مزایا و معایب حمل و نقل دریایی بین المللی

کد خبر: 1248999

حمل و نقل دریایی بین المللی بیش ‌از 80% از تجارت بین‌المللی در جهان را پوشش می‌دهد. در این مطلب با همه مزایا و معایب این روش حمل آشنا خواهید شد.

مزایا و معایب حمل و نقل دریایی بین المللی

 

در طول تاریخ، دریا و اقیانوس‌ همواره یکی از مهم‌‌ترین روش‌های حمل‌ و نقل در سراسر دنیا بوده است. به‌‌‌طور کلی، دو روش رایج برای حمل ‌و نقل‌، حمل و نقل دریایی بین المللی و حمل و نقل هوایی است که عوامل زیادی در انتخاب روش جابه‌‌جایی نقش دارند. هر بار که تصمیم می‌‌گیریم محموله‌‌ای را از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر در جهان منتقل کنیم، باید موارد زیادی را مدنظر قرار دهیم: هزینه‌‌ها، امنیت محموله، فاصله مبدأ و مقصد، حجم بار، اهمیت بار، تأثیر روی محیط‌‌زیست و... .

سالانه حدود 11میلیارد تن کالا با کشتی حمل می‌‌شود.

هرکدام از این موارد به‌‌تنهایی می‌‌توانند تأثیر زیادی روی صنعت هر کشوری داشته باشند؛ بنابراین انتخاب روش حمل ‌و نقل صحیح با درنظرگرفتن فاکتورهای مهم عملیات، مسئله‌‌ای است که باید زیر ذره‌بین قرار دهیم. با وجود گزینه‌‌هایی مثل حمل ‌و نقل زمینی، ریلی و هوایی، چرا باید خدمات حمل و نقل دریایی را انتخاب کنیم؟ این مطلب قرار است به شما کمک کند که به این سؤال پاسخ دهید. خدمات حمل و نقل دریایی بین المللی هم مانند هر خدمت دیگری دارای مزایا و معایب خاصی است که در این مطلب قرار است درباره هرکدام از آن‌‌ها صحبت کنیم.

حمل و نقل دریایی بین المللی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه و خلاصه حمل ‌و نقل دریایی را تعریف کنیم، باید بگوییم که این اصطلاح به نوعی از حمل‌ و نقل اطلاق می‌شود که در آن محموله از طریق دریا جابه‌‌جا می‌شود.

بیش‌ از 80درصد از حجم تجارت بین‌‌المللی کالا از طریق دریا انجام می‌‌شود.

کشتیرانی و خطوط دریایی بین‌‌المللی، بخش جدایی‌‌ناپذیر زنجیره ‌تأمین برای اکثر صنایع هستند که خیلی‌‌ها آن را به‌‌عنوان ستون فقرات یا چهارچوب اصلی تجارت بین‌‌المللی و اقتصاد جهانی می‌‌شناسند. بیش ‌از 80درصد حجم تجارت بین‌‌المللی کالا از طریق دریا انجام می‌شود که این درصد برای کشورهای درحال‌توسعه بالاتر هم هست.

 

 

مزایای حمل و نقل دریایی بین المللی

ازجمله مهم‌‌ترین مزایای حمل‌‌و‌نقل دریایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تعمیر و نگهداری پایین

دریاها و اقیانوس‌‌ها یکی از راه‌‌های ارتباطی مستقل هستند که برخلاف جاده‌‌ها یا حمل‌ و نقل ریلی، نیازی به ساخت‌‌و‌ساز، نگهداری و بازسازی ندارند. بنابراین، هزینه ساخت ‌و نگهداری از صورت‌‌مسئله حمل‌ونقل پاک می‌شود.

هزینه پایین در جابه‌‌‌جایی بار

هزینه عملیات حمل ‌‌و ‌نقل دریایی حدود 4 تا 5 برابر ارزان‌‌تر از حمل ‌و نقل هوایی است. جالب است بدانید که هزینه‌‌های سوخت، در حجم بیشتر بار برای کشتی‌‌های بزرگ کاهش پیدا می‌کند و درکل، حمل ‌و نقل دریایی کم‌‌‌هزینه‌‌‌ترین روش برای جابه‌‌‌جایی محموله در سراسر جهان است.

جابه‌‌‌‌جایی آسان محموله‌‌‌های سنگین

کشتی‌‌ها ظرفیت بالاتری برای حمل محموله‌‌های سنگین با حجم بالا دارند، مخصوصاً اگر بخواهیم آن‌‌ها را با کامیون، هواپیما و قطار مقایسه کنیم. حمل و نقل دریایی بین‌‌المللی مناسب‌‌ترین شیوه حمل ‌و نقل کالاهای عظیم‌‌الجثه است.

دوست‌‌دار محیط‌زیست

با انتشار دی‌‌اکسید کربن کمتر، می‌‌توان دنیایی سبزتر داشت. حمل ‌و نقل دریایی معمولاً ردپای کربن کمتری نسبت به سایر روش‌‌های حمل دارد.

امنیت بار

عواملی مثل تغییرات آب‌‌و‌هوایی می‌‌تواند حمل ‌و نقل هوایی را به تعویق بیندازد، درحالی‌‌که کشتی به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا می‌تواند در موقعیت‌‌های پیچیده و پیش‌‌بینی‌ناپذیر بهتر عمل کند.

حمل محصولات متنوع

یکی از مزایای قابل‌ توجه کشتی این است که برخلاف حمل‌ و نقل هوایی، توانایی حمل انواع مواد را دارد. طبیعتاً اقلام خطرناکی همچون نفت، مایعات اشتعال‌‌زا و... با هواپیما قابل‌ حمل نیستند، اما با حمل‌‍ و نقل دریایی به‌راحتی می‌‌توان این نوع محموله‌‌ها را بین قاره‌‌ها جابه‌‌جا کرد.

 

حمل و نقل دریایی بین المللی

معایب حمل و نقل دریایی بین المللی

ازجمله معایب حمل‌ و نقل دریایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طولانی‌بودن زمان حمل

یکی از بزرگ‌‌ترین معایب حمل و نقل دریایی، زمان‌‌بربودن حمل بار است. اگر برای حمل محموله خود شرکت حمل و نقل دریایی بین‌المللی را انتخاب می‌کنید باید در نظر داشته باشید که این روش بسیار زمان‌‌برتر از حمل هوایی و زمینی است و گزینه مناسبی برای بارهای فوریتی محسوب نمی‌‌شود. تأخیر در دریافت محموله‌‌ها می‌‌تواند تأثیر زیادی روی صنایع تولیدی و ازدست‌رفتن مشتری و درآمد بگذارد.

دسترسی به بندر

یکی از عواملی که حمل و نقل دریایی بین المللی را محدود می‌کند، دسترسی به بندر و وضعیت بنادر است. در مواردی خاص ممکن است بنادر شرایط مناسبی برای پذیرش کشتی‌‌های باری نداشته باشند. در چنین موقعیتی، ممکن است محموله در حین تخلیه، با مشکلات لجستیکی مختلفی مواجه شود. کشتی‌‌ها به بنادری با زیرساخت کامل و متناسب با اندازه‌‌شان نیاز دارند، اما با‌این‌حال برخی از کشورها چنین امکاناتی ندارند و ممکن است تحویل بار به تعویق بیفتد.

انحراف در زمان تحویل بار

یکی از نکاتی که شرکت حمل و نقل دریایی بین المللی باید در نظر داشته باشد این است که حمل دریایی ممکن است با انحراف در زمان تحویل مواجه شود. اگرچه بسیاری از سفرهای دریایی به‌‌صورت منظم انجام می‌‌شوند، اما گاهی‌‌اوقات ممکن است به دلایل مختلف کمی تأخیر داشته باشند و در زمان پیش‌‌بینی‌شده به مقصد نرسند.

نامناسب برای محموله‌‌های فاسدشدنی

حمل‌ و نقل دریایی گزینه مناسبی برای محموله‌‌های فاسدشدنی نیست. طولانی‌‌بودن زمان حمل ممکن است موجب فاسدشدن یا ازبین‌رفتن محموله‌‌های حساس و فاسدشدنی شود.

 

حمل و نقل دریایی

 

کلام آخر: پس از درنظرگرفتن مزایا و معایب حمل و نقل دریایی چه کنیم؟

حمل و نقل دریایی یکی از روش‌‌های حمل پرطرف‌دار و اقتصادی برای صنایع است. اگر قصد انتخاب این روش حمل را دارید، بهتر است به این نکات توجه کنید:

  •  برای جلوگیری از تأخیر و هزینه‌های غیرمنتظره، درست برنامه‌ریزی کنید.

  • از بسته‌بندی کامل و کافی محموله اطمینان حاصل کنید تا در حین حمل ‌و نقل آسیب نبیند.

  • یک شرکت حمل و نقل دریایی بین المللی معتبر و باتجربه انتخاب کنید.

  • برای محموله‌‌های خود، بیمه مناسبی در نظر بگیرید تا از زیان‌‌های احتمالی جلوگیری شود.

  • محموله‌‌های خود را با شماره بارنامه و روش‌‌های دیگر رهگیری کنید.

  • با قوانین گمرک کشور مبدأ و مقصد به‌‌طور کامل آشنا شوید و اسناد حمل را کامل کنید.

  • به زمان تخمینی رسیدن بار به مقصد یا ETA توجه کنید و برای مقابله با تأخیر و رویدادهای غیرمنتظره آماده باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد