چرا کولرگازی صدا میدهد؟

کد خبر: 1164522
چرا کولرگازی صدا میدهد؟

 

یکی از وسایل پرکاربرد برقی به خصوص در محیط های بسته کولر گازی است. یکی از مهم ترین مزایای کولر گازی در مقایسه با کولر های آبی، کم صدا بودن آن است. به همین دلیل اغلب افراد کولر گازی را به کولر آبی ترجیح می دهند. اما در برخی شرایط ممکن است که کولر گازی صدای اضافه تولید کند که برای کاربران آن بسیار ناخوشایند است.

در این مطلب می خواهیم در مورد علت های صدا دادن کولر گازی و روش های رفع عیب آن صحبت کنیم.

پیشنهاد خدمات: تعمیر کولر گازی ال جی در آی‌پی امداد

علت صدا دادن کولر گازی

کولر گازی می تواند به دلایل مختلفی صدای اضافه ایجاد کند. این صداها انواع مختلف دارند. به عنوان مثال می تواند یک صدای مهیب باشد یا صدایی شبیه جیر جیر. برخی از مهم ترین علت های صدا دادن کولر گازی عبارتند از:

 

تراز نبودن کولر

یکی از دلایل صدای کولر گازی می تواند به وضعیت نصب دستگاه مربوط باشد. تراز بودن وسایل برقی در حین کار بسیار مهم است. در صورتی که کولر هنگام نصب در محل خود به صورت تراز قرار نگرفته باشد نه تنها بر عملکرد کولر تاثیر خواهد گذاشت بلکه باعث ایجاد صدای اضافه نیز خواهد شد. برای رفع این مشکل وضعیت نصب دستگاه را بررسی کنید و مطمئن بشوید که پنل خارجی تراز است.

2

شل ‌بودن قطعات کولر گازی

یکی از علت هایی که می تواند باعث شود کولر گازی صدای اضافه ایجاد کند این است که قطعات کولر، شل شده‌ است و لوله انتقال مبرد دستگاه در اثر شل‌بودن قطعات، شروع به لرزش کند و درکندانسور یا اسپیلت صدایی عجیب ایجاد شود.

3

صدایی که در اثر شل شدن قطعات تولید می شود شبیه جیر جیر است. برای رفع این مشکل باید تمام قطعات به دقت چک شود و در صورت نیاز مجدد در محل خود محکم شوند. یکی دیگر از راه حل های پیش رو روغن‌کاری قطعات و چک کردن اتصالات دستگاه است.

شکستگی فن کولر گازی

یکی از مهم ترین قطعات کولرهای گازی، فن است. فن، هوایی را که در زمان روشن بودن دستگاه باید در آن بچرخد تامین می‌کند. شکستکی فن یا قطعات آن می تواند یکی دیگر از علت های بروز صداهای نا هنجار در کولر گازی باشد. در این شرایط باید فن کولر گازی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت مشاهده هرگونه شکستگی اقدام به تعویض آن شود.

 

گیر کردن جسم خارجی در کندانسور

کندانسور بیرون از دستگاه قرار دارد و معمولا درفضایی مانند بالکن نصب می شود. در صورتی که یک جسم خارجی وارد آن شود، کولر گازی صدای اضافه تولید خواهد کرد. یکی از اتفاقاتی هم که ممکن است بیافتد و کم سابقه هم نیست لانه سازی پرنده ها در این بخش است. یا حتی ممکن است گربه ها در آن مخفی شوند.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید حیوانی داخل کندانسور وجود ندارد؛ دستگاه را خاموش کنید و با استفاده از یک چراغ قوه  داخل کندانسور را به دقت بررسی کنید. در صورت وجود هرگونه شئ خارجی یا حیوان در این بخش، آن را بیرون بیاورید.

 

کم شدن گاز کولر گازی

اغلب کولرهای اسپیلت از گازهای فریونی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند. گاز کولر محفظه‌ای دارد که در آن گاز شارژ شده و نگهداری می‌شود. با گذشت زمان یا به دلایل مختلفی گاز کولر گازی می تواند کم شود. یکی از علائم کم شدن گاز، ایجاد صدایی شبیه قل قل در دستگاه است.

 

در این شرایط باید گاز کولر بررسی شود و در صورت نیاز شارژ شود. بررسی میزان گاز کولر و شارژ آن باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

داغ شدن کمپرسور کولر گاز

یکی از مواردی که می تواند باعث تولید صدای اضافه در کولر گازی شود؛ داغ شدن کمپرسور است. این اتفاق بیشتر در مناطق گرمسیر کشور می افتد که برای مدت زمان طولانی بدون هیچ وقفه ای کولر گازی را در وضعیت روشن نگه می دارند. برای افزایش طول عمر دستگاه و پیشگیری از تولید هرگونه صدای اضافه در کولرگازی باید در طول روز، چندین بار کولر گازی را خاموش کنید تا از داغ شدن کمپرسور جلوگیری کنید.

4

عدم روغن کاری کولر گازی

کولر گازی دارای اجزا و قطعات مختلفی است که هر کدام از آن ها وظایف مخصوص به خود را بر عهده دارند. کمپرسور کولر را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات کولر دانست که سرویس و روغن کاری آن بسیار مهم است. در صورتی که روغن کمپرسور، کمتر از میزان استاندارد باشد، قطعات کولر به مرور زمان دچار اصطکاک و یا خوردگی خواهند شد و می توانند باعث ایجاد صدای اضافه در کولر گازی حین کار شوند.

 

برای رفع این مشکل باید روغن کاری کولر گازی در اسرع وقت انجام شود تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

نکات مهم در صدا دادن کولر گازی

  • در صورت  شنیدن صدای زیاد از کولر گازی، قبل از هر اقدامی دستگاه را سریعاً خاموش‌کنید تا از وارد شدن صدمات بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.
  • عیب یابی کولر گازی و تعمیر آن یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار کولرگازی انجام شود. در صورتی که در تعمیرات سررشته ندارید از دستکاری دستگاه اجتناب کنید و از نمایندگی تعمیرات کولرگازی درخواست اعزام کارشناس داشته باشید.
  • قبل از اقدام به تعمیر کولر گازی، دستگاه را خاموش کنید.
  • در تمام مراحل تعمیرات از فشار آوردن اضافه به قطعات دستگاه اجتناب کنید. هرگونه فشار اضافه می تواند باعث شکستگی در قطعات شود که در این صورت تعمیر آن امکان پذیر نبوده و باید تعویض شود.
  • توجه داشته باشید که صدا دادن کولر گازی می تواند به خاطر یک مشکل جدی باشد؛  هرگونه تاخیر در تعمیر آن می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی تری شود. به همین دلیل تعمیر کولر را در اسرع وقت انجام دهید.

 

پیشگیری از صدا دادن کولر گازی

یکی از بهترین راه ها برای افزایش طول عمر دستگاه هایی مانند کولر گازی و پیشگیری از خرابی دستگاه، انجام سرویس دوره ای است. سرویس های دوره ای معمولا سالیانه و در فصل بهار انجام می شود. در طول این سرویس ها وضعیت قطعات دستگاه بررسی می شود و در صورت وجود هرگونه مشکل، قبل از آنکه باعث ایراد جدی تری شود رفع می شود. یکی دیگر از راه های پیشگیری از صدا دادن کولر گازی این است که هر ساله پیش از راه‌اندازی کولر گازی، روغن‌کاری قطعات این دستگاه را در اولویت قرار دهید.

 

هزینه تعمیر صدای زیاد کولر گازی

همان طور که گفتیم صدای زیاد کولر گازی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. هزینه تعمیر صدای کولر گازی هم با توجه به مشکل به وجود آمده برای کولر گازی تان تعیین می‌شود. به همین دلیل برای تعیین هزینه تعمیر، باید کارشناس در محل حضور پیدا کند و بعد از سرویس کولر گازی و تشخیص ایراد آن به شما هزینه را اعلام کند.

منبع: ipemdad

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها