روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا

کد خبر: 1040938
روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا و سرعت انتشار بسیار بالای آن تمام جوانب زندگی تحت تاثیر قرار گرفت و کسب و کارها نیز با چالش های متعددی روبرو هستند. محیط انبار مواد غذایی، کالاهای مختلف و همچنین قطعات یدکی و مواد اولیه کارخانجات و غیره از جمله مواردی هستند که در این بازه یک ساله به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. ورود و خروج مداوم اقلام و کالاها و همچنین تعداد زیاد کارکنان در محیط انبارها و استفاده از قفسه های فلزی و ماندگاری بیشتر ویروس بر روی این سطوح همگی باعث شده اند تا ضد عفونی قفسه های انبار در دوران کرونا اهمیت زیادی پیدا نموده و به شیوه های مختلفی انجام شوند.

روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا

ضد عفونی قفسه های فلزی انبار

بر اساس اطلاعات بدست آمده در تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا بر روی سطوح با توجه به جنس آنها طول عمر و ماندگاری متفاوتی دارد. بر همین اساس بیشترین مدت زمان ماندگاری کووید 19 بر روی سطوح فلزی می باشد و به همین دلیل ضد عفونی آنها در منازل و محیط های کاری و انبارها اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه قفسه های مورد استفاده در انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی اغلب در گروه قفسه فلزی قرار گرفته اند، لذا لازم است با مواد ضد عفونی کننده و به شیوه های مختلف و متناسب با ساختار قفسه از تجمع ویروس بر روی آنها جلوگیری شود.

ضد عفونی قفسه بندی انبار به چند دلیل اهمیت بالایی داشته و راهکاری مناسب برای شیوع بیماری به شمار می رود. از جمله دلایل اهمیت ضد عفونی کردن قفسه بندی و محیط انبار در دوران کرونا می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • کالاهایی که از محیط بیرون وارد انبار شده و در قفسه ها چیده میشوند ممکن است به ویروس آلوده باشند. با توجه به اینکه این بسته بندی ها در برخی از قفسه ها توسط نیروی های انسانی چیده و جا به جا میشوند، به همین دلیل می تواند عامل انتشار ویروس کرونا محسوب شوند.
  • در صورت ابتلای کارکنان به بیماری کرونا، سطوح مختلف از جمله بخش هایی از قفسه ها که با دست برخورد دارند و همچنین کف سالن و حتی بسته بندی های موجود در ردیف های پایین قفسه ها ممکن است به ویروس آلوده باشند.
  • در انبارهایی که محصول اصلی چیده شده در قفسه بندی ها مواد غذایی می باشند، آلوده بودن یا نبودن محیط و قفسه ها ارتباط مستقیم با سلامت جمع زیادی از افراد جامعه خواهد داشت. به همین دلیل نه تنها بسته بندی کالاها، بلکه سطوح قفسه ها نیز باید به طور مداوم ضد عفونی شوند.

در انتخاب شیوه ها و روش های ضد عفونی قفسه ها، در مرحله اول باید به نوع و ساختار آنها توجه شود. با توجه به اینکه احتمال برخورد دست انسان به بخش های مختلف قفسه چقدر می باشد و آیا بدنه قفسه قابل شستشو هست یا خیر و موارد مشابه در نهایت می توان روش مناسب و متناسب با هر نوع قفسه را انتخاب نمود

روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا

ضد عفونی قفسه بندی پانل راک در دوران کرونا

یکی از رایج ترین انواع قفسه بندی انبار، قفسه پانل راک یا راک کفپوشدار سنگین می باشد که دارای بدنه فلزی بوده و در بین طبقات آن پله قرار دارد. از مهم ترین ویژگی های این قفسه ها می توان به چیدمان و جا به جایی کالاها در طبقات مختلف توسط نیرو و اپراتور انسانی اشاره نمود. در نتیجه تعداد نیروهای انسانی که در این گروه از انبارها فعالیت دارند بیشتر از شرایطی می باشد که از لیفتراک برای جا به جایی و چیدمان کالا استفاده میشود. به همین دلیل احتمال آلوده شدن کالاهای بسته بندی شده در این نوع قفسه ها در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی بیشتر می باشد. از جمله موارد مهم و روش های ضد عفونی قفسه بندی پانل راک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • در قفسه بندی پانل راک بین طبقات پله در نظر گرفته میشود تا اپراتورهای انسانی تردد داشته باشند. به همین دلیل سطح رویی پله ها و همچنین نرده و حفاظ آنها که دست انسان با آن برخورد دارد از جمله محیط های آلوده به شمار می روند. شستشو و اسپری کردن مواد ضد عفونی بر روی این سطوح می تواند راهکار مناسبی در این شرایط به شمار رود.
  • کالاهای بسته بندی شده بهتر است قبل از ورود به انبار و چیدمان آنها در قفسه ها ضد عفونی و گند زدایی شوند.
  • سطح و کف انبار نیز پیشنهاد میشود به صورت مرتب ضد عفونی و حتی الامکان شستشو شود.
  • در بازه زمانی که عملیات ضد عفونی محیط و قفسه ها صورت میگیرد، بهتر است تا حد امکان درب سالن باز بوده و سیستم تهویه هوا فعال باشد. علاوه براین، بهتر است تا قبل از اتمام فرآیند ضد عفونی کارکنان انبار وارد محیط نشوند.
روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا ضد عفونی قفسه بندی مشبک

قفسه بندی مشبک یا پیچ و مهره ای نه تنها در انبار منازل و مغازه ها، بلکه در محیط های بزرگ و صنعتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این قفسه ها دارای بدنه فلزی بوده و برخلاف سایر قفسه ها از جمله پالت راک، تعداد طبقات در آنها محدود می باشد. به همین دلیل چیدمان و جا به جایی کالاها در این قفسه ها با دست انجام میشود. در صورت عدم ضد عفونی بسته بندی ها قبل از چیدمان بر روی این قفسه ها، سطح هر ردیف به یکی از محیط های آلوده تبدیل شده و می تواند شرایط را برای انتشار بیشتر ویروس در سایر بخش های انبار و قفسه ها فراهم کند. علاوه براین، قاب قفسه مشبک نیز محل برخورد دست اپراتورها و کارکنان انبار می باشد و به همین دلیل این بخش ها نیز باید با دقت ضد عفونی شوند.

  • برای ضد عفونی قفسه بندی مشبک در دوران کرونا ابتدا لازم است به تعداد قفسه ها و همچنین تعداد کارکنان و پرسنل که در طول روز وارد محیط میشوند و مدت زمانی که کالاها در انبار قرار گرفته و از آن خارج میشوند توجه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر انبار کوچک بوده و تعداد قفسه ها نیز محدود می باشند و کالاها نیز دارای بسته بندی های مقاوم هستند، می توانید با آبپاش مواد ضد عفونی کننده و شوینده را روی سطح مورد نظر اسپری کنید.
  • با توجه به اینکه استفاده از مواد ضد عفونی کننده همیشه امکن پذیر نبوده و احتمال نفوذ آنها به داخل کالاهای بسته بندی شده وجود دارد، می توان از دستگاه های ضد عفونی با اشعه UV استفاده نمود.
  • با توجه به اینکه قفسه های مشبک یا پیچ و مهره ای در گروه قفسه های فلزی پایه دار قرار دارند، به همین دلیل از کف زمین فاصله داشته و احتمال نفوذ نم و رطبوت کف به کالاهای داخل ردیف ها وجود ندارد. در نتیجه می توان کف سالن را به صورت مرتب با مواد شوینده شستشو نمود.
روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا نحوه ضد عفونی قفسه بندی نیم طبقه پیش ساخته

در اغلب مواقع چیدمان کالاها در محیط انبارهای صنعتی و بزرگ با کمک دستگاه های مختلف از قبیل لیفتراک انجام میشود. به دلایل مختلف در برخی از محیط ها از قفسه هایی استفاده میشود که امکان جا به جایی کالاها و چیدمان در آنها به کمک این تجهیزات وجود نداشته و اپراتورهای انسانی این عملیات را انجام می دهند. قفسه نیم طبقه پیش ساخته یا مزنین که به قفسه بندی های بالکنی نیز شناخته شده می باشند از جمله این موارد هستند. ساختار این قفسه ها به گونه ایست که در حداکثر سه طبقه اجرا شده و گزینه ای کاربردی برای تلفیق محیط اداری و انبار با هم می باشد.

با توجه به اینکه محیط اداری نیز در این نوع انبار با محل ذخیره سازی تلفیق شده اند، به همین دلیل تعداد کارکنان حاضر در انبار زیاد بوده و احتمال شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا می کند. از جمله بخش هایی که لازم است در این قفسه ها به صورت مرتب ضد عفونی شوند، کف نیم طبقه، پله ها و بخش هایی که با دست انسان برخورد دارند می باشد. علاوه بر ضد عفونی کف نیم طبقه و همچنین سطحی که بسته بندی های در آن قرار میگیرند، لازم است کف سالن نیز شستشو شده و کارکنان نیز پروتکل های مربوطه را رعایت نمایند.

روش های صحیح ضدعفونی قفسه بندی انبار در دوران کرونا

روش ضد عفونی کردن قفسه های متحرک

قفسه بندی متحرک از جمله قفسه های فلزی می باشند که بر روی زمین ثابت نشده و بیشتر برای بایگانی اسناد و مدارک و پرونده ها در ادارات و سازمان ها کاربرد دارند. این قفسه ها بر خلاف قفسه های ثابت بدون راهرو بین ردیف ها بوده و ردیف ها بر روی شاسی متحرک نصب شده و با چرخاندن فرمان و دنده زنجیر متصل به شاسی متحرک ردیف ها حرکت می کنند. این قفسه ها دارای کاور فلزی بوده و از آلوده ترین بخش های آن می توان به فرمان اشاره نمود. با توجه به اینکه کارکنان بایگانی به طور مداوم با چرخاندن این فرمان ها به اسناد مورد نظر دسترسی پیدا می کنند، به همین دلیل لازم است ضد عفونی به صورت مرتب انجام شود.

در محیط های اداری و سازمان ها تعداد قفسه های متحرک کم بوده و می توان به آبپاش و دستمال آغشته به مواد شوینده و ضدعفونی کننده این بخش ها را گند زدایی نمود.علاوه براین، بهتر است کاور قفسه ها نیز ضد عفونی و پاکسازی شود تا در صورت برخورد دست با آن امکام نفوذ و انتشار ویروس کرونا تا حد امکان کاهش یابد.

پروتکل های بهداشتی برای قفسه بندی انبار و سایر بخش های آن

علاوه بر موارد فوق، لازم است در سایر بخش های انبارها نیز پروتکل های بهداشتی رعایت گردند که برخی از آنها عبارتند از:

  • شستشوی سطوح و کف سالن ها با مواد ضد عفونی کننده و شوینده های قوی
  • ضد عفونی کردن کف کفش کارکنان و پرسنل قبل از ورود به داخل سالن
  • ضد عفونی کردن بسته های ورودی به انبار و جلوگیری از برخورد دست کارکنان به بسته بندی ها تا حد امکان و جا به جایی آنها با دستگاه و لیفتراک
  • الزام استفاده از ماسک و دستکش و تعویض آنها هر چند ساعت یک مرتبه برای تمام کارکنان و پرسنل موجود در محیط انبار
  • تقویت و بهبود سیستم تهویه هوا و باز گذاشتن درب و پنجره برای جریان داشتن هوا در داخل سوله انبار
  • تست و بررسی وضعیت سلامت کارکنان به صورت مداوم و ممانعت از حضور افرادی که دارای نشانه های بیماری کرونا می باشند.
  • ضد عفونی دستگاه های جا به جایی کالا از قبیل لیفتراک در صورت استفاده چند راننده از یک دستگاه
  • حفظ فاصله اجتماعی کارکنان در مدت زمان حضور در محیط انبار

علیرغم اینکه ضد عفونی و رعایت پروتکل های بهداشتی مختلف تمام افراد و کسب و کارها را با محدودیت های متعددی روبرو نموده است، اما تمام افراد جامعه در برابر هم مسئول هستیم. امیدواریم با در نظر گرفتن اصول مهم بهداشتی و ضد عفونی به موقع و صحیح قفسه های انبار و محیط چیدمان کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی، شاهد کاهش سرعت انتشار ویروس کووید 19 باشیم. در نهایت برای تمام کارکنان و پرسنل انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی آرزوی سلامتی داریم...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها