واریز 515/200 تومان برای مردم در روز 25 اسفند | نحوه محاسبه سود سهام عدالت مرحله دوم تغییر کرد

کد خبر: 1278608

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سود سهام عدالت متناسب با سود وصولی از شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود، گفت: براین اساس رقم سود پرداختی در مرحله دوم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مرحله اول خواهد بود.

واریز 515/200 تومان برای مردم در روز 25 اسفند | نحوه محاسبه سود سهام عدالت مرحله دوم تغییر کرد

خبرنگار شکیبا بقال زاده: وزیر اقتصاد با بیان اینکه سود سهام عدالت متناسب با سود وصولی از شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود، گفت: براین اساس رقم سود پرداختی در مرحله دوم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مرحله اول خواهد بود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص زمان پرداخت سود سهام عدالت و علت کاهش آن نسبت به سود مرحله اول گفت: سود سهام عدالت در مرحله دوم متناسب با سهام عدالت پانصد و یک میلیون تومانی 30 تا 40 درصد کمتر است. این سود متناسب با سود وصولی از شرکت‌ها دریافت می‌شود و قرار بر این نبوده که برابر با مرحله اول باشد. شرکت‌های سهام عدالت سود مربوط به مرحله اول را تا آذر پرداخت کردند اما سود مرحله دوم هنوز به طور کامل وصول نشده و در اسفند ماه با وصول منابع، سود سهام عدالت مرحله دوم پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص سهام عدالت متوفیان گفت: وراث باید با ارائه مدارک مورد نیاز از طریق بانک‌ها و کارگزاری های منتخب اقدام کنند.

خاندوزی در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده در تبصره 18 گفت: تبصره 18 که در واقع تسهیلات اشتغال و تولید با نرخ ترجیحی است، یکی از اتفاقات مبارک است که منجر به پرداخت تسهیلات ترجیحی به کارآفرینان شده است. در سال 1401 از محل اضافه شدن 19 همت منابع دولت با منابع بانکی بیش از 43 همت وام پرداخت شد. سال 1402 نیز نزدیک به 40 همت منابع که نرخ سود آن نصف سود متعارف است در نظر گرفته شد که تا امروز حدود 13 همت پرداخت شده و تلاش می‌شود تا تیر ماه سال آینده 40 همت تسهیلات تکمیل شود.نظارت بر روی این تسهیلات از سوی نهادهای مرتبط انجام می‌شود تا مطمئن شویم پول پاشی انجام نشود.

وی در خصوص تاخیر در صدور مجوزها گفت: برخی دستگاه‌ها در ارائه استعلام‌ها تاخیر دارند و این موضوع سبب شده تا برخی مجوزها که از سوی درگاه ملی صادر می‌شود بیش از آنکه باید طول می‌کشد. با توجه به امکانات قانونی، از این هفته صدور مجوزهایی که استعلام آنها با تاخیر صورت بگیرد، به طور مستقیم از سوی درگاه ملی مجوزها انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد لایحه اصلاح سیاست های اصل 44 گفت: با توجه به اینکه چندین سال از تصویب این قانون می‌گذرد و ایرادات جدی دارد، این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و نظرات دستگاه‌ها اخذ شد و امیدوار هستیم به صحن دولت برود./تسنیم

تمدید مهلت دریافت سود سهام عدالت متوفیان

در این مطلب علاوه بر تاریخ تمدید مهلت دریافت سود سهام عدالت متوفیان، به نحوه ثبت نام در سامانه سجام به صورت گام به گام اشاره شده است.

بر اساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، وراث متوفیان سهام عدالت حداکثر تا روز ۱۷ اسفندماه جاری فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث در فهرست دریافت کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

مهلت دریافت سود سهام عدالت متوفیان

محمد باغستانی افزود: وراث متوفیان سهام عدالت حداکثر تا روز ۱۷ اسفندماه جاری فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث در فهرست دریافت کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

وی اظهار داشت: وراث متوفیان سهام عدالت با مراجعه به شعب شرکت‌های «کارگزاری های منتخب و یا بانک های ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت» می توانند فرایند ثبت نام خود را در سامانه میراث انجام دهند.

باغستانی در خصوص زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی مکاتبات لازم را با شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت انجام داده تا شرایط برای واریز سود در روزهای پایانی سال مهیا شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: حدود یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر بانکی روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و یا به‌روز رسانی اطلاعات خود در سامانه سجام (Sejam.ir) در فرایند دریافت سود قرار بگیرند.

ثبت نام در سامانه سجام www.sejam.ir

سامانه سجام، به منظور راحتی هرچه بیشتر فعالین بازار سرمایه برای فعالیت های سرمایه گذاری خود در این بازار توسط سازمان بورس راه اندازی شده است. تمامی متقاضیان دریافت کد بورسی ملزم هستند تا قبل از هر اقدامی ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند.

در این مطلب، نحوه ثبت نام در سامانه سجام به صورت گام به گام توضیح داده شده است.

سامانه سجام www.sejam.ir قابلیت‌های مختلفی دارد. برای ثبت نام در سجام باید از طریق اولین لینک جدول این مطلب اقدام کنید. لینک sejam برای قابلیت‌های متعدد در جدول زیر آمده است:

سایت سجام برای ثبت نام https://profilesejam.csdiran.ir/session

سامانه بازیابی کد پیگیری سجام https://profilesejam.csdiran.ir/RecoveryTraceCode

لینک ویرایش اطلاعات قبلی سجام https://profilesejam.csdiran.ir/session

سامانه سجام سهام عدالت با سایت‌های بالا متفاوت است و برای دیدن پرتفو در زمان واریز سود به شما کمک خواهد کرد.

سامانه سجام چیست؟

سایت یا سامانه سجام www.sejam.ir مخفف عبارت “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” است. ثبت نام در سجام و احراز هویت غیر حضوری در سجام (برای طی کردن روند نهایی ثبت نام)، لازمه‌ی دریافت سود سهام عدالت و ثبت نام در کارگزاری برای انجام معاملات بازار سرمایه است.

از سال ۹۷ به بعد، ورود سایت سجام و ثبت نام در آن به یکی از اصلی‌ترین مراحل وارد شدن به بازار سرمایه اعلام شد.

ثبت نام سجام چیست؟

منظور از sejam.ir ثبت نام همان ثبت نام در سامانه سجام است که کاملا به صورت اینترنتی است و شامل ۲ مرحله اصلی زیر است:

ثبت نام در سایت Sejam.ir

احراز هویت سجام

بعد از ثبت نام در سامانه سجام یک کد پیگیری ۱۰ رقمی دریافت می‌کنید. چنانچه قبلا این کد پیگیری را دریافت کرده اما آن را فراموش کردید؛ می‌توانید از طریق لینک بازیابی کد پیگیری (که در جدول بالا آمده) اقدام کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه سجام بورس و سهام عدالت

در کل، برای ثبت نام در سایت سجام می‌توانید از ۲ راه زیر استفاده کنید:

ثبت نام مستقیم در سامانه سجام: ابتدا اطلاعات خود را در این سامانه به آدرس sejam.ir ثبت کنید تا از طریق مراجع ذیصلاح راستی آزمایی شود.

ثبت نام سجام با سیگنال: اپلیکیشن سیگنال، خدمات احراز هویت الکترونیکی در سجام را به کاربران ارائه می‌دهد. با انتخاب گزینه “ثبت نام”، مستقیما وارد سایت سجام می‌شوید و مراحل آن را به صورت اینترنتی انجام می‌دهید.

همچنین، مراحل سجامی شدن و دریافت کد بورسی برای سرمایه گذاران به ترتیب است:

۱-ثبت نام در سامانه سجام

۲-احراز هویت سجام

۳-دریافت کد بورسی و ورود به بورس

فعلا، امکان ثبت نام در سامانه سجام سهام عدالت برای افراد جامانده اعلام نشده است. چنانچه مایل هستید تا از شرایط جاماندگان مطلع شوید، مطلب جاماندگان سهام عدالت را مطالعه کنید. (مرحله اصلی ثبت نام سهام عدالت، ثبت نام در سامانه ی سجام است. این روند بعد از اعلام زمان ثبت نام مجدد سهام عدالت از سوی دولت برقرار است.)

بعد از ثبت نام در سامانه سجام از چه خدماتی می‌توانیم استفاده کنیم؟

سامانه سجام خدماتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همچنین استفاده از سامانه سجام مزایایی به دنبال دارد. مزایای استفاده از سامانه سجام چیست؟ خدمات و مزایای استفاده از سجام را در این بخش به تفصیل شرح می‌دهیم:

۱- دریافت کد بورسی (معاملاتی) و ورود با بازار بورس

همان‌طور که بالاتر هم گفته شد، اولین گام برای ورود به بورس و دریافت کد بورسی ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام است.

در واقع مزیت اصلی ثبت نام و احراز هویت در سجام sejam.ir همین دریافت کد معاملاتی و ورود به بازار بورس است. کد بورسی یا معاملاتی مانند کد ملی برای هر فرد یکتا است و تنها یک بار برای هر فرد حقیقی صادر می‌شود. با استفاده از خدمات احراز هویت غیرحضوری اپلیکیشن سیگنال به راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن می‌توانید کد معاملاتی خود را دریافت کنید و اولین گام برای ورود به بازار بورس را بردارید.

۲- ویرایش سریع اطلاعات

با راه‌اندازی سامانه سجام، سرمایه‌گذاران برای تغییر اطلاعات خود نیازی به مراجعه به سازمان‌های مختلف ندارند. پیش از این، افراد برای تغییر اطلاعات خود مانند اطلاعاتی مثل نشانی محل سکونت، شماره تماس، شماره حساب بانکی و… در کارگزاری فعال خود، باید به سازمان‌های مختلفی مراجعه و این تغییرات را به تمامی نهادهای مرتبط و زیرمجموعه بازار سرمایه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری‌ها اعلام می‌کردند.

۳- دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

نکته: دقت کنید که دسترسی به خدمات درگاه ذینفعان بازار سرمایه منوط به ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام است.

سهامداران پس از احراز هویت و سجامی شدن می‌توانند به صفحه اختصاصی خود در درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.com مراجعه کرده و از خدمات متنوعی بهره ببرند.

ورود به سامانه سجام sejam.ir

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، برای دریافت غیر حضوری، کد معاملاتی جهت آغاز فعالیت در بازار بورس و همچنین، نگهداری از اطلاعات شخصی سرمایه گذاران این بازار، سامانه سجام را راه اندازی نموده است.

سرمایه گذاران بازار سرمایه، ملزم به ثبت نام سجام از طریق سایت sejam.ir و احراز هویت از طریق این سامانه، می باشند. هزینه ثبت نام سجام، ۱۰ هزار تومان می باشد و مشتریان بازار بورس، به راحتی می توانند از طریق این سامانه، از خدمات بورسی بهره مند گردند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، جهت سهولت دریافت کد بورسی مشتریان این شرکت و آغاز فعالیت در بازار بورس و همچنین، نگهداری اطلاعات شخصی کاربران این بازار، سامانه سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان را طراحی و راه اندازی نموده است.

سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز می بایست پیش از آغاز فعالیت های خود د ر این بازار مالی، در سامانه سجام، به نشانی اینترنتی sejam.ir، برای دریافت کد پیگیری سجام ثبت نام نمایند و سپس، با استفاده از کد پیگیری ده رقمی سجام، جهت دریافت کد معاملاتی، فرآیند احراز هویت را انجام دهند.

بدون شک، راه اندازی سامانه سجام، مزایا فراوانی برای سرمایه گذاران بازار بورس و اوراق بهادار، کارگزاران و فعالان این بازار مالی، به همراه داشته است. از جمله این مزایا آن است که دیگر، برای ثبت نام در کارگزاری ها و دریافت کد بورسی، لزومی به مراجعه حضوری سرمایه گذاران، به شرکت های کارگزاری، نبوده و امکان ثبت نام در این سامانه، به صورت اینترنتی، فراهم شده است.

همچنین، سود حاصل از فروش سهام شرکت ها از جمله فروش سهام عدالت نیز برخلاف گذشته، بدون هیچ دغدغه ای، به حساب سرمایه گذاران واریز می شود. از سوی دیگر، متقاضیان می توانند با احراز هویت در سامانه سجام، برای توثیق سهام در سامانه وثیقه گذاری الکترونیک ستاره سمات و دریافت وام اقدام نمایند.

از جمله امکانات دیگری که سامانه سجام برای فعالین بازار سرمایه فراهم کرده آن است که در صورت تغییر اطلاعات، مانند تغییر نشانی، تلفن همراه و یا حساب بانکی، سرمایه گذاران می توانند به راحتی و به صورت اینترنتی، اقدام به ویرایش اطلاعات خود، در این سایت کنند.

احراز هویت سامانه سجام

پس از انجام تمامی مراحل ثبت نام و تکمیل فرآیند آن، در سامانه سجام، به فاصله ۲۴ ساعت، پیامک کد پیگیری سجام برای متقاضیان، ارسال می گردد. پس از دریافت کد پیگیری ثبت نام، افراد می بایست برای دریافت کد بورسی، فرآیند احراز هویت سجام را انجامدهند. برای انجام احراز هویت، دو روش کلی وجود دارد که در ادامه، توضیح داده شده است.

مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت

در این روش، سرمایه گذاران می بایست متقاضیان پس از دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام خود، به صورت حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کرده و با به همراه داشتن مدارک لازم برای دریافت کد بورسی و تکمیل فرم احراز هویت سامانه سجام، فرآیند احراز هویت را انجام دهند.

به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام

در این روش، متقاضیان می توانند به راحتی از طریق بخش احراز هویت الکترونیکی سامانه سجام، سپس، طی کردن مراحل مربوط به فرآیند احراز هویت، به صورت اینترنتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری افراد به دفاتر خدمات پیشخوان دولت، احراز هویت سجام را جهت دریافت کد معاملاتی، انجام دهند.

گام اول: ورود به سامانه سجام

برای ثبت نام در سامانه سجام، ابتدا باید به سایت سجام به نشانی sejam.ir مراجعه کنید. در صفحه اصلی سایت، گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید.

گام دوم: وارد کردن اطلاعات اولیه

در این مرحله، باید اطلاعات اولیه خود را مانند شماره همراه، کد ملی و نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) وارد کنید.

گام سوم: پرداخت هزینه ثبت نام

پس از وارد کردن اطلاعات اولیه، باید هزینه ثبت نام را پرداخت کنید. هزینه ثبت نام در سامانه سجام در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۱ هزار تومان است.

گام چهارم: وارد کردن اطلاعات هویتی

در این مرحله، باید اطلاعات هویتی خود مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، تابعیت، وضعیت تاهل و … را وارد کنید.

گام پنجم: ثبت اطلاعات نماینده

اگر نماینده دارید، باید اطلاعات نماینده خود را مانند نام، نام خانوادگی، شماره ملی، کد پستی و … را وارد کنید.

گام ششم: ثبت اطلاعات تماس

در این مرحله، باید اطلاعات تماس خود مانند شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل را وارد کنید.

گام هفتم: وارد کردن کد سهامداری

اگر کد سهامداری دارید، باید آن را در این مرحله وارد کنید.

گام هشتم: احراز هویت

پس از تکمیل اطلاعات، باید برای احراز هویت اقدام کنید. احراز هویت در سامانه سجام، به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. روش غیرحضوری، سریع‌تر و آسان‌تر است.

احراز هویت غیرحضوری

برای احراز هویت غیرحضوری، باید مدارک هویتی خود را مانند کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت سربازی را اسکن کرده و در سامانه سجام بارگذاری کنید. پس از بارگذاری مدارک، باید یک عکس پرسنلی از خود را نیز در سامانه بارگذاری کنید.

احراز هویت حضوری

برای احراز هویت حضوری، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌های دارای مجوز احراز هویت سجام مراجعه کنید. در دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت با حضور نماینده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام می‌شود. در کارگزاری‌ها، احراز هویت با حضور کارمند کارگزاری انجام می‌شود.

گام نهم: دریافت کد رهگیری ثبت نام

پس از انجام احراز هویت، کد رهگیری ثبت نام برای شما پیامک می‌شود. این کد را باید برای پیگیری وضعیت ثبت نام خود نگه دارید.

گام دهم: دریافت کد بورسی

پس از تایید اطلاعات شما توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کد بورسی شما صادر خواهد شد. کد بورسی شما از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

برای ثبت نام در سامانه سجام، باید شماره همراه شما فعال باشد.

برای احراز هویت غیرحضوری، باید از دوربین و اسکنر باکیفیت استفاده کنید.

برای احراز هویت حضوری، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌های دارای مجوز احراز هویت سجام مراجعه کنید.

زمان انتظار برای دریافت کد بورسی، پس از انجام احراز هویت، معمولاً ۲ تا ۳ روز کاری است.

ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت سهام عدالت در سال ۱۴۰۲، یک فرآیند ساده و سریع است. با طی کردن مراحل ذکر شده در این مطلب، می‌توانید به راحتی در این سامانه ثبت نام کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد