معرفی انواع شیر پروانه ای چدنی و کاربرد آن در صنعت

کد خبر: 1255841
معرفی انواع شیر پروانه ای چدنی و کاربرد آن در صنعت

 

 

شیر پروانه ای چدنی چیست؟

شیر پروانه ای چدنی، از انواع شیرآلات صنعتی است که با گردش 90 درجه دیسک جهت قطع و یا وصل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات چدنی در مقایسه با شیرآلات پلیمری از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. دریچه شیر پروانه‌ ای چدنی با چرخش 90 درجه دسته به راحتی باز و بسته می‌شن. شیر های پروانه‌ ای چدنی با سایزها و اندازه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند، اما رایج‌ترین آنها سایزهای 2 اینچ تا 10 اینچ می‌باشد.

به طور کلی شیرهای پروانه‌ ای چدنی در صنایع مختلفی از قبیل کشاورزی، تصفیه‌ خانه‌ ها، فولاد، مس، پتروشیمی و… استفاده شده و بسیار پرکاربرد است. سایزهای بزرگتر این نوع از شیرها عموما برای سهولت استفاده، همراه با پنوماتیک و یا گیربکس به بازار عرضه می‌شوند که عملیات باز و بسته شدن شیر، حتی از راه دور نیز امکان پذیر می‌شود.

اجزای شیر پروانه ای چدنی

دارای بدنه‌ ای یک ‌تکه، گرد و کوتاه از جنس چدن است. دیسک این شیرها نیز به شکل دایره‌ ای بوده که با چرخش 90 درجه‌ای خود عملیات قطع و وصل جریان را برعهده دارند.

این دیسک‌ ها عموما در مدل‌ های فلزی و چدنی از جنس چدن بوده اما در مدل‌ های پلیمری از پلیمر پلی‌ پروپیلن PP، پلیمری مهندسی ABS و UPVC ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. شفت این نوع از شیرآلات از جنس استینلس‌ استیل است و در برابر زنگ‌ زدگی مقاوم می‌باشد.

دسته شیر پروانه‌ ای پلیمری عموما بسته به اندازه و سایز می‌تواند از جنس پلیمری و یا فلزی باشد که توصیه می‌کنیم حین خرید از دسته‌ های فلزی خریداری کنید که درصد اطمینان بیشتری را به شما خواهند داد.

مهمترین بخش در شیر پروانه‌ ای، واشر یا لاینر شیرها هستند که به نوعی وظیفه آب‌ بندی را بر عهده دارد. لاینرها بر مبنای نوع کاربری آنها در صنایع مختلف، از متریال متفاوتی ساخته می‌شوند.

عموما در صنایع آبیاری و کشاورزی لاینرها از پلیمر EPDM ساخته شده اما در موارد صنعتی لاینرها یا لاستیک‌های آنها می‌تواند از جنس VITON باشد که تحمل دمایی بالاتر و مقاومت در برابر خوردگی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

نحوه اتصال شیرآلات ‌پروانه‌ ای چدنی عموما از نوع اتصال فلنجی است که با پیچ و مهره به لوله‌ها و خطوط انتقال جریان متصل می‌گردند. البته روش‌های اتصال دیگری نیز در شیرهای پروانه‌ای چدنی وجود دارند که عمومیت چندانی ندارند.

 

 

کاربرد شیر پروانه ای چدنی

  1. کنترل جریان‌ سیال در صنایع مختلف از قبیل پتروشیمی و…
  2. خدمات فشار بخار و دماهای بالا
  3. کنترل جریان در تصفیه خانه‌ ها و آب‌ های آشامیدنی
  4. کنترل جریان‌ آب در سیستم آبیاری کشاورزی
  5. کنترل جریان در ابتدای مسیر شبکه‌ ها

مزایای استفاده از شیر پروانه‌ ای چدنی

  • طراحی مناسب با حجم کم که در مقایسه با محصولات مشابه فضای کمتری را اشغال می‌کند
  • وزن مناسب به خصوص در مدل‌های پلیمری
  • سهولت در نصب و اجرا
  • سهولت دسترسی به سایزهای متنوع و اندازه‌های مختلف از سایز 2 اینچ به بالا
  • افت فشار کمتر نسبت به شیر دروازه‌ای (گیت ولو)

انواع شیر پروانه ای چدنی

شیرهای پروانه ای چدنی یکی از پرمصرف‌ ترین ولوهای صنعتی هستند که در خطوط پایپینگ صنعتی و ساختمانی در مسیر سیال قرار می‌گیرند و جریان سیال را در مسیر لوله‌ کشی کنترل می‌کنند.

از جمله پرمصرف‌ترین شیر پروانه‌ ای چدنی می‌توان به مدله های زیر اشاره کرد:

 

 

شیر پروانه ای ویفری اهرمی

 

وظیفه شیر پروانه‌ ای ویفری اهرمی میراب قرار گرفتن در مسیر عبور سیال و قطع و وصل کردن کامل آن است. نحوة عملکرد این شیرها به این گونه است که بر روی شفت شیر اهرمی قرار گرفته است که با گردش 90 درجه اهرم توسط اپراتور دیسک میانی شیر باز و بسته می‌گردد و جریان سیال قطع وصل می‌گردد.

 

 

شیر پروانه‌ ای چدنی ویفری گیربکسی

2

شیر پروانه‌ ای ویفری گیربکسی، یکی از پرمصرف‌ترین شیرآلات تولید شده توسط شرکت میراب است. این شیر عملکردی 90 درجه یا ربع گرد دارد. به این شکل که اپراتور با چرخاندن گیربگسی که بر روی شفت قرار دارد دیسک میانی ولو را باز و بسته می‌کند.

 

 

شیر پروانه‌ ای چدنی لاگ

3

شیر پروانه‌ ای لاگ بدون فلنج میراب از سایز 2 اینچ (50 میلیمتر) تا 24 اینچ (600 میلیمتر) با فشار کاری PN16 در 3 مدل عملکرد اهرمی دستی، گیربگسی و پنوماتیک موتور خور عرضه می‌گردد. جنس بدنه شیر پروانه‌ ای لاگ میراب از جنس چدن و دیسک استنلس‌ استیل است.

برای مقاوم‌ تر شدن شیر در برابر خورندگی و زنگ‌ زدگی بدنه شیر های پروانه‌ ای لاگ میراب را با رنگ اپوکسی پودری ابی رنگ آغشته می‌کند تا در برابر رطوبت و هوای شرجی مقاوم‌ تر شود. وظیفه شیر پروانه‌ ای بدون فلنج دور سوراخ ویفری لاگ میراب قرارگرفتن در مسیر جریان سیال و کنترل‌کردن آن است.

 

انواع شیر پروانه ای از لحاظ جنس و اندازه

شیرهای پروانه ای برحسب جنس، نوع طراحی، نحوه اتصال و نوع عملگر، دسته بندی های متفاوتی دارد. شیر پروانه ای را به چهار دسته می توان تقسیم کرد:

  • بر اساس طراحی: هم مرکز و غیر هم مرکز
  • بر اساس نوع اتصال: ویفری، لاگ، فلنجی و لاگ ویفر
  • بر اساس جنس بدنه، دیسک و لاینر شیر پروانه ای: جنس بدنه و دیسک (چدن، فولاد، استیل، آلیاژ های نیکل و…) لاینر (EPDM ,PTFE ,METAL TOMEL,…).
  • براساس نوع عملکرد: اهرمی، گیربکسی، پنوماتیک، هیدرولیکی و الکتریکی.

انواع شیر پروانه ای ( بر حسب نوع عملکرد ):

در شیرهای پروانه ای با توجه به فضا و نوع کاربرد و نیز میزان گشتاور لازم (برای بازو بسته شدن شیرها) از انواع مختلف محرک ها یا عمل کننده ها استفاده می شوند که بر این اساس به انواع زیر دسته بندی می گردند:

انواع شیر پروانه ای با عملکرد دستی

  • شیر پروانه ای اهرمی
  • شیر پروانه ای گیربکسی

انواع شیر پروانه ای با عملکرد خودکار

  • شیرپروانه ای پنوماتیک
  • شیر پروانه ای هیدرولیک
  • شیر پروانه ای برقی

ویژگی های شیر پروانه ای اهرمی

این مدل از انواع شیر پروانه ای هستند که به وسیله دستگیره بلندی شبیه به اهرم باز و بسته می شوند بنابراین برای سایزهای کوچک کارایی دارند. این شیرها بیشتر قابل استفاده برای عبور سیالات کم فشار می باشد. شما می‌توانید از این شیر در جریان سیالاتی که حجم بالایی دارند نیز استفاده کنید.

ساده‌ترین الگوی طراحی انواع شیر پروانه ای است که در طراحی آنها از یک استم بلند متصل به فرمان کنترل دستی استفاده ‌شده است. این اهرم دستی می‌تواند طراحی فرمانی شکل و یا یک دستگیره با قابلیت چرخش ۹۰ درجه‌ای باشد. در برخی مدل‌ها اهرم کنترل دستی شیر دارای ضامن قفل مکانیکی هستند تا در صورت فشار سیال مانع از تغییر موقعیت گیت پروانه‌ای شوند.

 

ویژگی های شیر پروانه ای گیربکسی

این شیرها از انواع شیر پروانه ای هستند که مجهز به گیربکس هستند که عملکرد را ساده تر می کند ولی هزینه بالاتر می رود. در این نوع شیرها یک دستگیره چرخشی به محور شیر وصل می شود و گشتاور مورد نیاز برای بازو بسته شدن شیر را فراهم می کند.

این مدل‌ها همچنان از سری شیرها با عملگر دستی هستند، با این تفاوت که محور گیت پروانه ای از طریق واسط گیربکسی باز و بسته می‌شود. به ‌این ‌ترتیب با اعمال توانی کمتر می‌توانیم گیت‌های بزرگ پروانه‌ای را به ‌راحتی جابجا کنیم. این الگوی طراحی، مناسب ساخت شیرهای بزرگ با گیت‌های سنگین پروانه‌ای تحت عملگر دستی هستند.

ویژگی های شیر پروانه ای پنوماتیک

این نوع از انواع شیر پروانه ای به کمک نیروی هوای فشرده یا گازهای بی اثر فشرده کار می کند که این شیوه باعث عملکرد سریع و همچنین ایجاد ایمنی در مقابل حریق و اتصال کوتاه الکتریکی می شود. از انواع شیر پروانه ای پنوماتیک معمولاً برای مواد مایع و دوغاب استفاده می شوند.

این شیرها به دلیل استفاده آسان و مکانیزم ساده در صنعت شیر آلاب بسیار محبوب و معروف هستند. این شیرها برای کنترل مایعاتی که قابلیت اشتعال بالایی دارند مانند مواد پتروشیمیایی، نفت و گاز بسیار مناسب هستند.عملگر پنوماتیکی این شیرها یک مجموعه سیلندر با تحریک دو طرفه است. به شکلی که تحت تأثیر تحریک از هر طرف برای باز و یا بسته شدن شیر پروانه ای اقدام می‌کند.

ظرفیت سیلندر پنوماتیک این شیرها وابسته به ابعاد دهانه شیر و فشار سیال انتخاب می‌شود تا از حصول قدرت کافی برای باز و بسته شدن گیت پروانه‌ای اطمینان داشته باشیم.

ویژگی های شیر پروانه ای هیدرولیک

معمولاً برای کاربردهایی که نیاز به گشتاور زیاد برای باز و بسته کردن شیر وجود دارد، استفاده می شود بطور مثال موقعیت هایی که فشار و میزان چسبندگی بالا باشد. عملگرهای هیدرولیکی مخصوص طراحی شیرهای خیلی بزرگ و یا شیرها برای کنترل سیالات خیلی چگال کارایی دارند.

در هر دو مورد به قدرت گشتاور بسیار زیادی برای کنترل شیر و حرکت گیت پروانه ای نیاز داریم. در شیرهای خیلی بزرگ به ‌علت سنگینی دیسک پروانه‌ای و در شیرها با کنترل سیالات خیلی چگال به ‌علت غلبه بر قدرت سیال به گشتاور بالایی نیازمند هستیم که در هر دو مورد از عملگرهای هیدرولیکی استفاده می‌کنند.

 

 

ویژگی های شیر پروانه ای برقی

همانطور که از نام آنها مشخص است این شیرها بوسیله نیروی الکتریکی باز و بسته می شوند در این نوع شیرها محرک های الکتریکی نیرو را به شفت خروجی و سپس محور شیر انتقال می دهند و زمانیکه فشار به محور شیر وارد می شود، دهانه شیر باز یا بسته می شود. شیرهای برقی عملکرد بسیار سریعی دارند و هزینه بالاتری دارند.

شیرهای برقی دارای میزان گشتاور بالایی هستند و دارای قابلیت کنترل از راه دور از طریق تابلو کنترل و PLC هستند. کاربرد وسیعی در کنترل خطوط لوله در صنایع شیمیایی، متالورژی و نفت دارند. عملگر شیر پروانه ای برقی دارای موتور الکتریکی مستقل است که با توجه به نوع فرمان صادر شده قابلیت جابه‌جایی گیت پروانه‌ای شیر را دارد.

از آنجایی‌ که تمامی انواع شیر پروانه ای برقی با قابلیت کنترل دبی طراحی می‌شوند و نیاز به تنظیم دقیق گیت پروانه‌ای برای کنترل بهینه دبی سیال دارند، در طراحی آنها از انواع سروو موتورها و یا استپ موتورها استفاده می‌شود. به ‌همین دلیل معمولاً قیمت شیر پروانه ای برقی از دیگر انواع عملگرهای دستی و خودکار بالاتر است.

عوامل موثر بر قیمت شیر پروانه ای چدنی

قیمت شیر پروانه ای چدنی هم مانند دیگر انواع باترفلای ولو بستگی به عوامل مختلفی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز شیر پروانه ای: شیرهای با سایز خیلی بزرگ یا خیلی کوچک، قیمت بالاتری نسبت به اندازه‌های معمولی دارند.
  • جنس دیسک: هرچه آلیاژ دیسک از متریال بهترین ساخته شده و مقاومت بالاتری داشته باشد، قیمت شیر پروانه ای چدنی هم بالاتر خواهد رفت.
  • جنس سیت: هرچه آب بندی شیر بهتر و جنس سیت در برابر خوردگی مقاومتر باشد، قیمت شیر هم بالاتر خواهد رفت.
  • نوع اکچویتور: به طور کلی قیمت شیر پروانه ای چدنی با اکچویتور دستی یا گیربکسی در مقایسه با نمونه‌های برقی، هیدرولیکی یا پنوماتیکی کمتر است.

خرید شیر پروانه ای چدنی از فولاد پارسه

شرکت فولاد پارسه، فعال در زمینه فروش انواع شیرآلات صنعتی است. این شرکت، با کادری مجرب از سال 1385 در منطقه 12 تهران ( پارکشهر ) فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. تضمین بهترین قیمت و کیفیت، شعار اصلی شرکت فولاد پارسه میباشد. همچنین فولاد پارسه مفتخر است که تامین کننده اصلی شیرآلات صنعتی کمپانی های بزرگی در ایران نظیر ایرانخودرو، کاله، میهن، شیرین عسل و... باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد