روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بشناسید

کد خبر: 1259189
روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بشناسید

 

 

 

سرمایه‌گذاری

تخصیص بخشی از سرمایه به یک یا چند دارایی مختلف برای کسب بازدهی ‌در آینده را سرمایه‌گذاری می‌گویند. افراد متناسب با سطح ریسک پذیری، اهداف سرمایه‌گذاری، بازده مورد انتظار و … در دارایی‌های مختلفی مانند سپرده بانکی، سهام، طلا، ملک و … سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در صورتی که فرد سرمایه‌گذار اطلاعات و تجربه لازم برای فعالیت در بازار مد نظر خود را نداشته باشد، ممکن است نه تنها سودی کسب نکند بلکه‌ سرمایه‌گذاری وی منجر به زیان نیز شود.

سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم (بدون واسطه) و غیر مستقیم (با واسطه) انجام می‌شود.

 

سرمایه گذاری مستقیم

در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، فرد با توجه به دانش و مهارت‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند، در این روش نیاز است تا شخص زمان کافی برای بررسی بازار سرمایه را داشته باشد و به شخصه اوراق بهادار مختلف را در این بازار خرید و فروش کند.

 

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

در این نوع سرمایه‌گذاری، فرد سرمایه خود را در اختیار افراد یا گروه متخصص و با تجربه قرار می‌دهد. در این روش فرد می‌تواند بدون صرف زمان برای کسب دانش تخصصی، یک سرمایه‌گذاری اصولی را تجربه کند. سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس نیز از طریق دو روش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود.

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مبالغ خرد افراد توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دارای مجوز از سمت سازمان بورس اوراق بهادار هستند، جمع‌آوری شده و در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود. از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به نقدشوندگی بالا، متنوع بودن سبد‌ سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم، سهولت سرمایه‌گذاری و … اشاره کرد.

از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق‌های کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و … اشاره کرد. صندوق‌ها از لحاظ خرید و فروش به دو دسته صندوق‌های قابل معامله (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند.

صندوق‌های ETF را می‌توان از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها معامله کرد و صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال نیز معمولا از طریق سایت یا سامانه اختصاصی خود، قابلیت خرید و فروش دارند.

 

 

سبدگردانی

 

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس، سبدگردانی اختصاصی است. در این روش، شخص سرمایه‌ خود را در اختیار فرد یا افرادی قرار می‌دهد که دانش تخصصی و تجربه لازم را برای تشکیل یک سبد دارایی اصولی و نیز مجوزهای لازم از سازمان بورس را داشته باشند.

در سبدگردانی اختصاصی، ترکیب دارایی هر شخص منحصر به فرد خواهد بود، به بیان دیگر با توجه به میزان سرمایه و سطح ریسک پذیری فرد یک سبد اختصاصی تشکیل می‌شود. همچنین متناسب با شرایط هر فرد نیاز است تا یک قرارداد اختصاصی بین فرد و سبدگردان منعقد شود.

 

سرمایه‌گذاری در ملک یا طلا

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده بین افراد سرمایه گذاری در ملک یا طلا است. در زمان سرمایه‌گذاری در ملک فرد می‌تواند با دریافت اطلاعات ابتدایی در این خصوص و گاها با دریافت تسهیلات اقدام به سرمایه‌گذاری کند و در آینده نیز امکان کسب درآمد از طریق اجاره ملک خود را نیز داشته‌باشد.

در مقابل نیز می‌توان گفت خرید ملک نیازمند سرمایه زیاد است و معمولا این دارایی از نقدشوندگی کمی برخوردار است. نقدشوندگی کم یعنی فرد برای تغییر و یا فروش ملک نیازمند صرف زمان بیشتری نسبت به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود.

امکان سرمایه‌گذاری در طلا نیز به دو روش فیزیکی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد. برای خرید فیزیکی طلا نیاز به مراجعه حضوری فرد به طلا فروشی یا صرافی معتبر خواهد بود. در بازار سرمایه نیز امکان خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، به صورت غیر حضوری و با نقدینگی کم وجود دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ملزم هستند تا حداکثر ۷۰ درصد پرتفوی خود را در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و شمش طلا و حداکثر ۲۰ درصد در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. همچنین طلا از نقدشوندگی بیشتری نسبت به بازار ملک برخوردار است.

 

بهترین سرمایه‌گذاری در ایران

 

بهترین سرمایه گذاری در ایران برای هر شخص، متناسب با میزان ریسک‌پذیری، ویژگی‌های شخصیتی، میزان سرمایه، اهداف سرمایه‌گذاری و … متفاوت خواهد بود. بازار سرمایه با امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع با میزان ریسک متفاوت، می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف به وجود بیاورد.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد