قیمت دلار همچنان در ریل نوسان

کد خبر: 1048615

قیمت دلار همچنان در ریل نوسان قرار دارد و مردم برای سرمایه گذاری در این بازار بهتر است بسیار کارشناسانه و موشکافانه برخورد کنند.

قیمت دلار همچنان در ریل نوسان

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت دلار بعد از دو هفته متوالی نزول، شاهد رشد اندکی بوده و به ۲۳ هزار و ۹۲۴ تومان رسید این در حالی است که طی دو روز گذشته نرخ این ارز در کانال ۲۳ هزار و ۲۰۰ تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ قرار داشت که امروز بر ریل صعود افتاده و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

همچنین طی ۴ روز گذشته یعنی ۷ و ۸ بهمن بین ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت. به نظر می‌رسد نوسانات قیمت دلار در ۷ و ۸ بهمن بیشتر از روزهای بعد بوده است.

مهدی میرزایی کارشناس پولی و بانکی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: در ابتدا بهتر است به جای بررسی افزایش قیمت ارز، به کاهش قیمت ارز طی دو هفته اخیر بپردازیم. قیمت فعلی ارز برای تامین ارز داخلی و ارز مورد نیاز واردات در شرایط فعلی، قسمتی منطقی است.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته شاهد عرضه غیرمنطقی ارز در بازار و صحبت‌های بدون پشتوانه بودیم. از این رو قیمت ارز به سمت نزولی شدن پیش رفت. اما به دلیل اینکه بازار ظرفیت این کاهش را نداشت، قیمت دلار روی ۲۱ هزار تومان واکنش نشان داد و در نهایت شروع به رشد کرد.

میرزایی بیان کرد: تا زمانی که مبناهای اقتصادی در کشور تغییر نکند، ورود ارز به کشور آسان نشود و ما نتوانیم از منابع بلوکه شده ارزی خود استفاده کنیم، قیمت ۲۶ هزار تومان برای دلار عددی منطقی است. بازار یک عرضه و تقاضا دارد. عرضه دلار طی دو هفته گذشته بسیار احساسی بود.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: مردم زمانی که شاهد کاهش قیمت دلار بودند، بدون هیچ گونه اطلاعی شروع به فروش دلار های خانگی خود کردند. از این رو عرضه افرایش یافته و قیمت دلار کاهش یافت.

میرزایی تصریح کرد: بعد از تحلیف بایدن تقاضا برای دریافت ارز، همچنان ادامه یافت، قیمت دلار روندی افزایشی به خود گرفت. همچنین انتظارات مردم از انتخاب شدن بایدن و به دنبال آن لغو تحریم ها توسط بایدن، قیمت ارز کاهش یافت. زمانی که بایدن برای لغو تحریم ها فرصت جهت مذاکره خواست، ما نیازمند تامین ارز کشور هستیم. منابع کشور تغییر نکرده اما تقاضا برای دلار همچنان پابرجاست. از این رو قیمت ارز در کانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان دیده می شود.

وی ادامه داد: امکان دارد با نزدیک شدن انتخابات، اصلاحات به دنبال برگ برنده برای خود باشد. از این رو میزان عرضه را کاهش می دهد. در این صورت ارز را ذخیره می کند تا با نزدیک شدن به انتخابات به صورت مصنوعی قیمت دلار را کاهش دهد و روی آن مانور سیاسی دهد.

فدایی کارشناس های پولی و بانکی در گفت وگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: کاهش قیمت دلار طی یک ماه اخیر، نتیجه کاهش انتظارات تورمی در بلند مدت بود. بسیاری از افراد کاربلد در این بازار زمانی که از نهایی شدن جو بایدن مطمئن شدند، خرید های خود را کم کردند. زیرا چشم انداز کوتاه وبلند مدت کاهش قیمت دلار را نشان می داد.

وی ادامه داد: عرضه دلارها و مسکوکات خانگی مردم در بازار ارز، تاثیر به سزایی در این کاهش داشت. قیمت ارز در این شرایط متاثر از اعلام نظرات و وقایع سیاسی است.

این کارشناس بیان کرد: موج جدید کاهشی یا افزایشی مشروط بر اتفاقا طرفین برجام بود. احتمال رسیدن طرفین به توافق در کوتاه مدت، از دید معامله گران زیر سوال رفت انتظارات تورمی و افزایشی متاثر از خریدهای جدید معامله گران، مجددا رشد کرده و موج کاهشی متوقف شد.

در پایان لازم به ذكر است؛ قیمت دلار همچنان در ریل نوسان قرار دارد و مردم برای سرمایه گذاری در این بازار بهتر است بسیار کارشناسانه و موشکافانه برخورد کنند. چراکه همه بازارهای مالی دچار نوسانات بسیار هستند و بازار ارز و دلار هم از این قاعده مستثنی نیست. همچنین شرایط بسیاری در کشور ما بر روی قیمت دلار و طلا تاثیر گذار است. پیشنهاد می شود، مردم تا زمان ثبات این بازار از سرمایه گذاری در آن بپرهیزند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها