ترفندهای حیاتی برای رانندگی در هوای بارانی که باید بدانید

کد خبر: 1263986

گرچه هوای بارانی بسیار دلچسب است، گاهی افراد را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. رانندگی‌کردن در جاده‌های خیس و لغزنده یکی از رایج‌ترین چالش‌هایی است که رانندگان در هوای بارانی به آن دچار می‌شوند. در این موقعیت رانندگی‌کردن سخت‌تر و میزان تصادفات بالاتر از شرایط عادی است. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند در این شرایط تاکسی تلفنی بگیرند. در این مقاله نکاتی را می‌گوییم که باید هنگام رانندگی در هوای بارانی رعایت کنید. با ما همراه باشید.

ترفندهای حیاتی برای رانندگی در هوای بارانی که باید بدانید

 

«تاکسی تلفنی»

۱. تجهیزات خودرو را بررسی کنید

تجهیزات خودرو

 

قبل از مواجهه با هوای بارانی، از سالم‌بودن تجهیزات خودرویتان مطمئن شوید. چراغ‌های جلو و عقب و همچنین برف‌پاک‌کن‌ها مهم‌ترین تجهیزاتی‌اند که در هوای بارانی به کارتان می‌آیند. سالم‌بودن لاستیک‌های خودرو نیز بسیار مهم است؛ در صورتی که لاستیک‌ها بیش‌ازحد صاف شده باشند، امکان لغزش در جاده‌های خیس بسیار افزایش می‌یابد. اطمینان از درست‌بودن این تجهیزات مهم، خیال شما را بابت سالم‌رسیدن به مقصد در هوای بارانی تضمین می‌کند.

۲. آهسته‌تر برانید

رعایت سرعت مطمئنه یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید در هنگام رانندگی‌کردن رعایت کنید. در شرایط بارانی رعایت این اصل بسیار مهم‌تر از شرایط عادی است. راندن در جاده‌های خیس بسیار خطرناک است و با کمی سرعت‌گرفتن خودرو به‌راحتی منحرف می‌شود. در هوای بارانی باید با سرعتی بسیار کمتر از شرایط عادی رانندگی کنید. پایبندی به این اصل مهم در هوای بارانی، تضمین‌کننده سالم‌رسیدن شما و خودرویتان به مقصد است.

شاید در این شرایط بهتر باشد با تاکسی تلفنی سفر کنید. خودرو را در پارکینگ نگه دارید و با خیال راحت  شماره تاکسی تلفنی را بگیرید.

۳. چراغ‌های جلوی خودرو را روشن کنید

روشن‌بودن چراغ‌ها، به‌ویژه چراغ‌های جلوی خودرو در هوای بارانی بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند باران می‌بارد یا فقط هوا مه‌آلود است؛ روشن‌بودن چراغ جلوی خودرو علاوه بر اینکه دید بهتری از جاده به شما می‌دهد، باعث می‌شود سایر رانندگان هم به‌راحتی خودرو شما را ببینند و احتمال بروز تصادفات را کاهش می‌دهد.

۴. برف‌پاک‌کن‌های خودرو را فعال کنید

 برف‌پاک‌کن‌های خودرو

 

گرچه ممکن است روشن‌بودن برف‌پاک‌کن در هوای بارانی کاملا بدیهی به نظر برسد، برخی رانندگان فراموش می‌کنند در باران ملایم این کار را انجام دهند. سرعت حرکت برف‌پاک‌کن‌ها روی شیشه قابل‌تنظیم است. بسته به میزان شدت بارندگی، سرعت برف‌پاک‌کن‌ها را تنظیم کنید.

۵. فاصله ایمن بین خودروها را رعایت کنید

سعی کنید در هوای بارانی فاصله بیشتری بین خودروی خودتان و ماشین‌های اطراف داشته باشید. متوقف‌کردن خودرو در هوای بارانی و جاده‌های لغزنده بسیار دشوارتر از شرایط عادی است و اگر فاصله شما و خودروی جلویی کم باشد، ممکن است نتوانید به‌موقع خودرو را متوقف کنید و یک سهل‌انگاری کوچک تبدیل به تصادف شود.

۶. مراقب پدیده هیدروپلنینگ باشید

هیدروپلنینگ به شرایطی گفته می‌شود که آب ایستای برجای‌مانده در سطح جاده، جلوی لاستیک‌های خودرو جمع شود و خودرو را از مسیر اصلی خود منحرف کند. انحراف ناشی از هیدروپلنینگ یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در هنگام رانندگی در هوای بارانی رخ دهد. در این هنگام به‌آرامی پایتان را از روی پدال گاز بردارید و خودرو را به‌سمت موردنظر هدایت کنید. از چرخش یا ترمز شدید و ناگهانی در این مواقع خودداری کنید.

۷. از ترمزگرفتن شدید خودداری کنید

نحوه ترمزگرفتن هم در هوای بارانی و رانندگی در جاده‌های لغزنده بسیار مهم است. ترمزگرفتن آهسته و تدریجی در هوای بارانی بهترین کار است. هنگامی که به محل توقف نزدیک می‌شوید، زودتر پای خود را از روی پدال گاز بردارید، کم‌کم سرعت خودرو را کاهش دهید وسپس به‌آرامی ترمز کنید. ترمز شدید و ناگهانی در جاده‌های خیس بسیار خطرناک است.

۸. مراقب گودال‌های پر از آب باشید

 برف‌پاک‌کن‌های خودرو

 

خیابان‌ها و جاده‌ها پستی و بلندی‌های زیادی دارند و این پستی و بلندی‌ها در هوای بارانی بسیار خطرآفرین‌اند. موقع رانندگی در هوای بارانی مراقب گودال‌های پر از آب باشید. این گودال‌ها ممکن است خودروی شما را از لاین منحرف کنند و باعث بروز اتفاقات خطرناک شوند. تا حد امکان با کمی منحرف‌کردن خودرو به سمت راست یا چپ، این گودال‌ها را رد کنید.

۹. مراقب تهویه داخل خودرو باشید

باران رطوبت هوا را افزایش می‌دهد. مه‌آلودشدن شیشه‌ها یکی از رایج‌ترین اثرات افزایش رطوبت در هوای بارانی است. بیشتر خودروها به سیستم تهویه‌ای مجهزند که مه ایجادشده در هوای بارانی را کاهش می‌دهند. اگر به‌خاطر ایجاد مه بر روی شیشه‌ها قادر به دیدن بیرون نیستید، سیستم تهویه را بررسی کنید.

۱۰. اگر برایتان مقدور است، صبر کنید تا هوا بهتر شود

اگر رانندگی در هوای بارانی برایتان سخت است، سفر یا رفت‌وآمدتان را کمی به تعویق بیندازید تا باران بند بیاید. در صورتی که دلیل‌تان برای بیرون‌رفتن و رانندگی‌کردن ضروری نیست، چرا با رانندگی در هوای نامساعد خودتان را در معرض خطر قرار دهید؟ یا تاکسی تلفنی بگیرید یا کمی صبر کنید و بعد با بهترشدن هوا، راهی جاده‌ها شوید.

۱۱. تاکسی تلفنی یا اینترنتی بگیرید

چالش‌های رانندگی در هوای بارانی شما را به فکر درخواست تاکسی تلفنی بیندازد. گرچه در این مواقع تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی بسیار پرکارند، با گرفتن شماره تاکسی تلفنی یا درخواست تاکسی اینترنتی شانس‌تان افزایش می‌یابد. اگر ساکن پایتخت هستید، می‌توانید از تاکسی تلفنی شبانه روزی تهران استفاده کنید.

کلام پایانی

گرچه رانندگی‌کردن در هوای بارانی چالش‌برانگیز است، با رعایت همین موارد ساده و به‌ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانید کاملا ایمن رانندگی کنید و از هوای بارانی دلچسب لذت ببرید. به یاد داشته باشید که کاهش سرعت و روشن‌بودن چراغ‌های خودرو مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌های کاهش احتمال تصادفات ناشی از هوای بارانی است. اگر هم ترجیح می‌دهید به‌جای رانندگی‌کردن به تماشای هوای بارانی دلچسب بنشینید، با گرفتن شماره تاکسی اینترنتی و یا تاکسی تلفنی این لذت را نصیب خودتان کنید.

به‌نظر شما چه راهکارهای دیگری باعث افزایش ایمنی راندن در هوای بارانی می‌شود؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد