مزایا و معایب پشم سنگ

کد خبر: 1278118
مزایا و معایب پشم سنگ

 

از پلی استایرن ها و پلی اورتان های پوششی گرفته تا انواع عایق های معدنی، متریال متفاوتی برای عایق کاری وجود دارد . پشم سنگ یکی از گزینه هایی است که احتمالا هنگام تحقیق در مورد عایق های مختلف برای کاربری خودتان با آن مواجه شده اید. این عایق تولید شده از سنگ آهک، ضایعات سرباره کوره های بلند فولادی و سنگ بازالت یا دیاباز است. این مواد تحت دمای بالا گرم می شوند تا مخلوط شوند و به مایعی شبیه گدازه تبدیل شوند. برای ذوب این مواد، دما باید بیش از 2900 درجه فارنهایت باشد. سپس این مواد با سرعت بالا با روشی شبیه تولید پشمک چرخانده می شوند تا توده ای از الیاف در هم تنیده تشکیل شود.

 

مزایای پشم سنگ

قابل اجرا در اشکال مختلف : برخلاف برخی دیگر از عایق های معدنی مانند پشم شیشه که فقط به صورت رولی هستند، و یا پلی اورتان پاششی که تنها به صورت فوم وجود دارد و بایستی روی سطح پاشیده شود  پشم سنگ در انواع تخته ای، لحافی، رولی، پتویی،  لوله ای و فله ای در ضخامت ها و دانسیته های مختلف تولید می شوند. همچنین این عایق با انواع پوشش هایی ماننده فویل الومینیوم و یا کاغذ کرافت تولید میگردد . وجود فویل در پشم سنگ لحافی برای عایق کاری لوله ها و تاسیسات صنعتی و ساختمانی یک مزیت بسیار خوب به شمار می آید .

20

مقاومت حرارتی بالا( R-value): مقاومت حرارتی یک ویژگی گرمایی (فیزیکی) می‌باشد که نشان دهنده  مقاومت  هر ماده در مقابل انتقال حرارت در اثر تفاوت دما است . پشم سنگ R  بالاتری نسبت سایر عایق های معدنی و عملکرد بهتری در مسدود کردن جریان گرما از یک فضا به فضای دیگر دارد.پشم سنگ در طول زمان R-Value  خود را حفظ می کند.

مقاومت در برابر آتش: پشم سنگ به دلیل نقطه ذوب بالای آن (بیش از 1000 درج سانتیگراد) مانع بسیار خوبی در برابر گسترش آتش  است و برای محافظت از عناصر قابل احتراق در سازه و ساختمان استفاده می شود. با توجه به این قابلیت و تحمل بسیار بالای حرارتی این محصول می توان از آن در عایق کاری تاسیسات حرارتی و یا حتی انواع کوره ها ، دیگ ها و بویلرها استفاده نمود .

استنشاق دود سمی ناشی از آتش سوزی می تواند بسیار خطرناک باشد . پشم سنگ به دلیل استفاده از مواد معدنی و مقدار مواد آلی بسیار کم آن (3 در صد در مقایسه با 100درصد در سایر محصولات) دود سمی تولید نمی کند . در حالی که عایق هایی مانند پلی استایرن یا فوم پلی اورتان پاششی در هنگام آتش سوزی دچار حریق میگردند و خود به عامل تلفات انسانی مبدل می شوند . در مورد استفاده از انواع کند سوز عایق ها نیز هرچند گسترش شعله در آنها اتفاق نمی افتد ولی در معرض حریق گاز سمی از خود متساعد می کنند که باعث خفگی ساکنان ساختمان می گردد .

خواص عایق صدا و آکوستیک :  عایق کردن یک فضا به این معناست که صدا از اتاق خارج نشود و صدای اضافه وارد اتاق نشود .آکوستیک هم به این معناست که بازتاب صدا در اتاق نداشته باشیم. استفاده از عایق مناسب و بهینه سازی آن نقش مهمی در کنترل صدادارد. پشم سنگ انتخاب خوبی برای هرچه بهتر کردن کیفیت صدا و کم کردن نویز در فضاهای مختلف از جمله سالن های ضبط، سالن های کنفرانس تئاتر کنسرت و ... است. عایق پشم سنگ از انتقال صدا از طریق دیواره و بازتاب آن به سمت منبع جلوگیری می کند . متخلخل بودن پشم سنگ باعث می شود نویز به سطوح نفوذ نکند و آن را در یک منطقه خاص نگه میدارد .

در آپارتمان های شهری که واحد های مجاور با یک دیوار مشترک از همدیگر جدا می شوند ، استفاده از دیوار دو جداره با یک لایه عایق پشم سنگ تا حدود بسیار زیادی از انتقال صدا بین واحد های مجاور جلوگیری می کند . این موضوع باعث افزایش سطح آسایش ساکنین و همچنین تامین حریم خصوصی افراد می گردد.

نصب آسان نسبت به سایر عایق ها : برخی عایق ها مانند اسپری فوم برای نصب نیاز به تجهیزات پیشرفته و تجربه دارند،پشم سنگ به آسانی نصب می شود و می توان آن را با راحتی و با یک تیغه مناسب برش داد  و در محل نصب کرد. در صورت نصب صحیح می تواند به اندازه عمر ساختمان دوام می آورد. پشم سنگ تخته ای با توجه به خود ایستا بودن قابلیت کار در دیوار های خشک را داشته و این مزیت برتری بسیار چشم گیری نسبت به پشم شیشه ایجاد می کند .

21

در دسترس بودن : با توجه به اینکه پشم سنگ ها از مواد معدنی در دسترس تولید می شوند و یا حتی از سرباره های کوره ی آهن گدازی تولید میگردند و این مواد معدنی طبیعی به وفور در طبیعت موجود است ، امکان تولید آن در هر منطقه ای وجود دارد . و این موضوع باعث در دسترس بودن این محصول میگردد . در حالی که عایقی مانند پلی اورتان پاششی به صورت معمول در دسترس نیست و بایستی پروژه دارای متراژ بالایی باشد تا اجرای این عایق مقرون به صرفه گردد .

معایب پشم سنگ :

هنگام نصب عایق پشم سنگ حتما باید از وسایل حفاظتی مناسب استفاده کرد ذرات ریز پشم سنگ باعث ایجاد  خارش و حساسیت های پوستی و تحریک چشم می شوند ودر مواجهه طولانی مدت با این مواد ذرات ریز پشم سنگ وارد ریه ها شده و مشکلات تنفسی ایجاد میکند.

پشم سنگ کمی گران تر از عایق پلی استایرن است و بسته به در دسترس بودن،کیفیت،  و ضخامت پشم سنگ می تواند متغیر باشد

مقاومت در مقابل آب و رطوبت : هر چند پشم سنگ ها از مواد معدنی با ریشه سنگ تولید میگردند و به ذاته مشکلی با رطوبت ندارند،  اما تجمع رطوبت در داخل بافت پشم سنگ از چندین جهت باعث ضعف این محصول می‌گردد . در درجه اول نفوذ رطوبت به داخل بافت باعث ایجاد بوی نامطبوع شده و در ضمن باعث ایجاد کپک شده که موجب بروز بیماری درساکنان بنا میگردد . از سوی دیگر مرطوب شدن عایق باعث کاهش راندمان حرارتی عایق شده و از مقاومت حرارتی آن می کاهد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد