فن کویل ، معرفی تا خرید

کد خبر: 1016115

فن کویل کوچکترین جزء سیستم تهویه مطبوع می باشد و در واقع یک مبدل تبدیل انرژی از آب به هوا است و حداقل اجزای تشکیل دهنده آن شامل کویل و فن دمنده هوا می باشد

فن کویل ، معرفی تا خرید

فن کویل ( Fan Coil Unit ) کوچکترین جزء سیستم تهویه مطبوع می باشد و در واقع یک مبدل تبدیل انرژی از آب به هوا است و حداقل اجزای تشکیل دهنده آن شامل کویل و فن دمنده هوا می باشد. این دستگاه در چرخه سرمایش و گرمایش ( تهویه ) ساختمان ها وظیفه حیاتی داشته و در واقع نقش تمام کننده عمل انتقال حرارت و تهویه هوا ( خنکای تابستان و گرمایش زمستان ) را ایفا می کند.

فن کویل ، معرفی تا خرید

انواع فن کویل

فن کویل ها به 4 دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. فن کویل‌های زمینی
  2. فن کویل‌های سقفی
  3. فن‌کویل‌های کانالی
  4. فن‌کویل‌های کاستی چهارطرفه و یکطرفه

که در زیر به تشریح هر کدام می پردازیم.

۱-فن کویل‌های زمینی

ظرفیت این فن کویل‌ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را به صورت بالا زن یا روبرو زن منتشر می‌سازند.

1-1زمینی روکار

فن کویل های زمینی روکار یکی از انواع مدل فن کویل ها می باشد که روی زمین قرار گرفته و تمامی اجزای آن بیرون از دیوار و یا به اصطلاح روکار می باشد. فن کویل های زمینی بدلیل قرار گرفتن بر روی زمین و دسترسی آسان نسبت به فن کویل دیواری و سقفی سرویس کردن و تعمیرات راحت تری را شامل می شود. روش کار این نوع فن کویل همانند مدل های دیگر فن کویل بوده و دارای لوله هایی گذرنده از پره ها و فنی که بر روی لوله هوا را می دمد، می باشد . این نوع فن کویل ها نیز می توانند هوای سرد یا گرم را تولید کنند.

1-2زمینی توکار

فن کویل زمینی توکار به گونه ای طراحی شده که قسمت های اصلی که شامل لوله و فن در داخل دیوار و به اصطلاح رایج توکار قرار می گیرد و قابل مشاهده نمی باشد،ازین نوع فن کویل فقط یک قسمت آن که پنل فن کویل می باشد در بیرون قرار گرفته و قابل مشاهده هست.

در این نوع فن کویل هوای گذرنده از روی کویل ها که میتواند این هوا سرد یا گرم باشد از طریق کانالی کوتاه به پنل تزیینی فن کویل میرسد و از طریق دریچه های خروجی در محیط پخش می شود. این مدل فن کویل بدلیل قرار گرفتن در داخل دیوار فضای کمتری را اشغال میکنند . سیستم این مدل فن کویل مشابه فن کویل های دیگر می باشد.

فن کویل های زمینی امروزه دارای تقاضای کمتری هستندو معمولا بیشتر در بیمارستان ها و فضا های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. فن کویل های زمینی معمولا مکش هوا را از پایین و دهش هوا را از بالای دستگاه انجام می دهند. در مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند و امکان شکافتن سقف و جانمایی فن کویل های سقفی وجود ندارد، استفاده از این محصول تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

۲-فن کویل‌های سقفی

ظرفیت این فن کویل‌ها هم معمولاً بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد. این محصول به دوصورت کابینت دار و توکار می‌باشند.

2-1 فن کویل های سقفی کابینتی

این فن کویل ها مانند فن کویل های ایستاده هستند با این تفاوت که در زیر سقف و به صورت افقی استقرارمی یابند . هوادهی در این فن کویل ها از دریچه جلوی آنها و جهت آن افقی است . این نوع فن کویل به صورت روکار نصب می شود و برای فضاهایی که به دلایلی نتوان درآنها از فن کویل ایستاده استفاده کرد مناسب اند .

2-2 فن کویل های سقفی توکار

این فن کویل ها بالای سقف کاذب نصب می شود و ازدید پنهان هستند . صدای آنها اغلب ، بدین سبب که درداخل پلنوم سقف کاذب قراردارند از دوحالت بالا کمتر است . مشکل این نوع فن کویل ها ، سختی دسترسی به آنها ، تمیز کردن فیلترآنها و یا تعمیرات احتمالی آنها است . هوای برگشت اتاق به دو محل مناسب یکی از این روش ها است . در این حالت هوای برگشت نخست وارد فن کویل می تواند پوسته خارجی نداشته باشد . هوای برگشت همچنین می تواند از طریق کانال برگشت به پلنوم برگشت فن کویل راه یابد . صدا در این نوع فن کویل بیشتر از نوع بدون پوسته است .

۳-فن‌کویل‌های کانالی

در ظرفیت‌های ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه ساخته می‌شوند و در سه مدل می‌باشند

3-1 کانالی سقفی توکار

این دستگاه ها که بیشترین تقاضا را در ساختمان های مسکونی دارند، به دلیل سادگی و سطح صدای بسیار پایین، دارای محبوبیت بالایی می باشد. فن کویل سقفی توکار درون سقف کاذب طبقات قرار داده می شود. دریچه هوادهی و همچنین دریچه دسترسی به این دستگاه مطابق با سلیقه خریدار ساخته و نصب می گردد، در کنار این مزایا می توان به قیمت پایین این دستگاه نسبت به انواع دیگر نیز اشاره کرد.این محصول معمولا در ساختمان های مسکونی، اداری و … نصب و اجرا می گردد. این دستگاه ها معمولا از ظرفیت 200 تا 1200 CFM تولید می شوند.

3-2 کانالی سقفی روکار

فن کویل کانالی که دارای فشار استاتیک خارجی بالایی )معمولا 100 ( pa می باشد، در مکان هایی که امکان کانال کشی و تهویه هوای یک منطقه با یک سیستم را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند این دستگاه ها نیز همچون نوع سقفی توکار درون سقف کاذب ساختمان قرار داده می شوند و از طریق کانال کشی فضای مختلف را تهویه می کنند. فن کویل های کانالی معمولا به دلیل صدای بالا و حجم هوای زیاد به نسبت دیگر انواع آن ها در راهروهای ساختمان های تجاری، لابی ها و همچنین مکان هایی با ارتفاع کف تا سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها معمولا از ظرفیت 800 تا 2200 CFM تولید می شوند.

3-3 کانالی دیواری روکار ایستاده

فن کویل های دیواری معمولا به دلیل شباهت ظاهری که به کولرهای اسپلیت دارند، مورد اشتباه قرار می گیرند. این دستگاه ها همانطور که از نام آن ها پیداست، بر روی دیوار نصب می شوند. امروزه به دلیل قرار گیری این دستگاه بر روی دیوار ( که می تواند محل نصب تابلو باشد) از این نوع فن کویل کمتر در ساختمان های مسکونی استفاده می شود. فن کویل های دیواری در فضاهای تجاری مانند بانک ها و مغازه ها به دلیل نصب آسان تر و همچنین مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند و امکان لوله کشی مجدد و خراب کاری ساختمان وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها در ظرفیت های 300 تا 800 CFM تولید می شوند.

4 - فن کویل کاستی چهارطرفه و یکطرفه

فن کویل کاستی نسبت به انواع دیگر اصطلاحا یک دستگاه کامل نامیده می شود. فن کویل های کاستی نیازی به درچه بازدید و دریچه هوادهی ندارند. روش کنترل میزان دما و حجم هوا در این دستگاه ها معمولا از طریق ریموت کنترل انجام می گیرد. فن کویل های کاستی معمولا در دو نوع چهارطرفه و یکطرفه تولید می شوند. فن کویل های کاستی بیشتر در مکان هایی نظیر مغازه ها، مجتمع های تجاری، ادارات و …. مورد استفاده قرار می گیرد. فن کویل های کاستی یکطرفه نیز می تواند گزینه مناسبی جهت جایگیزینی در ساختمان های مسکونی به جای فن کویل های سقفی توکار باشد. این دستگاه ها که سینی درین (جهت جمع آوری آب تقطیر شده و هدایت آن به بیرون) ندارند، از طریق پمپ درین آب تقطیر شده را به بیرون هدایت می کنند. شاید یکی از مشکلات این دستگاه ها نگرانی از جهت درست عمل نکردن پمپ و نشت آب تقطیر شده روی سقف باشد. این دستگاه ها در ظرفیت های 300 تا 1500 CFM تولید می شوند.

فن کویل ، معرفی تا خرید

مزایا و معایب فن کویل

از مزایای فن کویل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفکیک مستقل بخش ها
  • توزیع دمای مناسب
  • سرمایشی و گرمایشی بودن فن کویل
  • اجرای ساده تر و اشغال فضای کمتر زیر سقف

و معایب فن کویل شامل موارد زیر است:

  • تعمیرات و نگهداری زیاد
  • کندانس در فصل تابستان
  • عدم تامین هوای تازه
چه مکان هایی برای استفاده از فن کویل مناسب هستند؟

این که کجا می بایست از فن کویل استفاده کنیم بستگی به کاربری و شرایط ساختمان دارد و اینطور نیست که بتوان برای همه یک تجویز کرد، در درجه اول فن کویل ها را می توان در ساختمان هایی که تعداد بخش یا زون بالا دارند، استفاده کرد. به طور مثال ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری گزینه های مناسبی هستند، اما برای مثال در محیط های صنعتی نمی توانیم از فن کویل استفاده کنیم چرا که محیط های صنعتی معمولا به صورت سوله و تک زون هستند و ارتفاع سقف زیاد است و استفاده از فن کویل چندان مناسب نیست. همچنین مکان هایی که مثل تالار عروسی، استخر ها و باشگاه های ورزشی و تمام مکان هایی که دارای ارتفاع سقف زیاد و مساحت بالا هستند مناسب نیست و برای محل هایی که به صورت واحد های جداگانه است مناسب است.

همچنین بهتر است فن کویل در ساختمان هایی کار شود که دارای موتورخانه آب گرم و سیستم چیلر باشد، تا بتوان از فن کویل ها حداکثر استفاده را کرده و به صورت چهار فصل آن را روشن کرد.

قیمت فن کویل

یکی از اصلی ترین موارد در خرید هر کالایی بی شک علاوه بر کاربر و امکانات آن کالا قیمت می باشد ولی در زمان خرید فن کویل که وظیفه تامین تهویه مطبوع را ساختمان مورد نظر را دارد مسئله طول عمر، صدا، راندمان، ظرفیت و زیبائی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است،در نتیجه قیمت فن کویل با توجه به اهمیت و کاربرد آن در اولویت اول قرار نمی گیرد.

کارشناسان ما در مهتاب گستر همیشه آماده ارائه مشاوره جهت خرید انواع فن کویل ، از برندهای معتبر ، به شما می باشند.انتخاب فن کویل با کیفیت و قیمت مناسب را به کارشناسان ما بسپارید .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها