فواید استعدادیابی کودکان و روش های آن

کد خبر: 1245369

استعدادیابی کودکان یک گام مؤثر و هوشمندانه برای رشد کردن و رسیدن به موفقیت در مسیر زندگی آنها است. کشف استعداد این امکان را به والدین می‌دهد تا با توانایی‌های فرزند خود در سنین پایین آشنا شوند و با صرف انرژی کمتر، شاهد بیشترین بازدهی از عملکرد کودک خود باشند.

فواید استعدادیابی کودکان و روش های آن

 

انجام تست استعدادیابی کودکان بهترین راه حل برای افزایش رضایتمندی فرزندان در دوران بزرگسالی است. کودکی که در یک زمینه خاص از استعداد خوبی برخوردار است، می‌تواند آن کار را به بهترین نحو و با رضایتمندی انجام دهد؛ بنابراین؛ اگر والدین در دوران کودکی استعداد فرزند خود را کشف کنند و به شکوفایی و پرورش آن استعداد در فرزندشان کمک کنند، می‌توانند در آینده رضایت آن‌ها در کار، زندگی، تحصیل و... تضمین کنند. فواید استعدادیابی کودکان تنها به این موارد ختم نمی‌شود. در ادامه برخی از مزایای کشف استعداد کودکان که از چشم والدین پوشیده مانده است، آورده شده است.

  • افزایش عزت نفس
  • افزایش اعتماد به نفس
  • جلوگیری از اتلاف وقت
  • افزایش احتمال موفقیت
  • احساس خشنودی در کار و تحصیل
  • لذت بردن از مسیر موفقیت
  • کاهش هزینه‌های مرتبط با موفقیت و پیشرفت کودکان
  • آموزش هدفمند و موثر
  • جهت‌گیری حرفه‌ای

 

بهترین روش‌های استعدادیابی کودکان کدامند؟

قبل از معرفی روش ها بهتر است مشخص کنیم که به چه چیزی استعدادیابی می‌گوییم؟

 

استعدادیابی کودکان به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شامل کشف و شناسایی توانایی‌های نهفته جهت شکوفایی و تبدیل آنها به مهارت‌های کارآمدی است که علاوه بر ایجاد حس رضایت‌مندی خود کودکان باعث بهره‌وری استعداد آنها برای جامعه نیز می‌شود

اهمیت استعدادیابی کودکان باعث شده است که امروزه از تکنیک‌های مختلفی برای کشف کردن آن استفاده شود. روش استعدادیابی با توجه به سن کودک و شرایطی که دارد، توسط متخصصان این حوزه تعیین می‌شود. در ادامه بهترین روش‌های استعدادیابی کودکان شرح داده شده است که عبارتند از:

تست استعدادیابی گودیناف

گودیناف یک تست استعدادیابی محبوب در میان کودکان است. متخصصان این حوزه برای انجام تست گودیناف از کودک می‌خواهند تا طرحی از یک آدمک را روی کاغذ پیاده کند. بعد از کشیدن نقاشی آدمک، متخصصان استعدادیابی به تحلیل آن می‌پردازند و استعداد کودک را در یک زمینه خاص مشخص می‌کنند.  

تست استعدادیابی وکسلر

وکسلر یک تست هوش معتبر است که برای سنجش توانایی‌های شناختی کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. در این تست امکان تشخیص استعدادهای کلامی و غیر کلامی کودک وجود دارد. به همین دلیل متخصصان استعدادیابی کودکان، از این تست برای تعیین استعداد کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند، استفاده می‌کنند. با کمک تست استعدادیابی کودکان وکسلر، علاوه بر تشخیص توانایی‌ها، امکان شناخت نقاط ضعف کودک نیز وجود دارد.

تست استعدادیابی کودکان ریون

ریون یکی از تست‌های استعدادیابی غیر کلامی است که از 60 سؤال تشکیل شده است و نتیجه آن میانگین هوش سیال کودکان را نشان می‌دهد. این تست تصویری متشکل از ماتریس‌هایی با الگوهای مختلفی مانند 4*4، ۳*۳، 2*2 و... است.

تست استعدادیابی کودکان گاردنر

تست هوش گاردنر یکی از معروف‌ترین تست‌هایی است که برای سنجش توانایی‌های کودکان یا بزرگسالان گرفته می‌شود. این تست شامل مجموعه‌ای از سؤالات است که فرد باید به آن پاسخ دهد. بعد از اتمام تست، متخصصان حوزه استعدادیابی به تحلیل پاسخ‌های کودک به هر سؤال می‌پردازند و در نهایت انواع هوش‌هایی که کودک در آن قوی‌تر است را در اختیار والدین می‌گذارند.

21

استعدادیابی کودکان در منزل

اگر والدین به هر دلیلی شرایط مناسب برای مراجعه به مراکز استعدادیابی کودکان را ندارند؛ می‌توانند از روش‌های مختلفی در منزل به شناخت و کشف استعداد کودک خود بپردازند. کتاب خواندن، داستان‌سازی، طبیعت کردی، صحبت کردن در رابطه با موضوعات مختلف، گوش دادن به موسیقی، استفاده از بازی‌های فکری، آزاد گذاشتن کودک برای انجام کارهای مختلف، آموزش شناخت حس‌ها و... چند اقدام ساده و مؤثر برای شناخت استعداد کودکان در منزل است.  

بازی برای استعدادیابی کودکان در خانه

علاوه بر تست استعدادیابی کودکان، یک راه حل ساده و آسان برای کشف کردن استعداد در کودکان وجود دارد. بازی کردن دقیقاً همان راه حلی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در منزل استعداد کودک خود را کشف کنید. شما می‌توانید تمام رفتارها و واکنش‌های کودک را در زمان بازی در نظر بگیرید؛ تا بتوانید تشخیص دهید که مهارت، توانایی و تسلط کودک شما در چه زمینه‌ای بیشتر است. بازی‌های متنوعی برای استعدادیابی کودکان وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.

  • خمیربازی
  • گل‌بازی
  • پازل
  • صدا بازی
  • اجرای نمایشنامه
  • توپ‌بازی (فوتبال، پرتاب توپ، گل‌زدن)
  • ساخت انواع سازه با بلوک‌ها
  • آب‌بازی
  • منچ

علاوه بر این بازی‌ها، انجام کارهایی مانند کشیدن نقاشی، کتاب‌خواندن، درست‌کردن کاردستی و... می‌تواند  در کشف استعداد کودکان و افزایش خلاقیت آن‌ها نقش داشته باشد.

22

سن مناسب استعدادیابی کودکان

تحقیقات بلوم نشان می‌دهد که بخش زیادی از هوش کودکان تا قبل از سن 8 سالگی شکل می‌گیرد. به همین دلیل اغلب پیشنهاد می‌شود تا والدین قبل از سن 8 سالگی برای پیدا کردن استعداد کودکان اقدام کنند. اما ظهور استعدادها در کودکان اغلب از سن ۳ تا ۴ سال اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل متخصصان حوزه استعدادیابی کودکان بهترین سن برای کشف کردن استعداد کودکان را 3 تا 6 سالگی می‌دانند.

تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که استعدادیابی نکردن کودکان در سن طلایی مانع موفقیت آن‌ها در سنین بالاتر می‌شود. به عبارتی دیگر، شانس موفقیت و رشد کودکانی که در سن طلایی استعدادیابی نشده‌اند، بسیار پایین‌تر از افرادی است که در سن طلایی استعداد آن‌ها کشف شده است. ذهن فرزندان شما در سنین پایین از قدرت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است؛ همین موضوع سبب بالا بودن قدرت یادگیری در آن‌ها شده است.

استعدادیابی کودکان در بازی بوک

در توضیحات فوق به بررسی استعدادیابی کودکان و راه‌های کشف آن پرداختیم. با توجه به اینکه استعدادیابی کودکان لازمه ورود آن‌ها به مسیر رشد و موفقیت است؛ پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از ورود کودک به سن مناسب استعدادیابی، برای کشف استعداد به مراکز متخصص در این حوزه مراجعه شود. انتخاب یک مرکز مناسب برای کشف استعداد کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه تنها راه موفقیت فرزندان شما، شناخت اصولی و صحیح استعداد آن‌ها است.

به همان اندازه که شناخت استعداد کودکان در زمان مناسب می‌تواند مسیر رشد موفقیت را هموار سازد، تشخیص غیر اصولی و نادرست استعداد می‌تواند باعث شکست و ناکامی کودک شما شود. اگر به دنبال یک مرکز تخصصی برای دریافت مشاوره و استعدادیابی کودکان هستید، می‌توانید به سایت بازی بوک مراجعه کنید. متخصصان این مجموعه بعد از دریافت نتیجه تست استعدادیابی کودکان، به تحلیل اصولی آن می‌پردازند و شما را در جریان استعدادها و توانایی‌های کودکتان قرار می‌دهند. 

  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد