رشد ۳۰۰ درصدی قیمت سیمان:

افزایش شدید قیمت مسکن

کد خبر: 1082300

نظارت گفت: قیمت سیمان در یک ماه گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته که همین موضوع باعث رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن شده است.

افزایش شدید قیمت مسکن

به گزارش سایت خبری تحلیلی نامه نیوز: مهرداد نظارت ‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان بتن با مشکل کمیاب شدن سیمان آماده مواجه شده‌اند، گفت: بسیاری از کارخانجات به دلیل قطعی مکرر برق با کمبود تولید سیمان روبه‌رو شده‌اند، اما مشکل اصلی در حال حاضر به دلیل عرضه سیمان در بورس به شکل ناکارآمد و بدون برنامه ریزی صورت گرفته است و باعث افزایش قیمت مسکن شده است..

او ادامه داد: در حال حاضر نفَس صنعت ساختمانی و عمرانی به شمارش افتاده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کمر این صنعت شکسته خواهد شد.

نظارت اظهار کرد: صنعت بتن در شرایط کنونی در حال خورد شدن است. بیش از ۸۰ درصد از سیمان تولید کشور در حوزه بتن استفاده می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از کارخانجات ما امروز برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.

مسکن

بیت‌الله ستاریان هم اظهار کرد: آمارهایی که از رصد کوتاه مدت بازار مسکن به دست می‌آید قابل اعتنا نیست؛ بخصوص در شرایط فعلی که معاملات در رکود به سر می‌برد. موقعی می‌توانیم بگوییم قیمت یک کالا پایین آمده یا بالا رفته که در یک زمان مشخصی تعداد قابل توجهی معامله صورت گرفته باشد و بعد آن را با مقطعی مشابه در گذشته مقایسه کنیم.

وی افزود: اساسا وقتی معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود قرار دارد، صحبت از کاهش قیمت بی‌معناست. اینکه در یک محله وسیع ۱۰ معامله انجام شود یعنی این موارد شرایط معامله را نداشته است. فروشنده ممکن است تحت اضطرار، پول لازم باشد یا قصد مسافرت داشته باشد و ملکش را زیر قیمت بفروشد. این قراردادها را به عنوان شاخص اعلام می‌کنند که باعث می‌شود در تحلیل‌ها و برنامه‌های بلندمدت دچار اشتباه شویم.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی توضیح داد: ورود سیمان به بورس به صورت ناکارآمد بود و از سوی دیگر برنامه قطعی‌های مکرر برق باعث شده که این صنعت دچار مشکل شود، اما مشکل اصلی در حال حاضر آن است که ساز و کار مناسبی برای آن تعریف نشده و هم اکنون سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است.

 

باید مشخص شود که سیمان عرضه شده در بورس توسط چه کسانی خریداری می‌شود؛ چرا که من تولیدکننده بتن به عنوان خریدار اصلی تاکنون نتوانستم از بورس، سیمان تهیه کنم.

او با اشاره به اینکه قیمت سیمان در ماه گذشته درب کارخانه ۳۸۰ هزار تومان بوده، اما روز گذشته به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بورس رسیده است، گفت: تولیدکنندگان سیمان به صورت قطره چکانی سیمان را عرضه می‌کنند و همین باعث شده که با ورود دلالان این مشکل در این حوزه چندین برابر شود.

در یک ماه گذشته قیمت سیمان ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و همین موضوع در حوزه ساخت مسکن و پروژه‌های عمرانی تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت، به طوری که در همین مدت قیمت ساخت مسکن ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ستاریان هم با بیان اینکه منحنی‌های کلان اقتصادی در حوزه مسکن نشان دهنده رکود یا افت قیمت نیست و نخواهد بود، تاکید کرد: شاخص های توسعه اقتصادی در حال حاضر نشان دهنده رونق بخش مسکن است. سال قبل بعد از چندین سال رشد اقتصادی کشور ما مثبت بود و احتمالا امسال هم ادامه پیدا می‌کند. بحث بودجه عمرانی دولت، اثرات مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد، رشد نقدینگی و چرخش پول، ارتباط با چین و کشورهای غربی، همگی از رشد و توسعه خبر می‌دهند. با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن قطعا در این بخش نیز با رونق و رشد مواجه می‌شویم.

 

 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها