ماجرای تنش میان کرملین، جمهوری چک و بلغارستان

کد خبر: 1063478

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، روسیه آماده برقراری روابط خوب با همه کشورهاست اما آمریکا و اروپا تمایلی به قبول این مساله ندارند.

ماجرای تنش میان کرملین، جمهوری چک و بلغارستان

ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: تمایل روسیه برای برقراری روابط خوب حائز اهمیت است. اما به دلایلی واشنگتن و بروکسل و کشورهای اروپایی با یک‌دندگی نمی‌خواهند به این موضوع گوش دهند.

وی تاکید کرد: به رغم تمامی اختلاف نظرها در اروپا و آمریکا، تجار خارجی همچنان به کار کردن در بازار روسیه علاقه دارند و دولت مسکو نیز به حفظ یک محیط سرمایه‌گذاری جذاب علاقه‌مند است.

وی ضمن تاکید بر اینکه روسیه اقدامات کنونی جمهوری چک را تحمل نخواهد کرد، گفت: کارهایی که اکنون جمهوری چک انجام می‌دهد و بلغارستان، کشورهای حوزه بالتیک و دیگر کشورها به اسم همبستگی به آن می‌پیوندند، قابل تحمل نیست و ما آن را نخواهیم پذیرفت.

رسانه‌های بلغارستان گزارش داده‌اند که شش شهروند روسیه به مشارکت در انفجارها در کارخانجات و انبارهای تسلیحاتی متهم شده‌اند به طوری که سه تن از آنها به تلاش برای به قتل رساندن "امیلیان گبرف"، تاجر بلغاری متهم شده‌اند. دادستان‌های بلغارستان در حال حاضر مشغول بررسی چهار انفجار در انبارهای تسلیحاتی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی هستند.

۱۷ آوریل نیز پراگ اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روسی به اتهام عضویت در سرویس جاسوسی روسیه از کشور اخراج می‌شوند. مسکو با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک این اقدام را تلافی کرد و باعث شد تا پراگ در واکنش دستور اخراج دیپلمات‌های روسی بیشتری را صادر کند.

پسکوف در این باره گفت: روسیه به اقدامات غیرقابل قبول و تحریک‌آمیز بلغارستان و جمهوری چک واکنش نشان خواهد داد.

وی افزود:‌ برنامه‌های تلافی‌جویانه‌ای وجود دارند که روسیه به آنها واکنش نشان خواهد داد. این اقدامات تحریک‌آمیز غیرقابل قبول و این اتهامات بی‌پایه و اساس و غیرقابل قبول بدون پاسخ نخواهند ماند. در هر صورت هرگونه اقدام روسیه در چهارچوب منافع‌مان صورت خواهد گرفت.

سخنگوی کرملین همچنین تصریح کرد: مسکو هیچ اطلاعات جدیدی از سوی دفتر ریاست جهوری اوکراین در رابطه با نشست میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و وولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش دریافت نکرده است.

وی گفت: مشاوران سیاسی رهبران چهار کشور عضو توافقات مینسک هرگز دست از تلاش بر نمی‌دارند و همیشه بایکدیگر در ارتباط هستند. دیمیتری کوزاک، معاون رئیس دفتر کرملین با دفتر ریاست جمهوری اوکراین ارتباط دائمی دارد. دفتر ریاست جمهوری اوکراین هیچ اطلاعات دقیقی ارائه نکرده است.

پسکوف تصریح کرد: پوتین آماده دیدار با زلنسکی و مذاکره درباره روابط دوجانبه با اوکراین است.  

اخراج دیپلمات روس از بلغارستان؛ مسکو: تلافی می‌کنیم 

دولت بلغارستان در ادامه روند تنش‌های اخیر کشورهای غربی با مسکو اعلام کرد که یک دیپلمات روس را «عنصر نامطلوب» خواند و از این کشور اخراج کرد.  اخراج دیپلمات روس از بلغارستان؛ مسکو: تلافی می‌کنیم 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بلغارستان در اقدامی که واکنش وزارت خارجه روسیه را در پی داشت، از اخراج یک دیپلمات مسکو از بلغارستان خبر داد.  شبکه «تی آر تی» و «اسپوتنیک» روز پنجشنبه گزارش دادند، وزارت خارجه بلغارستان یک دیپلمات روسیه را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد و از او خواست این کشور عضو اتحادیه اروپا را ترک کند.  وزارت خارجه روسیه بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن اخراج یک دیپلمات مسکو از بلغارستان، خطاب به این کشور اروپایی اعلام کرد، روسیه این اقدام را تلافی خواهد کرد.  اقدام بلغارستان در حالی انجام شده که در روزهای اخیر تنش‌ها میان آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روسیه شدت یافته است.  در همین راستا اخیرا جمهوری چک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی اقدام به اخراج دیپلمات‌های روس دست زدند و مسکو هم این اقدامات را با اخراج دیپلمات‌های آنها جواب داد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها