نگهداری از سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان

کد خبر: 1157347
نگهداری از سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان
 

سالمندان یکی از قشرهای مهم جامعه هستند که سن بالایی دارند، بالا رفتن سن والدین و سالمند شدن آن ها و سایر عزیزان خانواده یکی از مهم ترین و بزرگ ترین چالش ها برای افراد محسوب می شود.

افراد سالمند در این مرحله از زندگیشان دچار معضلات و مشکلات مهمی همچون بیماری های دیابت، فشار خون، پارکینسون، کاهش توانایی های بدنی، آلزایمر و فراموشی، مشکلات مغزی، کاهش ضریب هوشی، کاهش توانایی شنیداری و دیداری و… می شوند، با توجه به چنین شرایطی، در صورت عدم نگهداری و مراقبت، امکان زندگی نرمال و عادی برای این افراد وجود ندارد.

برای نگهداری و مراقبت از سالمندان هم می توانیم از پرستار در منزل کمک بگیریم و هم امکان سپردن سالمندان به خانه سالمندان وجود دارد، در این مقاله به این موضوع که نگهداری از سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان می پردازیم.

چرا برای سالمندان پرستار بگیریم؟

بسیاری از افراد به علت مشغله های زیاد، زمان کافی برای مراقبت، رسیدگی و نگهداری از سالمندان را ندارند، از این رو یا پرستار سالمند استخدام میکنند و یا والدینشان را به خانه سالمندان میسپارند.

بالا رفتن سن والدین و عزیزان یکی از چالش های اساسی و مهم بسیاری از افراد است، افراد سالمند که با بالا رفتن سن خودشان دست و پنجه نرم می کنند قادر به پذیرفتن تغییرات نبوده و دوره ای سخت و حساسی را تجربه می کنند.

از دیگر نیازهای اساسی افراد مسن ارتباطات اجتماعی است، تنهایی سالمندان باعث انزوای اجتماعی در آن ها و در نهایت منجر به افسردگی سالمندان می شود.

 موانع سپردن والدین سالمند به خانه سالمندان

بین والدین و فرزندان وابستگی عاطفی وجود دارد که این موضوع مانعی برای سپردن افراد سالخورده به خانه سالمندان می شود، همچنین برخی از افراد به دلیل قضاوت ها و واکنش های منفی دیگران از سپردن والدینشان به خانه سالمندان منصرف می شوند، مهم ترین نکته آسایش و امنیت فرد سالمند و اطرفیان اوست.

نگهداری از سالمند

افراد مسن در چه زمینه‌هایی به پرستار نیاز دارند؟

ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره، از یاد بردن و فراموشی مصرف دارو ها، عدم تعادل در ایستادن و نشستن و از همه مهم تر تنها نبودن سالمند در منزل از مهم ترین دلایلی هستند که نیاز سالمند به پرستار را نشان می دهد.

در صورتی که والدین شما نیز به مراقبت و پرستاری نیاز دارند می توانید برای آن ها در منزل پرستار بگیرید یا آن ها را به خانه سالمندان بسپارید.

در ادامه مطلب با مزایا و معایب استخدام پرستار در منزل وسپردن فرد سالخورده به خانه سالمندان میپردازیم.

پرستاری سالمند در منزل

پرستارانی که در منازل از افراد سالمند و سالخورده پرستاری می کنند از طریق مؤسسات پرستاری استخدام می شوند، این افراد پس از استخدام برای مزاقبت و نگهداری از سالمند به منزل وی ارجاع داده می شوند، پرستاری سالمند می تواند ساعتی یا شبانه روزی باشد.

حقوق پرستاران سالمند پس از استخدام به صورت روزانه یا ساعتی تعیین می شود و هر پرستار موظف به نگهداری و مراقبت از یک یا دو فرد در منزل می باشد.

پرستاری سالمند در خانه سالمندان

خانه سالمندان یکی از مکان هایی است که برای مراقبت و نگهداری از افراد سالمند و سالخورده وجود دارد، خانه سالمندان می تواند مکانی جذاب و پویا برای نگهداری و مراقبت از افراد سالخورده باشد، چرا که امکان زندگی با گروه همسالان را برای افراد به وجود می آورد، پرستاری از افراد در خانه سالمندان به صورت شبانه روزی است و امکان برقراری ارتباط افراد سالمند با طیف گروه سنی خود را برآورده می کند، در این مرکز جهت رفع مشکلات ذهنی و روحی و برنامه های تفریجی فعالیت های گروهی و اجتماعی متنوعی انجام می شود، درمان های پزشکی، دارویی، روان درمانی، تغذیه ای نیز در خانه سالمندان توسط پرستاران انجام می شود.

تفاوت پرستاری از سالمند در منزل و خانه سالمندان

مهم ترین تفاوت پرستاری از سالمند در منزل و خانه سالمندان نوع کیفیت ارائه شده توسط پرستار است، پرستاری در منزل به صورت تخصصی تر و محدود به یک یا دو سالمند انجام می شود اما کیفیت پرستاری از افراد سالخورده در خانه سالمندان با توجه به نوع موسسه و درجه آن متفاوت است.

امکان تعاملات اجتماعی و ارتباطی در خانه سالمندان ییشتر از منزل است.

پرستار سالمند

مقایسه پرستاری از سالمند در منزل و خانه سالمندان

با توجه به تحقیقات سالمندان در منزلشان احساس امنیت و راحتی بیشتری تجربه کرده و با نگهداری و پرستاری در منزل موافق تر از خانه سالمندان هستند.

 همینطور سالمندان با قرارگیری در منزل خود و کنار خانواده احساس شادی و امنیت بیشتری را تجربه مکینند.

مزایای پرستاری از سالمند در منزل

اغلب پرستاری از سالمند در منزل به مراقبت بیست و چهار ساعته نیازی ندارد، از این جهت هزینه پرستاری سالمند در منزل بسیار کمتر از نگهداری سالمند در خانه سالمندان است.

انتقال بیماری های ویروسی و عفونی همچون ذات الریه، پنومونی و... در مراقبت و نگهداری سالمند در منزل توسط پرستار بسیار کمتر از خانه سالمندان است، از آنجایی که افراد خانه سالمندان از فضا های مشترکی استفاده می کنند و با یکدیگر در تماس اند، امکان انتقال بیشتر بیماری ها وجود دارد.

وضعیت فرد سالمندی که از او در منزل خودش نگهداری و مراقبت می شود از لحاظ روحی، تغذیه و جسمی بهتر است چرا که پرستاری در منزل به صورت تخصصی فقط برای همان فرد انجام می شود.

با توجه به حضور پرستار در منزل و سایر اعضای خانواده فرد سالمند احساس تنهایی کمتری داشته و می تواند به راحتی در مجالس، مهمانی‌ها و.. شرکت کند.

پرستاری و نگهداری از سالمند در منزلش حضور فرد سالمند را در خانه اش تضمین کرده و دیدار و ملاقات از وی مانند خانه سالمندان ساعت ملاقات مشخصی ندارد.

معایب استخدام پرستار سالمند در منزل

نگهداری از فرد سالمند ممکن است نیاز به تجهیزاتی همچون رمپ، واکر، بالابر، ویلچر و... داشته باشد که تأمین همه این‌ها نیاز به هزینه دارد.

تغییر پرستار به دلیل وابستگی و احساس راحتی فرد سالمند با او می تواند برای او آزار دهنده باشد.

نگهداری و مراقبت در منزل از سالمندانی که اجتماعی هستند و فضای خارج از منزل را ترجیح می دهند، کار سختی است و موجب سر رفتن حوصله سالمندان می شود، در نتیجه پیش از استخدام پرستار برای سالمند حتماً نظر او را جویا شوید.

پرستار سالمند در منزل

مزایای خانه سالمندان

 سپردن افراد سالمندی که قادر به تنها زندگی کردن نیستند به خانه سالمندان گزینه امن و قابل اطمینانی است، در خانه سالمندان افراد به صورت 24 ساعته تحت نظارت پرستاران بوده دارای امکانات مورد نیاز می باشند.

 در خانه سالمندان مراقبت های دارویی و پزشکی شخصی به صورت 24 ساعته در تمامی روزهای هفته امکان پذیر است، این ویژه برای افراد سالمندی که به صورت دائمی نیاز به مصرف دارو دارند اما استفاده از داروهایشان را فراموش می کنند، مناسب است.

خانه سالمندان دارای تجهیزات کامل پزشکی از جمله ویلچر، واکر، رمپ و... است که این تجهیزات به حفظ تعادل افرادی که در نشستن و ایستادن تعادل ندارند کمک می کند.

تعدادی از خانه های سالمندان دارای امکاناتی از جمله برگزاری سفرهای زیارتی و سیاحتی برای افراد سالمند می باشد، در برخی دیگر از خانه های سالمندان افراد با یکدیگربه صورت گروهی ورزش، آشپزی و باغبانی می کنند و در برخی دیگر از مراکز امکان درمان های تکمیلی و تخصصی وجود دارد.

معایب خانه سالمندان

هزینه نگهداری از افراد سالخورده در خانه سالمندان بیشتر از نگهداری و پرستاری در منزل است.

بعضی از افراد در خانه سالمندان احساس ناراحتی دارند و با محیط سازگار نمی شوند، سالمندان با حضور در خانه سالمندان تصور می کنند که استقلال خود را از دست می دهند و به زندگی در خانه سالمندان علاقه ای نشان نمی دهند.

در این بخش به مزایا و معایب نگهداری سالمند توسط پرستار در منزل و سپردن سالمند به خانه سالمندان پرداختیم، پیش از هرگونه تصمیم گیری در رابطه با نگهداری از سالمندان عزیز تمامی شرایط را برایشان شرح دهید و تصمیم مراقبت در منزل توسط پرستار یا رفتن به خانه سالمندان را به خود فرد سالخورده بسپارید.

حمام کردن سالمند

استخدام پرستار سالمند

با توجه به مواردی که ذکر شد اگر به دنبال پرستار سالمند یا پرستار کودک و بیمار داشتید می توانید به سایت سپید گستر با کلیک روی این لینک sepidgostar مراجعه کنید و پرستار حرفه ای استخدام کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها