نخ پنبه بهتره یا نخ لاکرا

کد خبر: 1253214

خرید نخ پنبه و یا لاکرا می‌تواند انتخابی عالی برای تهیه و تولید محصولات مختلف باشد اما تنها به شرطی که پیش از خرید با ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید و بهترین گزینه را از بین این دو انتخاب کنید.

نخ پنبه بهتره یا نخ لاکرا

 

این روزها که صنعت مد و زیبایی بیش از پیش پرررنگ شده است، به زیبایی بسیاری از پارچه‌ها و لباس‌ها افزوده می‌شود و از کیفیت آن‌ها کم می‌شود. دلایل مختلفی پشت این قضیه هستند که یکی از آن‌ها عدم اطلاعات کافی تولیدکنندگان در خصوص کیفیت‌ها و ویژگی‌های هر یک از نخ‌ها و الیاف‌های رایج در بازار است.

نخ پنبه و لاکرا دو نمونه از رایج‌ترین نخ‌ها به شمار می‌روند. این دو نوع نخ از اجناس اصلی تولید بسیاری از محصولات نساجی و پوشاک هستند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. پس برای خیلی از افراد این سؤال پیش می‌آید که نخ پنبه بهتر است یا لاکرا؟ پاسخ به آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و در ابتدا باید با ویژگی‌های هر یک آشنا شد. از این رو پس از بررسی مختصر خصوصیات این دو نخ، به مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و نخ لاکرا خواهیم پرداخت.

نخ پنبه

3

نخ پنبه از بهترین نخ‌ها به شمار می‌رود. زمانی که از نوعی پارچه یا لباس با عنوان پارچه و لباس نخی یاد می‌شود، در واقع منظور محصولی است که با استفاده از نخ پنبه تهیه شده است. این نخ از الیاف طبیعی به دست می‌آید و منشأ آن گیاه پنبه است. از این رو دارای ویژگی‌های مثبت و مزایای متعددی نسبت به سایر نخ‌های رایج در بازار است.

برای مثال به دلیل برخورداری از منبع طبیعی و نداشتن مواد شیمیایی مضر، موجب ایجاد حساسیت و آلرژی نخواهد شد. به این ترتیب محدودیتی از این لحاظ در خصوص استفاده از آن وجود ندارد و گزینه‌ای مطلوب برای تهیه پوشاکی نظیر پوشاک نوزاد است. البته به دلیل درجه کیفی بالا در زمینه‌های گسترده‌ای استفاده می‌شود و حتی در بسیاری از موارد با الیاف دیگر از جمله پلی استر ترکیب شده و اجناس جدیدی را به وجود می‌آورد. اطلاعات بیشتر در مورد نخ پنبه را می‌توانید با مطالعه این مقاله به دست آورید.

نخ لاکرا (نخ اسپاندکس)

نخ لاکرا یا نخ اسپاندکس نوعی نخ با الیاف مصنوعی است که مهمترین ویژگی آن قابلیت کشسانی بالا به حساب می‌آید. در واقع مصنوعی بودن الیاف آن دلیلی بر بی‌کیفیت بودن نیست و با ویژگی‌های مخصوص به خود مصارف و کاربردهای بسیاری را پوشش داده است.

برای مثال قابلیت کشسانی این نخ به حدود ۵ برابر حالت اولیه می‌رسد. این مسئله باعث می‌شود تا خرید نخ اسپاندکس انتخابی عالی برای تولید پوشاک و کالاهایی نظیر لباس‌های ورزشی باشد. به این ترتیب ورزشکاران می‌توانند لباسی مناسب داشته باشند که حتی پس از کشش زیاد هم مجدّداً بدون آسیب به حالت اولیه بازمی‌گردد.

ویژگی کشسانی نخ لاکرا باعث شده است تا با عنوان نخ کش یا نخ اسپاندکس هم شناخته شود. عبارت اسپاندکس برگرفته از کلمه انگلیسی Expand است که به معنای گسترده شدن می‌باشد. البته کشش زیاد تنها مزیت این نخ نیست و از ویژگی‌های مهم دیگری از جمله دوام و ماندگاری طولانی هم برخوردار است.  

مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و نخ لاکرا

4

نخ پنبه و نخ لاکرا در موارد زیادی تفاوت دارند. پس می‌توان در هنگام دیدن پارچه‌ها و لباس‌ها جنس آن‌ها را از لحاظ پنبه‌ای یا لاکرا بودن تشخیص داد. البته مهمترین تفاوت آن‌ها در روش تولید است. همان‌طور که گفته شد، منبع نخ پنبه‌ای گیاه پنبه است که در طبیعت یافت می‌شود. به این ترتیب منبعی طبیعی داشته و در آن مواد شیمیایی به‌کارگرفته نشده است. در مقابل، نخ لاکرا دارای منبعی مصنوعی می‌باشد. به این معنا که تولید آن در محیطی آزمایشگاهی با استفاده از مواد مصنوعی انجام می‌شود.

در نتیجه این تفاوت در نوع تهیه هر یک از نخ‌های مذکور موجب ایجاد تفاوت‌های دیگری شده است. به طور کلی میزان دوام، کشش، قابلیت تنفس، مناسب پوست‌های حساس و کاربرد مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و نخ لاکرا را تشکیل می‌دهند.

دوام

در مجموع هر دو نخ دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند. با این وجود در شرایطی خاص ماندگاری بیشتری از نخ لاکرا مشاهده می‌شود. برای مثال شستشوی زیاد پارچه‌های نخ پنبه می‌تواند موجب چروک شدن پارچه آن شود و به مراقبت بیشتری نظیر اتو کردن مداوم نیاز دارد که می‌تواند دوام پارچه را کاهش دهد. در مقابل نخ لاکرا با شستشو و حتی کشیده شدن زیاد آسیب کمتری خواهد دید و بالطبع ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

کشش

به طور کلی نخ پنبه نخی با استحکام بالا است و در برابر کشش مقاومت نشان می‌دهد. در نتیجه میزان کشش زیادی ندارد. در مقابل همان‌طور که اشاره کردیم، نخ لاکرا دارای کشش بسیار زیادی است و تا چندین برابر اندازه خود می‌تواند کشیده شود. پس برای محصولاتی نظیر جوراب و پاپوش که به کشسانی نیاز دارند، نخ لاکرا انتخاب بهتری خواهند بود.

قابلیت تنفس

بافت پارچه‌هایی که با نخ پنبه تولید می‌شوند، قابلیت تنفس بیشتری را نسبت به پارچه‌های نخ لاکرا شامل می‌شود. در واقع پارچه‌های نخی امکان تنفس پوست را به طور کامل فراهم کرده و به این ترتیب بهترین جنس برای تولید لباس‌های خنک است. همچنین از جهتی دیگر، این مزیت از آسیب دیدن پوست هم جلوگیری می‌کند چراکه تعریق کاهش خواهد یافت. در حالی که نخ لاکرا از قابلیت تنفس کمتری برخوردار است.

مناسب پوست‌های حساس

به طور کلی نخ پنبه در مقایسه با سایر نخ‌های رایج انتخاب مناسب‌تری برای پوست‌های حساس است. به عبارتی با توجه به اینکه منشأ طبیعی دارد و مواد شیمیایی در آن وجود ندارد، حساسیتی برای پوست ایجاد نخواهد کرد. در مقابل در بعضی موارد استفاده از نخ لاکرا برای تولید محصول می‌تواند برای پوست‌های حساس موجب ایجاد آلرژی شود چراکه در فرآیند تهیه از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

کاربرد

نخ لاکرا و نخ پنبه هر دو از نخ‌های پرکاربرد و پرمصرف هستند. با این وجود در بسیاری از موارد کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال نخ لاکرا بیشتر برای محصولاتی مثل لباس‌های ورزش و شنا استفاده می‌شود. در حالی که نخ پنبه اغلب در تولید تی‌شرت، لباس زیر و منسوجات کاربرد دارد.

در نتیجه با در نظر گرفتن موارد مذکور می‌توان به‌آسانی در خصوص خرید نخ پنبه و یا نخ لاکرا برای مصارف خود تصمیم‌گیری کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها