همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

کد خبر: 1161562
همه چیز درباره ارتودنسی ثابت

 

ارتودنسی ثابت یکی از قدیمی ترین و البته رایج ترین انواع ارتودنسی است. براکت ها در این روش روی دندان بیمار چسبانده می شوند و به وسیله سیم به یکدیگر متصل می شوند تا با وارد کردن فشار بر روی دندان ها، آن ها را به جایگاه درست و مناسب هل می دهند. ما در این نوشتار قصد داریم درباره انواع روش های ارتودنسی ثابت دندان و هزینه آن صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین روش های درمان ارتودنسی است که در آن از بریس های فلزی نقره ای رنگ استفاده می شود. بریس های ارتودنسی ثابت به وسیله یک چسب مخصوص به نام سمنت به دندان های بیمار چسبیده می شوند. این بریس ها نباید تا پایان دوره درمان از دهان خارج شوند.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت دندان عبارتند از:

ارتودنسی ثابت فلزی

از ارتودنسی فلزی بیشتر برای درمان ناهنجاری های دندان کودکان و نوجوانان استفاده می شود. بریس های ارتودنسی فلزی اصولا از استیل ضد زنگ ساخته می شوند و با استفاه از مواد همرنگ دندان ها به سطح دندان ها چسبیده می شوند.

افرادی که از بریس های فلزی استفاده می کنند باید در هنگام خوردن غذاهای سفت و سخت مراقبت کنند؛ زیرا ممکن است اتصالات این بریس ها دچار شکستگی شوند.

ارتودنسی ثابت سرامیکی

در این بریس ها به جای فلز از یک ماده سرامیکی سخت استفاده می شود تا روی دندان ها نمای کمتری داشته باشد؛ به همین دلیل این نوع ارتودنسی برای بزرگسالان جذاب تر است و در دسته ارتودنسی های نامرئی قرار می گیرد.

کارایی بریس های سرامیکی هم همانند بریس های ثابت است و برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی بسیار مناسب است.

البته برخی از متخصصین ارتودنسی این نوع بریس ها را برای دندان های فک پایین توصیه نمی کنند. چرا که جنس مواد این براکت ها خیلی محکم است و در صورتی که بیمار گاز عمیق بگیرد امکان دارد به دندان هایی که در مقابل براکت ها قرار دارند، آسیب وارد شود.

ارتودنسی ثابت پشت دندانی

ارتودنسی های پشت دندانی هم در دسته ارتودنسی ها نامرئی قرار می گیرد؛ زیرا به پشت دندان ها چسبیده می شوند و از نگاه سایر افراد مخفی می مانند. البته استفاده از این نوع ارتودنسی ثابت ممکن است عوارضی اعم از اختلال در صحبت کردن، ایجاد زخم در زبان و مشکلاتی در تمیز کردن بریس ها به همراه داشته باشد. هزینه ارتودنسی دندان به این روش نیز به نسبت سایر روش های گفته شده گران تر است.

کدام ناهنجاری های دندانی با ارتودنسی ثابت قابل درمان هستند؟

به طور کلی از درمان ارتودنسی برای رفع به هم ریختگی دندان ها و روی هم قرارگیری دندان ها که اصطلاحا مال اکولوژن گفته می شود استفاده می شود.

ناهنجاری های دندانی در اکثر موارد ریشه در ژنتیک و ارث افراد دارد. البته برخی دلایل محیطی مانند تنفس دهانی، مکیدن انگشت شست، از دست دادن زود هنگام دندان های شیری، تغذیه نامناسب و ضربه هم می توانند باعث به هم ریختگی دندان ها شوند.

5

از جمله ناهنجاری های دندانی که با انواع ارتودنسی ثابت قابل درمان هستند عبارتند از:

  • نامرتبی شدید دندان ها؛
  • دندان های فاصله دار؛
  • کراس بایت جلویی؛
  • کراس بایت عقبی؛
  • اورجت زیاد؛
  • ناهماهنگی میدلاین؛
  • دیپ بایت؛
  • اپن بایت؛

مراحل ارتودنسی ثابت

  1. ابتدا باید برای ارزیابی اولیه نزد یک متخصص ارتودنسی بروید. اگر ساکن تهران یا هر شهر دیگری هستید برای پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی شهر و منطقه خود می توانید در گوگل عباراتی مثل "بهترین متخصص ارتودنسی در میرداماد"، "بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران" و ... را سرچ کنید.
  2. در معاینه اولیه چنانچه ارتودنتیست تشخیص دهد که دندان و فک شما در وضعیت سالمی قرار ندارد درمان ارتودنسی را به شما پیشنهاد می دهد. برای افرادی که ناهنجاری های شدید دندانی دارند ارتودنسی دندان ثابت تجویز می شود.
  3. عکس او پی جی توسط متخصص ارتودنسی دندان تجویز می شود تا وضعیت دندان ها و فک شما به خوبی مشخص شود.
  4. از دندان های شما قالب تهیه می شود.
  5. تنظیم بریس های آماده شده بر روی دندان های بیمار
  6. برنامه ریزی برای مراجعات بعدی بیمار
  7. خروج بریس از دهان بیمار و استفاده از نگهدارنده

طول درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

در طی درمان به روش ارتودنسی ثابت بیمار باید ماهانه یکبار به کلینیک ارتودنسی به منظور بررسی توسط پزشک مراجعه کند.

طول درمان ارتودنسی ثابت به نوع ناهنجاری و مشکل فک و دندانی بیمار بستگی دارد. اما به طور میانگین طول درمان این روش ارتودنسی حدود 2 سال است.

البته سن بیمار هم در طول درمان می تواند تاثیرگذار باشد؛ هر چه سن بیمار کمتر باشد، سرعت جابجایی دندان ها راحت تر و طول درمان نیز کوتاه تر خواهد بود. البته هزینه ارتودنسی دندان در کودکان و نوجوانان هم به نسبت بزرگسالان کمتر است.

6

مزایای ارتودنسی ثابت

  • درمان ناهنجاری های شدید دندانی؛
  • با این روش امکان درمان اکثر ناهنجاری های حرکتی دندان مانند چرخش، فرورفتگی، بیرون زدگی، زاویه نامناسب دندان ها و .... وجود دارد.
  • در این روش احتمال برگشت نتایج درمان بسیار کمتر است.

معایب ارتودنسی ثابت

  • در این روش درمان ارتودنسی به دلیل ثابت بودن دستگاه ارتودنسی، رعایت بهداشت و دندان کمی سخت می شود که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان امکان آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان بسیار زیاد است.
  • برای تنظیم و جابجایی بریس های ارتودنسی ثابت تنها باید به پزشک مراجعه شود و امکان جابجایی توسط خود بیمار وجود ندارد.

هزینه ارتودنسی دندان ثابت چقدر است؟

هزینه این نوع ارتودنسی دندان به نسبت نوع و شدت ناهنجاری کاملا متفاوت است. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در صورت انجام ارتودنسی نزد متخصص ارتودنسی ممکن است کمی هزینه بیشتری از شما دریافت شود اما کیفیت کار انجامی عالی خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها