اثبات مالکیت چیست ؟

کد خبر: 1254784

ثبات مالکیت چیست ؟ اثبات مالکیت در جایی مصداق می یابد که شخصی ملک یا املاکی را از فردی خریداری کرده باشد و آن ملک یا املاکی فاقد هر گونه سابقه ثبتی ،در اداره ثبت اسناد

اثبات مالکیت چیست ؟

 

اثبات مالکیت چیست ؟

اثبات مالکیت در جایی مصداق می یابد که شخصی ملک یا املاکی را از فردی خریداری کرده باشد و آن ملک یا املاکی فاقد هر گونه سابقه ثبتی ،در اداره ثبت اسناد و املاک باشد (اصلا سند مالکیتی در خصوص آن صادر نشده باشد یا اینکه مراحل و تشریفات قانونی مربوط به ثبت سند در اداره ثبت اسناد و املاک، انجام نشده باشد)

در این حالت فروشنده میبایست، دعوای اثبات مالکیت را  بطرفیت فروشنده و مالکین و ایادی ماقبل مطرح شود ،در هر حال اگر ملک دارای هر گونه سابقه ثبتی باشد میبایست بجای  دادخواست اثبات مالکیت  دادخواست << الزام به تنظیم سند رسمی >> را به محکمه بدهید.

جهت آشنایی با بهترین وکیل ملکی روی اینجا کلیک کنید.

دعوای اثبات مالکیت میبایست در دادگاه عمومی حقوقی ، محلی که ملک در آن حوزه واقع شده مطرح گردد.

 

بمنظور اثبات مالکیت می توانید به ادله و مدارک مشروحه در ذیل، استناد کنید:

هر گونه سند و مدارک کتبی که دلالت بر فروش ملک دارد ضمیمه دادخواست شود اعم از مبایعه نامه قولنامه در صورت عدم دسترسی به مدرک کتبی ، می توانید به شهادت شهود و فیش های واریزی تمسک نمائید.

ب بند ب ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی

تواند با معرفی یک گواه مرد یا دو زن به ضمیمه یک سوگند ادعای خود را اثبات کند. در موارد مذکور در این بند، ابتدا گواه واجد شرایط شهادت می دهد، سپس سوگند توسط خواهان ادا می‌شود.بنابراین برای اثبات ادعای خود باید ....در صورت عدم وجود ادله ای دیگر ، 2 شاهد مرد یا 2 شاهد زن و یک شاهد مرد وجود داشته باشد.

اگرادله و مدرک مکتوبی در خصوص فروش وجود نداشته باشد ، فروشنده نیز إقرار بر فروش نماید

در خصوص املاک ثبت شده، دعوای اثبات مالکیت قابلیت استماع ندارد، چرا که موجب تعارض احکام دادگاه ها با اسناد رسمی املاک می گردد  و چنانچه خواهان مدعی مالکیت می باشد می بایست دادخواست الزام به تنظیم سند را تقدیم محکمه نمائید.

طبق رأی وحدت رویه شماره 70/27 مورخ 1370/10/23 هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور- رای وحدت رویه شماره 672 دیوان عالی کشورو همجنین طبق ماده 22 قانون ثبت در املاکی که سابقه ثبتی دارند دولت فقط کسی را مالک می شناسد که ملک در دفتر املاک به نام او به ثبت رسیده باشد و انتقال مالکیت این املاک با انتقال رسمی انجام شده به صرف  تائید و تنفیذ قرارداد عادی نمی توان  ایجاد مالکیت کرد ؛ بنابراین دعوی اثبات مالکیت در مورد املاک که دارای سابقه ثبتی می باشد (مستندا به مواد 22 و24و 47 و 48 قانون ثبت اسناد و املاک) ، قابلیت استماع ندارد. 

جهت مشاوره با وکیل قرارداد، وکیل سرقفلی با گروه وکلای حکمت 09120170676-09123439500 تماس بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد