معرفی انواع حلال و تینر و برندهای آن

کد خبر: 1258648

اولین مرحله از رنگ آمیزی در هر پروژه‌ای آماده کردن رنگ است. در فرآیند آماده‌سازی رنگ با توجه به نوع رنگ برخی افزودنی‌ها به آن اضافه می‌شود. هرکدام از این افزودنی‌ها با دلایل خاصی به رنگ اضافه می شوند. تینر یکی از افزودنی‌های پرکاربردی است که اغلب رنگ‌ها پیش از استفاده با آن ترکیب می‌شوند. این ماده شیمیایی به عنوان حلال و رقیق کننده در تهیه انواع رنگ استفاده می‌شود. البته تینرها دارای انواع مختلفی هستند. در این مطلب جهت آشنایی کامل با این محصولات به معرفی انواع تینر و برندهای آن می‌پردازیم.

معرفی انواع حلال و تینر و برندهای آن

 

تینر چیست؟

حلال رنگ یا رقیق‌کننده رنگ یا تینر ماده‌ای صنعتی و شیمیایی است که از مشتقات نفتی به دست می‌آید. این ماده به شکل مایع در بازار موجود است. با استفاده از تینر تغییراتی در ساختار رنگ به وجود می‌آید و رنگ رقیق نیز می شود. تغییراتی که تینر در ساختار رنگ به وجود می‌آورد شامل تغییرات در زمان خشک شدن رنگ، قابلیت اسپری، تغییرات در ویسکوزینه رنگ و مواردی مانند این است. به صورت کلی می‌توان گفت تینر فرآیند رنگ آمیزی را ساده‌تر می‌کند.

کاربرد‌های تینر

  • رقیق سازی رنگ
  • جلوگیری از ایجاد حباب در رنگ
  • رنگ آمیزی یکنواخت با استفاده از تینر
  • تمیز کردن تجهیزات و ابزارهای نقاشی و لکه‌های به جای مانده از فرآیند نقاشی
  • افزایش خاصیت چسبندگی رنگ بر روی سطوح
  • جلوگیری از خشک و سفت شدن سریع رنگ روی سطوح

معرفی انواع مختلف تینر

پیش‌تر اشاره کردیم که تینر دارای انواع مختلفی است. هر کدام از انواع تینر نیز با رنگ‌ها خاصی قابل ترکیب است. در این بخش به معرفی انولع تینر و برندهای آن می‌پردازیم.

تینر فوری

تینر فوری پرفروش‌ترین نوع تینر است و در صدر لیست انواع تینر قرار گرفته است. علت نام گذاری این محصول تبخیر فوق‌العاده سریع آن است. غلظت مواد نفتی به‌کار رفته در تینر فوری بسیار زیاد است. به همین دلیل استشمام آن‌ در فضای بسته و به وصورت مستقیم کاملا خطرناک و آسیب زننده خواهد بود. از تینر فوری جهت آماده سازی و رقیق کردن رنگ‌ های هواخشک، رنگ‌ های سیلر، کیلر و نیترو سلولزی استفاده می‌شود. تینرهای فوری به انواع مختلف ۱۰۰۰۰، ۱۲۰۰۰، ۱۵۰۰۰، ۲۰۰۰۰ و ۲۵۰۰۰ تقسیم می‌شوند. بوی تند و ظاهر شفاف این محصول از دیگر نشانه‌های آن است.

 

13

تینر روغنی

همانطور که از نام این محول مشخص است از آن برای آماده سازی رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. تینر‌های روغنی نسبت به تینر‌های فوری قابلیت اشتعال‌زایی کمتری دارند. مهم‌ترین استفاده از این تینرها رنگ آمیزی دیوارهای ساختمانی است. به صورت میانگین هر دو کیلو رنگ روغن به نیم کیلو تینر روغنی احتیاج دارد.

تینر کوره‌ای

رنگ‌های کوره‌ای را با استفاده از تینر کوره‌ای رقیق و آماده می‌کنند. اشتعال زایی این محصول بسیار زیاد است. قدرت تینر کوره‌ای در رقیق کنندگی بسیار بالا ست و سرعت تبخیر بالایی نسبت به سایر انواع تینر دارد. به علت قدرت زیاد این تینر و خواص شیمیایی منحصر به‌فرد آن ضروری است که هنگام استفاده از این تینر تمامی نکات ایمنی با دقت رعایت بشوند.

تینر اپوکسی

میزان حلالیت و قدرت رقیق کنندگی تینر اپوکسی در سطح بالایی قرار دارد. به همین دلیل قیمت این محصول بالاتر از سایر انواع تینر است. از تینر اپوکسی جهت رقیق سازی رنگ‌های اپوکسی استفاده می‌شود. سرعت تبخیر این محصول متوسط است. مهم‌ترین ویژگی تینر اپوکسی ممانعت از ایجاد برآمدگی و حباب در هنگام رنگ‌آمیزی است.

تینر ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی که در گروه رنگ‌های صنعتی قرار می‌گیرند نیز نیاز به استفاده از تینر دارند. تینر ترافیکی محصولی است که در زمان آماده سازی رنگ‌های ترافیکی به آن‌ها افزوده می‌شود. با استفاده از رنگ‌های ترافیکی خط کشی‌های خیابان، جداول و میله‌های موجود در خیابان‌ها و معابر انجام می‌شود.

تینر پلی اورتان صنعتی

در این قسمت از معرفی انواع تینر و برندهای آن به معرفی تینر پلی اورتان رسیده‌ایم. رنگ‌های پلی‌ اورتان رنگ‌هایی با مصارف بسیار زیاد در سراسر دنیا هستند. از تینر پلی اورتان نیز به عنوان حلال این رنگ‌ها استفاده می‌شود. سرعت خشک شدن رنگ‌های پلی اورتان زیاد است. به همین دلیل ضروری است که برای متعادل کردن این ویژگی از تینر استفاده کرد. تینر پلی اورتان همان محصولی است که در این بخش کارایی مورد نیاز را دارد.

تینر پلی اورتان اتومبیلی

علاوه بر رنگی که روی سطوحی مانند دیوار، چوب یا سطوحی از این دست استفاده می‌شود، رنگی که برای پوشش اتومبیل استفاده می‌شود نیز باید قبل از شروع فرآیند رنگ آمیزی رقیق بشود. به همین دلیل تینر پلی اورتان اتومبیل تولید شده است. مانند سایر انواع مختلف تینر این محصول نیز از قدرت رقیق کنندگی بالایی برخوردار است. استفاده از تینر پلی اورتان اتومبیلی باعث جذب بهتر رنگ و یکنواخت شدن آن روی سطح خودرو می شود. این محصول نسبت به محصولات مشابه قدرت اشتعال زایی کمتری دارد. گازهای متصاعد شده از آن نیز کمتر از گازهای آزاد شده از سایر تینرها سمی هستند.

 

14

نفتا

نفتا یک تینر با کیفیت است که از تقطیر نفت و رزین‌های مصنوعی به دست می‌آید. این محصول علیرغم کیفیت بالایی که دارد برای استفاده هنگام آماده سازی رنگ‌های بر پایه آب نمی‌توان از آن استفاده کرد. از این تینر جهت رقیق سازی رنگ‌های روغنی یا پاک کردن لکه‌هایی که توسط این رنگ‌ها به وجود آمد است استفاده می‌شود. سرعت تبخیر این محصول بسیار بالا است. این بدان معنا است که پس از اتمام رنگ آمیزی نفتا با سرعت زیادی از پوشش ایجاد شده بر روی سطح تبخیر می‌شود.

تینر نفتا بسیار سمی است. این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه از قدرت بالاتری برخوردار است. همچنین یک تینر بسیار فرار است. در صورت استفاده طولانی مدت از از نفتا یا استفاده از حجم زیادی از این تینر لازم است حتما نکات ایمنی مانند استفاده از لباس مناسب یا قرار گرفتن در مکانی با تهویه مناسب را رعایت کنید. یکی از مزایای کار با نفتا این است که با وجود قدرت زیاد این محصول، نفتا کمتر رنگ را خراب کرده یا ذرات رنگ را جدا می‌کند.

نکات ایمنی هنگام کار با تینر

اشاره کردیم که تینر محصول شیمیایی است که بر پایه مشتقات نفتی تولید شده. هرچند میزان سمی بودن مواد و گاز‌های هرکدام از تینرها با نمونه‌های دیگر متفاوت است اما در هر صورت با مواد و گازهای سمی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل ضروری است که نکات ایمنی را هنگام کار با این ماده شیمیایی رعایت کنیم. در ادامه این نکات را مشاهده می‌نمایید.

  • استفاده از وسایل حفاظتی مانند عینک و دستکش مخصوص هنگام کار با تینر الزامی است.
  • تنفس تینر در فضای بسته بسیار خطرناک است. بهتر است در فضای باز یا اماکنی با تهویه قوی از این محصول استفاده کرد.
  • تینر به دلیل پایه نفتی خود به شدت آتش‌زا است. به همین دلیل نباید آن را در معرض حرارت بالا قرار داد.
  • به علت سرعت تبخیر بالا و آزاد شدن گاز‌های سمی ضروی است که درب تینر همیشه بسته بماند.
  • از ریختن تینر در نزدیکی محل رویش گیاهان اجتناب کنید.
  • این محصول شیمیایی باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

معرفی برندهای تینر و حلال

کارگاه و کارخانه‌های زیادی در داخل کشور اقدام به تهیه تینر و توزیع آن در بازار کرده‌اند. تینر فوری پرفروش‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع تینر است. بدیهی است که حجم زیادی از تولیدات را این گروه از تینر‌ها به خود اختصاص داده است. برند‌های دیوکس، بیات، پارس نوین، باروک، لوساید، فرنیچر، تیراژه، شاهی و الوان از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان تینر هستند. شما می‌توانید انواع تینر را از بهترین برندهای داخلی و خارجی از فروشگاه دیاکوپارس خریداری کنید. فروشگاه دیاکوپارس عرضه‌کننده اختصاصی انواع تینر فوری، تینر کوره ای، تینر اپوکسی، تینر پلی اورتان، تینر ترافیکی، تینر اتومبیل و تینر صنعتی دیوکس است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد