متخصص ارولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

کد خبر: 1270748
متخصص ارولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

 

 

اگر با مشکلاتی در سیستم ادراری خود روبرو شده‌ اید و نمی ‌دانید کدام متخصص را انتخاب کنید، بهترین گزینه ممکن مراجعه به متخصص اورولوژی است. در این مطلب، همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم که دقیقا چه کارهایی این متخصص انجام می‌ دهد. این متخصص چه نوع بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ علل مراجعه به اورولوژیست چه مواردی هستند؟ آیا این تخصص نیز برای خانم‌ ها مناسب است یا تنها مردان را درمان می‌ کند؟

متخصص ارولوژی کیست؟

دکتر متخصص داخلی با ادامه تحصیل در حوزه اورولوژی، می ‌تواند به مرحله فوق تخصص اورولوژی دست یابد. این تخصص پزشکی با دانش کامل در زمینه سیستم ادراری مانند مثانه، کلیه ‌ها، حالب‌ ها (لوله ‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌ کنند) و مجرای ادراری مرتبط است. اورولوژیست با داشتن اطلاعات کامل در خصوص انواع بیماری ‌ها و مشکلات مرتبط با این اعضا و بافت‌ ها، در تشخیص و درمان آنها به شما کمک می‌ کند.

همچنین، این متخصص دانش بالایی در زمینه دستگاه تناسلی آقایان دارد که شامل بیضه‌ ها، آلت تناسلی، کیسه بیضه و پروستات می ‌شود و بیماری ‌های این بخش را نیز درمان می ‌کند.

متخصصان اورولوژی در محیط ‌های مختلف از جمله بیمارستان، مراکز تخصصی یا مطب شخصی می‌ توانند خدمات خود را ارائه دهند. به علاوه، در برخی موارد ممکن است جراحی ‌هایی نظیر درمان سرطان یا انسداد دستگاه ادراری نیز توسط آنها انجام شود.

13

متخصص ارولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

گاهی می ‌توان برای مشکلات سبک در سیستم ادراری به پزشک عمومی مراجعه کرد. اما هنگامی که علائم شدت می یابد، حتما باید به اورولوژیست مراجعه کنید. در ادامه، به برخی از شایع ‌ترین بیماری ‌هایی که توسط دکتر متخصص اورولوژی درمان می‌ شوند، اشاره می ‌شود.

  • سرطان کلیه ‌ها: سیستم کلیه مسئول دفع مواد زائد و کنترل فشارخون است. سرطان کلیه زمانی شکل می ‌گیرد که رشد غیر طبیعی سلول‌ ها در کلیه آغاز شود. علائمی همچون خون در ادرار، توده در کلیه، درد پهلو، خستگی، از دست‌ دادن اشتها، تب، درد استخوان و فشارخون بالا نشانگر سرطان کلیه می ‌باشند.
  • سنگ کلیه: در صورت وجود علائمی چون درد در پهلو، خون در ادرار و حالت تهوع، ممکن است با سنگ کلیه مواجه شوید. بیشترین سنگ ‌های کلیه اندازه نخودی دارند و از دستگاه ادراری عبور می ‌کنند. اما در مواقعی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. عواملی نظیر مصرف مایعات ناکافی، انسداد دستگاه ادراری یا سابقه خانوادگی افراد را در معرض این مشکلات قرار می‌ دهند.
  • عفونت کلیه: عفونت کلیه نوعی عفونت ادراری است که اغلب از مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه گسترش می ‌یابد. این نوع عفونت نیاز به درمان فوری دارد، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است به کلیه ‌ها آسیب برساند.
  • بیماری غدد آدرنال: نارسایی غدد آدرنال یا بیماری آدیسون عارضه ‌ای غیر معمول است که در آن بدن به ‌اندازه کافی هورمون کورتیزول و آلدسترون تولید نمی‌ کند. این بیماری با علائمی مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تیره شدن پوست، فشار و قند خون پایین و دردهای عضلانی همراه است.
  • بی ‌اختیاری ادرار: بی ‌اختیاری ادرار به معنای از دست ‌دادن کنترل مثانه است. این حالت می‌ تواند برای بسیاری از افراد شرم‌ آور باشد. بی ‌اختیاری ادرار دلایل مختلفی دارد. معمولا این بیماری در افراد مسن، زنانی که به‌ تازگی زایمان کرده‌ اند و پس از یائسگی دیده می ‌شود.
  • سرطان مثانه: سرطان مثانه انواع مختلفی دارد و در بیشتر مواقع از سلول ‌های داخلی‌ ترین پوشش مثانه شروع می‌ شود. وجود خون در ادرار مهم ‌ترین علامت سرطان است. اگر علاوه بر این نشانه هنگام ادرار درد دارید یا دچار مشکلات دیگری هنگام ادرار کردن هستید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
  • افتادگی مثانه: در زنان دیواره جلویی واژن نوعی تکیه‌ گاه برای مثانه است. با بالا رفتن سن یا عوامل دیگر ممکن است افتادگی مثانه ایجاد شود. در نتیجه مشکلات ادراری، ناراحتی و بی ‌اختیاری استرسی شخص را درگیر می ‌کند. افتادگی مثانه درجات مختلفی دارد و در حالت خفیف فقط بخش کوچکی از مثانه به داخل واژن می ‌افتد.

14

  • تکرر ادرار: معمولا افراد سالم در طول روز بین ۴ تا ۸ بار نیاز به دفع ادرار دارند. اما وقتی که فرد بیش از ۸ بار نیاز به دفع ادرار پیدا کند یا شب ‌ها از خواب بیدار شود، به احتمال زیاد دچار تکرر ادرار شده است. اگر تکرر ادرار با تب و درد و ناراحتی در ناحیه شکم همراه باشد، باید به متخصص مراجعه کرد.
  • ناباروری: در آقایان ناباروری می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با مراجعه به دکتر متخصص اورولوژی می ‌توان علت را تشخیص داد و درمان کرد.
  • عفونت ادراری: عفونت ادراری می ‌تواند به هر بخش از سیستم ادراری مربوط باشد. اما در بیشتر مواقع عفونت مربوط به مثانه و مجرای ادراری فرد می ‌شود.
  • بزرگ ‌شدن غده پروستات: بزرگ شدن غده پروستات یک بیماری شایع است که با افزایش سن در مردان دیده می‌ شود. این بیماری می ‌تواند مشکلاتی را در مثانه، مجاری ادرار و کلیه ‌ها ایجاد کند. یکی از علائم ادراری ناراحت ‌کننده این بیماری، مسدود شدن جریان ادرار از مثانه است.
  • مشکل در نعوظ: اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی در واقع ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن در طول رابطه جنسی است. اگر گاهی دچار این مشکل شده باشید، جای نگرانی نیست. اما اختلال نعوظ به طور مداوم در زندگی زناشویی تأثیر منفی داشته و اعتماد به ‌نفس را از بین می ‌برد.
  • زود انزالی: زود انزالی یا انزال زودرس نوعی اختلال در عملکرد جنسی است. در این بیماری فرد به ارگاسم می ‌رسد و مایع منی زودتر از زمانی که شخص و شریک جنسی بخواهد، خارج می ‌شود. اغلب افرادی که دچار زود انزالی هستند، قبل یا کمی بعد از دخول در حین مقاربت به انزال می ‌رسند. عوامل فیزیکی، شیمیایی و روانی می ‌توانند روی این مشکل تاثیر داشته باشند.

جمع بندی

متخصص اورولوژی یک پزشک متخصص است که در تشخیص و درمان مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی آقایان تخصص دارد. این تخصص شامل بررسی و درمان بیماری ‌هایی نظیر سرطان‌ های کلیه و مثانه، اختلالات نعوظ، بزرگ ‌شدن پروستات و مسائل ادراری مختلف می ‌شود. متخصص اورولوژی با استفاده از مهارت‌ های پزشکی و تجهیزات تخصصی، به تشخیص دقیق و ارائه راهکارهای درمانی برای بهبود وضعیت سلامت دستگاه ادراری و تناسلی مردان می ‌پردازد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها