راهنما مترو استانبول به همراه نقشه مترو استانبول

کد خبر: 1269395

در حین سفر به استانبول و گشت‌وگذار در این مقصد اوراسیایی از انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توان استفاده کرد؛ اما مترو استانبول بدون تردید یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های گردشگران برای استانبول‌گردی است؛ زیرا با کمک آن می‌توان بدون دردسر و در زمانی کوتاه به نقاط مختلف استانبول تردد کرد. از آن مهم‌تر تردد با مترو استانبول هزینه بسیار ناچیزی دارد و در مدیریت هزینه‌های سفر نقش مؤثری دارد. مطلب حاضر را به راهنما مترو استانبول و نقشه مترو این شهر اختصاص داده‌ایم تا به گردشگران کمک کنیم تا بتوانند در سفرشان راحت‌تر از مترو این شهر استفاده کنند.

راهنما مترو استانبول به همراه نقشه مترو استانبول

 

آشنایی با مترو استانبول

استانبول کلان‌شهری پرجمعیت و پر تردد است که بیش از هر شهر دیگری در این کشور میزبان گردشگران خارجی است. تفاوتی ندارد که این گردشگران با تور استانبول سفر کرده‌اند یا به‌صورت انفرادی درهرحال مترو گزینه‌ای عالی برای فرار از خیابان‌های پرازدحام و مملو از ترافیک این شهر است.

مترو استانبول جزو قدیمی‌ترین متروهای شهری است؛ اما در سال‌های اخیر برای‌آنکه مناطق بیشتری از شهر را تحت پوشش قرار دهد پروژه توسعه مترو راه‌اندازی کلید خورد و در حال حاضر خط مترو تا ۵۰۰۰ کیلومترمربع امتداد دارد. مترو شهر استانبول در حال حاضر ۹ خط فعال دارد و همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا نیمه‌شب به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند. ناگفته نماند که در ایام شلوغ سفر و تعطیلات ساعات کاری مترو تا ساعت ۱ بامداد تمدید می‌شود.

 

خطوط مترو استانبول

 مترو استانبول در حال حاضر شامل ۹ خط با ایستگاه‌های متعدد است که بیشتر آن‌ها در نقاط اروپایی استانبول قرار دارند. در ادامه این خطوط و ایستگاه‌های هر خط را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

خط M1A مترو استانبول

این خط مترو که مسیری ۲۰ کیلومتری را در برمی‌گیرد و از فرودگاه قدیم آتاتورک تا ایستگاه ینی کاپی امتداد دارد و در نقشه مترو استانبول با رنگ قرمز مشخص شده است. در سال‌های مقصد اغلب گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما سفرمارکت راهی استانبول می‌شدند، فرودگاه آتاتورک بود و به همین دلیل این خط مترو از اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار بود؛ اما این روزها گردشگران بیشتر برای جابه‌جایی در نقاط پرترددی نظیر منطقه آکسارای، فاتیح، داود پاشا و ینی بسنا که تحت پوشش این خط مترو قرار دارد استفاده می‌کنند.

17

خط M1B مترو استانبول

این خط مترو در واقع بخشی از همان خط یک مترو است که در سال‌های بعد تکمیل شد و از ایستگاه ینی کاپور شروع می‌شود و ایستگاه پایانی آن در کیرازلی است. این خط مترو نیز با رنگ قرمز مشخص می‌شود و ۱۳ ایستگاه مختلف در آن قرار دارد که برخی از پرترددترین آن‌ها شامل بایرام پاشا، کوجاتپه و توپ کاپی است.

 

خط ۲ مترو استانبول (M2)

خط ۲ مترو استانبول که طول آن نزدیک به ۲۳ کیلومتر است و ۱۶ ایستگاه مختلف در میان آن قرار گرفته است که از ایستگاه حاجی عثمان شروع می‌شود و بعد از گذر از ایستگاه‌های دارالشفاکا، آتاتورک اتوصناعی، ایاآقا، سیران تپه، محله صناعی، لونت ۴، لونت، گایره تپه، شیشیلی، عثمان‌بی، تکسیم، شیشهانه، هالج، وزنه جیلر در ایستگاه ینی کاپی به پایان می‌رسد. محدوده این ایستگاه مترو در نقشه خطوط مترو استانبول به رنگ سبز مشخص شده است.

 

خط ۳ مترو استانبول (M3)

خط ۳ مترو استانبول که در نقشه خطوط مترو این شهر با رنگ آبی علامت‌گذاری شده است شامل ۱۱ ایستگاه مختلف به طول تقریبی ۱۶ کیلومتر است که ایستگاه ابتدایی آن در المپیاد است و ایستگاه پایانی آن نیز باشاک شهیر است و با رنگ آبی در راهنمای تصویری خطوط مترو نمایش داده شده است.

 

خط ۴ مترو استانبول (M4)

خط ۴ مترو استانبول که در سال ۲۰۱۶ میلادی تکمیل شده است بیشتر مناطق آسیایی استانبول را تحت پوشش قرار داده است و ۱۹ ایستگاه مختلف دارد که در نقشه مترو استانبول با رنگ صورتی مشخص شده است. اولین ایستگاه این خط تاوشان تپه و ایستگاه پایانی آن کادیکوی است.

 

خط ۵ مترو استانبول (M5)

خط ۵ مترو استانبول نیز در ادامه روند توسعه خطوط مترو این شهر و در سال ۲۰۱۸ میلادی به بهره‌برداری رسید. این خط ۱۶ ایستگاه مختلف دارد و بخش آسیایی شهر را پوشش داده است. نقطه شروع این خط مترو چکمه کوی است و پایان آن هم در منطقه اسکودار است.

 

خط ۶ مترو استانبول (M6)

خط ۶ مترو استانبول جزو کوتاه‌ترین خطوط مترو این شهر است که تنها ۴ ایستگاه شامل یوغازایچی، اتیلر، نیسپتیه و لونت در امتداد آن قرار گرفته‌اند که طی کردن آن‌ها تنها ۷ دقیقه زمان می‌برد. گفتنی است محدوده این خط مترو در نقشه خط مترو استانبول با رنگ طلایی معلوم شده است.

 

خط ۷ مترو استانبول (M7)

خط ۷ مترو شهر استانبول نیز در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری رسیده است و بخش اروپایی شهر را در برمی‌گیرد. این خط مترو ایستگاه مجدیه کوی را به ایستگاه محموت‌بی متصل می‌کند و در مجموع ۱۵ ایستگاه در مسیر آن قرار دارد و دو ایستگاه بشیکتاش و بی اغلو مهم‌ترین و پرترددترین آن‌ها هستند.

 

خط ۸ مترو استانبول (M8)

خط ۸ مترو استانبول که به‌تازگی در دست احداث قرار گرفته است مسیرش را از بستانچی شروع می‌کند و تا دادالر-پارسلر ادامه می‌یابد.

 

خط ۹ مترو استانبول (M8)

خط ۹ مترو استانبول پنج ایستگاه دارد که شامل بهاریه، ماسکو، ایکی تلی صاناعی، ضیا گوکالپ تپه و المپیاد است. محدوده تردد این خط مترو نیز در نقشه‌های راهنمای مترو شهری با رنگ زرد برای گردشگران مشخص شده است.

 

هزینه استفاده از مترو استانبول

هزینه مترو استانبول در فواصل زمانی مشخصی دچار تغییر می‌شود. در مجموع هزینه مترو به‌قدری ارزان‌تر از کرایه تاکسی‌های این شهر است که سال‌ها است تردد با مترو به گزینه اول اغلب مسافرانی که با بلیط تهران استانبول سفر می‌کنند، تبدیل شده است. گفتنی است هزینه مترو استانبول برای کودکان زیر ۶ سال در صورت عدم استفاده از صندلی رایگان است و در صورت تغییر مسیر توسط مسافران نیاز به پرداخت مجدد هزینه است. جالب است بدانید که اگر از استانبول کارت در دیگر وسایل نقلیه شهر هم استفاده کنید مبلغ کمتری برای استفاده از مترو از کارت شما کسر می‌شود. قیمت به‌روز و دقیق مترو استانبول به واحد پول ترکیه یعنی لیر در سایت رسمی مترو استانبول درج می‌شود.

18

نحوه پرداخت هزینه مترو استانبول

برای هزینه مترو استانبول نیاز است تا یک استانبول کارت تهیه کنید. استانبول کارت در واقع یک کارت شبیه به کارهای بانکی است که انواع مختلف دارد. از این کارت نه‌تنها برای پرداخت هزینه مترو بلکه برای پرداخت کرایه مابقی وسایل نقلیه در استانبول هم می‌توان استفاده کرد.

برای شهروندان بومی استانبول، اقشاری که هزینه مترو با تخفیف به آن‌ها عرضه می‌شود؛ مانند دانشجویان و معلمان نوع خاصی از استانبول کارت در نظر گرفته شده است. معمولاً استانبول کارت قرمزرنگ که به آن انونیم کارت می‌گویند مخصوص گردشگران است.

نوع دیگری از استانبول کارت هم وجود دارد که تنها برای سفرهای کوتاه و تردد چندباره با مترو در نظر گرفته شده است. برای خرید انواع استانبول کارت علاوه بر مراجعه به باجه فروش در محوطه مترو راه‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال می‌توان به سوپرمارکت‌های بزرگ رفت. علاوه‌برآن دستگاه‌های زردرنگی هم وجود دارند که به طور الکترونیکی استانبول کارت را صادر می‌کنند و با قرار دادن وجه نقد در محفظه مخصوص آن‌ها می‌توان این کارت را خریداری کرد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد