مزیت کتاب های جیبی چیست؟

کد خبر: 1103196

مزیت کتاب های جیبی چیست؟

مزیت کتاب های جیبی چیست و چرا این کتاب‌ها تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفتند؟ این روزها اگر برای خرید کتاب به کتابفروشی‌های موجود در سطح شهر مراجعه کنید قفسه‌هایی از کتاب‌های جیبی نیز خواهید دید؛ کتاب‌هایی با قطع کوچک‌تر نسبت به دیگر کتاب‌های موجود در کتابخانه. شاید برایتان جالب باشد بدانید که آغاز چاپ کتاب با قطع جیبی به پیش از سده بیستم بر می‌گردد؛ اما چرا این کتاب‌ها هم‌اکنون به این اندازه مورد توجه قرار گرفته‌اند؟! مارشال مک لوهان می‎‌گوید کتاب‌های جیبی توانستند انقلابی در عادت خواندن مردم به وجود آورند.

اغراق نیست اگر بگوییم چاپ شدن کتاب در این قطع، نوعی خون تازه در رگ‌های صنعت چاپ بود. بزرگ‌تر شدن قطع کتاب، به معنای سنگین‌تر شدن، حجیم‌تر شدن، اشغال فضای بیشتر و حتی پرهزینه‌تر شدن آن کتاب است. کتاب های جیبی با ظهور خود به تمامی این محدودیت‌ها پایان دادند! دیگر نیازی نیست یک کتاب قطور و سنگین را همراه خود حمل کنید؛ چراکه می‌توانید نسخه جیبی آن را تهیه کنید که وزن کمتری داشته و فضای کمتری نیز اشغال می‌کند.

کتاب های جیبی عموما با اندازه قطع 11*15 چاپ می‌شوند. اغلب مجلات قطع 21*28 دارند. با مقایسه این اعداد با یکدیگر به خوبی متوجه خواهید شد که اندازه حدودی یک کتاب جیبی چقدر است و قرار است چه مقدار از فضای کتابخانه شما را اشغال کند. اگر شما هم یکی از بهانه‌هایی که برای کتاب نخواندن دارید، سنگین بودن کتاب‌هایتان است و نمی‌توانید آن‌ها را مدام با خود به اینور و آنور حمل کنید، چرا اقدام به خرید کتاب های جیبی نمی‌کنید؟!

تاریخچه پیدایش کتاب های جیبی

هنوز هم بحث‌های زیادی میان اهل کتاب در رابطه با این موضوع وجود دارد که چاپ کتاب‌های جیبی از کجا و چگونه آغاز شد. همان‌طور که کمی پیش اشاره شد پیش از سده بیستم کتاب‌های جیبی به صورت محدود وارد بازار شدند اما پس از جنگ جهانی دوم این کتاب‌ها در مقیاس وسیع و با قیمت ارزان در کشورهای غربی چاپ شدند.

 موسسه انتشاراتی پنگوئن در کشور انگلستان نخستین ناشری بود که مجموعه‌های متنوع و زیادی را در قطع جیبی چاپ کرد. پس از آن کشور فرانسه نیز با انتشار یک مجموعه با نام "چه می‌دانم؟" به یکی از پیشگامان چاپ کتاب با قطع جیبی تبدیل شد. طبق آمار در سال 1979 تنها در انگلستان 132 میلیون نسخه از کتاب‌های جیبی به فروش رفته است. این آمار به خوبی نشان دهنده محبوبیت کتاب‌های جیبی میان افراد است.

چرا کتاب جیبی خریداری کنیم؟

اصلی‌ترین هدف چاپ کتاب های جیبی استفاده از آن‌ها در هر مکان و زمان بدون هیچگونه محدودیتی است. یک کتاب جیبی را می‌توانید در کوله پشتی یا حتی کیف دستی خود به راحتی حمل کنید. تصور کنید یک کتاب برای آموزش زبان انگلیسی خریداری کرده‌اید تا زمانی که در اتوبوس، مترو یا حتی در تخت خواب هستید بتوانید آن را مطالعه کنید. اگر این کتاب فضای زیادی از کیف شما را اشغال کند یا وزن سنگینی داشته باشد، حتما نمی‌توانید کل طول روز آن را همراه خود داشته باشید.

حال تصور کنید یک کتاب جیبی آموزش زبان انگلیسی خریداری کرده‌اید. این کتاب را می‌توانید گوشه‌ای از کیفت دستی خود قرار داده و در تمامی ساعت‌های تلف شده خود مانند زمانی که در ایستگاه اتوبوس هستید، به مطالعه بپردازید. کتاب‌ها همراه‌های خوبی برای همه افراد هستند اما کتاب جیبی همراهی است که هیچ محدودیتی پیش پای شما نمی‌گذارد!

موضوعات کتاب های جیبی

موضوعات کتاب های جیبی

انتشاراتی‌های مختلف کتاب‌های جیبی را با موضوعات متفاوتی چاپ می‌کنند. کتاب جیبی نباید خیلی قطور بوده و یا تعداد صفحات آن زیاد باشد در غیر این صورت کارایی اصلی را نخواهد داشت. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بتوانید قطع جیبی یک رمان بلند و چند جلدی را پیدا کنید.

 رایج‌ترین موضوعات کتاب‌های جیبی عبارتنداز کتاب‌های شعر، کتاب آموزش آشپزی، کتاب آموزش زبان‌های خارجه، رمان‌های کوتاه، مجموعه داستان‌های کوتاه و کتاب‌های آموزش نکات مهم برای کنکوری‌ها از پرفروش‎‌ترین انواع کتاب های جیبی به شمار می‌روند.

ویژگی کتاب های جیبی

تا به این جای مطلب به مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های چاپ کتاب در قطع جیبی اشاره کردیم. در این بخش می‌خواهیم صرفا در رابطه با ویژگی‌های مثبت کتاب‌های جیبی صحبت کنیم. اگر تاکنون علاقه خاصی به خرید کتاب‌های جیبی نشان نمی‌دادید، با خواندن این موارد قطعا چندین کتاب با قطع جیبی به کتابخانه خود خواهید افزود!

قیمت پایین‌تر کتاب جیبی

با افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. طبیعی است که با گران‌تر شدن قیمت کتاب، سرانه مطالعه کشور و تمایل مردم به خرید کتاب از آن چیزی که هست نیز کمتر شود. با افزایش قیمت کاغذ و گران تر شدن کتاب، تدبیری که اغلب انتشاراتی‌ها اندیشیدند، چاپ کتاب با قطع جیبی بود. کتاب‌های جیبی با کاغذهای کاهی و جلدهایی نرم منتشر می‌شوند. به دلیل ارزان‌تر بودن کاغذ کاهی، قیمت کتاب جیبی نیز کاهش خواهد یافت.

افزایش فروش کتاب

با کمی پرس‌وجو از چند کتابفروشی متوجه خواهید شد که آمار فروش کتاب‌های جیبی بالاست. با افزایش مشغله‌ ممکن است زمان زیادی برای مطالعه و کتاب خواندن نداشته باشید؛ اما اگر دوست‌دار واقعی کتاب و کتاب خوانی باشید حتما زمان این کار را نیز پیدا خواهید کرد. برای مثال در زمان استراحتتان در محل کار، زمانی که در اتوبوس به سر می‌برید و حتی زمانی که در تخت خواب خود دراز کشیده‌اید و بلند کردن یک کتاب سنگین برایتان سخت است می‌توانید از کتاب‌های جیبی استفاده کنید.

اشغال فضای کمتر

به نظر شما ممکن است فردی دیگر تمایلی به خرید کتاب نداشته باشد تنها به این خاطر که دیگر جایی برای نگهداری این کتاب‌ها ندارد؟! با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشورمان این تصور کمی محال به نظر می‌رسد اما با فرض اینکه واقعا شخصی وجود داشته باشد که با چنین چالشی مواجه شده باشد، می‌توانیم خرید کتاب جیبی را به او توصیه کنیم!

یک کتاب جیبی تقریبا نصف یک کتاب معمولی است. بنابراین یکی از مزیت‌های خرید کتاب جیبی این است که می‌توانید با خرید این کتاب‌ها ظرفیت کتابخانه خود را دو برابر کنید.

سایز یک کتاب جیبی چقدر است؟

سایز یک کتاب جیبی چقدر است؟

کتاب‌های جیبی خود به دو دسته کتاب جیبی کوچک و کتاب جیبی بزرگ تقسیم می‌شوند. کتاب با قطع 11*15 کتاب جیبی کوچک و با قطع 11*16 کتاب جیبی بزرگ است. برای اینکه بدانید یک کتاب جیبی دقیقا چه سایز و ابعادی دارد یک کاغذ با ابعاد 70 در 50 را 4 بار متوالی تا بزنید؛ اندازه نهایی این کاغذ اندازه یک صفحه از یک کتاب جیبی خواهد بود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها