ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی (راهنمای کامل)

کد خبر: 1103197

یکی از مهم‌ترین گمرک‌های فعال در کشور، گمرک فرودگاه امام خمینی می‌باشد که اغلب اجناس وارداتی و ترخیص بار هوایی همواره توسط این گمرک بارگیری و دریافت می‌شوند. همانطور که می‌دانید ترخیص کالا یکی از اساسی‌ترین مراحل تحویل کالا از گمرک است؛ بنابراین آشنایی با فرایند، مراحل، هزینه‌ها و قوانین گمرکی ترخیص کالا از گمرک امام خمینی نیز امر مهمی است که هر تاجر یا بازرگانی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کند، باید با آن آشنا باشد و با آگاهی از تمامی مراحل از بروز مشکلات و جریمه‌های احتمالی جلوگیری کند. در ادامه با گروه ققنوس ترخیص همراه باشید تا به بررسی دقیق مزایای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی، نحوه آزادسازی کالا و قوانین و مقررات موجود بپردازیم.

ترخیص کالا از گمرک امام خمینی چگونه انجام می‌شود؟

تجربه و اطلاعات کافی درباره مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی علاوه بر اینکه یکی از الزامات ضروری در حیطه انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی حوزه واردات کالا از چین است، در تسریع فرایند ترخیص بار هوایی و کاهش هزینه‌های اضافی هم نقش بسزایی دارد. آگاهی کامل از قوانین و تشریفات گمرکی همواره به تاجر یا بازرگان در کنترل شرایط کمک خواهد کرد و دانش و اطلاعات کافی او در سرعت بخشیدن به امور مربوطه هم تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین اگر قصد واردات کالاهای خود به وسیله راه هوایی و از طریق گمرک امام خمینی را به کشور دارید، لازم است با ترخیص کالا از گمرک امام خمینی آشنا باشید. در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم تا اهمیت واردات کالا از این گمرک را بشناسید و سپس به بررسی دقیق‌تر مدارک مورد نیاز، قوانین و مراحل ترخیص کالایی که به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، می‌پردازیم.

مزایای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی به دلیل مساحت فوق العاده بزرگی که دارد، می‌تواند بیش از سی هزار تن محموله و کالا را در لحظه دریافت و پذیرش کند. از دیگر مزایای این گمرک انبارهای مجهز با قفسه بندی‌های ایمن و مدرنی است که در هر ساعتی همواره آماده پذیرش محموله‌های وارداتی مختلف هستند و امنیت خوبی را برای انواع محصولات برقرار کرده‌اند. سردخانه‌های مجهز گمرک امام خمینی نیز توانایی پذیرش حجم 66 تنی از محصولات را را دارند و خیال شما در رابطه با نگهداری محصولات غذایی می‌تواند راحت باشد.

گمرک فرودگاه امام خمینی موقعیت مکانی مناسبی هم دارد و این امر علاوه بر امکانات ویژه در زمینه ترخیص بار هوایی و بارگیری کالاها، موجب تسریع فرایند ترخیص کالا از گمرک و کاهش هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد. این گمرک به شهر تهران و اتوبان‌های ترانزیتی بسیار نزدیک است و از آنجا که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت و بارگیری می‌باشد، می‌تواند به فرایندها و انجام تشریفات گمرکی سرعت بیشتری ببخشید و هزینه‌های اضافی را به حداقل برساند.

فرودگاه امام خمینی از بزرگ‌ترین مرزهای هوایی کشور است که بیش از نیم میلیارد محصولات وارداتی به وسیله گمرک آن وارد کشور می‌شوند و با فعالیت شبانه روزی خود و امکانات لازمی که دارد، یکی از 10 گمرک برتر جهان محسوب می‌شود. اگر ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی را انتخاب کرده‌اید، لازم است با موارد بیشتری نظیر موقعیت مکانی، قوانین و هزینه‌های مربوط به این گمرک هم آشنا شوید.

موقعیت مکانی گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی در اتوبان قم _ تهران واقع شده است و اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، در حدود 30 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم موقعیت مکانی خوب یکی از مزایای این گمرک است و حمل و نقل کالا را برای تاجر و بازرگان راحت‌تر خواهد کرد. نزدیکی به شهر و اتوبان‌های ترانزینی باعث کاهش هزینه‌های انبارداری، بارگیری و انتقال کالا خواهد شد و هزینه ترخیص کالا را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

ترخیص کالا از گمرک امام خمینی چه کالاهایی را شامل می‌شود؟

گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگترین گمرک‌های فعال کشور برای ترخیص بار هوایی است. این گمرک به طور کلی محصولات با حجم و وزن کمی را که از طریق راه هوایی وارد شده‌اند و کالاهایی که نیاز به ترخیص فوری دارند را پذیرش و بارگیری می‌کند. به عنوان یک تاجر، خوب است بدانید که واردات کالاهایی با وزن بالا و سنگین به صورت هوایی انتخاب مناسبی نیست و می‌تواند شما را متحمل هزینه‌های سنگین و اضافی زیادی کند. بنابراین اگر محصولات شما حجم و وزن کمی دارند، انتخاب راه هوایی و در نهایت انتخاب گمرک امام خمینی برای ترخیص کالا بسیار مناسب خواهد بود.

ویژگی انبارهای گمرک فرودگاه برای ترخیص کالا از گمرک امام خمینی

انبارهای مجهز و مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که برای نگهداری کالاهای خود باید لحاظ کنید. برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی هم نیاز به انبارهای مجهز و ایمن دارید تا از سلامت محصولات خود مطمئن باشید. انبارهای گمرک فرودگاه برای کالاهایی که وارد کشور شده‌اند و قرار است به زودی ترخیص شوند خدمات خوبی ارائه می‌دهد، قفسه بندی کاملا ایمن دارد و با دارا بودن سقف‌های بلند نگهداری کالا را راحت‌تر کرده است.

مدارک مورد نیاز و انوع کالاها برای ترخیص از گمرک امام خمینی

همانطور که قطعا می‌دانید، برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به جمع آوری مدارک و اسناد مورد نیاز و اخذ مجوزهای لازم دارید. بارنامه، پروفرما، قبض انبار، گواهی مبدا، پکینگ لیست و برخی مجوزها نظیر گواهی بهداشت و سلامت از  جمله مدارکی هستند که برای ترخیص کالا باید همراه خود داشته باشید تا در انجام امور اداری و تشریفاتی گمرک با مشکل مواجه نشوید.

به طور کلی سه نوع کالا برای ترخیص از گمرک امام خمینی وجود دارند که به سه دسته کالای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوع تقسیم می‌شوند.

  • کالای مجاز: محموله‌هایی که می‌توان به راحتی وارد کشور کرد و برای ترخیص آنها در گمرک هیچ مانعی وجود ندارد، کالاهای مجاز هستند.
  • کالای مشروط: کالاهای مشروط محصولاتی هستند که برای ورود آنها به کشور نیاز به رعایت برخی قوانین و دستور العمل‌ها دارید تا اجازه ورود این کالاها صادر شود.
  • کالای ممنوع: این نوع موارد کالاهایی هستند که به طور کلی واردات آنها به کشور ممنوع است و ترخیص آنها از گمرک ممکن نیست.

حوزه‌های گمرک فرودگاه امام خمینی

از آنجا که گمرک فرودگاه یکی از بزرگ‌ترین گمرک‌های فعال کشور است، برای ترخیص کالا از گمرک امام خمینی 6 حوزه تعریف شده تا هر حوزه به صورت تخصصی‌تر به امور مربوطه رسیدگی کند. حوزه‌های گمرک فرودگاه امام به ترتیب عبارتند از: تجاری، امانات پستی، امور مسافری، مهرآباد، گمرک تخصصی نفت.

مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، گمرک فرودگاه امام مخصوص کالاهایی است از طریق مرزهای هوایی وارد کشور می‌شوند و نیاز به فرایند ترخیص بار هوایی دارند. از آنجا که این گمرک مساحت بسیار بزرگ و موقعیت مکانی مناسبی دارد، از مهم‌ترین گمرک‌ها در حوزه ترخیص کالا شناخته می‌شود و فرایند ترخیص کالا از گمرک امام خمینی هم یکی از موارد ضروری است که هر بازرگان باید با آن آشنا باشد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی هم مانند دیگر گمرکات کشور می‌باشد و برای انجام امور مربوط به آن شما نیاز به تهیه تعدادی از مدارک و اسناد دارید تا قانونی بودن کسب و کار تجاری خود را ثابت کنید و اجازه ورود کالای شما به کشور صادر شود. موارد زیر اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه هستند:

  • مرحله اول: ابتدا باید کالا از مبدا بارگیری شود و سپس به مقصد ارسال شود.
  • مرحله دوم: کالا از طریق راه هوایی وارد کشور خواهد شد و در گمرک امام خمینی تخلیه می‌شود تا امور گمرکی را انجام دهید.
  • مرحله سوم: پس از ورود کالاها به گمرک، محموله تا زمانی که شما امور ترخیص کالا را انجام دهید در انبارهای مجهز نگهداری خواهند شد. کالاها به طور معمول حدود دو تا سه روزه به فرودگاه می‌رسند.
  • مرحله چهارم: اگر تمام مدارک مورد نیاز ترخیص کالا را آماده کرده باشید، می‌توانید اجناس خود را 2 تا 3 روزه از گمرک ترخیص کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک، نیاز به تائید کارشناس دارید تا پروانه خروج از گمرک برای کالای شما صادر شود و محصول را تحویل بگیرید. از آنجا که فرایند ترخیص کالا می‌تواند پیچیده باشد، پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی‌های یک حق العملکار حرفه‌ای گمرک کمک بگیرید.
  • مرحله ششم: با اتمام مراحل گفته شده و تائید نهایی کارشناس، شما می‌توانید محموله خود را از گمرک ترخیص و به بازار منتقل کنید.

در رابطه با هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک امام خمینی هم باید بدانید که مشابه هزینه‌های ترخیص سایر گمرکات است و شیوه محاسبه آنها هم از قوانین گمرکی تعیین شده پیروی می‌کند.

فریت بار از گمرک فرودگاه امام

اگر بار شما حجم و وزن زیادی داشته باشد، به جای پرداخت هزینه بار می‌توانید با هزینه کمتری آن را فریت نمایید. در واقع فریت کردن به معنای حمل و نقل به شیوه‌های متفاوت می‌باشد و حمل خرده بار مسافری و تجاری توسط هواپیما که از مبدا گمرک در فرودگاه با سراسر دنیا انجام می‌شود، فریت نام دارد. مراجعه به دایره فریت گمرک امام خمینی، انجام امور و تشریفات گمرکی، دریافت پته سبز و انتخاب شرکت حمل و نقل، اخذ بارنامه و تگ بار از مراحل فریت بار هستند و خوب است بدانید که فریت امور گمرکی هزینه زیادی ندارد و فقط هزینه بارنامه از شما دریافت خواهد شد.

ترخیص کالاهای مرجوعی چگونه است؟

اگر قصد ترخیص کالا ازگمرک امام خمینی را دارید، باید بدانید که انجام امور به موقع و در اسرع وقت اهمیت زیادی دارد. مدت زمان نگهداری کالا در گمرکات متفاوت است و به نوع کالا بستگی دارد؛ اما اگر در مدت زمانی که در قبض انبار ذکر شده کالا ترخیص نگردد، مشمول قانون کالای متروکه می‌شود و کالا به انبار سازمان متروکه منتقل خواهد شد.

ترخیص کالاهای مرجوعی از سخت‌ترین امور گمرکی است و علاوه بر وقت و هزینه زیادی که باید برای آن صرف کنید، نیاز به تعهدات بسیاری دارد. بعد از اتمام این مراحل برای ترخیص کالای مرجوعی خود از گمرک امام خمینی باید مبلغی را تحت عنوان ضمانت نامه در اختیار گمرک قرار دهید. این مبلغ تا زمان انتقال کالا از گمرک داخلی به مرزی در حساب گمرک می‌ماند و بعد از آن می‌توانید وجه را پس بگیرید. توجه داشته باشید که مراحل اداری و تائید آنها در گمرک امام خمینی کمی متفاوت است و بهتر است از یک شرکت ترخیص کالای خوب و مطمئن برای خارج کردن کالا از مرز کمک بگیرید.

قوانین گمرکی ترخیص کالا از گمرک امام خمینی

برای اینکه با مشکلات قانونی احتمالی هنگام ترخیص کالای خود از گمرک فرودگاه امام مواجه نشوید، لازم است با قوانین و مقررات گمرکی جمهوری اسلامی هم آشنا باشید. موارد زیر بخشی از کاربردی‌ترین قوانین گمرکی فرودگاه امام برای ترخیص بار هوایی هستند:

  • براساس تشخیص نهایی گمرک، اشیای نو مستعمل مسافر که جنبه تجاری داشته باشند مشمول معافیت نیستند.
  • تمامی مسافران ورودی و خارجی باید کالای خود را به گمرک امام خمینی اظهار کنند. این اظهارنامه می‌تواند باتوجه به تشخیص گمرک، شفاهی یا کتبی باشد.
  • اگر کالایی به گمرک اظهار نشده باشد و هنگام بازرسی کشف شود، کالای ثاچاق محسوب می‌شود.
  • گمرک فرودگاه امام از دو مسیر سبز و قرمز گمرکی برای کنترل و بازرسی استفاده می‌کند. مسافر می‌تواند یکی از مسیرهای سبز یا قرمز را انتخاب کند و این به معنی اظهار کالا به گمرک می‌باشد.
  • اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار یا تحصیل هستند می‌توانند لوازم خانه خود را بدون نیاز به کارت بازرگانی یا ارائه مجوز از کشور خارج کنند.

 

سخن پایانی

فرایند ترخیص کالا از مهم‌ترین مراحلی است که هر تاجر یا بازرگانی باید با آنها آشنا باشد تا در طی مراحل آزادسازی کالا با مشکلی مواجه نشود و کالا را به سرعت و به راحتی از گمرک تحویل بگیرد. همانطور که اشاره کردیم گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگ‌ترین گمرکات فعال کشور و مناسب ترخیص بار هوایی است که مجهز به انبارهای ایمن و خوبی برای نگهداری از انواع کالا است. ترخیص کالا از گمرک امام خمینی هم مانند دیگر گمرکات پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خودش را دارد که بهتر است علاوه بر آشنایی با آنها، از ترخیص کاران و افراد مجرب این حیطه کمک بگیرید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به سایت ما به به آدرس FNXCUSTOMS.COM مراجعه کنید و برگه خدمات شرکت ترخیص کالا ققنوس ترخیص را مشاهده کنید

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها