بررسی کنید و در صورت فاسد شدن محتویات آن، شارژ مجدد شود.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

پر کردن کپسول آتش نشانی در چندین مرحله انجام می‌شود. در ادامه برای آشنایی شما با نحوه شارژ کپسول آتش نشانی تصمیم داریم، مراحل آن را شرح دهیم.

2

تخلیه کپسول آتش نشانی

ابتدا باید کلیه محتویات کپسول آتش نشانی تخلیه شود که بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام گیرد.‌ نشان دادن عدد صفر در آمپر فشارسنج، به این معنی بوده که تخلیه به صورت کامل صورت گرفته است.

تمیز کردن قسمت‌های بیرونی کپسول

کپسول‌های آتش نشانی به علت اینکه برای مدت زمان زیادی در یک مکان می‌مانند، گرد و غبار بر روی آن‌ها می‌نشیند؛ بنابراین با یک دستمال نمدار تمام بخش‌های بیرونی بدنه، شلنگ، اهرم و سوپاپ را کاملاً تمیز کنید.

بررسی کپسول آتش نشانی و تعمیر آن در صورت نیاز

بعد از تمیز کردن گرد و خاک، اگر در قسمتی از بدنه یا شلنگ آسیب یا فرورفتگی‌هایی وجود داشت، باید تعمیر شود. همچنین تمام قسمت‌های دیگر از جمله شلنگ و اهرم باید از نظر کارایی و سلامت ارزیابی گردد.

در صورت مشاهده علائم پوسیدگی بر روی بدنه، یعنی دیگر آن کپسول قابلیت استفاده مجدد را ندارد و باید تعویض شود.

جدا نمودن شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه که توسط یک سرپیچ به سوپاپ‌ها متصل شده است، باید کاملاً محکم باشد. اگر به هر دلیل در این بخش خرابی وجود داشت، باید رفع شود.

جدا نمودن سوپاپ‌ها

در بالا گفتیم باید فشارسنج عدد صفر را نشان دهد، برای این بود که اگر فشار کپسول کاملاً خالی نباشد، در هنگام جداسازی سوپاپ‌ها خطرناک خواهد بود. هم‌چنین سوپاپ‌ها، اهرم تخلیه و فشارسنج را باید باز کنید.

انتخاب مواد پر کننده مناسب

برای شارژ کپسول آتش نشانی باید مواد پرکننده مناسب را انتخاب کنید. نوع ماده‌ای که برای هر کپسول مناسب است، توسط یک برچسب بر روی کپسول نصب شده و قابل مشاهده است. انواع موادی که برای پر کردن کپسول آتش نشانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شرح زیر است:

  1. کربن دی اکسید که در مواقع آتش سوزی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. آب و کف که متداول‌ترین ماده برای شارژ کپسول است. برای آتش سوزی‌های چوب یا کاغذ کاربرد دارد.
  3. مواد خشک شیمیایی که برای اغلب آتش‌سوزی‌ها اثرگذاری مطلوب دارد.

3

بررسی قسمت‌های داخلی کپسول

در این مرحله باید تمام قطعات سوپاپ را که جدا کرده‌اید با یک برس و دستمال مرطوب پاک کنید. همچنین قسمت‌های داخلی کپسول را به دقت بررسی نمایید. در صورت وجود حتی کوچک‌ترین آسیبی باید آن قطعه را تعویض کنید. بهتر است از میله سوپاپ فلزی به جای نوع پلاستیکی آنکه طول عمر و دوام بیشتری دارد، استفاده نمایید.

پر کردن کپسول با مواد مربوطه

مواد پر کننده باید با نسبت مناسب و با توجه به حجم کپسول با هم ترکیب شده و سپس به وسیله یک قیف به داخل کپسول ریخته شوند. در ادامه باید قسمت‌هایی که محل نصب سوپاپ است از مواد پرکننده پاک شود و سوپاپ و سایر قطعات به صورت صحیح در جای خود نصب گردد. دقت نمایید که هنگام نصب سوپاپ‌ها آن را خیلی سفت نکنید، چون احتمال حل شدن رزوه‌ها و نشتی وجود دارد.

پر کردن کپسول آتش نشانی با هوا

در این مرحله کپسول باید با هوای فشرده یا نیتروژن پر شود که البته کار خطرناکی است و بهتر است توسط افراد متخصص انجام گیرد. برای این کار یک منبع فشار با توجه به سایز و استانداردها، فشار لازمه را از طریق محل شلنگ تخلیه به داخل کپسول وارد می‌کند.

کلام پایانی

شارژ کپسول آتش نشانی از اقدامات ضروری بوده که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مقاله روش شارژ کردن کپسول آتش نشانی و زمان شارژ را برایتان توضیح دادیم.‌ اگر در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتر نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به شرکت ایمن مهار گستر آشیانه (مهارفایر) از راهنمایی‌های کارشناسان این مجموعه استفاده نمایید.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد