دلایل اهمیت پلای وود برای مهندسین ساختمان سازی چیست؟

کد خبر: 1269237

پلای وود یا تخته چندلا یک متریال همه کاره است که نقش پر رنگی در صنایع ساختمانی دارد. وزن سبک، ماندگاری بالا، نصب آسان، قیمت مناسب و تنوع در ابعاد و اندازه تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چوب چندمنظوره است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مهندسین ساختمان سازی تبدیل کرده‌است. کاربرد زیاد پلای وود در صنعت ساختمان و دکوراسیون بهانه‌ای شد تا ما در مطلب امروز به دلایل اهمیت پلای وود برای مهندسین و کاربردهای آن اشاره بپردازیم. اگر به این موضوع علاقمندید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دلایل اهمیت پلای وود برای مهندسین ساختمان سازی چیست؟

 

کاربرد پلای وود  

فعالان حوزه ساخت‌وساز عموما از تخته چندلای سازه‌ای برای مهاربندی دیوار و سقف استفاده می‌کنند. دوام و استحکام کششی بالای پلای وود سبب شده ‌است این چوب در رده مصالح ارزشمند برای انجام  پروژه‌های زیربنایی مانند احداث پل‌ها، تونل‌ها و سدها قرار گیرد.

 یکی از مهم‌ترین کاربردهای تخته چندلا استفاده از آن برای ساخت و قالب بندی انواع بتن است. تخته‌های چندلا به بهترین نحو برش خورده و کنار هم قرار می‌گیرند در نتیجه از نشت آب جلوگیری کرده و باعث می‌شوند بتنی آب‌بندی شده و مستحکم در برابر فشارهای جانبی تولید شود. ساختار چند لایه پلای وود به آن درجه‌ای عالی از سختی می‌دهد و از انحراف تخته‌ها در زیر وزن بتن ریخته‌شده جلوگیری می‌کند. این سطح از مقاومت به اطمینان از صحت شکل بتن کمک کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.

از آنجائیکه پلای وود طی فرآیندی صنعتی و از بهم چسباندن ورقه‌های نازک چوب (تحت فشار و حرارت بالا) تولید می‌شود، تعداد و زاویه قرار گرفتن این ورقه‌ها (زوایای رایج ۳۰، ۴۵ و ۹۰ درجه) تعیین کننده میزان استحکام این محصول است. در واقع کیفیت نهایی و قیمت چوب پلای وود به درجه، ضخامت و گونه‌های چوب استفاده شده در پروسه تولید آن بستگی دارد که مجموع آن‌ها موجب بهبود ویژگی‌های ساختاری و بصری این تخته چندلا می‌شود.

همچنین استفاده از تعداد فرد لایه (۳، ۵ و ۷ لایه) برای ساخت پلای وود به افزایش مقاومت آن در برابر خمش (در حد معمولی) و تغییرات زاویه، به تقویت استحکام آن کمک می‌کند که این قابلیت به ویژه در هنگام بادهای شدید و فعالیت‌های لرزه‌ای بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو مهندسین ساختمانی از گریدهای مختلف پلای وود در پانل‌های مهاربندی، تیرهای شبکه‌ای، کف و دیوارهای برشی استفاده می‌کنند.

گفتنی است که تخته چندلا نسبت به سایر مواد قالب‌بندی مانند فولاد وزن سبک‌تری دارد و به راحتی نصب و حذف می‌شود، این قابلیت سبب شده هزینه‌های نیروی کار تا حد قابل توجهی کاهش یافته و موجب تسریع زمان انجام پروژه‌ها شود. پلای وود در رده مصالح تجدیدپذیر و قابل بازیافت نیز قرار دارد به همین علت به دفعات می‌توان از آن استفاده کرد و بدین شکل هزینه‌های کلی تأمین مصالح برای پروژه‌های ساختمانی را کاهش داد.

لازم است بدانید که تخته چندلا خواص عایقی صوتی و حرارتی مطلوبی دارد، در نتیجه مهندسین برای استفاده از آن در عایق کاری کف، سقف، روکش دیوار و سقف استقبال می‌کنند. این ویژگی مهم  پلای وود نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش سازه‌های ساختمانی در طول سال‌های متمادی دارد.

10

چرا پلای وود برای مهندسان مهم است؟

پلای وود یک منبع مهم و کاربردی در صنعت ساخت و ساز و مهندسی است. این نوع چوب، با خصوصیات مناسبی همچون مقاومت، پایداری و قابلیت استفاده در محیط‌های مرطوب، جزو مواد ساختمانی پر استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت آن برای مهندسان از جهات متعددی شامل موارد زیر است:

مقاومت و استحکام: پلای وود به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مثل مقاومت در برابر فشار و کشش، برای استفاده در سازه‌های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده در ساخت و سازهای چوبی: برای مهندسان ساختمان و معماران، پلای وود به عنوان یکی از منابع اصلی برای ساخت آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

پایداری در برابر آب: از آنجایی که پلای وود به خوبی در برابر رطوبت و آب مقاومت دارد، استفاده در ساختارهایی که در تماس با آب قرار دارند، مانند پل‌ها، سد‌ها و موارد مشابه اهمیت دارد.

حفظ محیط‌ زیست: این نوع چوب به عنوان یک منبع چوبی طبیعی، به تعادل بین مصرف منابع طبیعی و حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

با توجه به مزایای گسترده و کاربردهای متنوع پلای وود در صنعت ساخت و ساز، مهندسان و معماران برای استفاده از این نوع چوب در طراحی و ساختارهای خود بهره‌برداری می‌کنند.

از کجا بخریم؟

تخته سه لا در طیف وسیعی از کیفیت‌ها در بازار موجود است که مهندسین، طراحان و معماران می‌توانند قطعات مختلف پلای وود را مناسب با نیازهای خاص خود انتخاب و خریدارای کنند.  پرسال به عنوان شرکتی پیشرو در تأمین انواع چوب‌ پلای وود، توسکا، ساسنا، روسی، نراد، ترموود، یولکا و راش، امکان خرید تخته چندلا در ابعاد و گریدهای مختلف را برای کلیه متقاضیان عزیز فراهم کرده‌ است، به منظور سفارش این چوب با بهترین قیمت می‌توانید همین حالا با شماره مستقیم 79855_۰۲۱ تماس بگیرید.

و یا از طریق لینک سایت پرسال به نشانی https://persolco.com می توانید در سریعترین زمان استعلام قیمت پلای وود و ثبت سفارش خود را انجام  دهید .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد