تفاوت ماسک مو با سولفات و بدون سولفات در چیست؟

کد خبر: 1163533
تفاوت ماسک مو با سولفات و بدون سولفات در چیست؟

 

برای داشتن موهایی سالم، شاداب و پرحجم باید روش‌های مراقبت از مو را در دستور کار قرار دهید. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ممانعت از ایجاد آسیب‌های مختلف، استفاده از محصولات مراقبتی مناسبی است که توسط برندهای معتبر بازار به طراحی و تولید رسیده‌اند‌. یکی از این محصولات ماسک مو است که در این مطلب با ماسک‌های مو و تفاوت ماسک مو بدون سولفات و با سولفات آشنا می‌شویم.

 

ماسک مو چیست؟

شامپو‌ها، ماسک‌ها و سرم‌ها از اصلی‌ترین محصولات مراقبتی موها هستند که علاوه بر پاکسازی ریشه‌ها و تارهای مو از آلاینده‌های مختلف به بازسازی سلول‌‌های آسیب دیده، مراقبت از فولیکول‌ها، افرایش درخشندگی موها، ایجاد لطافت در آن‌ها و جلوگیری از ریزش موها کمک می‌کنند.

در میان محصولات نام برده شده، ماسک‌های مو بسیار پرمصرف و کاربردی هستند‌. استفاده هفتگی از ماسک مو به ایجاد لطافت در موهای خشک، زبر، شکننده و آسیب پذیر کمک کرده، آبرسانی به تارها و ریشه‌ها را افزایش می‌دهد و در افزایش میزان رشد موها نیز تاثیر مثبت دارد‌. فرمولاسیون ماسک‌های مو غالبا از عناصر معدنی و مواد معدنی تهیه می‌شود تا ضمن مراقبت از موها به تغذیه پیاز مو و براق شدن تارهای مو کمک شود. البته از آنجایی که ماسک مو خاصیت چربی زدایی و پاکسازی آلاینده‌ها را نیز دارد، ممکن است برای تهیه ترکیبات آن از سولفات نیز استفاده شود که ماده‌ای مضر برای بافت حساس و آسیب پذیر موها محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله علاوه بر ارائه توضیحاتی درباره تاثیر سولفات بر موی سر، ماسک‌های موی دارای سولفات و فاقد سولفات را با هم مقایسه می‌کنیم.

سولفات چیست؟

سولفات‌ها نوع خاصی از سورفاکتانت هستند که قادر به جذب آب و روغن در کنار هم می‌باشند و به همین جهت از آن‌ها برای پاکسازی چربی‌ها و سایر آلاینده‌ها مانند گرد و غبار استفاده می‌شود‌‌. در گذشته برای ساخت محصولات شوینده پوست و مو استفاده فراوانی از سولفات‌ها می‌شد اما به دلیل تاثیرات منفی ناشی از استفاده مداوم از سولفات‌ها شاهد تغییر در فرمولاسیون شوینده‌ها و حذف سولفات از بسیاری از محصولات تولید شده هستیم. سولفات‌ها در تماس با آب ایجاد کف و فوم بالا کرده و قادر به تجزیه و حل کردن حجم زیادی از چربی‌ها و آلودگی‌ها در هنگام شستشو هستند. قدرت پاک کنندگی بالای این مواد اصلی‌ترین دلیل استفاده آن‌ها در ساختار شوینده‌ها است.

اما باید توجه داشت که سولفات‌ها در کنار برخورداری از مزایای فراوان برای پاکسازی آلاینده‌های موجود بر سطح پوست و مو، خاصیت سرطان زایی دارند و به جهت قدرت بالا در پاک کنندگی سبب خشک و شکننده شدن پوست و مو می‌شوند‌‌. مصرف شامپو‌ها، ماسک‌ها یا صابون‌های حاوی سولفات در برخی مواقع با اگزمای پوستی، حساسیت، التهاب و زخم همراه است. به همین دلیل است که بعضی افراد از خارش و سوزش پوست بدن یا سر خود بعد از استفاده از محصولات حاوی سولفات گلایه دارند.

با وجود استانداردهایی که شرکت‌های تولید کننده محصولات شوینده و مراقبتی برای استفاده از مقادیر محدود و تعیین شده‌ای از سولفات‌ها در نظر گرفته‌اند، همچنان اکثر توصیه‌ها بر این است که استفاده از محصولات فاقد سولفات برای حفظ سلامت پوست و مو مناسب‌تر هستند. به همین جهت خرید ماسک مو بدون سولفات در میان افراد از استقبال بیشتری برخوردار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از ماسک‌ها و شامپوهای حاوی سولفات در عین پاکسازی موها از آلاینده‌ها و چربی‌ها برای موها مضر بوده و سبب بروز آسیب‌هایی خواهند شد. بنابراین، پیشنهاد ما این است که در هنگام خرید ماسک مو حتما به بدون سولفات بودن آن دقت کنید.

 

مهم ترین تفاوت های ماسک مو با سولفات و بدون سولفات

آن دسته از ماسک‌های مو که در آن‌ها با هدف افزایش میزان قدرت پاکسازی چربی‌ها و‌ آلاینده‌ها از سولفات استفاده شده است سبب خشک و شکننده شدن تارهای مو شده و شکل طبیعی موها را از بین می‌برند. این در حالی است که ماسک‌های فاقد سولفات با برخورداری از ترکیبات طبیعی منجر به حفظ حالت نرمال موها شده و با آبرسانی کافی به سلول‌ها، مانع از خشک و وز شدن آن‌ها می‌شود. برای افزایش رطوبت موها و ایجاد حالتی صاف در آن‌ها می‌توانید از شامپو برای موهای خشک و وز نیز نیز استفاده کنید.

  • ماسک‌های حاوی سولفات با قدرت بالا در شستشوی چربی‌ها، به چربی‌های مفید و ضروری‌ موها نیز آسیب وارد کرده و به این شیوه نرمی و لطافت ساقه‌های مو را از بین خواهند برد اما شامپوهای فاقد سولفات به دلیل بهره‌مندی از پروتئین کراتین، ویتامین E و روغن‌های طبیعی به حفظ لطافت و نرمی پوست کمک می‌کنند.
  • ماسک‌های سولفات دار با جذب ریشه سبب آسیب پذیری فولیکول‌ها و پیاز مو می‌شوند و در نتیجه میزان ریزش مو در افراد را افزایش خواهند داد؛ این در حالی است که وجود عصاره‌های طبیعی و ترکیبات مغذی در ماسک‌های فاقد سولفات به فزایش رشد موها و حجیم شدن آن‌ها منجر خواهد شد‌.
  • وجود سولفات در ماسک مو باعث کدر شدن موها می‌شود اما ماسک‌های فاقد سولفات با آبرسانی و حفظ رطوبت موها سبب درخشندگی و براق‌تر شدن موها می‌شوند.
  • ماسک مو دارای سولفات به دلیل قدرت پا‌ک کنندگی بالا، برای موهای رنگ شده، دکلره و کراتینه بسیار مضر هستند و رنگ و کراتین را از روی موها پاک می‌کنند: در حالی که ماسک مو بدون سولفات برای موهای کراتینه بهترین گزینه محسوب شده و به حفظ حالت موها کمک می‌کند.
  • ماسک‌های سولفات دار با تحریک پوست سر سبب ایجاد التهاب، قرمزی، خارش و سوزش می‌شوند اما ماسک‌های بدون سولفات با جذب از طریق ساقه‌ها و ریشه‌های مو سبب شادابی و طراوت پوست سر و موهای شما خواهند بود.

از موهایتان مراقبت کنید...

15

استفاده از ماسک مو یکی از راه‌های مناسب برای تقویت و تغذیه موها به شمار می‌آید. در هنگام خرید این نوع محصول لازم است با توجه به جنس موهای خود، ترکیبات ماسک را انتخاب کنید. در زمان خرید ماسک مو بهتر است محصولات فاقد سولفات را انتخاب کنید تا مضرات این نوع محصولات سبب ایجاد آسیب در بافت حساس و آسیب پذیر موها نشود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها