چیز هایی که برای حفظ دارایی های دیجیتال خود باید بدانید!

کد خبر: 1261626

اگر شما هم جزو کاربران دنیای کریپتو و یا تریدر های این حوزه باشید، قطعا تا به حال خبر های زیادی در رابطه با به سرقت رفتن دارایی افراد مختلف به گوشتان رسیده است. به دلیل نوپا بودن تکنولوژی های پشت پرده ارز های دیجیتال هکر ها دائما به دنبال پیدا کردن راه های نفوذ برای به سرقت بردن دارایی کاربران کریپتو هستند. بنابراین بایستی حواس خود را به طور کامل در حفظ و نگهداری دارایی های دیجیتال جمع کنید. در این مقاله نکاتی که در رابطه با ایمنی و نگهداری ارز های دیجیتال باید بدانید را به علاوه معرفی چند کیف پول ایمن به شما عزیزان ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

چیز هایی که برای حفظ دارایی های دیجیتال خود باید بدانید!

 

 پارسیان کریپتو مرجعی معتبر برای قیمت ارز دیجیتال 

تعریف کیف پول یا والت ارز دیجیتال

 

ولت یک گاوصندق نرم افزاری است که وظیفه ی حفظ و نگهداری دارایی های دیجیتالی شما را بر عهده دارد. Wallet ها تعامل را بین کاربران و فضای بلاک چین برقرار می کنند. کیف پول های دیجیتالی با بلاکچین های مختلف ارتباط برقرار می کنند تا کاربران بتوانند دارایی های خود را بفرستند، رمزارزی دریافت کنند و بر جزئیات حساب خود نظارت داشته باشند.

به یاد داشته باشید که کیف پول های ارز دیجیتال در اصل خود دارایی شما را نگهداری نمی کنند، بلکه حاوی اطلاعات دسترسی به حساب شما هستند. با این اطلاعات شما می توانید به دارایی خود در فضای بلاکچین دسترسی پیدا کرده و شروع به تعامل و معامله با دیگر کاربران این فضا کنید.

برای آگاهی از عملکرد کیف پول ارز دیجیتال ابتدا باید با دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی آشنا شوید. در واقع کلید های خصوصی و عمومی مربوط به بلاکچین هستند و امکان تعامل را بین کاربران فراهم می کنند.

کلید خصوصی (Private Key): هر آدرس کیف پول یک کلید خصوصی منحصر به فرد خود را دارد. این کلید همانند رمز شخصی شما در حساب بانکیتان است و به شما اجازه ی دسترسی به دارایی های دیجیتالی مربوط به آدرس خودتان را می دهد. طبیعی است که هیچکس به غیر از خودتان نباید کلید خصوصیتان را داشته باشد. چرا که با داشتن آن می تواند به حساب شما و دارایی هایتان دسترسی پیدا کند.

تولید کلید خصوصی توسط توابع هش صورت می گیرد و در نهایت رشته ای اعداد و حروف را به کاربران به عنوان کلید خصوصی تحویل می دهد. نمونه ای از کلید خصوصی را در زیر مشاهده می کنید:

03bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

کلید عمومی (Public Key): کلید عمومی در واقع از کلید خصوصی ساخته می شود و مانند private key شامل اعداد و حروف متوالی است. البته فرایند بدست آوردن کلید خصوصی یک طرفه است و با داشتن کلید عمومی نمی توان کلید خصوصی را بدست آورد. آدرس کیف پول دیجیتالی برگرفته از کلید عمومی است و همانند شماره حساب شما عمل می کند. کاربران برای واریز ارز و امور دیگر می توانند کلید عمومی  خود را به اشتراک بگذارند و این کار هیچ خطری برای آن ها ندارد.

99b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

دسته بندی کیف پول های دیجیتال

به طور کلی کیف پول های ارز دیجیتال در دو دسته سرد یا سخت افزاری و گرم یا آنلاین قرار میگیرند. در ادامه هر کدام از این دسته ها را بررسی می کنیم.

ولت گرم

8

ویژگی این دست از کیف پول ها، آنلاین بودن آن هاست و شما برای استقاده از این دسته wallet ها نیاز به دسترسی به اینترنت دارید. از این رو کیف پول های گرم می توانند مورد حمله هکر ها قرار بگیرند و استفاده از آن ها عاری از خطر نیست. اگر می خواهید یک نمونه از این دسته را انتخاب کنید، باید در انتخابتان حساسیت کامل به خرج داده و نمونه ای معتبر را بر گزینید.

کیف پول های گرم را نیز می توان بر اساس سیستم عامل مورد استفاده در سه دسته قرار دارد :

  • کیف پول دسکتاپ: ولت های دسکتاپ به سرعت جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کردند و محبوب شدند. دلیل اصلی این مسئله را هم می توان سادگی محیط نرم افزاری و دسترسی راحت به آن ها را دانست. این کیف پول های دیجیتال که بر روی کامپیوترهای شخصی نصب می شوند امکان کنترل کامل ارزهای دیجیتال را به کاربران خود می دهند.

 

  • کیف پول موبایل: موبایل ولت ها از لحاظ  کارایی شباهت زیادی به مورد قبلی دارند. شما می توانید با نصب یک نرم افزار بر روی تلفن همراه خود به کیف پول دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید و دارایی هایتان را مدیریت کنید. دسترسی بسیار آسان وسریع را می توان ویژگی اصلی این ولت ها دانست. در مقابل امنیت پایین تر نسبت به کیف پول های دسکتاپ نقطه ضعف این کیف پول ها به شمار می رود.

 

  • کیف پول تحت وب: در این مدل از کیف پول شما می توانید با هر دستگاهی که به اینترنت متصل است عملیات مورد نطر خود را به راحتی انجام دهید. از این نظر این دست کیف پول ها از ولت های دسکتاپ و موبایل در دسترس تر است و می توان گفت بالاترین سطح دسترسی را به کاربران ارائه می دهد. در مقابل ولت های تحت وب از امنیت پایین تری نسبت به دو مورد قبلی بر خوردارند. در این کیف پول ارز دیجیتال ارائه دهندگان می توانند کنترل کامل بر دارایی شما داشته باشند چرا که اطلاعات بر روی سرور مرکزی ذخیره می شود. از این رو با هک شدن سرور یا ایجاد اختلال در آن، دارایی های شما نیز دچار مشکل خواهند شد. می توان نتیجه گرفت که کیف پول های تحت وب کمترین سطح امنیت را در بین انوع ولت ها به خود اختصاص داده اند. صرافی متمرکز ارز دیجیتال از این نوع کیف پول به کاربران خود ارائه می دهد.

ولت سرد

9

نوع  دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول سخت افزاری یا سرد است که  یک دستگاه فیزیکی و ملموس است که به منظور محافظت از دارایی‌ها و سرمایه‌های حاصل از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند با توجه به تنوع محصولات در این زمینه، یک کیف پول مناسب برای خود انتخاب کنند. با وجود کیف پول‌های نرم افزاری هکرها ممکن است بتوانند راه نفوذی به دارایی‌ًهای افراد داشته باشند. در حالی که کیف پول‌های سخت افزاری این امکان را برای هکرها به صفر رسانده است. به عنوان مثال، فرض کنید شما تمام عکس‌هایتان را در حافظه داخلی (Internal) کامپیوتر نگهداری کرده‌اید.

اگر مشکلی برای سیستم شما به وجود آید و ناچار باشید آن را برای تعمیر ببرید، تمام عکس‌ها و ویدیوهای‌تان در معرض دستیابی هستند. در حالی که اگر از حافظه خارجی (External) استفاده کرده باشید و اطلاعات را به آن انتقال داده باشید، هیچ دسترسی به داده‌ها امکان پذیر نبود. حال اگر افراد از کیف پول سخت افزاری استفاده کنند، هیچ نگرانی از بابت دارایی خود ندارند. علاوه بر این، این نوع کیف‌های پول بدون اینکه به اینترنت نیاز داشته باشند، در حالت آفلاین هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همین عامل باعث می‌شود تا برخی افراد، کیف پول سخت افزاری را با عنوان کیف پول سرد هم بشناسند.

یکی دیگر از مشکلات کیف پول‌های نرم افزاری، امکان از دست رفتن اطلاعات ارز دیجیتال در صورت هک وب سایت است. در مقابل، کیف پول سخت افزاری دارای یک کد پین مخصوص است. وجود این پین کد باعث می‌شود تا حتی اگر کیف پول سخت افزاری گم شده یا سرقت شود، افرادی که آن را پیدا می‌کنند یا می‌دزدند، نتوانند به محتوای کیف دسترسی داشته باشند چرا که کد پین آن را ندارند. اگر سارقان بیش از دفعات تعیین شده رمز را وارد کنند، دستگاه به صورت اتوماتیک به تنظیمات کارخانه ارجاع داده می‌شود

معرفی چند ولت برتر و ایمن

کیف پول متامسک

 

MetaMask یک افزونه (extension) مرورگر و کیف پول نرم‌افزاری موبایل مشهور و محبوب است که به کاربران امکان می‌دهد دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم خود را ذخیره و با آن‌ها کار کنند و مهمتر از آن بتوانند به برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) در شبکه اتریوم دسترسی داشته باشند.

این کیف پول ارز دیجیتال برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد و از آن زمان با بیش از 30 میلیون کاربر فعال ماهانه (تا ژانویه 2023)، به یکی از پرکاربردترین کیف پول‌های اتریوم در جهان تبدیل شده است.متامسک به عنوان پلی بین وب سنتی و دنیای غیرمتمرکز عمل می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا با شبکه اتریوم و خدمات غیرمتمرکز مختلف آن تعامل داشته باشند.

این کیف پول دیجیتالی به گونه‌ای طراحی شده است که استفاده از آن آسان و در عین حال امن و بسیار خصوصی باشد. این به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق آدرس کیف پول متامسک خود تراکنش‌ها را ارسال و دریافت کنند ، توکن‌های خود را ذخیره و مدیریت کنند و با dapp‌ها به شیوه‌ای ساده و قابل فهم و آسان تعامل داشته باشند.

برخی از ویژگی‌های کلیدی MetaMask عبارتند از:

  • رابط کاربری آسان : MetaMask دارای یک رابط کاربر پسند (user-friendly interface) است که مدیریت دارایی‌ها، ارسال و دریافت تراکنش‌ها و تعامل با dapp‌ها را برای کاربران آسان می‌کند. رابط کاربری به صورت بسیار ساده و شهودی طراحی شده است و هم برای کاربران مبتدی و هم با تجربه قابل دسترسی است.
  • امنیت کیف پول متامسک : MetaMask از ویژگی‌ های امنیتی پیشرفته برای محافظت از دارایی‌ها و اطلاعات خصوصی کاربران استفاده می‌کند. این کیف پول از رمزگذاری برای ایمن‌سازی عبارت اولیه (seed phrase) و کلید خصوصی (private key) کاربر استفاده می‌کند که برای دسترسی به کیف پول و دارایی‌های آن لازم است. علاوه بر این، متامسک به کاربران امکان استفاده از کیف پول سخت‌افزاری را نیز برای امنیت بیشتر می‌دهد.
  • دسترسی غیرمتمرکز : MetaMask به کاربران اجازه می‌دهد بدون اتکا به یک مرجع مرکزی به شبکه اتریوم و برنامه‌های مختلف آن دسترسی داشته باشند. تا با دنیای غیرمتمرکز به شیوه‌ای امن و خصوصی تعامل کنند.
  • مدیریت توکن‌ها : متامسک از مدیریت چندین توکن، از جمله اتریوم و توکن‌های مختلف بلاک چین استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند به راحتی موجودی توکن خود را مشاهده و آن‌ها را ارسال و دریافت کنند.
  • امکان کار با نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز : MetaMask تعامل کاربران با dapp‌ها را آسان می‌کند. تنها با چند کلیک، کاربران می‌توانند بدون نیاز به نرم‌افزار یا افزونه اضافی، به dapp‌های موجود در شبکه اتریوم دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.
  • پشتیبانی از شبکه‌های سفارشی : متامسک امکان اتصال به شبکه‌های سفارشی اتریوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آزمایش و توسعه dapp‌ها را در یک محیط امن ممکن می‌سازد.
  • پشتیبانی از چند امضا (Multi-signature) : متامسک از تراکنش‌های چند امضایی پشتیبانی می‌کند، که می‌تواند یک لایه امنیتی اضافی برای کاربرانی که برای مجوز دادن به تراکنش‌ها به چندین امضا نیاز دارند، فراهم کند.

به طور کلی ، MetaMask یک کیف پول همه کاره و قدرتمند است که ابزار‌های مورد نیاز برای دسترسی و تعامل با دنیای غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. چه یک کاربر مبتدی یا یک کاربر باتجربه اتریوم باشید، متامسک همه چیز‌هایی را که برای ذخیره، مدیریت و تعامل با دارایی‌های خود در شبکه اتریوم نیاز دارید، دارد.

* قیمت بیت کوین را در پارسیان کریپتو فوری و لحظه ای مشاهده کنید *

کیف پول تراست ولت

 

کیف پول Trust Wallet یک برنامه ولت رمز ارز است که از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می کند و به کاربران اجازه می دهد، کنترل کاملی روی دارایی های دیجیتال خود از جمله انواع سکه ها و توکن های غیرقابل تعویض یا ان‌اف‌تی‌های (NFT) خود داشته باشند. تراست ولت کیف پول ارز دیجیتال رسمی صرافی معروف بایننس است و از 65 بلاکچین و بیش از 4٫5 میلیون دارایی دیجیتالی پشتیبانی می کند.

برخلاف اکثر کیف ‌پول ‌های متمرکز، تراست ولت به برنامه‌ های غیرمتمرکز یا دی‌اپ‌ها (dApps) دسترسی دارد. تراست ولت با امکانات مختلف خود امکان خرید، ارسال، دریافت، سپرده گذاری، مبادله و ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می کند. Trust Wallet  یک کیف پول داغ است، بنابراین تنها زمانی که به اینترنت متصل یاشید می توانید از یک اتصال امن برای کنترل دارایی های دیجیتال خود استفاده کنید. در مقابل کیف پول های سرد تا حد زیادی آفلاین باقی می مانند و تنها در صورت نیاز به اینترنت وصل می شوند.

برخی از ویژگی های مهم تراست ولت عبارتند از:

  • پشتیبانی از چند ارز دیجیتال: یکی از مزایای کلیدی Trust Wallet این است که برخلاف اکثر کیف پول هایی که فقط از توکن های استاندارد ERC-20 پشتیبانی می کنند، از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می کند.
  • خریدهای انعطاف پذیر: این ولت به کاربران این اجازه را می دهد که ارزهای دیجیتال را از پلتفرم های شخص ثالث مختلف از جمله وایر (Wyre)، مون‌پی (MoonPay)، سیمپلکس (Simplex) و غیره خریداری کنند.
  • کیف پول NFT: تراست ولت یک کیف پول NFT نیز به حساب می آید، یعنی می توانید با این کیف پول NFT  خرید و فروش و ذخیره کنید.
  • سپرده گذاری و پاداش ها: کاربران می توانند با سپرده گذاری ارزهای دیجیتال در Trust Wallet، سودآوری هم داشته باشند.
  • انتقال آسان بین کیف پول: کاربران می توانند با استفاده از عبارت بازیابی، کلید خصوصی یا فایل کی‌استور، ارزهای دیجیتال را از سایر کیف پول ها به تراست ولت انتقال دهند.
  • کارمزدهای انعطاف پذیر: استفاده از تراست ولت به صورت رایگان است و نیازی به خریداری حق اشتراک نیست. این کیف پول برای تراکنش های سواپ (تبدیل ارزهای دیجیتال) یا تراکنش های درون برنامه ای هزینه ای از کاربران دریافت نمی کند. اما در همین حال، هزینه شبکه بسته به ازدحام شبکه از کاربر کسر می شود.

کیف پول بلو ولت

به زبانی بسیار ساده، کیف پول بلو ولت یک ولت ارز دیجیتال برای مدیریت بیت‌کوین است. این ولت، یک کد منبع باز گواهی شده توسط موسسه MIT است و با تکنولوژی Segwit پشتیبانی می‌شود. Bluewallet به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که از طریق گوشی‌ های همراه کلید واژه‌ های حساب بیت‌ کوین خود را ایمن سازی کنند.

به ویژه، Bluewallet  ابزاری قدرتمند در مدیریت ولت‌ های سخت افزاری یا سرد است. با استفاده از کیف پول بلو ولت، شما حتی می‌توانید کد های کاغذی خود را نیز مدیریت کنید. در نتیجه، هدف اصلی در معرفی کیف پول Bluewallet محافظت همه‌جانبه اما یکپارچه از Private key و  public keyهای متناظر با دارایی‌های بیت‌کوین است.

ویژگی‌ های کیف پول بلو ولت:

  • قابلیت خرید بیت‌ کوین به کمک ادغام با MoonPay
  • تبادل همتا به همتا که توسط Hodl Hodl ایجاد شده است
  • کیف پول بیت‌ کوین آنچین یا درون زنجیره‌ای
  • کیف پول شبکه لایتنینگ بیت‌کوین
  • کیف پول Bech32 مناسب برای تراکنش‌ های Native Segwit (تا 40٪ در تراکنش‌ ها صرفه جویی می‌کند)
  • کیف پول Watch-Only که به کاربر امکان مشاهده میزان دارایی را از طریق آدرس عمومی می‌دهد.
  • کیف پول تک آدرس که یک کیف پول سازگار با Segwit می‌باشد و همیشه آدرس دریافتی یکسانی خواهد داشت (یک گزینه مناسب برای کمک‌های مالی و کارهای خیر)
  • امکان ساخت و وارد کردن چندین کیف پول
  • قابلیت دسترسی در اندروید و iOS
  • قابلیت گرفتن نسخه پشتیبان از قسمت تنظیمات
  • Multisig Vault بودن که در آن چندین کلید برای خرج کردن بیت کوین مورد نیاز است
  • ایده‌ ال برای نگهداری سرد و نیز ذخیره‌سازی مقادیر زیاد
  • کنترل کارمزد و تراکنش‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا هزینه‌های تراکنش‌های شبکه را تعیین کنند. لطفاً توجه داشته باشید که هر چه کارمزد تراکنش کمتر باشد، مدت بیشتری طول می کشد تا تراکنش در شبکه تأیید شود. برعکس زمانی که کارمزد تراکنش بالا باشد زمان کوتاه‌تری مورد نیاز است. کاربران هرچه هزینه بیشتری پرداخت کنند، تأییدیه‌های اولویت دار برای تراکنش های خود را دریافت خواهند کرد.
  • دارا بودن قابلیت انکار قابل قبول که به کاربران اجازه می‌دهد رمز عبور متفاوت دیگری تعریف کنند که یک کیف پول جعلی را رمزگشایی می‌کند. برای هر موقعیتی که مجبور به افشای دسترسی خود هستید یا برای زمانی که نمی خواهید کیف پول واقعی خود را نشان دهید!
  • قابلیت چند زبانه بودن: چینی، ژاپنی، پرتغالی، اسپانیایی، اندونزیایی، روسی، اوکراینی، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی، نروژی، فرانسوی، دانمارکی و ترکی.

 

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس

 

سال 2014 اولین زمان ارائه کیف پول لجر بود که به منظور نگهداری بیت کوین معرفی شد. با این حساب، در سال 2016،  کیف پول ledger nano S مورد توجه قرار گرفت. البته بعد از این مدل هم لجر مدل نانو ایکس  Ledger Nano Xدر سال 2019 روانه بازار شد. کیف پول‌های لجر امکانات قابل توجهی در خصوص نوع و نحوه نگهداری به صورت امن دارند که باعث محبوبیت آنها می‌شود.

پشتیبانی و حمایت این کیف پول برای بیش از 700 ارز دیجیتال قابل اهمیت است. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، کوانتوم  (QTUM) و زی کش (zcash) نمونه‌های مهم از پروژه‌های ارز دیجیتال هستند. برخی از انواع استاندارد ERC20 نیز، توسط این کیف پول حمایت می‌شوند. رابط کاربری جذاب آن قابل توجه است. علاوه بر این، دوام بالایی در هنگام وقوع ضربات دارد، به حدی که روکش استیل آن در برابر زنگ زدگی استقامت زیادی از خود نشان می‌دهد.

ارز هایی که این کیف پول پشتیبانی می کند:

پشتیبانی و حمایت از توکن‌های مختلف وظیفه اصلی کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس می‌باشد. ارزهای معروف مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو (Cardano) ، تتر (USDT)، ریپل  (XRP)، پولکادات (DOT)، یو اس دی کوین (USDC)، لونا (LUNA)، بایننس کوین (BNB)، دوج کوین (DOGE) ، لایت کوین (LTC) و... تحت حمایت کیف پول‌های لجر نانو اس هستند.

* قیمت اتریوم را در پارسیان کریپتو فوری و دقیق مشاهده کنید *

کیف پول اکسودوس

کیف پول اکسودوس (Exodus) یکی از متنوع ترین و انعطاف پذیرین کیف پول های چند زنجیره ای موجود در بازار کریپتو است. اکسودوس همواره در فهرست 10 ولت برتر کریپتو بوده، از ۲۶۰ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می کند .می تواند گزینه اول هر معامله گری برای مبادله ، سپرده گذاری و خرید و فروش و ذخیره سازی ان اف تی و رمزارزها باشد.

برخلاف بسیاری از ولت های کریپتو می توانید از طریق ابزارهای مختلف از جمله کامپیوتر شخصی ، گوشی همراه و همینطور افزونه های مرورگر و کیف پول سخت به اکسودوس دسترسی داشته باشیداز این لحاظ ولت اکسودودس سطح بی سابقه ای از دسترسی و سهولت در استفاده را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله مبحث کیف پول یا ولت دیجیتال را مورد بررسی قرار دادیم و انواعی مختف آن ها را با توجه به ویژگی هایی که دارند به شما عزیزان معرفی کردیم. در ادامه چند کیف پول برتر و ایمن حال حاضر دنیای کریپتو را معرفی کرده که استفاده از آن ها موجب بالاتر رفتن امنیت برای دارایی های دیجیتال شما می شوند. حال شما بایستی با توجه به نیاز و کاربری که می خواهید از بین آن ها انتخاب کنید.

 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها