کارت اعتباری جدید در راه است/پرداخت یارانه 480 هزار تومانی به این افراد+جزئیات

کد خبر: 1117013

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۱ برنامه دولت این است که نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را از دریافت ارز ترجیحی حذف کند و در ازای آن اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ۷ دهک درآمدی در نظر گرفته شده است.

کارت اعتباری جدید در راه است/پرداخت یارانه 480 هزار تومانی به این افراد+جزئیات

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ترجیحی تخصیصی به برخی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی گفت:‌ در بودجه 1401 بنای دولت بر این است که قیمت نان و دارو اضافه نشود، به طوری که وارد کننده گندم و مواد اولیه  تولید دارو، محصول خود را با ارز نیمایی وارد کند ولی عرضه کننده نهایی مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ارز 4200 را از دولت بگیرد تا  مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، نان و دارو را با همان قیمت سابق دریافت کنند.

وی افزود: البته در لایحه 1401 برنامه دولت این است که نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را از دریافت ارز ترجیحی حذف کند و در ازای آن اعتبارات 100 هزار میلیارد تومانی برای 7 دهک درآمدی در نظر گرفته شده تا افزایش احتمالی قیمت کالاهای مرتبط با نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را جبران کند.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: بر این اساس یارانه جدید چهار دهک اول ماهانه حدود 120 هزار تومان  و سه دهک بعدی ماهانه حدود 93 هزار تومان خواهد شد، به طوری که  یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه 480 هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم نیز 360 هزار تومان است.

قادری با بیان اینکه بدون شک این تصمیم دولت از بروز تورمی بزرگ که ناشی از تداوم سیاست پرداخت ارز 4200 تومانی به چندین قلم کالا بود، جلوگیری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در کمیسیون برنامه در ارتباط با آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی بحث‌هایی مطرح شده اما رای گیری در این رابطه صورت نگرفته است، با این وجود  نه تنها کمیسیون برنامه  بلکه کلیت مجلس نیز حذف ارز 4200 تومانی را به عنوان یک الزام تایید می‌کند.

وی افزود: حتی مجلس در بودجه 1400 نیز صرفاً در 6 ماهه اول مجوز تخصیص ارز ترجیحی را صادر کرد و در 6 ماه دوم دولت را ملزم به حذف ارز 4200 کرده بود؛ بنابراین از مصوبه سال گذشته مجلس نیز می‌توان این استنباط را داشت که موافق حذف ارز ترجیحی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ بر اساس آنچه که در لایحه بودجه 1401 آمده،  وزارت تعاون مکلف شده تا با در اختیار داشتن سامانه‌های اطلاعاتی، سه‌دهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند.

قادری عنوان کرد: بر اساس برخی ارزیابی‌ها هم‌اکنون گردش مالی 22 میلیون نفر از ایرانیان بالای یک میلیارد تومان است که البته ممکن است برخی از آنها مامور خرید در یک دستگاه اجرایی  باشند یا اینکه منزل مسکونی خود را جابجا کرده باشند ولی دیگر افراد که دارای گردش مالی بالا هستند دلیلی ندارد که یارانه نقدی دریافت کنند.

وی درباره گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون تغییر نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی مطرح می‌شود، گفت:‌  نظر کمیسیون برنامه و بودجه این است که کارت یا حساب الکترونیکی برای مشمولان دریافت یارانه نقدی در نظر گرفته و مبلغ یارانه در حساب آنها شارژ شود تا یارانه‌بگیران امکان انتخاب و خرید چند قلم کالا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتخب داشته باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها